Aktualnie czytasz:
20 awarii i tyle samo rozwiązań; część 1.
15

Skuterowo.com przygotowało zestawienie najczęściej pojawiających się problemów podczas użytkowania skuterów. Na szczęście większość z nich można rozwiązać samodzielnie bez odwiedzania, często drogiego serwisu. Podane wskazówki mają zastosowanie zarówno w przypadku markowych skuterów, jak i również produkcji chińskiej. Powodzenia w rozwiązywaniu usterek!

1. Podczas hamowania słyszę wyraźne piski
Koniecznie sprawdź stan klocków hamulcowych. Piski wskazują na ich zużycie. Niezbędna będzie ich wymiana.

2. Skuter nie był używany przed dłuższy czas. Teraz mam problem z jego uruchomieniem.
Spokojnie, to normalne. Podczas pracy rozrusznika wykonuj ruchy manetką gazu. Paliwo musi napłynąć ponownie do gaźnika. Następnie zadbaj, aby silnik się dobrze rozgrzał.

 
Czytaj
REKLAMA

Kup motocykl Triumph i zyskaj do 15%

Wyprzedaż Triumph w ramach akcji Używany Gwarantowany. Skontaktuj się z autoryzowanym dealerem i kup sprawdzony motocykl z niewielkim przebiegiem bez ryzyka.

3. Naciskam hamulec, a on nie wraca do poprzedniego położenia.
Konieczne jest przesmarowanie klamki hamulca, w przypadku hamulca bębnowego sprawdź dźwignię bębna, użyj środka typu WD40, wyczyść.

4. Rozrusznik nie działa.
Sprawdź czy akumulator nie jest rozładowany. Sprawdź czy nie spalił się silnik rozrusznika, albo nie ma zwarcia.

 
Czytaj
REKLAMA

WYPRZEDAŻ! SHELL ADVANCE AX7 4T 10W 40 teraz za 25,90 PLN

Zapewnia doskonałe smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Doskonała czystość tłoków. Wysoka ochrona silników i skrzyń biegów. Przewyższa specyfikacje: API - SM i JASO MA2.

5. Silnik podczas długiej podróży traci moc.
Jeśli to jednostka chłodzona powietrzem, wówczas jest przegrzana. Po pierwszy znak, aby dać silnikowi chwilę relaksu.

6. Przednie światło nie oświetla drogi, za to oślepia jadących z naprzeciwka.
Wyreguluj położenie świateł za pomocą śrub regulacyjnych znajdujących się pod kloszem.

7. Silnik normalnie pracuje, jednak nie jadę. Skuter nawet nie chce ruszyć.
Najprawdopodobniej zerwał się pasek napędowy w komorze przekładni. Konieczna jest jego wymiana.

8. Mam skuter czterosuwowy i zauważyłem wycieki oleju po postoju.
Sprawdź uszczelkę korka spustowego oleju.

9. Podczas jazdy olej z silnika czterosuwowego intensywnie wycieka, nie wiem co robić.
Nie kontynuuj podróży, może dojść do zatarcia jednostki. Wszystko wskazuje na uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

10. Na liczniku pojawia się 45 km/h, jednak GPS pokazuje jedynie 40. Czy to normalne?
Tak. Niemal wszyscy producenci starają się polepszyć humory użytkowników ich pojazdów. Dlatego niemal wszystkie skutery pokazują od 5 do nawet 10 km/h za dużo.

11. Prędkościomierz przestał nagle działać.
Prawdopodobnie doszło do zerwania się linki licznika.

12. Podczas jazdy w deszczy skuter mniej chętnie hamuje.

To normalne. Wilgotne klocki i okładziny hamulcowe są o wiele mniej wydajne. Na wolnym odcinku drogi rozpędź się, a następnie zacznij delikatnie hamować. Powierzchnie się osuszą.

13. Skuter stracił moc. Mniej ochoczo się rozpędza.
Sprawdź stan paska napędowego, czy nie jest zbyt luźny. Dokonaj oględzin rolek sprzęgła. Sprawdź filtr paliwa i powietrza. Sprawdź kompresję.

14. Jak sprawdzić czy skuter ma dobrą kompresję spalania?
Uruchom silnik, rozgrzej jednostkę. Zatkaj wydech, odczekaj kilka sekund. Jeśli silnik nie przestanie pracować może to świadczyć to zbyt niskiej kompresji.

15. Kierunkowskazy nie świecą światłem przerywanym, a stałym.
Przerywacz uległ uszkodzeniu.

16. Skuter ma teraz o wiele większy apetyt na paliwo, dlaczego?

Mieszanka paliwowo-powietrzna jest złych proporcji. Silnikowi podawana jest zbyt duża ilość paliwa. Czytaj: Regulacja gaźnika.

17. Silnik gaśnie na wolnych obrotach.
Wolne obroty silnika są źle ustawione. Przyczyna może być też zbyt bogata mieszanka. Czytaj: Regulacja gaźnika.

18. Podczas jazdy skuter podskakuje na płaskiej powierzchni.
Przyczyny mogą być następujące: źle wyważone koła, skrzywienie felgi, krzywo założona opona, fragmentarycznie uszkodzona opona.

19. Skuter sam skręca.
Przyczyną jest zła geometria ramy skutera, lub źle rozmieszczony bagaż.

20. Podczas ruszania słychać intensywne piski dobiegające z przekładni.

Winą jest sprzęgło. Często jego powierzchnia ścierna jest wykonana ze zbyt twardego materiału.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
70%
Interesujące
13%
heh...
3%
Że co?
7%
Grrrr!
0%
Smutne
3%
15 Komentarze
1 2
  • Zdjęcie profilowe michalinka43
    16 października 2011 at 16:02

    do pkt.14 nie wolno tak robic bo zimeringi na wale wypcha i wogole nie bd kompresji

  • Zdjęcie profilowe michalinka43
    16 października 2011 at 16:05

    a jaeszcze jedno czemu tu tylko o chinolach sie pisze czemu nie pogadaj po silinkach minarelli albo gilery

  • Daniel
    4 maja 2017 at 17:26

    Te ”recepty” o kant d**y można rozbić.
    Dla przykładu –

    19. Skuter sam skręca.
    ”Przyczyną jest zła geometria ramy skutera, lub źle rozmieszczony bagaż.”

    I co teraz ? Pociąć ramę szlifierką kątową i pospawać od nowa ? Tylko gdzie ciąć ???
    Może wypadało by napisać jak uzyskać odpowiednią geometrię ramy ? Może młotkiem prostować ?
    Zapomniał kolega napisać, że samoczynne skręcanie skutera, może być równie dobrze spowodowane pękniętą osią koła. Takie zjawisko występować może również, kiedy odkręci się nakrętka ze śruby na wahaczu a sama śruba przesunie się o jakieś 3 cm. Powoduje to przekrzywienie wahacza w stosunku do ramy. Ponieważ jednak autor tego nie doświadczył to skąd ma o tym wiedzieć ?
    Albo to…-
    4. Rozrusznik nie działa.
    ”Sprawdź czy akumulator nie jest rozładowany. Sprawdź czy nie spalił się silnik rozrusznika, albo nie ma zwarcia.”

    A elektromagnes ? A przerwane przewody przycisku rozrusznika na kierownicy ? A stacyjka ? A czujnik w nóżce bocznej ? A włącznik w manetce ? Wszystkie te aspekty mogą mieć bezpośredni związek z tym, że rozrusznik milczy.
    Reszta tych pseudo fachowych rad, też jest utrzymana w konwencji ”masło-maślane”

    • Daniel
      4 maja 2017 at 17:32

      14. Jak sprawdzić czy skuter ma dobrą kompresję spalania?
      Uruchom silnik, rozgrzej jednostkę. Zatkaj wydech, odczekaj kilka sekund. Jeśli silnik nie przestanie pracować może to świadczyć to zbyt niskiej kompresji.

      A słyszał kolega o ciśnieniomierzu ? ”Dobra kompresja” dla skuterów 4t o pojemności 50cm to ok 6,5 bara. Zakładam, że zatkanie wydechu samo z siebie nie wskaże ciśnienia ?
      🙂

  • Daniel
    4 maja 2017 at 18:25

    Po moim usuniętym komentarzu widzę, że autor jest mało otwarty na konstruktywną krytykę 🙂
    Pozdrawiam i sugeruję dopisać dodatkowe opcje 🙂