Aktualnie czytasz:
Test Keeway Focus 50: Zawsze w centrum uwagi
0

Focus w j臋zyku angielskim oznacza - centrum zainteresowania; skupia膰 uwag臋. Czy Keeway Focus ma zadatki na skuter, kt贸ry znajdzie si臋 w centrum uwagi polskich skuteromaniak贸w? Na to i inne pytania postaram si臋 wam odpowiedzie膰 w tym te艣cie.

Pierwszy kontakt z maszyn膮 wypad艂 nad wyraz pozytywnie. Ciekawa stylistyka nie odbiega od standard贸w wyznaczonych przez w艂oskie i聽japo艅skie聽maszyny. Sk艂adaj膮 si臋 na ni膮 modne ostatnio wystaj膮ce 艣wiat艂a聽a`la oczy insekta, przet艂oczenia na przedniej i bocznej owiewce, kierunkowskazy w przezroczystych kloszach oraz malutka szyba nad zegarami. Za miejscem dla pasa偶era znajduj膮 si臋 ciekawie wykonane uchwyty, spe艂niaj膮ce jednocze艣nie rol臋 baga偶nika. Kufer oferowany jest w standardzie.

Do ca艂o艣ci nie pasuj膮 tylko dwukolorowe lusterka, kt贸re wygl膮daj膮 jak wzi臋te od modelu z ni偶szej p贸艂ki. Skromne ale przejrzyste zegary. Zajmuj膮c miejsce za kierownic膮 siadamy na twardo tapicerowanej, d艂ugiej i prawie p艂askiej kanapie. Przed nami skromnie wyposa偶ony, ale bardzo 艂adny i czytelny zestaw zegar贸w i kontrolek. Pr臋dko艣ciomierz wyskalowany w kilometrach i milach, paliwomierz, kontrolka oleju, 艣wiate艂 d艂ugich i kierunkowskaz贸w to standard w tej klasie.

Kluczyk, pilot od alarmu i starter w jednym. Czarny klucz jest od kufra. Odpali膰 mo偶emy na trzy sposoby. Pierwszy to oczywi艣cie rozrusznik. Drugi - pozostawiony na wszelki wypadek kopniak. Trzeci natomiast, i tu niespodzianka, odpalanie z pilota! Procedura jest bardzo prosta: dwukrotnie naciskamy klawisz na naszym kluczyko-rozruszniko-alarmie i... ju偶. Skuter odpalony. Czy jest to bardzo przydatne? Trudno powiedzie膰, na pewno "bajerne" i pozwalaj膮ce zab艂ysn膮膰 w towarzystwie. Skuter jest fabrycznie wyposa偶ony w alarm, kt贸ry przy lekkim pukni臋ciu czy pr贸bie przetoczenia zaraz daje o sobie zna膰.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Keeway nie jest rakiet膮 na dw贸ch ko艂ach, ale pozwoli nam skutecznie porusza膰 si臋 w miejskiej d偶ungli. Od 0 do 10 kmh rusza z werw膮 艣limaka, czyli straszny niedob贸r mocy. Po przekroczeniu 10 kmh wreszcie zaczyna si臋 co艣 dzia膰 i mo偶na tu powiedzie膰 o przyspieszaniu. Niestety sielanka szybko si臋 ko艅czy, bowiem przy 55 km/h Focusa opuszczaj膮 si艂y i nast臋puje powolne dochodzenie do pr臋dko艣ci maksymalnej wynosz膮cej 75 km/h.

Od razu wida膰, 偶e nie ma co marzy膰 o d艂ugich trasach, ale w ko艅cu to i tak wystarczaj膮co jak na 50 ccm. Koniec powolnej jazdy, czyli czas na odblokowanie! Pr臋dko艣ci te dotycz膮 oczywi艣cie wersji odblokowanej. Nie martwcie si臋 jednak, przywr贸cenie pe艂nej mocy silnikowi po zd艂awieniu kosztowa膰 b臋dzie was... godzink臋 czasu. Wraz ze skuterem otrzymujemy kit do odblokowania. A dok艂adniej: drugie kolanko uk艂adu wydechowego oraz ci臋偶sze rolki. Po wymianie samego kolanka pr臋dko艣膰 maksymalna z 50 km/h zwi臋kszy艂a si臋 do 60 km/h. Po wymianie rolek mo偶emy rozp臋dzi膰 si臋 o dodatkowe 15 km/h.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Skuter w wersji kombi? M贸j kask integralny zmie艣ci艂 si臋 tu bez problemu. Mile zaskoczy艂o mnie miejsce na baga偶. Do schowka pod siedzeniem po kilku pr贸bach uda艂o mi si臋 schowa膰 kask integralny, r臋kawiczki i dokumenty. Z w艂o偶eniem integrala do kufra g贸rnego te偶 nie by艂o wi臋kszego problemu. Dodatkowy specjalny haczyk na siatk臋 z zakupami sprawia, 偶e podczas wyjazdu do sklepu po zapasy nie musimy zbytnio si臋 martwi膰, gdzie p贸藕niej wszystko schowamy. Tutaj mie艣ci si臋 drugi kask plus kilka drobiazg贸w.

Przestrze艅 na nogi r贸wnie偶 pozytywnie mnie zaskoczy艂a. Nie chodzi tu tylko o brak tunelu 艣rodkowego, ale r贸wnie偶 o specjalne wci臋cia w przedniej owiewce, dzi臋ki kt贸rej mo偶emy niemal偶e wyprostowa膰 nasze ko艅czyny dolne. Wysokie osoby nie b臋d膮 mia艂y problemu ze znalezieniem wygodnej pozycji r贸wnie偶 podczas d艂u偶szych wyjazd贸w. Nawet je偶eli na Michaela Jordana m贸g艂by艣 patrze膰 z g贸ry - dzi臋ki p艂askiej kanapie wystarczy, 偶e przesuniesz si臋 troch臋 dalej i problem z g艂owy. Pasa偶er ma znacznie mniej miejsca na nogi. Podesty s膮 zdecydowanie za ma艂e i trzeba podr贸偶owa膰 wyginaj膮c stopy na zewn膮trz, osadzaj膮c jedynie pi臋ty lub do wewn膮trz, k艂ad膮c jedynie palce.

Kanapa sprawiaj膮ca na pocz膮tku wra偶enie zbyt twardej okaza艂a si臋 wygodna i nie mam do niej 偶adnych zastrze偶e艅. Materia艂 u偶yty do jej produkcji jest dobrze dobrany, wi臋c podczas ostrego hamowania nie ma strachu o to, 偶e ze艣lizgniemy si臋 z siedziska.

Przedni hebel pozwala na odrobin臋 szale艅stwa. Prowadzenie Focusa to jedna wielka skrajno艣膰. Bardzo dobry ty艂 z amortyzatorem, kt贸ry ju偶 w podstawowym ustawieniu t艂umi wszelkie nier贸wno艣ci nawierzchni kontrastuje z przodem, kt贸rego amortyzatory cz臋sto dobijaj膮 i nara偶aj膮 nasze nadgarstki na bolesne doznania. Mimo tego stabilno艣膰 w zakr臋tach wypada dobrze. Skuter jest zwinny i lekko si臋 prowadzi, na szcz臋艣cie nie jest przy tym chybotliwy. Z hamulcami jest na odwr贸t. Przednie tarcz贸wki s膮 dobre i w zupe艂no艣ci wystarcz膮. Wykonanie stoppie to nie problem.

Z ty艂u zastosowano b臋ben. Na pocz膮tku hamowanie nim dawa艂o bardzo mizerny efekt, lecz ze wzrostem przebiegu skuteczno艣膰 tylnego hamulca zwi臋ksza艂a si臋. Widocznie potrzebowa艂 on d艂u偶szej chwili na dotarcie. Przy przebiegu r贸wnym 200 km ustabilizowa艂 si臋 na poziomie "spowalniacza". Radz臋 wi臋c nie polega膰 na tym hamulcu, bo w sytuacji awaryjnej nie na wiele si臋 przyda.聽Tylne zawieszenie jak ula艂 na nasze drogi.

聽Podczas eksploatacji natkn膮艂em si臋 niestety na sporo niedoci膮gni臋膰. Wspomniane wcze艣niej lusterka mimo, 偶e zapewniaj膮 dobr膮 widoczno艣膰, ci膮gle zmieniaj膮 swoj膮 pozycj臋. Gumowe harmonijki maskuj膮ce cz臋sto spadaj膮, wi臋c lusterka w tym skuterze zaliczam jako minus. Wlew paliwa mie艣ci si臋 pomi臋dzy kanap膮 i baga偶nikiem. Zalet膮 jest to, 偶e nie musimy podnosi膰 kanapy przy ka偶dym tankowaniu, ale nieumiej臋tne wlewanie paliwa ko艅czy si臋 podobnie jak w Yamasze Aerox - oblaniem benzyn膮 miejsca dla pasa偶era. Wok贸艂 korka panuje zbyt ma艂o miejsca aby m贸c swobodnie porusza膰 d艂oni膮, wi臋c niekt贸rym zamkni臋cie baku mo偶e sprawia膰 pewne k艂opoty. Kolejna sprawa jaka nie przypad艂a mi do gustu to spos贸b uzupe艂niania oleju w dozowniku. Aby nape艂ni膰 zbiorniczek znajduj膮cy si臋 za przekrokiem musimy u偶y膰 do艂膮czonego do zestawu lejka... Nie wierz臋, 偶e nie da艂o by si臋 tego zaprojektowa膰 lepiej. Na szcz臋艣cie nie musimy zagl膮da膰 tam przez co najmniej 700km.

Ach na koniec wad drobny szczeg贸艂. 艢wiat艂o odblaskowe, kt贸re znajdowa艂o si臋 na kufrze g贸rnym po pewnym czasie po prostu odpad艂o 馃檪 P臋k艂y mocowania 艣rub i podczas jazdy zosta艂o na poboczu. Na szcz臋艣cie wkr贸tce je znalaz艂em, ale niesmak, 偶e sprz臋t si臋 rozpada pozostaje... Niefortunne umiejscowienie wlewu paliwa.W zestawie otrzymujemy specjalny pokrowiec na kanap臋.

Odpowied藕 na zadane przy wst臋pie pytanie jest raczej jednoznaczna - TAK. Mimo kilku wad, kt贸rych doszuka艂em si臋 podczas testu s膮dz臋, 偶e wiele os贸b woli zap艂aci膰 nieca艂e 5000 z艂 za nowy skuter, ni偶 da膰 tyle samo za kilkuletni wyeksploatowany pojazd z trudn膮 do oszacowania przesz艂o艣ci膮. Kiedy艣 japo艅skie samochody w Europie by艂y uwa偶ane za kompletn膮 tandet臋, dzi艣 ma艂o kto mo偶e podwa偶a膰 niezawodno艣膰 i dobre wykonanie pojazd贸w z kraju kwitn膮cej wi艣ni. Historia lubi si臋 powtarza膰 i taki sam scenariusz mo偶e pojawi膰 si臋 w nied艂ugim czasie w przypadku Chi艅skich skuter贸w. A trzeba zaznaczy膰, 偶e z modelu na model sko艣nookim wychodzi to coraz lepiej. A wi臋c Keeway Focus jest zdecydowanie wart swojej ceny i niew膮tpliwie uszcz臋艣liwi mniej wymagaj膮cego skuteromaniaka. Elementy, kt贸re w jedno艣ladzie s膮 najwa偶niejsze, czyli silnik, hamulce i zawieszenie, s膮 wykonane poprawnie. Reszta to dodatki, kt贸re je偶eli nie s膮 tu perfekcyjne wcale nie wykre艣laj膮 Focusa z grona dobrych skuter贸w.

Jaka jest Twoja reakcja?
75%
0%
0%