20 awarii i tyle samo rozwiązań; część 1.

Skuterowo.com przygotowało zestawienie najczęściej pojawiających się problemów podczas użytkowania skuterów. Na szczęście większość z nich można rozwiązać samodzielnie bez odwiedzania, często drogiego serwisu. Podane wskazówki mają zastosowanie zarówno w przypadku markowych skuterów, jak i również produkcji chińskiej. Powodzenia w rozwiązywaniu usterek!

1. Podczas hamowania słyszę wyraźne piski
Koniecznie sprawdź stan klocków hamulcowych. Piski wskazują na ich zużycie. Niezbędna będzie ich wymiana.

2. Skuter nie był używany przed dłuższy czas. Teraz mam problem z jego uruchomieniem.
Spokojnie, to normalne. Podczas pracy rozrusznika wykonuj ruchy manetką gazu. Paliwo musi napłynąć ponownie do gaźnika. Następnie zadbaj, aby silnik się dobrze rozgrzał.

3. Naciskam hamulec, a on nie wraca do poprzedniego położenia.
Konieczne jest przesmarowanie klamki hamulca, w przypadku hamulca bębnowego sprawdź dźwignię bębna, użyj środka typu WD40, wyczyść.

4. Rozrusznik nie działa.
Sprawdź czy akumulator nie jest rozładowany. Sprawdź czy nie spalił się silnik rozrusznika, albo nie ma zwarcia.

5. Silnik podczas długiej podróży traci moc.
Jeśli to jednostka chłodzona powietrzem, wówczas jest przegrzana. Po pierwszy znak, aby dać silnikowi chwilę relaksu.

6. Przednie światło nie oświetla drogi, za to oślepia jadących z naprzeciwka.
Wyreguluj położenie świateł za pomocą śrub regulacyjnych znajdujących się pod kloszem.

7. Silnik normalnie pracuje, jednak nie jadę. Skuter nawet nie chce ruszyć.
Najprawdopodobniej zerwał się pasek napędowy w komorze przekładni. Konieczna jest jego wymiana.

8. Mam skuter czterosuwowy i zauważyłem wycieki oleju po postoju.
Sprawdź uszczelkę korka spustowego oleju.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

9. Podczas jazdy olej z silnika czterosuwowego intensywnie wycieka, nie wiem co robić.
Nie kontynuuj podróży, może dojść do zatarcia jednostki. Wszystko wskazuje na uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

10. Na liczniku pojawia się 45 km/h, jednak GPS pokazuje jedynie 40. Czy to normalne?
Tak. Niemal wszyscy producenci starają się polepszyć humory użytkowników ich pojazdów. Dlatego niemal wszystkie skutery pokazują od 5 do nawet 10 km/h za dużo.

11. Prędkościomierz przestał nagle działać.
Prawdopodobnie doszło do zerwania się linki licznika.

12. Podczas jazdy w deszczy skuter mniej chętnie hamuje.

To normalne. Wilgotne klocki i okładziny hamulcowe są o wiele mniej wydajne. Na wolnym odcinku drogi rozpędź się, a następnie zacznij delikatnie hamować. Powierzchnie się osuszą.

13. Skuter stracił moc. Mniej ochoczo się rozpędza.
Sprawdź stan paska napędowego, czy nie jest zbyt luźny. Dokonaj oględzin rolek sprzęgła. Sprawdź filtr paliwa i powietrza. Sprawdź kompresję.

14. Jak sprawdzić czy skuter ma dobrą kompresję spalania?
Uruchom silnik, rozgrzej jednostkę. Zatkaj wydech, odczekaj kilka sekund. Jeśli silnik nie przestanie pracować może to świadczyć to zbyt niskiej kompresji.

15. Kierunkowskazy nie świecą światłem przerywanym, a stałym.
Przerywacz uległ uszkodzeniu.

16. Skuter ma teraz o wiele większy apetyt na paliwo, dlaczego?

Mieszanka paliwowo-powietrzna jest złych proporcji. Silnikowi podawana jest zbyt duża ilość paliwa. Czytaj: Regulacja gaźnika.

17. Silnik gaśnie na wolnych obrotach.
Wolne obroty silnika są źle ustawione. Przyczyna może być też zbyt bogata mieszanka. Czytaj: Regulacja gaźnika.

18. Podczas jazdy skuter podskakuje na płaskiej powierzchni.
Przyczyny mogą być następujące: źle wyważone koła, skrzywienie felgi, krzywo założona opona, fragmentarycznie uszkodzona opona.

19. Skuter sam skręca.
Przyczyną jest zła geometria ramy skutera, lub źle rozmieszczony bagaż.

20. Podczas ruszania słychać intensywne piski dobiegające z przekładni.

Winą jest sprzęgło. Często jego powierzchnia ścierna jest wykonana ze zbyt twardego materiału.

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

15 opinii

  1. Ogólnie rzecz biorąc przydatny poradnik dla niewtajemniczonych,ale potrzebna jest znajomosc mechaniki,

  2. 7:

    …lub rolki są zbyt lekkie/uległy granicznemu zużyciu i należy je wymienić.

    8 i 9:

    Przy kapie głowicy znajduje się odma, podłączony jest do niej wężyk, który dalej łączy się z puszką filtra powietrza. Jeżeli wewnątrz kapy nie ma odpowiedniego wypełnienia odmy, podczas pracy silnika do puszki filtra będzie trafiał olej, następnie będzie on wyciekał na pokrywę przekładni. Jeżeli zdarzy się, że wężyk odczepi się od puszki lub od odmy olej będzie leciał bezpośrednio z silnika. UWAGA! Ma to miejsce, jeżeli – jak wspomniałem – odma nie ma wypełnienia, a takie kapy najczęściej można kupić na allegro jako części zamienne.

    10:

    Tak samo jest w przypadku samochodów. Jest to celowy zabieg, który ma rekompensować np. zmianę opon na większe niż przewidział producent, aby mimo to prędkościomierz nie zaniżał wtedy prędkości.

    13:

    Błąd, powinno być “rolek wariatora”.

  3. Dodam jeszcze jeden punkt do problemów z odpaleniem.
    Czasami możecie tego nie wiedzieć lub całkowicie tego nie brać pod uwagę i tu uwaga
    -nasze autoalarmy dostają odbicia i potrafią odciąć zapłon
    -moja rada gdy tego nie używasz zbyt często ponieważ wyje bez przyczyny co jakiś czas np raz w tygodniu jak sucho lub codziennie gdy pada włącz alarm i go wyłącz a następnie uruchom silnik i w drogę.
    Powiem tyle mam 30 km w nogach zanim się połapałem o co kaman.
    Tu śmiech.
    Panie i Panowie Nawet Serwis nie wpadł na to.
    Te układy elektroniczne to nie cud a muszą wytrzymać ciągłe zmiany pogody wilgoć ,wyładowania itp.

  4. Dobry poradnik dla początkujących lub zamierzających nabyć pierwszy skuter.. (z małymi błędami np.pnkt13 “dokonaj oględzin rolek sprzęgła”)

  5. Te ”recepty” o kant d**y można rozbić.
    Dla przykładu –

    19. Skuter sam skręca.
    ”Przyczyną jest zła geometria ramy skutera, lub źle rozmieszczony bagaż.”

    I co teraz ? Pociąć ramę szlifierką kątową i pospawać od nowa ? Tylko gdzie ciąć ???
    Może wypadało by napisać jak uzyskać odpowiednią geometrię ramy ? Może młotkiem prostować ?
    Zapomniał kolega napisać, że samoczynne skręcanie skutera, może być równie dobrze spowodowane pękniętą osią koła. Takie zjawisko występować może również, kiedy odkręci się nakrętka ze śruby na wahaczu a sama śruba przesunie się o jakieś 3 cm. Powoduje to przekrzywienie wahacza w stosunku do ramy. Ponieważ jednak autor tego nie doświadczył to skąd ma o tym wiedzieć ?
    Albo to…-
    4. Rozrusznik nie działa.
    ”Sprawdź czy akumulator nie jest rozładowany. Sprawdź czy nie spalił się silnik rozrusznika, albo nie ma zwarcia.”

    A elektromagnes ? A przerwane przewody przycisku rozrusznika na kierownicy ? A stacyjka ? A czujnik w nóżce bocznej ? A włącznik w manetce ? Wszystkie te aspekty mogą mieć bezpośredni związek z tym, że rozrusznik milczy.
    Reszta tych pseudo fachowych rad, też jest utrzymana w konwencji ”masło-maślane”

    1. 14. Jak sprawdzić czy skuter ma dobrą kompresję spalania?
      Uruchom silnik, rozgrzej jednostkę. Zatkaj wydech, odczekaj kilka sekund. Jeśli silnik nie przestanie pracować może to świadczyć to zbyt niskiej kompresji.

      A słyszał kolega o ciśnieniomierzu ? ”Dobra kompresja” dla skuterów 4t o pojemności 50cm to ok 6,5 bara. Zakładam, że zatkanie wydechu samo z siebie nie wskaże ciśnienia ?
      🙂

  6. Po moim usuniętym komentarzu widzę, że autor jest mało otwarty na konstruktywną krytykę 🙂
    Pozdrawiam i sugeruję dopisać dodatkowe opcje 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button