Światło stopu: Jak sprawdzić samemu żarówkę?

Jeżdżąc skuterem rzadko kiedy spoglądamy za siebie. A już prawie nigdy nie widzimy tyłu naszego pojazdu – zwłaszcza w czasie jazdy. Tymczasem warto czasami obejrzeć jak to wszystko wygląda. Szczególnie, jeżeli chodzi o światła – i to nie tylko te pozycyjne, ale głównie światło stopu.

Kierowcy pojazdów wielośladowych (samochody, ciężarówki, autobusy, traktory) są w o tyle lepszej sytuacji, że tylne i przednie światła pozycyjne są powtórzone po obu stronach pojazdu. Dlatego w razie spalenia się jednej żarówki, pozostaje druga, która sygnalizuje innym kierującym wykonywane przez nas manewry.

Tymczasem w skuterze mamy tylko jedną lampę, której najczęściej nie widzimy nawet po odwróceniu się do tyłu. Oczywiście możemy zejść ze skutera i stanąć za nim, ale wtedy nie sprawdzimy światła stopu. Do tego konieczne jest zaangażowanie innej osoby. Jak zatem samemu sprawdzić czy wszystko nam świeci?

Aby to zrobić, wystarczy uruchomić skuter i stanąć tyłem jak najbliżej jakieś przeszkody (ściana, samochód, wiata przystanku). Po włączeniu świateł, powinniśmy na przeszkodzie zobaczyć czerwoną poświatę odbijającego się tylnego światła. Ten sam efekt da naciśnięcie hamulca. W ten sposób możemy sprawdzić również tylne kierunkowskazy.

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Sprawdzając tylne światła pozycyjne i stopu należy pamiętać, że najczęściej jest to jedna dwuwłóknowa żarówka. Zatem może stać się tak, że będzie świecić się światło pozycyjne, zaś stopu nie zadziała. Lub odwrotnie. Tył motocykla będzie ciemny, zaś lampa zaświeci się dopiero podczas hamowania.

Dlaczego światło stopu jest tak ważne?

  1. Wymaga go Kodeks Drogowy
  2. Informuje osoby jadące za nami o tym, że zwalniamy lub zatrzymujemy się
  3. Zwiększa naszą widoczność
  4. Chroni nas przed najechaniem na nas innego pojazdu.

Zgodnie z przepisami powinniśmy sprawdzić funkcjonowanie światła przed każdym rozpoczęciem jazdy. Jednak wszyscy dobrze wiemy, że albo nie ma na to czasu, albo po prostu nam się nie chce. Dlatego warto wyrobić sobie nawyk, aby przy każdej nadarzającej się okazji – kiedy zaparkujemy obok jakiegoś auta, albo przy jakimś budynku – sprawdzić światła stopu.

I to, co najważniejsze – policjant wcale nie musi nam uwierzyć, że nie żarówka spaliła się właśnie przed chwilą. Światła mają być sprawne przede wszystkim dla naszego bezpieczeństwa.

Inne publikacje na ten temat:

15 opinii

  1. Obowiązkowe wyposażenie motoroweru:

    1. Dwa niezależne, skutecznie działające hamulce
    2. Światło mijania barwy białej lub żółtej selektywnej
    3. Boczne światła odblaskowe barwy żółtej
    4. Dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku
    5. Lusterko wsteczne
    6. Tłumik wydechu
    7. Światło pozycyjne barwy czerwonej
    8. Światło odblaskowe barwy czerwonej
    Stop nie jest więc obowiązkowym wyposażeniem ale jeśli fabrycznie był montowany to musi być sprawny

  2. Jestem zdruzgotany. Postąpiłem zgodnie z radą autora tego artykułu i odkryłem, że w mojej Jawie 50 z 1979 roku brak jest światła stopu i nie wiem co mam dalej robić. A tak na poważnie Wiem, że na forum padają banalne pytania, ale ten artykuł delikatnie mówiąc wydaje mi się także banalny. Nie wiem jak teraz ale kiedyś na kursie na prawo jazdy była tzw budowa i tam wykładano jak rzetelnie sprawdzić pojazd przed wyjazdem, a także jak usunąć najprostsze i najczęstsze usterki. Nie wiem jak wygląda kurs na kartę motorowerową i obecne prawo jazdy. A propos spalona żarówka to tylko jedna z wielu przyczyn braku świateł.

  3. Zamiast robić ciągle te idiotyczne artykuły \”jak sprawdzić czy działa światło\” moglibyście porobić jakieś ciekawe testy skuterów, off roady na śniegu, testy hamulców na nie odśnieżonych ulicach, testy opon w skuterach – jakie najlepsze itp.

  4. Bez urazy ale śmiać mi się chce z tego artykułu. Za nie długo pojawią się artykuły typu : jak odpalić silnik, jak wsiadać na skuter itd. Tak jak kolega wyżej pisze : „chyba tylko blondynka nie wie jak stop sprawdzić „.

  5. Proponuje, żebyś sam zrobił test hamulców na śliskiej nawierzchni najlepiej z górki, przy maksymalnej prędkości ;]. Artykuł oczywiście o trywialnej tematyce, zawsze można samemu jakiś napisać.

  6. Fajnie by było żeby skuterowo dogadało się np. z zippem rometemi junakiem by zrobić test wszystkich skuterów naraz np. quantum 717 i 806. Różne konkurencje czyli przyspieszenie spalanie hamowanie jakość światła( hamulców XD)itp…Było by to niezłe urozmaicenie niż w kółko to samo ;p

  7. lucek71 Bądźmy realistami 🙂
    Co nie zmienia faktu, że przydał by się powiew świeżości w filmikach.
    Magilla ma dobry pomysł.
    Albo zrobić wyprawę skuterami nad morze. Chiński producent zgodził by się bo pokazał by, że mają niezawodne maszyny. Ba może nawet producent markowca by się zgodził.
    Albo chodź bardziej nieprzewidywalny test np: czy routerem bassą da się przewieść beczke piwa.

  8. Ja sprawdzam światła stopu na stacji benzynowej. Staję tyłem przed szybą i patrząc w lusterko włączam je.

    Proponuję krasz-testy skuterów jako tematy następnych artykułów. Albo jak szybko zatrze się silnik bez oleju itp.:-D

  9. Na to trzeba mieć budżet ale np wypad z Warszawy nad morze dwoma skuterami i powrót ze zmianą maszyn byłby fajny. Tylko do tego to już trzeba mieć auto z ekipą filmową, żeby było fajnie zrealizowane :P. Cóż podyskutować sobie można

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button