Aktualnie czytasz:
Triumph Tiger 900 GT 2020. Turysta na miar臋 swoich czas贸w!
0

Kiedy艣 w sieci przeczyta艂em m膮dro艣膰 dotycz膮c膮 "prawdziwo艣ci" sport贸w wszelakich. Wed艂ug tezy postawionej przez autora istniej膮 trzy prawdziwe sporty: walki byk贸w, wy艣cigi samochodowe oraz alpinizm. Wszystkie inne s膮 jedynie grami. C贸偶, wypada mi si臋 z tym nie zgodzi膰. Prawdziwym sportem mo偶e by膰 okie艂znanie takiego byka Triumph Tiger 900, zabranie go w teren i podj臋cie szalonych wyzwa艅 offroadowych. Lub po prostu wyruszenie w dalek膮 podr贸偶, a wyzwania... same si臋 pojawi膮!

Mo偶e i takie podej艣cie do sprawy wydaje si臋 totalnie pozbawione sensu, ale testowanie motocykli zawsze powinno odbywa膰 si臋 w skrajnie trudnych i r贸偶nych warunkach. Tylko w ten spos贸b jeste艣my, przy unifikacji rozwi膮za艅 technologicznych oraz charakterologicznych silnik贸w wszystkich producent贸w, znale藕膰 niuanse, kt贸re finalnie聽definiuj膮聽r贸偶nice. Oczywi艣cie dla wi臋kszo艣ci jest to pozbawione wi臋kszego sensu, ale kr臋cenie tylko asfaltowych przelot贸w na motocyklu wyposa偶onym w zawieszenie o skoku 240 mm jest聽totalnie聽niezasadne.聽Z drugiej strony聽nie b臋dziemy si臋 na si艂臋 doszukiwa膰 "terenowo艣ci" jednostki, a spr贸bujemy odkry膰 wszystkie walory nowego Tygrysa.

Triumph Tiger 900. Co nowego w silniku?

Chcia艂oby si臋 powiedzie膰, 偶e Triumph Tiger 900 jest zaledwie liftingiem poprzedniego modelu, kt贸ry聽w sprzeda偶y obecny by艂 przez dwa lata - na szcz臋艣cie tak nie jest. W roku 2018 wesz艂a ostatnia wersja Tigera 800. Z kolei na sezon 2020, Triumph by艂聽w pewnym stopniu zobligowany stworzy膰 now膮 jednostk臋, kt贸ra nie do艣膰 偶e b臋dzie spe艂nia膰 norm臋 EURO5, to b臋dzie dawa艂a spory skok technologiczny w por贸wnaniu do poprzednika. Zwi臋kszenie pojemno艣ci wydawa艂o si臋 zatem rozs膮dn膮 drog膮.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Tiger 900 otrzyma艂 wa艂 korbowy o zmienionym wykorbieniu, wi臋kszych t艂okach i cylindrach. Do tego Brytyjczycy dorzucili nowe wa艂ki rozrz膮du, inne czasy otwarcia zawor贸w, a wszystko to zapakowali w dekle wykonane z magnezu. Brzmi nie藕le, prawda?

Jeszcze lepiej jest po odpaleniu i wrzuceniu pierwszego biegu. Wcze艣niej wspomniane zmiany w聽pracy silnika聽s膮 wyczuwalne ju偶 od pierwszych przejechanych metr贸w. Co powoduje tak du偶膮 r贸偶nic臋? Przede wszystkim zmiana wykorbienia ze 120 stopni do 90 stopni. Teraz mieszanka najpierw wybucha w pierwszym cylindrze, p贸藕niej trzecim, a na koniec w drugim. Ca艂o艣膰 tworzy wra偶enie, jazdy motocyklem wyposa偶onym w silnik widlasty, ale to tylko wra偶enie, to w dalszym ci膮gu rz臋dowa tr贸jka. Oczywi艣cie mocy w dolnym i 艣rednim zakresie obrot贸w jest wi臋cej, ale nadal nie jest to ten sam efekt, kt贸ry daje dwucylindrowy piec. G艂贸wna r贸偶nica jest taka, 偶e moc przyrasta bardziej liniowo, co z kolei sprawia, 偶e du偶o trudniej jest np. zerwa膰 przyczepno艣膰 przy strzale z manetki ni偶 w dwucylindr贸wce, ale to dla sporej cz臋艣ci motocyklist贸w mo偶e wyj艣膰 na plus. Zreszt膮 tutaj nie chodzi o to, 偶e si臋 nie da. Trzeba to po prostu robi膰 w nieco inny spos贸b. Dodatkowo wa偶n膮 zmian膮 jest obni偶enie masy motocykla. Tiger 900 wa偶y o pi臋膰 kilogram贸w mniej ni偶 poprzednik z czego 50% oszcz臋dno艣ci pochodzi w艂a艣nie z nowego silnika!

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

A jak to je藕dzi?

Mniejsza masa w艂asna, inna charakterystyka silnika i totalnie odjechane zawieszenie sprawiaj膮, 偶e nowy Tiger 艂aduje si臋 w zakr臋ty z zaskakuj膮c膮 zwinno艣ci膮. Tutaj nawet nie chodzi o odniesienie do ci臋偶kich turystyk贸w konkurencji.聽On po prostu zach臋ca do wpadania w zakr臋ty z pe艂n膮 pr臋dko艣ci膮 i szukania limit贸w przyczepno艣ci. Mieli艣my okazj臋 testowa膰聽go na dosy膰 przyczepnych i kr臋tych drogach - zabawa by艂a przednia.

Po wyjechaniu na proste odcinki autostradowe nie odczuwamy istotnej zmiany ochrony przed wiatrem w stosunku do poprzednika, mimo 偶e prz贸d motocykla wydaje si臋 mniejszy, jakby l偶ejszy. Jest naprawd臋 dobrze. Silnik reaguje g艂adko na zmiany obci膮偶e艅 i nap臋dza si臋 bardzo ochoczo. R贸wnie ochoczo hamuje, ale temu nie powinni艣my si臋 jako艣 szczeg贸lnie聽dziwi膰. W uk艂adzie hamulcowym znajdziemy zaciski Brembo Stylema, co mo偶e nieco聽zaskakiwa膰 w odniesieniu do jazdy terenowej, ale spokojnie. Pompa hamulcowa zosta艂a zaprojektowana w ten spos贸b, 偶e w trakcie jazdy po nawierzchniach pod艂ej jako艣ci nie podcina nam od razu przedniego ko艂a. Dozowalno艣膰 jest bardzo dobra, a w podbramkowych sytuacjach nawet doskona艂a!

Kontrola trakcji, daje rad臋!

W trakcie testu zabrali艣my Tigera na szutry i dosy膰 b艂otniste, a momentami kamieniste podjazdy.聽Przyczepno艣膰 nie by艂a zbyt dobra, co stanowi艂o doskona艂y pretekst do sprawdzenia pracy kontroli trakcji. Co ciekawe by艂o na tyle 艣lisko, 偶e聽informacja o dzia艂aniu systemu聽nawet na chwil臋 nie gas艂a. Manetka gazu pozostawa艂a w maksymalnym po艂o偶eniu - Tiger nie przygasa艂, nie zamiata艂 ty艂em i nie traci艂 pr臋dko艣ci, a wr臋cz jej nabiera艂. To si臋 nazywa maksymalne wykorzystanie potencja艂u elektroniki. Po wykonaniu ekwilibrystycznego podjazdu z w艂膮czon膮 kontrol膮 trakcji czeka艂 nas zjazd. Tutaj oczywi艣cie nie podejmowali艣my g艂upiego ryzyka testowania ABS-u (na dole znajdowa艂 si臋 niezbyt m艂ody brzeziniak), ale mieli艣my okazj臋 przetestowania kszta艂tu boczk贸w Tigera - s膮 wygodne i zapewniaj膮 konkretny chwyt kolanami. Nic nie wystaje i nie denerwuje, co jest dosy膰 wa偶ne w sytuacji, w kt贸rej zap臋dzimy si臋 w teren w butach innych ni偶 offroadowe.

Testowany model posiada艂 quickshifter pracuj膮cy zar贸wno przy wrzucaniu bieg贸w do g贸ry, jak i przy redukcjach - niezwykle wygodne ustrojstwo. Niestety ju偶 tak wygodny nie jest system odpalania. Co prawda 900-tka nie posiada kluczyka zbli偶eniowego, tylko klasyczn膮 stacyjk臋, ale po w艂膮czeniu zap艂onu, musimy chwil臋 odczeka膰 (ci膮gle trzymaj膮c przycisk), zanim silnik odpali. To denerwuj膮ce, szczeg贸lnie w sytuacji, w kt贸rej walczymy z podjazdem i przypadkowo silnik postanowi zgasn膮膰 - niestety lubi to robi膰.

Spor膮 zmian膮 w stosunku do poprzednika jest mo偶liwo艣膰 odkr臋cenia tzw. ramy pomocniczej, a wi臋c ca艂ego ogona od g艂贸wnego elementu no艣nego. To mo偶e si臋 okaza膰 szczeg贸lnie istotne je艣li w wyniku wywrotki, sprz臋t przekozio艂kuje i dojdzie do jej skrzywienia. W takiej sytuacji mo偶emy potraktowa膰 ten element jako cz臋艣膰 wymienn膮.

Przekonaj si臋 sam!

Nowy Triumph Tiger 900 GT, to doskona艂a propozycja dla wszystkich kierowc贸w, kt贸rzy oczekuj膮 od motocykla sporej mocy, 艣wietnego prowadzenia oraz nowinek technologicznych z najwy偶szej p贸艂ki. Z drugiej strony nie znajdziemy na jego pok艂adzie przepychu, kt贸ry rozprasza艂by kierowc臋 czy generowa艂 zb臋dn膮 mas臋. To motocykl, kt贸ry mo偶e po艂膮czy膰 zalety motocykli tj. Yamaha Tenere 700, KTM 790 czy BMW F 850 GS, z klas膮 motocykli ci臋偶kich: BMW R 1250 GS, Triumph Tiger 1200 czy Honda CRF 1100L. Z jednej strony nie wyobra偶amy sobie turystycznych trudno艣ci terenowych, kt贸rym nie podo艂a艂by ten sprz臋t, a podo艂a艂by kt贸ry艣 z jedno艣lad贸w konkurencji, a z drugiej wiemy, 偶e jest to doskona艂a propozycja do szalonego winklowania, przycierania podn贸偶kami o asfalt i przede wszystkim do d艂ugich asfaltowych przelot贸w.

Fakt pozostaje te偶 taki: nie jeste艣my sprzedawcami i nie b臋dziemy Was namawia膰 do zakupu tego motocykla, ale gor膮co Was namawiamy do wzi臋cia udzia艂u w jazdach testowych. Wpadnijcie do kt贸rego z punkt贸w Triumpha i sami sprawd藕cie czy warto. Poza tym w sieci znajdziecie pe艂no informacje o eventach, w kt贸rych bierze udzia艂 Triumph Polska. Na miejscu najcz臋艣ciej聽odbywaj膮 si臋 jazdy pr贸bne, zar贸wno na聽wersji GT, jak i na bardziej offroadowym bracie, a wi臋c Rally Pro - w tej konfiguracji motocykl przygotowany jest do jazdy w najbardziej ekstremalnych warunkach. Czy b臋dzie to ju偶 "sportowa" jazda? Wszystko zale偶y od Ciebie!

Pami臋taj r贸wnie偶 o:

FESTIVAL TRIUMPH 2020. B臉D膭 MOCNE AKCENTY OFF-ROADOWE ORAZ ADVENTURE

Zobacz r贸wnie偶:

 

 

 

 

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%