Aktualnie czytasz:
Test SYM Jet Euro X 50 - miejski odrzutowiec?
0

W poniedzia┼ékowy, deszczowy dzie┼ä do drzwi naszej redakcji zapuka┼é kurier. Patrz─ůc na list przewozowy nie trudno dostrzec zawarto┼Ť─ç przesy┼éki - to skuter SYM Jet EuroX. Trafi┼é do nas od wy┼é─ůcznego importera tej marki w Polsce ÔÇô firmy SPEED z Krakowa, na test d┼éugodystansowy.

Zanim jednak wyje┼╝d┼╝─Ö ÔÇ×przepisoweÔÇŁ 1000 kilometr├│w pragn─Ö podzieli─ç si─Ö pierwszymi wra┼╝eniami z u┼╝ytkowania wspomnianej wy┼╝ej maszyny i przy okazji odpowiedzie─ç na tytu┼éowe pytanie, czy faktycznie mamy do czynienia z miejskim odrzutowcem? Zak┼éadamy ciep┼é─ů kurtk─Ö, r─Ökawice, kask na g┼éow─Ö, przekr─Öcamy kluczyk, przytrzymujemy d┼║wigni─Ö hamulca, zap┼éon i w drog─ÖÔÇŽDrog─Ö do┼Ť─ç k┼éopotliw─ů zwa┼╝ywszy na warunki pogodowe, z jakimi przysz┼éo mi si─Ö zmierzy─ç ju┼╝ na samym wst─Öpie. Ot├│┼╝, co tu du┼╝o pisa─ç ÔÇô la┼éo, i to niemi┼éosiernie. Nic to jednak w por├│wnaniu z ch─Öci─ů sprawdzenia maszyny w akcji.

Dziarsko rusza, ┼Ťmia┼éo mo┼╝na zaryzykowa─ç stwierdzenie, ┼╝e bez problemu pozwoli wywalczy─ç sobie miejsce na ┼Ťwiat┼éach, co jednak przyjdzie mi sprawdzi─ç dopiero potem. Jad─Ö wi─Öc sobie po mokrej nawierzchni (w mi─Ödzyczasie na szcz─Ö┼Ťcie przesta┼éo pada─ç) i jako┼Ť tak dziwnie w sumie si─Ö czuj─Ö, gdy┼╝ budowa skutera wymusza do┼Ť─ç skuteczn─ů ochron─Ö przed niekorzystnymi warunkami, jakie mo┼╝na zasta─ç na drodze. Pokonywanie co wi─Ökszych ka┼éu┼╝ nie sprawia SYMÔÇÖowi problemu, r├│wnie┼╝ po takim zamoczeniu hamulce zdaj─ů si─Ö poprawnie pracowa─ç.

Skoro ju┼╝ mowa o hamulcach to mam tu pewne zastrze┼╝enia. Przedni ÔÇô tarczowy jest wprost idealny, wystarczy go ledwo musn─ů─ç i ju┼╝ daje o sobie zna─ç, czego niestety nie da si─Ö powiedzie─ç o hamulcu tylnym ÔÇô b─Öbnowym. Tutaj jest ju┼╝ troch─Ö gorzej, no dobrze, znacznie gorzej, pokusi┼ébym si─Ö o stwierdzenie, ┼╝e to hamulec dla Schwarzenegera lub innego znanego si┼éacza. D┼║wigni─Ö trzeba bardzo mocno docisn─ů─ç, aby zechcia┼éa spr├│bowa─ç zatrzyma─ç tylne ko┼éo.Wspomniany wy┼╝ej hamulec przedni. Jedna z dw├│ch wad SYM'a - hamulec b─Öbnowy. W tym miejscu pewnie popsuj─Ö Wam lektur─Ö, ale jako┼Ť nie mog─Ö si─Ö powstrzyma─çÔÇŽ Ot├│┼╝ (chwila napi─Öcia) tylny hamulec JetÔÇÖa to jedna z dw├│ch wad, jakie zauwa┼╝y┼éem w tym skuterze.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B─ůd┼║ oryginalny i wyr├│┼╝nij si─Ö na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du┼╝e ko┼éa. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot─Ö┼╝na doza komfortu zar├│wno podczas jazdy po mie┼Ťcie, jak r├│wnie┼╝ wsz─Ödzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe┼énij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju┼╝ za 9 199 PLN.

Pewnie stwierdzicie, ┼╝e ÔÇ×a co tam, poje┼║dzi┼é pi─Ö─ç minut i nic nie znalaz┼é ÔÇô normalkaÔÇŁ, jednak w tym miejscu Was rozczaruj─Ö ÔÇô fabrycznie nowa maszyna, jak─ů by┼é testowany model marki SYM ma ju┼╝ na swoim kilometrowym koncie 450 ÔÇ×punkt├│wÔÇŁ, nieskromnie powiem, i┼╝ to moja zas┼éuga. Tak wi─Öc po tym ÔÇ×p├│┼émetkuÔÇŁ jestem, a przynajmniej tak mi si─Ö wydaje, w stanie do┼Ť─ç du┼╝o napisa─ç na temat wy┼╝ej wymienionej maszyny.

Wracamy jednak do jazdy. Na szcz─Ö┼Ťcie droga szybko wysch┼éa i mo┼╝na by┼éo nieco zwi─Ökszy─ç pr─Ödko┼Ť─ç, co jednak okaza┼éo si─Ö niemo┼╝liwe, ze wzgl─Ödu na korek, o jaki nie trudno o godzinie 18stej w Warszawie. Tym samym nie pozosta┼éo mi nic innego, jak przedziera─ç si─Ö mi─Ödzy samochodami. I tu skuter sprawowa┼é si─Ö ┼Ťwietnie, do┼Ť─ç spory promie┼ä skr─Ötu (oko┼éo 2 metry) jako┼Ť nie dawa┼é o sobie zna─ç, a tym samym spokojnie mog┼éem kontynuowa─ç podr├│┼╝. I tak sko┼äczy┼é si─Ö pierwszy dzie┼ä testu.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara┼╝ BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b─ůd┼║ u┼╝ywany motocykl w doskona┼éym stanie. Wejd┼║ i sprawd┼║ jak blisko jest Tw├│j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Nast─Öpne dni streszcz─Ö Wam troch─Ö bardziej.

W kolejnych dniach, gdy do czynienia mia┼éem ju┼╝ z such─ů nawierzchni─ů we znaki da┼éa mi si─Ö druga i ostatnia wada testowanego modelu ÔÇô podp├│rka boczna. Raz, ┼╝e jej rozstawianie sprawia pewne k┼éopoty (ci─ůgle si─Ö sk┼éada, za spraw─ů zastosowanej spr─Ö┼╝yny), a dwa, i┼╝ w momencie skr─Öcania w lewo i pochylania si─Ö w ow─ů stron─Ö zahacza o jezdni─Ö (prawda li to, ┼╝e dzieje si─Ö tak tylko w momencie kiedy naprawd─Ö g┼é─Öboko si─Ö pochyla┼éem, nie mniej jednak zdarzy┼éo mi si─Ö dwa razy przytrze─ç o nawierzchni─Ö jezdni, co prawd─Ö m├│wi─ůc nie bardzo mi przypad┼éo do gustu). Podp├│rka boczna - nasza anty bohaterka.

Skoro wyczerpa┼éem ju┼╝ list─Ö wad, pewnie nie ma sensu dalej czyta─ç. I w tym w┼éa┼Ťnie miejscu mylicie si─Ö, gdy┼╝ pora napisa─ç o zaletach, kt├│rych w testowanej maszynie nie brakuje. Nawi─ůzuj─ůc do wspomnianej budowy nadwozia nie spos├│b omin─ů─ç walory estetyczne. Skuter jest naprawd─Ö bardzo ┼éadny. Jego sportowy charakter podkre┼Ťlaj─ů mocno zadarty kuper, ozdobiony ┼éadnymi okr─ůg┼éymi ┼Ťwiat┼éami, a tak┼╝e atrapy wlot├│w powietrza po obu stronach maszyny. Tak prezentuje si─Ö "odrzutowiec" z ty┼éu.

Z przodu Jet prezentuje si─Ö niemniej okazale. Na uwag─Ö zas┼éuguj─ů ┼Ťwiat┼éa utrzymane w modnym ostatnio stylu, a tak┼╝e praktyczny kokpit, w kt├│rym znajdziemy bardzo praktyczny zegarek, co mi osobi┼Ťcie bardzo u┼éatwi┼éo ┼╝ycie.

Przy okazji wymieniania wad wspomnia┼éem o podp├│rce bocznej, pora powiedzie─ç co┼Ť o centralnej. Mo┼╝na si─Ö nad ni─ů rozwodzi─ç, ja jednak napisz─Ö kr├│tko ÔÇô jest ┼Ťwietna. Parkuj─ůc skuter korzysta┼éem tylko z niej, bardzo ┼éatwo jest maszyn─Ö ÔÇ×wci─ůgn─ů─çÔÇŁ na podwy┼╝szenie, jak r├│wnie┼╝ zepchn─ů─ç j─ů z niego.

Z praktycznych rzeczy wymieni─Ö jeszcze schowek, w kt├│rym bez trudu zmie┼Ťci si─Ö kask integralny, lub dwa ┼Ťrednio wypakowane plecaki. Mi┼éym akcentem jest haczyk na siatki z zakupami. Lusterka ÔÇô wa┼╝ny element standardowego wyposa┼╝enia ka┼╝dego skutera ÔÇô s─ů umieszczone w dobrym miejscu, co gwarantuje spokojne przeciskanie si─Ö mi─Ödzy samochodami, oferuj─ů do┼Ť─ç spore pole regulacji, czasem jednak w wypadku bardziej ros┼éego kierowcy (jak na przyk┼éad ja) trzeba delikatnie przesun─ů─ç r─Öce, gdy┼╝ przys┼éaniaj─ů obserwowany obraz, jednak daje si─Ö to, jak ju┼╝ wspomnia┼éem, szybko wyregulowa─ç.

Kanapa ÔÇô zapomnia┼éem napisa─ç o kanapie. Jest bardzo wygodna, je┼╝d┼╝─ůc samemu mia┼éem du┼╝o miejsca, ┼╝eby wygodnie si─Ö usadowi─ç, a tak┼╝e komfortowo wyci─ůgn─ů─ç nogi. Z ÔÇ×plecakiemÔÇŁ niestety nie mia┼éem okazji podr├│┼╝owa─ç, wi─Öc ci─Ö┼╝ko mi co┼Ť na ten temat napisa─ç, jednak jako maszyna o sportowym charakterze, SYM Jet zapewne doskonale toleruje jedn─ů osob─Ö, dla drugiej przeznaczono sporo miejsca, a tak┼╝e wygodne uchwyty, nie mniej jednak w zale┼╝no┼Ťci od gabaryt├│w kierowcy przestrze┼ä pasa┼╝erska skutecznie si─Ö zmniejsza.

Do┼Ť─ç ju┼╝ o walorach praktyczno-estetycznych, jeszcze tylko troch─Ö zdj─Ö─ç. Bardzo wygodna kanapa. Tyle miejsca wygospodarowano na nogi kierowcy - w zupe┼éno┼Ťci wystarczy... Pojemny schowek na kask i nie tylko. Zagl─ůdamy do silnika.Za ÔÇ×rozruszanieÔÇŁ SYMÔÇÖa odpowiada dwusuwowa, jednocylindrowa jednostka nap─Ödowa o pojemno┼Ťci 49,4 ccm i mocy 3,2 KW (przy 6000 obr/min). Prawd─Ö m├│wi─ůc to tylko cyferki, a jak to wygl─ůda w praktyce zapytacie. I tak─ů oto odpowied┼║ otrzymacie. Silnik sprawuje si─Ö bardzo dobrze, testowany model by┼é pozbawiony wszelkich blokad, przy┼Ťpieszenie trwa┼éo do pr─Ödko┼Ťci oko┼éo 50 km/h, potem skuter dziarsko dop─Ödza┼é kresu swoich mo┼╝liwo┼Ťci ÔÇô 74 km/h.

Warto jeszcze wspomnie─ç, i┼╝ maszyna jest bardzo zrywna, co ogromnie u┼éatwia ruszanie i walczenie o swoje miejsce w ulicznym ruchu. Z praktycznej strony nadmieni─ç trzeba o ┼éatwym dost─Öpie do ga┼║nika, co z pewno┼Ťci─ů ucieszy domowych mechanik├│w. Dodam jeszcze, i┼╝ skuter niemal klasycznie wyposa┼╝ony jest w kick starter oraz rozrusznik elektryczny ÔÇô oba dzia┼éaj─ů znakomicie (sprawdza┼éem osobi┼Ťcie). Tak naprawd─Ö nie ma co tu si─Ö rozwodzi─ç, to trzeba po prostu poczu─ç. A jest doprawdy co czu─ç. Silnik pracuje do┼Ť─ç cicho, dopiero przy bardzo wysokich obrotach ma tendencje do g┼éo┼Ťnego dawania o sobie zna─ç. To nawet dobrze, gdy┼╝ na postoju cz─Östo zastanawia┼éem si─Ö czy on w og├│le dzia┼éa (w za┼éo┼╝onym kasku odg┼éos pracy by┼é bardzo s┼éabo s┼éyszalny). Bardzo ┼éatwy dost─Öp do ga┼║nika - du┼╝y plus.

Przyszed┼é czas na bardziej ┼╝wawe operowanie manetk─ů gazu. Na suchej nawierzchni postanowi┼éem troch─Ö poszale─ç. Skuter jest stosunkowo lekki (masa bez p┼éyn├│w to oko┼éo 94 kilogramy) , wi─Öc ┼éatwo mi si─Ö by┼éo sk┼éada─ç w zakr─Ötach.

Wysoki prze┼Ťwit powoduje, ┼╝e nie straszne nam s─ů ┼╝adne, cz─Öste na naszych ÔÇ×kochanychÔÇŁ drogach, dziury i wyboje. Do komfortu jazdy po wertepach przyczynia si─Ö tez dobra amortyzacja ca┼éo┼Ťci konstrukcji. Odpowiadaj─ů za to przednie teleskopy olejowe i tylne mechaniczne zawieszenie. Podczas do┼Ť─ç szybkiej jazdy w mie┼Ťcie ┼Ťrednie spalanie wynios┼éo oko┼éo 2.8 ÔÇô 3.0 litra na 100 kilometr├│w. To dobry wynik zwarzywszy, i┼╝ zbiornik mie┼Ťci w sobie 6.3 litr├│w paliwa.Skoro o paliwie mowa - Jet oferuje nam wygodny dost─Öp do baku.

Ju┼╝ po tym fragmencie mo┼╝na stwierdzi─ç, ┼╝e teza postawiona w tytule jest jak najbardziej s┼éuszna ÔÇô prawdziwa miejska rakieta.

Nasta┼éa noc ÔÇô ┼Ťwiat┼éa na start. Na og├│┼é si─Ö o tym nie pisze, jednak postanowi┼éem z┼éama─ç ten stereotyp i opisa─ç Wam troch─Ö zachowanie JetÔÇÖa w nocy. Tutaj trudno skupi─ç si─Ö na czym┼Ť innym ni┼╝ o┼Ťwietlenie, kt├│re prezentuje si─Ö do┼Ť─ç okazale. Przede wszystkim ┼Ťwietne reflektory, nie do┼Ť─ç ┼╝e stylowe, to tak┼╝e bardzo ┼éadnie o┼Ťwietlaj─ůce drog─Ö. ┼Üwiat┼éa d┼éugie ÔÇô r├│wnie┼╝ sprawuj─ů si─Ö bez zarzut├│w, mia┼éem okazj─Ö kilka razy z nich korzysta─ç i dostarczy┼éy mi do┼Ť─ç dalekiego pola widzenia ÔÇô ogromny plus. Tak wi─Öc nocne woja┼╝e nie stanowi┼éy najmniejszych problem├│w.

Tak naprawd─Ö to nie jest to moje finalne podsumowanie, poniewa┼╝ test si─Ö jeszcze nie sko┼äczy┼é ÔÇô czeka mnie jeszcze 550 kilometr├│w do przejechania, jednak mog─Ö ┼Ťmia┼éo stwierdzi─ç, ┼╝e nic mnie ju┼╝ nie powinno zaskoczy─ç. Wym─Öczy┼éem maszyn─Ö na tyle, na ile pozwala┼é mi rozs─ůdek i mam nadziej─Ö, ┼╝e importer nie b─Ödzie mia┼é mi tego za z┼ée.

Podsumowuj─ůc, w┼Ťr├│d ogromu zalet trafi┼éy si─Ö dwie wady ÔÇô podp├│rka boczna oraz tylny hamulec b─Öbnowy (sugerowa┼ébym w tym miejscu zmodyfikowanie podp├│rki i zamian─Ö zespo┼éu b─Öbnowego na tarczowy w nast─Öpnym modelu tej┼╝e maszyny). SYM Jet EuroX jest bardzo dynamiczny, ┼éadnie nabiera pr─Ödko┼Ťci, ma┼éo pali, mo┼╝na wymienia─ç niemal bez ko┼äca. Ogromny plus to cena, kt├│ra wynosi 6700 PLN brutto. Nic tylko bra─ç portfel i gna─ç do najbli┼╝szego dealera firmy SYM.

Jaka jest Twoja reakcja?
75%
0%
13%

Podziel si─Ö opini─ů

lub