Triumph Tiger 1200 2022: dużo więcej mocy i dużo mniej kilogramów!

Jak oni tego dokonali?

W skrócie
  • Nadjeżdża zupełnie nowy flagowy Triumph Tiger 1200 w kilku nowych wersjach
  • Całkowicie nowy silnik rama i zawieszenie to nie koniec zmian
  • Nowy Tiger 1200 waży aż o 25 kg mniej niż poprzednik i o 17 kg mniej od najbliższego konkurenta

Znacząco lżejszy i jeszcze mocniejszy, świetnie się prowadzący, z wiodącą w swojej klasie specyfikacją, a także wszystkimi zaletami nowego trzycylindrowego silnika Triumph T-plane – Tak producent zapowiada swój nowy flagowy model w klasie adventure. Czy zapowiada się prawdziwa rewolucja?

Pierwszy Tiger 1200 miał wszelkie atuty by zostać królem motocykli turystycznych. Jednak jego gabaryty oraz niemała masa sprawiały, że na właściwości terenowe tego motocykla raczej patrzyliśmy z przymrużeniem oka.

Teraz rzecz ma się diametralnie zmienić. Wszystko za sprawą nowej konstrukcji, która z poprzednikiem dzielić ma wyłącznie nazwę. Drodzy Państwo, oto nowy Triumph Tiger 1200.

Nowy Triumph Tiger 1200 2022: rewolucja totalna

Podobno nowy Tiger 1200 został zaprojektowany, aby być najbardziej zwinnym, zwrotnym i poręcznym motocyklem wyprawowym o dużej pojemności na świecie. Trzeba przyznać, że to dość górnolotne słowa, jednak inżynierowie Triumpha już nieraz pokazali, że nie mają w zwyczaju rzucać słów na wiatr. Jeśli faktycznie tak będzie to być może część zaawansowanych użytkowników dużych motocykli adventure w końcu otrzyma maszynę zaspokajającą ich możliwości pod względem wygody w trasie i sprawności w terenie.

Nowy Tiger 1200 to aż 25 kg mniejsza masa w porównaniu z poprzednim modelem. Jeśli tę wartość połączyć z całkowicie przekonstruowanym podwoziem i napędem to faktycznie może okazać się, że mamy do czynienia z prawdziwym dzielnym dual-sportem klasy premium. Opierając się na badaniach rynku przeprowadzonych przez Triumpha, Tiger 1200 2022 jest także aż o 17 kg lżejszy niż ważący dotychczas najmniej motocykl wyprawowy z napędem przekazywanym za pomocą wału kardana.

Triumph Tiger 1200 2022: zupełnie nowe serce T-Plane

Nowy trzycylindrowy silnik generuje aż 150 KM i 130 Nm – to z kolei oznacza, że Tiger jest najmocniejszym motocyklem adventure pędzonym wałem. Przestawione wykorbienia wału korbowego w cyklu 180, 270 i 270 stopni powodują, że silnik zachowuje wysoką elastyczność i nie traci przy tym charakteru. Taki układ wspomaga również odzyskiwanie przyczepności podczas jazdy z niskimi prędkościami obrotowymi, co może być przydatne głównie w terenie.

Oprócz zwiększenia mocy i momentu obrotowego nowy dostrojony trzycylindrowy silnik i wał korbowy T-plane mają zapewniać również lepsze przyspieszenie oraz znacznie bardziej responsywny i ekscytujący charakter, w którym nierówne odstępy między zapłonami gwarantują doskonałe wyczucie
i przyczepność na niskich obrotach, w połączeniu z dużą mocą triple’a i momentem obrotowym
w całym zakresie obrotów. Nowe jest także przeniesienie napędu oparte na lekkim i całkowicie bezobsługowym wale Kardana. Ten fakt doceni wielu motocyklistów kochających dalekie podróże.

W porównaniu z silnikiem poprzedniej generacji nowe jest absolutnie wszystko, w tym średnica i skok tłoka, wał korbowy, głowica cylindrów, skrzynia biegów i sprzęgło oraz całkowicie nowy wał napędowy
i obudowa przekładni kątowej. Każdy element został zaprojektowany tak, aby był znacznie lżejszy i bardziej kompaktowy, co ma z kolei zmienić diametralnie dynamikę jazdy.

Triumph dorzuca do stawki minimalistyczny, lekki tłumik, który w dodatku ma dostarczać charakternego gangu z nutą brytyjskiego triple’a zagraną na nowo. Pożyjemy, posłuchamy.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Podwozie z najwyższej półki

Nowej generacji Tiger 1200 jest teraz wyposażony w dedykowane koła, dostosowane do rodzaju przygód, jakie preferują różni motocykliści. W modelach Rally Pro i Rally Explorer zastosowano zestaw bezdętkowych szprychowych kół o wymiarach 21 cali/18 cali, zapewniając odpowiednie możliwości w każdych warunkach, a w modelach GT, GT Pro i GT Explorer zastosowano koła odlewane z aluminium o wymiarze 19 cali/18 cali, które zapewniają więcej potencjału w kwestii dynamicznej jazdy po asfalcie. Zapewniające wyjątkową przyczepność i stabilność, opony Metzeler Tourance są montowane we wszystkich modelach GT, podczas gdy modele Rally są wyposażone w opony Metzeler Karoo Street do jazdy w terenie. W przypadku jazdy off-roadowej zaawansowanym jeźdźcom Triumph poleca opony Michelin Anakee Wild.

Wiodące w swojej klasie hamulce Brembo Stylema są montowane we wszystkich modelach Tigera 1200. Mają zapewniać mocne i progresywne opóźnienia z najwyższej półki.

Przeczytaj też:

Triumph Tiger Sport 660 2022: Najwięcej mocy w stawce i bogate wyposażenie to nie wszystkie jego atuty

Nowa rama Tigera, która jest o 5,4 kg lżejsza niż poprzednia, znacząco przyczyniła się do redukcji masy i poprawy prowadzenia. Obejmuje przykręcaną aluminiową tylną ramę pomocniczą
i przykręcane podnóżki pasażera – udoskonalenia te zostały opracowane na podstawie opinii klientów. Świetnie, że brytole słuchają swoich klientów.

Dodatkowa redukcja wagi wynika z montażu nowego aluminiowego zbiornika paliwa i całkowicie nowego wahacza tri-link, który jest o 1,5 kg lżejszy i podobno, pomimo tego, bardziej wytrzymały niż poprzednia wersja jednostronna. Zawiera także mniejszy i lżejszy wał napędowy oraz obudowę przekładni kątowej. Niech żyje optymalizacja!

Nowa ergonomia ma zapewnić lepsze czucie maszyny i ułatwić off-roadowe, a także parkingowe manewry. Przeprofilowana kanapa, w akcesoryjnej wersji obniżonej, może być usytuowana na zaledwie 830mm. Z kolei w wersjach Rally Pro oraz Rally Explorer, można ją ustawić nawet na 895 mm. Każdy znajdzie coś dla siebie. Na komfort i dopasowanie wpływa także nowa, łatwo regulowana szyba z prostym mechanizmem regulacji wysokości jedną ręką, a także nowe aerodynamiczne dyfuzory, które kierują pęd powietrza z dala od kierowcy i pasażera.

Elektronika z kosmosu

Nowa generacja flagowego Tigera wyznacza nowy standard technologiczny. Szereg zaawansowanych funkcji zaprojektowanych w celu poprawy jakości jazdy i zapewnienia wyższego poziomu bezpieczeństwa, komfortu i kontroli.

Przeczytaj też:

Triumph świętuje: milionowy motocykl wyprodukowany w fabryce w Hinckley. Kawał motocyklowej historii!

GT Explorer i Rally Explorer wyposażone są jako jedyne w całkowicie nowy system Triumph Blind Spot Radar, opracowany we współpracy z firmą Continental. Zapewnia on dwie kluczowe funkcje bezpieczeństwa: asystenta martwego punktu wykorzystującego zamontowany radar, który skierowany jest do tyłu, aby powiadomić kierowcę, kiedy inny pojazd znajduje się w jego martwym polu, oraz asystenta zmiany pasa ruchu, który daje bardziej widoczne ostrzeżenie, gdy kierowca wskazuje zmianę pasa, a zbliża się inny pojazd.

To oczywiście nie koniec. Optimised Cornering Traction Control (zaawansowana kontrola trakcji) jest standardowo stosowana we wszystkich modelach nowej generacji Tigera 1200 i wspierana jest przez zaawansowaną jednostkę IMU, aby zapewnić optymalne działanie kontroli trakcji niezależnie od warunków w jakich porusza się motocykl i z uwzględnieniem kąta pochylenia motocykla.

Wszystkie kluczowe informacje, których potrzebuje kierowca, są prezentowane za pomocą nowego, 7-calowego ekranu TFT, który otrzymał nowy układ graficzny. System łączności My Triumph jest również montowany standardowo we wszystkich modelach, umożliwiając wykonywanie połączeń telefonicznych, korzystanie z nawigacji zakręt po zakręcie i sterowanie GoPro.

W zależności od modelu dostępnych jest do 6 trybów jazdy, które dostosowują reakcję przepustnicy, pracę ABS-u i kontroli trakcji oraz ustawienia zawieszenia. Tryb jazdy Off-Road Pro dostępny jest wyłącznie w modelach Rally Pro i Rally Explorer – to najbardziej ekstremalna off-roadowa konfiguracja Triumpha stworzona dla tych, którzy odważą się sprawdzić możliwości terenowe tej maszyny – z wyłączonym ABS-em i kontrolą trakcji oraz off-roadową mapą zapłonu. Tryb Rain został dostosowany do trudnych warunków pogodowych i ogranicza moc silnika do 100 KM w celu zwiększenia bezpieczeństwa i kontroli.

Widoczność w każdych warunkach ma zapewniać nowy, w pełni LED-owy reflektor z charakterystycznym nowym światłem do jazdy dziennej (DRL). Dodatkową widoczność i oświetlenie podczas pokonywania zakrętów zapewniają nowe adaptacyjne światła doświetlające, które są standardowo dostępne we wszystkich modelach z wyjątkiem Tiger 1200 GT.

Quickshifter Triumph Shift Assist jest standardowo dostępny we wszystkich modelach, z wyjątkiem Tigera 1200 GT, gdzie można go zamontować wraz z innymi akcesoriami. Quickshifter ten umożliwia łatwą zmianę biegów w górę i w dół bez konieczności wciskania sprzęgła. Hill Hold również jest standardowo dostępny we wszystkich modelach z wyjątkiem Tiger 1200 GT. Zapobiega on staczaniu się motocykla do tyłu podczas ruszania na stromym wzniesieniu, włączając tylny hamulec, aż wyczuje, że motocyklista zaczyna ruszać.

Przeczytaj też:

Triumph Tiger 1200 2022: motocykl adventure znacznie lżejszy od konkurencji?

Aby zwiększyć komfort jazdy na długich dystansach w każdych warunkach pogodowych, wszystkie modele oprócz Tigera 1200 GT są standardowo wyposażone w podgrzewane manetki, a GT Explorer i Rally Explorer także w podgrzewane kanapy kierowcy oraz pasażera, jak również system monitorowania ciśnienia w oponach, aby zapewnić najwyższy możliwy poziom bezpieczeństwa kierowcy. W przypadku wszystkich innych modeli podgrzewane siedzenia i system TPMS można znaleźć wśród akcesoriów dedykowanych dla tych modeli.

Uzupełniając bogate wyposażenie nowego Tigera, wszystkie nowe modele posiadają szereg dodatkowych funkcji zaprojektowanych w celu usprawnienia jazdy, w tym podświetlane przełączniki
i intuicyjny, łatwo dostępny, unikatowy w segmencie 5-kierunkowy joystick, a także schowek pod siedzeniem z ładowarką USB. Regulowany elektroniczny tempomat i podnóżek centralny są na wyposażeniu we wszystkich modelach z wyjątkiem Tigera GT.

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button