Triumph Tiger Sport 660 2022: Najwięcej mocy w stawce i bogate wyposażenie to nie wszystkie jego atuty

Definicja wszechstronności z charakterem rzędowej trójki? Zapowiada się bardzo interesująco!

W skrócie
  • Nowy Triumph Tiger Sport 660 ma za zadanie przenieść uniwersalne motocykle wagi średniej na nowy poziom
  • To co wyróżnia ten motocykl to przede wszystkim parametry silnika, bogate wyposażenie i oryginalna nowoczesna stylistyka

Triumph Motorcycles przedstawia zupełnie nowego Tigera Sport 660. Jak twierdzi producent, motocykl powstał, by fanom motocykli wagi średniej dostarczyć przewagę osiągów generowanych przez trzycylindrową jednostkę i ustanowić nowy standard motocykla stworzonego by odnaleźć się w każdych, no może niemal każdych warunkach.

Całkowicie nowy Tiger Sport 660 marki Triumph to nowa definicja wszechstronności napędzanej triple’em, z całą paletą zalet osiągów trzycylindrowego silnika o pojemności
660 cm³, z wiodącą w swojej klasie mocą i specyfikacją, a także doskonałym potencjałem do podróżowania na dalekich dystansach. Mówiąc w skrócie, mamy tu do czynienia z bazą wydartą żywcem z nowego Tridenta 660, która została rozbudowana o ergonomie i funkcjonalność motocykla sportowo-turystycznego. Całość zapowiada się zatem bardzo obiecująco.

Podobnie jak wprowadzony na rynek w zeszłym roku Trident 660, który zdobył międzynarodowe uznanie, nowy Tiger Sport 660 został zaprojektowany, aby ustanowić zupełnie nowy punkt odniesienia w zakresie wydajności, specyfikacji i kosztów utrzymania motocykla. Wnosząc znaczące zalety do kategorii sportowych adventure’ów wagi średniej, Tiger Sport 660 ma za zadanie stać się nowym liderem wśród zakupowych decyzji dla motocyklistów poszukujących maksymalnej wszechstronności podczas każdej przejażdżki. Od dojazdów do pracy, przez codzienną jazdę, po dłuższe podróże – nowy Tiger 660 ma zapewniać potencjał, osiągi, prowadzenie i styl potrzebne do przyciągnięcia do marki Triumph zupełnie nowego pokolenia. Zadanie wygląda więc na bardzo ambitne, ale już teraz wiemy, że Triumph ma wszelkie atuty, by mierzyć wysoko. 

 Zaleta osiągów trzycylindrowego silnika

Tiger Sport 660 jest napędzany pierwszym trzycylindrowym silnikiem w tej kategorii – jednostka napędowa o pojemności 660 cm³ ma zapewniać przewagę osiągów trzycylindrowego silnika w porównaniu z dwucylindrowym, generując większy moment obrotowy przy niskich i średnich obrotach i osiągając jednocześnie górującą nad konkurencją moc szczytową.

Maksymalny moment obrotowy 64 Nm przy 6250 obr./min i maksymalna moc 81 KM przy 10 250 obr./min sprawiają, że nowy Tiger Sport 660 jest najmocniejszym motocyklem w swojej klasie, gwarantującym świetne przyspieszenie na każdym biegu, nawet podczas podróży z pasażerem lub szybkiego pokonywania korków. Całość ma zapewniać balans między ekscytującymi osiągami – od najniższych obrotów aż po czerwoną linię, a łatwością prowadzenia i przyjaznością dla motocyklistów – nie tylko tych z większym doświadczeniem.

 

Dostarczanie mocy jest sterowane przez zaawansowany system zarządzania silnikiem z wykorzystaniem przepustnicy Ride-by-Wire, która zapewnia precyzyjne i responsywne wrażenia, podczas gdy zgrabnie zaprojektowana 6-biegowa skrzynia biegów ma przełożenia zoptymalizowane pod kątem czerpania przyjemności z codziennej jazdy.

Charakterystyczne, głębokie brzmienie trzycylindrowego silnika 660 jest zapewnione przez krótki i minimalistyczny tłumik ze stali nierdzewnej.

Silnik jest w pełni zgodny z normą Euro 5: zapewnia niski poziom emisji spalin, a także oszczędność paliwa i można go dostosować do kat. A2 za pomocą łatwo odwracalnego zestawu do konwersji dostępnego wśród akcesoriów.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

 Zaprojektowany, aby ustanowić nowy standard w prowadzeniu dla swojej kategorii

 Nowy Tiger Sport 660 został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu dynamicznego, zwinnego i komfortowego prowadzenia, będącego znakiem rozpoznawczym motocykli ze stajni Triumph. Świetne wyważenie i łatwość kontrolowania, z lekką aluminiową taperowaną kierownicą pozwalającą precyzyjnie sterować tym motocyklem. Nowa 660-tka ma zapewniać wzbudzającą zaufanie i pełną pewności siebie jazdę. Podwójne siedzenie zapowiada wygodę, a kanapę kierowcy umieszczono na przystępnej wysokości 835 mm. Pasażer do dyspozycji ma ergonomicznie zaprojektowane uchwyty, które są montowane w standardzie. Smukła budowa ma ułatwiać manewrowanie przy niższych prędkościach i dać poczucie pewności podczas postoju na światłach – nie tylko tym o dłuższych kończynach dolnych.

Zawieszenie zostało starannie dopracowane, aby zapewnić wszystkie zalety związane z prowadzeniem, z których słynie Triumph, oraz sportowy charakter podczas jazdy w pojedynkę, przy jednoczesnym zapewnieniu komfortu podczas dłuższych podróży i jazdy we dwójkę. Z przodu Tiger Sport 660 jest wyposażony w 41-milimetrowy widelec Showa typu upside-down, zapewniający 150 mm skok koła, a do tego idealnie dopasowany monoshock Showa typu dual-rate, aby zoptymalizować wydajność podczas jazdy solo lub z pasażerem. Monoshock posiada również zdalną hydrauliczną regulację napięcia wstępnego w celu dostosowania go do jazdy z pasażerem lub bagażem.

 

Pięcioramienne, 17-calowe koła są odlewane z lekkiego aluminium, co zwiększa wyjątkową zwinność tego motocykla, a opony Michelin Road 5 zapewniają doskonałe trzymanie się drogi zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. Doskonałą siłę hamowania osiągnięto dzięki przednim podwójnym tarczom o średnicy 310 mm z 2-tłoczkowymi zaciskami przesuwnymi Nissin, sterowanymi za pomocą dźwigni hamulca o regulowanej rozpiętości.

 

Potencjał do dalekich wojaży

 Praktyczność i wszechstronność są na szczycie listy oczekiwań dla sportowych adventure’ów wagi średniej, a nowy Tiger Sport 660 zapewnia potencjał potrzebny zarówno do dojazdów do pracy, jak i jazdy po mieście, a także na weekendowe wypady i do odbycia dłuższej podróży.

Starannie uformowany zbiornik mieści 17 litrów paliwa, zapewniając duży zasięg, podczas gdy aerodynamiczna szyba, której wysokość można regulować jedną ręką, umożliwia kierowcy szybkie dostosowanie poziomu ochrony przed warunkami atmosferycznymi i wiatrem podczas jazdy.

Potencjał do podróżowania został dodatkowo wzmocniony dzięki dyskretnie zintegrowanym mocowaniom kufrów, które pozwalają na łatwe i szybkie montowanie dedykowanych nowych kufrów dostępnych wśród akcesoriów, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniego stylu tylnego nadwozia podczas jazdy bez bagażu. Zwiększenie przestrzeni bagażowej możliwe jest również dzięki 52-litrowemu kufrowi centralnemu, który spokojnie pomieści dwa kaski integralne. Kufry można dopasować kolorystycznie do motocykla.

Technologia w służbie bezpieczeństwa i kontroli

 Nowy Tiger Sport 660 jest wyposażony w nowoczesne rozwiązania technologiczne, w tym nowy wielofunkcyjny ekran TFT, pierwszy w swojej klasie, który dostarcza kierowcy wszystkich niezbędnych informacji w przejrzystej, kompaktowej i czytelnej formie. Został on specjalnie zaprojektowany, aby można było korzystać z systemu łączności My Triumph, który umożliwia nawigację zakręt po zakręcie, sterowanie GoPro oraz interakcję z telefonem i muzyką – a wszystko to obsługiwane za pomocą przełącznika i wyświetlane na ekranie TFT. Fajnie!

Do dyspozycji mamy dwa tryby jazdy Road i Rain, które dostosowują reakcję przepustnicy i ustawienia kontroli trakcji, poprawiając kontrolę kierowcy nad motocyklem i zapewniając większą pewność w każdych warunkach jazdy. Bezpieczeństwo jest dodatkowo zwiększone dzięki ABS i kontroli trakcji z możliwością dezaktywacji w razie potrzeby, które są standardowo montowane w Tigerze Sport 660.

Aby jeszcze bardziej poprawić wrażenia z jazdy, Tiger Sport 660 jest wyposażony w sprzęgło Slip & Assist oraz dźwignię o zoptymalizowanej rozpiętości, zapewniając lekkie w użyciu sprzęgło, które redukuje zmęczenie kierowcy, szczególnie podczas jazdy w mieście.

Przeczytaj też:

Nowy Triumph Speed Triple 1200 RR: co oni odwinęli??

Aby zapewnić maksymalną wydajność i trwałość, zastosowano pełne oświetlenie LED, w tym charakterystyczne nowe podwójne reflektory, kompaktowe i zintegrowane światło tylne oraz samoczynnie wyłączające się kierunkowskazy.

Triumph Tiger Sport 660: drapieżny wygląd w brytyjskim wydaniu

Nowy Tiger Sport 660 pięknie łączy praktyczność ze współczesnym designem sportowych adventure’ów. Z pewną i charakterystyczną sylwetką, nowy 660 ma zupełnie nowe nadwozie, zaprojektowane z myślą o czystych, płynnych liniach – od kokpitu z dwoma reflektorami po minimalistyczny tył ze wkomponowanym tylnym światłem.

Detale premium nadające jeszcze więcej stylu obejmują lusterka w kształcie łez, wyrzeźbione osłony chłodnicy i osłony widelca oraz minimalistyczny, podwieszony tłumik ze stali nierdzewnej.

Triumph Tiger Sport 660: galeria zdjęć

Motocykliści mogą wybierać spośród trzech atrakcyjnych malowań: współczesnego Lucerne Blue i Sapphire Black, żywego Korosi Red i Graphite z charakterystyczną sportową grafiką lub minimalistycznej opcji Graphite and Black.

Najniższy koszt użytkowania w całej kategorii?

Triumph chwali się, że poza zapowiadaną konkurencyjną ceną, biorąc pod uwagę wiodącą w swojej klasie specyfikację, nowy Tiger Sport 660 charakteryzuje się najniższym kosztem użytkowania w swojej kategorii
z interwałem serwisowym 16 000 kilometrów (lub 12 miesięcy) oraz 2-letnią gwarancją z nielimitowanym przebiegiem, którą można opcjonalnie przedłużyć o rok lub 2 lata. Ma to być możliwe dzięki szeroko zakrojonemu programowi testów, który stał się podstawą niezawodnej platformy silników Triumpha.

Według brytyjskich wyliczeń, w ciągu 3 lat użytkowania serwisowanie Tigera Sport 660 wymaga najniższego czasu pracy w warsztacie w tej kategorii, wynoszącego nieco ponad 8 godzin, co sprawia, że jest o 30% bardziej opłacalny niż konkurencja pod względem kosztów robocizny. Co więcej, Tiger Sport 660 ma najniższy koszt konserwacji części na przestrzeni trzech lat – 17% tańszy niż najbliżsi konkurenci. Ciekawie sobie to rozkminili Brytole.

Oryginalne akcesoria Triumpha

Szeroka gama ponad 40 oryginalnych akcesoriów Triumpha została stworzona specjalnie dla nowego Tigera Sport 660, co pozwala klientom dodać swojemu motocyklowi jeszcze więcej praktyczności, technologii, komfortu i ochrony, a także przestrzeni bagażowej. Wszystkie oryginalne akcesoria zostały zaprojektowane wraz z samym motocyklem
i podlegają takim samym rygorystycznym procesom testowania jakości, jak i trwałości.

Oprócz systemu My Triumph Connectivity w skład akcesoriów wchodzą quickshifter góra/dół, podgrzewane manetki, ładowarka USB schowana pod siedzeniem, pływające kierunkowskazy i system monitorowania ciśnienia w oponach.

Wśród bagaży do wyboru pozostają zupełnie nowe, w pełni zintegrowane kufry z kufrem centralnym na pokładzie mieszczącym dwa kaski, które można dostosować kolorystycznie, aby pasowały do motocykla, a także lekki, odlewany aluminiowy bagażnik i w pełni wodoodporną roll-bag.

Aby zapewnić dodatkową ochronę, motocykliści mogą dodać gmole, a także osłonę silnika i widelca, a dla zmaksymalizowania bezpieczeństwa dostępny jest alarm i tracker (w zależności od rynku) wraz z szeroką gamą blokad.

Czekamy już na jazdy testowe tym zapowiadającym się naprawdę ciekawie konikiem.

Triumph Tiger Sport 660: dane techniczne

SILNIK i NAPĘD
Rodzaj Chłodzony cieczą, 12-zaworowy, DOHC, z 3 cylindrami w układzie rzędowym, 240° kolejnością zapłonu
Pojemność 660 cm³
Średnica 74,04 mm
Suw 51,1 mm
Stopień sprężania 11.95:1
Maksymalna moc 81 KM przy 10 250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 64 Nm przy 6250 obr./min
Układ zasilania Elektroniczny sekwencyjny wielopunktowy wtrysk paliwa z elektroniczną kontrolą przepustnicy
Układ wydechowy Stal nierdzewna, system głowicowy 3-1, tłumik ze stali nierdzewnej montowany
z boku
Układ napędowy Łańcuch X-ring
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe, Slip & Assist
Skrzynia biegów 6-stopniowa
PODWOZIE
Rama Rama obwodowa z rur stalowych
Wahacz Wahacz dwustronny, odlewany ze stali
Przednia Koło Odlewane z aluminium, 17 x 3,5 cala
Tylne Koło Odlewane z aluminium, 17 x 5,5 cala
Przednia Opona 120/70 ZR 17 (58W)
Tylna Opona 180/55 ZR 17 (73W)
Przednie Zawieszenie 41 mm Showa typu upside-down, ze 150 mm skokiem koła
Tylne Zawieszenie Amortyzator Showa typu monoshock RSU z regulacją napięcia wstępnego,
ze 150 mm skokiem koła
Przedni Hamulec Dwie 310 mm tarcze hamulcowe, 2-tłoczkowe przesuwane zaciski Nissin, ABS
Tylny Hamulec Jedna 255 mm tarcza hamulcowa, 1-tłoczkowe przesywane zaciski Nissin, ABS
Wyświetlacz Wielofunkcyjny kolorowy ekran TFT
WYMIARY ORAZ MASA
Długość 2071 mm
Szerokość Kierownicy 834 mm
Wysokość bez Lusterek 1398 mm / 1315 mm (high / low screen position)
Wysokość Siedzenia 835 mm
Rozstaw Osi 1418 mm
Kąt pochylenia główki ramy 23,1º
Wyprzedzenie 97,1 mm
Masa z Płynami 206 kg
Pojemność Zbiornika Paliwa 17,2 litres
SPALANIE
Spalanie 4,5 litres / 100 km
CO2 107 g/km
Standard EURO 5
Emisje CO2 i zużycie paliwa zmierzono zgodnie z rozporządzeniem 168/2013/EC.  Wartości parametrów dotyczących zużycia paliwa pochodzą ze specyficznych warunków testowych i przedstawiono je wyłącznie w celach porównawczych. Mogą one nie odzwierciedlać rzeczywistych wartości uzyskiwanych podczas jazdy.
PRZEGLĄDY
Interwał Serwisowy 16 000 km / 12 miesięcy

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button