Blokady w 50 ccm: Zawirowacz Spalin: Co to jest?

Wystarczy spojrzeć na fora motorowerowe i wszędzie jest po kilka tematów dotyczących tzw. zawirowywaczy spalin. Na początek może podzielimy te rurki na metalowe i gumowe i do czego mają służyć. Na początek wyjaśniam, otóż i jedne i drugie obniżają osiągi pojazdu.

Metalowe rurki są stosowane w układach wydechowych silników dwusuwowych i zawsze są zaślepione. Wyglądają, jakby miał to być jakiś dodatkowy przewód w układzie wydechowym i ponieważ nic do niego nie podłączono to został zaślepiony. Potocznie ów zawirowywacz jest nazywany „ślepa kiszką”. Zamontowanie jej powoduje powiększenie pojemności układu wydechowego, przez co silnik nie osiąga maksymalnej mocy. Ma to na celu dostosowanie pojazdu, a dokładnie jego prędkości maksymalnej do wymaganej prawem dla motorowerów. Powoduje on zakłócenie przepływu, a raczej pulsacji spalin w układzie wydechowym silnika dwusuwowego. Usunięcie go i zaspawanie powstałego otworu wpływa na lepszą pracę silnika, niższe spalanie i wyższe osiągi.

Innym elementem, również nazywanym zawirowywaczem spalin, chociaż nim nie jest i ponadto ma udawać recylkulację spalin jest wspomniana na początku gumowa rurka łącząca wydech z filtrem powietrza. Wyjaśnimy od razu, nie jest to układ recylkulacji spalin, ale napowietrzania spalin ! Ustrojstwo to jest montowane zarówno w silnikach czterosuwowych i dwusuwowych. Składa się z zaworu automatycznego jednostronnego działania, czyli zaworu membranowego i wspomnianego przewodu gumowego. Zawór membranowy jest umieszczony w prostopadłościennym pojemniczku aluminiowym przykręconym do krótkiego króćca na rurze wydechowej. W silnikach czterosuwowych bywa również przykręcony bezpośrednio do głowicy po stronie kanału wydechowego. Na dekielku pokrywy zaworu membranowgo znajduje się króciec na który jest nałożony ów gumowy przewód. Jego drugi koniec jest połączony z puszką filtra powietrza.

Jak to działa i po co toto w ogóle jest? Otóż przepływające spaliny zasysają poprzez zawór membranowy czyste powietrze, mieszają się z nim i w tej postaci wylatują przez tłumik na zewnątrz. Jednak w dwusuwie przez zjawisko pulsacji spalin wypychanych przez mieszankę paliwowo-powietrzną następuje częściowe zubożenie owej mieszanki, która wraca do silnika podczas końcowej fazy suwu sprężania. W efekcie muszą być stosowane większe dysze paliwowe, a silnik spala więcej paliwa. Teraz musze w końcu powiedzieć po co w takim razie stosuje się to napowietrzanie spalin. Odpowiedź jest taka – aby spełnić normy ekologiczne dotyczące czystości spalin. Norma określa zawartość procentową szkodliwych substancji w danej jednostce pojemnościowej wydalanych spalin. Wystarczy więc dodać czystego powietrza i zawartość pozornie maleje – na czytniku urządzenia pomiarowego jest o wiele mniejsze procentowe zanieczyszczenie. Natomiast to, że ilość zanieczyszczeń określonych np. wagowo wydalonych w danej jednostce czasu nie uległa zmianie, a może być nawet większa już nikogo nie interesuje – normy określają zawartość w procentach. Tak to wygląda obłuda ekologiczna w większości krajów i to nie tylko europejskich. Oczywiście w przypadku silnika dwusuwowego warto to niby ekologiczne urządzenie wyrzucić, realnie nic nie daje, a jedynie przeszkadza.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

2 opinii

  1. W skuterach 4 T te ustrojstwo daje też podciśnienie do napędzania pompki paliwowej. Gdy się zapcha dysza lub zabrudzi mocno membrana w zawirwaczu skuter nie dostaje podciśnienia i nie daje paliwa do filtra.. przy ostrej jeździe zdarza się wtedy że skuter nagle całkiem traci moc i gaśnie, czasem też nie chce odpalać z powodu pustej komory pływakowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button