NIK: Zmiany w egzaminach na prawo jazdy nie przynoszą żadnych rezultatów...

...Prócz poprawy sytuacji finansowej WORDów. Mamy najniższy współczynnik zdawalności na prawo jazdy w Europie i najwięcej wypadków z udziałem młodocianych. Zmiany w szkoleniu i egzaminowaniu kandydatów na kierowców nie wpłynęły na razie znacząco na poprawę bezpieczeństwa na drogach - twierdzi NIK.

Najwyższa Izba Kontroli (NIK) wskazuje, że egzamin na prawo jazdy zdaje zaledwie co trzeci kursant, a polscy młodzi kierowcy są w czołówce państw Unii Europejskiej jako sprawcy wypadków. Rygoryzm egzaminów nie przekłada się na poprawę umiejętności kierowców, ale korzystnie wpływa na sytuację finansową WORD-ów, które utrzymują się głównie z opłat egzaminacyjnych.

Tego typu stwierdzenia mogą sugerować, że to właśnie WORDy są największymi beneficjentami zmian w sposobie egzaminowania. Przy tym wszelkie zmiany w sposobie uzyskiwania uprawnień są mało efektywne, a za poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach odpowiada jedynie wynik rozbudowy infrastruktury.

Jesteśmy na końcu Europy

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Średnia zdawalność egzaminów praktycznych na prawo jazdy w Polsce w 2014 r. wynosiła 34,5 proc. (w 2013 r. - 31,5 proc.). Dla porównania w tym samym roku w Wielkiej Brytanii zdało ok. 47 proc. osób, a w Niemczech aż 74 proc. przy znacznie niższej liczbie zabitych w tych krajach. Polska ma jeden z najwyższych w Europie wskaźników zabitych na 100 wypadków drogowych: 9,4 - to osiem razy więcej niż np. Wielkiej Brytanii (1,2) czy w Niemczech (najniższy w Europie - 1,1). Młodzi kierowcy - do 24 lat i stażem do 2 lat - są w Polsce sprawcami co piątego wypadku drogowego.

nauka-jazdy-wykres1

Prawie 70% dochodu WORDów pochodzi z opłat za egzaminy poprawkowe.

Monopol na egzaminowanie na prawo jazdy mają w Polsce Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego i jest to podstawowe źródło ich finansowania: 88 proc. przychodów (blisko 60 mln zł.) skontrolowanych ośrodków pochodziło z opłat egzaminacyjnych. NIK zwraca przy tym uwagę, że niemal 70 proc. tych przychodów ogółem stanowią opłaty za egzaminy poprawkowe. To dość niepokojące dane.

nauka-jazdy-wykres3 (1)

Raport NIK nie pozostawia suchej nitki na polskim systemie nadawania uprawnień. Ujawniona zostaje patologia panująca w programie szkoleń i egzaminowania. Lata rygorystycznych zmian negatywnie wpłynęły na zdawalność wszystkich kategorii oraz nie przyniosły żadnego efektu w zakresie bezpieczeństwa. Za to zwiększyły się wpływy z tytułu opłat za egzaminy poprawkowe.

Zapoznaj się z naszym komentarzem do tych doniesień: Komentarz: Raport NIK i patologia w WORD. Niska zdawalność praw jazdy to biznes

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button