Aktualnie czytasz:
Test SYM Jet Euro X 50 - miejski odrzutowiec?
0

W poniedzia艂kowy, deszczowy dzie艅 do drzwi naszej redakcji zapuka艂 kurier. Patrz膮c na list przewozowy nie trudno dostrzec zawarto艣膰 przesy艂ki - to skuter SYM Jet EuroX. Trafi艂 do nas od wy艂膮cznego importera tej marki w Polsce 鈥 firmy SPEED z Krakowa, na test d艂ugodystansowy.

Zanim jednak wyje偶d偶臋 鈥瀙rzepisowe鈥 1000 kilometr贸w pragn臋 podzieli膰 si臋 pierwszymi wra偶eniami z u偶ytkowania wspomnianej wy偶ej maszyny i przy okazji odpowiedzie膰 na tytu艂owe pytanie, czy faktycznie mamy do czynienia z miejskim odrzutowcem? Zak艂adamy ciep艂膮 kurtk臋, r臋kawice, kask na g艂ow臋, przekr臋camy kluczyk, przytrzymujemy d藕wigni臋 hamulca, zap艂on i w drog臋鈥rog臋 do艣膰 k艂opotliw膮 zwa偶ywszy na warunki pogodowe, z jakimi przysz艂o mi si臋 zmierzy膰 ju偶 na samym wst臋pie. Ot贸偶, co tu du偶o pisa膰 鈥 la艂o, i to niemi艂osiernie. Nic to jednak w por贸wnaniu z ch臋ci膮 sprawdzenia maszyny w akcji.

Dziarsko rusza, 艣mia艂o mo偶na zaryzykowa膰 stwierdzenie, 偶e bez problemu pozwoli wywalczy膰 sobie miejsce na 艣wiat艂ach, co jednak przyjdzie mi sprawdzi膰 dopiero potem. Jad臋 wi臋c sobie po mokrej nawierzchni (w mi臋dzyczasie na szcz臋艣cie przesta艂o pada膰) i jako艣 tak dziwnie w sumie si臋 czuj臋, gdy偶 budowa skutera wymusza do艣膰 skuteczn膮 ochron臋 przed niekorzystnymi warunkami, jakie mo偶na zasta膰 na drodze. Pokonywanie co wi臋kszych ka艂u偶 nie sprawia SYM鈥檕wi problemu, r贸wnie偶 po takim zamoczeniu hamulce zdaj膮 si臋 poprawnie pracowa膰.

Skoro ju偶 mowa o hamulcach to mam tu pewne zastrze偶enia. Przedni 鈥 tarczowy jest wprost idealny, wystarczy go ledwo musn膮膰 i ju偶 daje o sobie zna膰, czego niestety nie da si臋 powiedzie膰 o hamulcu tylnym 鈥 b臋bnowym. Tutaj jest ju偶 troch臋 gorzej, no dobrze, znacznie gorzej, pokusi艂bym si臋 o stwierdzenie, 偶e to hamulec dla Schwarzenegera lub innego znanego si艂acza. D藕wigni臋 trzeba bardzo mocno docisn膮膰, aby zechcia艂a spr贸bowa膰 zatrzyma膰 tylne ko艂o.Wspomniany wy偶ej hamulec przedni. Jedna z dw贸ch wad SYM'a - hamulec b臋bnowy. W tym miejscu pewnie popsuj臋 Wam lektur臋, ale jako艣 nie mog臋 si臋 powstrzyma膰鈥 Ot贸偶 (chwila napi臋cia) tylny hamulec Jet鈥檃 to jedna z dw贸ch wad, jakie zauwa偶y艂em w tym skuterze.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Pewnie stwierdzicie, 偶e 鈥瀉 co tam, poje藕dzi艂 pi臋膰 minut i nic nie znalaz艂 鈥 normalka鈥, jednak w tym miejscu Was rozczaruj臋 鈥 fabrycznie nowa maszyna, jak膮 by艂 testowany model marki SYM ma ju偶 na swoim kilometrowym koncie 450 鈥瀙unkt贸w鈥, nieskromnie powiem, i偶 to moja zas艂uga. Tak wi臋c po tym 鈥瀙贸艂metku鈥 jestem, a przynajmniej tak mi si臋 wydaje, w stanie do艣膰 du偶o napisa膰 na temat wy偶ej wymienionej maszyny.

Wracamy jednak do jazdy. Na szcz臋艣cie droga szybko wysch艂a i mo偶na by艂o nieco zwi臋kszy膰 pr臋dko艣膰, co jednak okaza艂o si臋 niemo偶liwe, ze wzgl臋du na korek, o jaki nie trudno o godzinie 18stej w Warszawie. Tym samym nie pozosta艂o mi nic innego, jak przedziera膰 si臋 mi臋dzy samochodami. I tu skuter sprawowa艂 si臋 艣wietnie, do艣膰 spory promie艅 skr臋tu (oko艂o 2 metry) jako艣 nie dawa艂 o sobie zna膰, a tym samym spokojnie mog艂em kontynuowa膰 podr贸偶. I tak sko艅czy艂 si臋 pierwszy dzie艅 testu.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Nast臋pne dni streszcz臋 Wam troch臋 bardziej.

W kolejnych dniach, gdy do czynienia mia艂em ju偶 z such膮 nawierzchni膮 we znaki da艂a mi si臋 druga i ostatnia wada testowanego modelu 鈥 podp贸rka boczna. Raz, 偶e jej rozstawianie sprawia pewne k艂opoty (ci膮gle si臋 sk艂ada, za spraw膮 zastosowanej spr臋偶yny), a dwa, i偶 w momencie skr臋cania w lewo i pochylania si臋 w ow膮 stron臋 zahacza o jezdni臋 (prawda li to, 偶e dzieje si臋 tak tylko w momencie kiedy naprawd臋 g艂臋boko si臋 pochyla艂em, nie mniej jednak zdarzy艂o mi si臋 dwa razy przytrze膰 o nawierzchni臋 jezdni, co prawd臋 m贸wi膮c nie bardzo mi przypad艂o do gustu). Podp贸rka boczna - nasza anty bohaterka.

Skoro wyczerpa艂em ju偶 list臋 wad, pewnie nie ma sensu dalej czyta膰. I w tym w艂a艣nie miejscu mylicie si臋, gdy偶 pora napisa膰 o zaletach, kt贸rych w testowanej maszynie nie brakuje. Nawi膮zuj膮c do wspomnianej budowy nadwozia nie spos贸b omin膮膰 walory estetyczne. Skuter jest naprawd臋 bardzo 艂adny. Jego sportowy charakter podkre艣laj膮 mocno zadarty kuper, ozdobiony 艂adnymi okr膮g艂ymi 艣wiat艂ami, a tak偶e atrapy wlot贸w powietrza po obu stronach maszyny. Tak prezentuje si臋 "odrzutowiec" z ty艂u.

Z przodu Jet prezentuje si臋 niemniej okazale. Na uwag臋 zas艂uguj膮 艣wiat艂a utrzymane w modnym ostatnio stylu, a tak偶e praktyczny kokpit, w kt贸rym znajdziemy bardzo praktyczny zegarek, co mi osobi艣cie bardzo u艂atwi艂o 偶ycie.

Przy okazji wymieniania wad wspomnia艂em o podp贸rce bocznej, pora powiedzie膰 co艣 o centralnej. Mo偶na si臋 nad ni膮 rozwodzi膰, ja jednak napisz臋 kr贸tko 鈥 jest 艣wietna. Parkuj膮c skuter korzysta艂em tylko z niej, bardzo 艂atwo jest maszyn臋 鈥瀢ci膮gn膮膰鈥 na podwy偶szenie, jak r贸wnie偶 zepchn膮膰 j膮 z niego.

Z praktycznych rzeczy wymieni臋 jeszcze schowek, w kt贸rym bez trudu zmie艣ci si臋 kask integralny, lub dwa 艣rednio wypakowane plecaki. Mi艂ym akcentem jest haczyk na siatki z zakupami. Lusterka 鈥 wa偶ny element standardowego wyposa偶enia ka偶dego skutera 鈥 s膮 umieszczone w dobrym miejscu, co gwarantuje spokojne przeciskanie si臋 mi臋dzy samochodami, oferuj膮 do艣膰 spore pole regulacji, czasem jednak w wypadku bardziej ros艂ego kierowcy (jak na przyk艂ad ja) trzeba delikatnie przesun膮膰 r臋ce, gdy偶 przys艂aniaj膮 obserwowany obraz, jednak daje si臋 to, jak ju偶 wspomnia艂em, szybko wyregulowa膰.

Kanapa 鈥 zapomnia艂em napisa膰 o kanapie. Jest bardzo wygodna, je偶d偶膮c samemu mia艂em du偶o miejsca, 偶eby wygodnie si臋 usadowi膰, a tak偶e komfortowo wyci膮gn膮膰 nogi. Z 鈥瀙lecakiem鈥 niestety nie mia艂em okazji podr贸偶owa膰, wi臋c ci臋偶ko mi co艣 na ten temat napisa膰, jednak jako maszyna o sportowym charakterze, SYM Jet zapewne doskonale toleruje jedn膮 osob臋, dla drugiej przeznaczono sporo miejsca, a tak偶e wygodne uchwyty, nie mniej jednak w zale偶no艣ci od gabaryt贸w kierowcy przestrze艅 pasa偶erska skutecznie si臋 zmniejsza.

Do艣膰 ju偶 o walorach praktyczno-estetycznych, jeszcze tylko troch臋 zdj臋膰. Bardzo wygodna kanapa. Tyle miejsca wygospodarowano na nogi kierowcy - w zupe艂no艣ci wystarczy... Pojemny schowek na kask i nie tylko. Zagl膮damy do silnika.Za 鈥瀝ozruszanie鈥 SYM鈥檃 odpowiada dwusuwowa, jednocylindrowa jednostka nap臋dowa o pojemno艣ci 49,4 ccm i mocy 3,2 KW (przy 6000 obr/min). Prawd臋 m贸wi膮c to tylko cyferki, a jak to wygl膮da w praktyce zapytacie. I tak膮 oto odpowied藕 otrzymacie. Silnik sprawuje si臋 bardzo dobrze, testowany model by艂 pozbawiony wszelkich blokad, przy艣pieszenie trwa艂o do pr臋dko艣ci oko艂o 50 km/h, potem skuter dziarsko dop臋dza艂 kresu swoich mo偶liwo艣ci 鈥 74 km/h.

Warto jeszcze wspomnie膰, i偶 maszyna jest bardzo zrywna, co ogromnie u艂atwia ruszanie i walczenie o swoje miejsce w ulicznym ruchu. Z praktycznej strony nadmieni膰 trzeba o 艂atwym dost臋pie do ga藕nika, co z pewno艣ci膮 ucieszy domowych mechanik贸w. Dodam jeszcze, i偶 skuter niemal klasycznie wyposa偶ony jest w kick starter oraz rozrusznik elektryczny 鈥 oba dzia艂aj膮 znakomicie (sprawdza艂em osobi艣cie). Tak naprawd臋 nie ma co tu si臋 rozwodzi膰, to trzeba po prostu poczu膰. A jest doprawdy co czu膰. Silnik pracuje do艣膰 cicho, dopiero przy bardzo wysokich obrotach ma tendencje do g艂o艣nego dawania o sobie zna膰. To nawet dobrze, gdy偶 na postoju cz臋sto zastanawia艂em si臋 czy on w og贸le dzia艂a (w za艂o偶onym kasku odg艂os pracy by艂 bardzo s艂abo s艂yszalny). Bardzo 艂atwy dost臋p do ga藕nika - du偶y plus.

Przyszed艂 czas na bardziej 偶wawe operowanie manetk膮 gazu. Na suchej nawierzchni postanowi艂em troch臋 poszale膰. Skuter jest stosunkowo lekki (masa bez p艂yn贸w to oko艂o 94 kilogramy) , wi臋c 艂atwo mi si臋 by艂o sk艂ada膰 w zakr臋tach.

Wysoki prze艣wit powoduje, 偶e nie straszne nam s膮 偶adne, cz臋ste na naszych 鈥瀔ochanych鈥 drogach, dziury i wyboje. Do komfortu jazdy po wertepach przyczynia si臋 tez dobra amortyzacja ca艂o艣ci konstrukcji. Odpowiadaj膮 za to przednie teleskopy olejowe i tylne mechaniczne zawieszenie. Podczas do艣膰 szybkiej jazdy w mie艣cie 艣rednie spalanie wynios艂o oko艂o 2.8 鈥 3.0 litra na 100 kilometr贸w. To dobry wynik zwarzywszy, i偶 zbiornik mie艣ci w sobie 6.3 litr贸w paliwa.Skoro o paliwie mowa - Jet oferuje nam wygodny dost臋p do baku.

Ju偶 po tym fragmencie mo偶na stwierdzi膰, 偶e teza postawiona w tytule jest jak najbardziej s艂uszna 鈥 prawdziwa miejska rakieta.

Nasta艂a noc 鈥 艣wiat艂a na start. Na og贸艂 si臋 o tym nie pisze, jednak postanowi艂em z艂ama膰 ten stereotyp i opisa膰 Wam troch臋 zachowanie Jet鈥檃 w nocy. Tutaj trudno skupi膰 si臋 na czym艣 innym ni偶 o艣wietlenie, kt贸re prezentuje si臋 do艣膰 okazale. Przede wszystkim 艣wietne reflektory, nie do艣膰 偶e stylowe, to tak偶e bardzo 艂adnie o艣wietlaj膮ce drog臋. 艢wiat艂a d艂ugie 鈥 r贸wnie偶 sprawuj膮 si臋 bez zarzut贸w, mia艂em okazj臋 kilka razy z nich korzysta膰 i dostarczy艂y mi do艣膰 dalekiego pola widzenia 鈥 ogromny plus. Tak wi臋c nocne woja偶e nie stanowi艂y najmniejszych problem贸w.

Tak naprawd臋 to nie jest to moje finalne podsumowanie, poniewa偶 test si臋 jeszcze nie sko艅czy艂 鈥 czeka mnie jeszcze 550 kilometr贸w do przejechania, jednak mog臋 艣mia艂o stwierdzi膰, 偶e nic mnie ju偶 nie powinno zaskoczy膰. Wym臋czy艂em maszyn臋 na tyle, na ile pozwala艂 mi rozs膮dek i mam nadziej臋, 偶e importer nie b臋dzie mia艂 mi tego za z艂e.

Podsumowuj膮c, w艣r贸d ogromu zalet trafi艂y si臋 dwie wady 鈥 podp贸rka boczna oraz tylny hamulec b臋bnowy (sugerowa艂bym w tym miejscu zmodyfikowanie podp贸rki i zamian臋 zespo艂u b臋bnowego na tarczowy w nast臋pnym modelu tej偶e maszyny). SYM Jet EuroX jest bardzo dynamiczny, 艂adnie nabiera pr臋dko艣ci, ma艂o pali, mo偶na wymienia膰 niemal bez ko艅ca. Ogromny plus to cena, kt贸ra wynosi 6700 PLN brutto. Nic tylko bra膰 portfel i gna膰 do najbli偶szego dealera firmy SYM.

Jaka jest Twoja reakcja?
75%
0%
13%