Aktualnie czytasz:
Suzuki Burgman 650: Za co go kochamy?
3

Gdyby chodzi艂o o samoch贸d produkowany od 10 lat praktycznie bez zmian, to rzeczywi艣cie by艂by to staruch, ale ze skuterami jest inaczej.

Tematem dzisiejszej pogadanki nie b臋dzie je偶d偶膮ca skamielina pt Vespa, ale kr贸l skuter贸w sprzed 10 lat, czyli Suzuki Burgman 650. Kr贸lem zosta艂 nie ze wzgl臋du na osza艂amiaj膮c膮 urod臋, ale dla tego, 偶e mia艂 najwi臋kszy silnik. Opr贸cz niego mia艂 r贸wnie偶 wiele nowinek technicznych nie stosowanych do tej pory w skuterach, ale w ko艅cu najwi臋kszy, najmocniejszy, najdro偶szy, najbardziej luksusowy i w og贸le naj. Zastosowano w nim mn贸stwo elektroniki i elektrycznego sterowania. Pocz膮wszy od wy艂膮cznie opartej na wy艣wietlaczach tablicy rozdzielczej z ca艂膮 armi膮 kontrolek, poprzez elektrycznie chowane lusterka, a sko艅czywszy na elektroniczno-elektrycznym sterowaniu przek艂adni膮 CVT. Mia艂a trzy tryby pracy, czyli normal, sport i manual. Ta ostania pocz膮tkowo mia艂a pi臋膰 prze艂o偶e艅, za艣 2 lata p贸藕niej sze艣膰 i tak ju偶 zosta艂o. Po zatankowaniu wa偶y艂 275 kg, rozp臋dza艂 si臋 do prawie 170 km/h. To by艂y osi膮gi 艣redniego motocykla, chocia偶 jego troch臋 mniejsi konkurenci z Yamahy i Hondy byli por贸wnywalnie szybcy, to jednak Burgman by艂 numerem jeden 鈥 bo najwi臋kszy.

1935-2013-Suzuki-Burgman650-Executive-ABS4Tak si臋 z艂o偶y艂o, 偶e mia艂em okazj臋 poje藕dzi膰 pierwszym Burgmanem 650 w Polsce udost臋pnionym dziennikarzom do testu i pami臋tam, 偶e wi臋cej mnie si臋 w nim w贸wczas podoba艂o ni偶 wkurza艂o. Faktem jest, 偶e ju偶 na samym pocz膮tku zauwa偶y艂em, 偶e do jazdy miejskiej kompletnie si臋 nie nadaje. Po prosu jest za wielki, a lusterka jego ci膮gle kolidowa艂y z samochodowymi. Dopiero 2 lata p贸藕niej Suzuki wprowadzi艂a elektrycznie chowane lusterka, co bardzo u艂atwi艂o 偶ywot tego megaskutera i jego szofera w ruchu miejskim. Wiele rado艣ci dawa艂 tryb sport, gdy偶 wtedy skuter by艂 bardzo szybki i wielu zar贸wno samochodziarzy i motocyklist贸w mia艂o mocno rozdziawione buzie ze zdziwienia, ze skuter im odjecha艂. Normal, jak sama nazwa wskazuje nadawa艂 si臋 do zwyk艂ej, codziennej jazdy. Natomiast manual w zasadzie nie dawa艂 lepszej dynamiki ni偶 sport, ale mo偶na by艂o w艂膮czy膰 nim wcze艣niej najwy偶sze prze艂o偶enie co przenosi艂o si臋 na ni偶sze spalanie przy spokojnej, kontemplacyjnej je藕dzie. W zasadzie manualu nie u偶ywa艂em, gdy偶 nic nie dawa艂, a jedynie mo偶na by艂o sobie poprzyciska膰 guziczki jak w grze komputerowej. Mnie to akurat nie bawi艂o. Z reszt膮 jakby ten system mia艂 racj臋 bytu to by inni go r贸wnie偶 stosowali, a z tego co si臋 orientuje, to jedynie Honda Forza mia艂 podobny system, ale ju偶 go nie ma.

burgmanJako, 偶e przeznaczeniem megaskutera jest jazda daleko hen przed siebie, to te偶 to zrobi艂em. Jazda nim jest wygodna, komfortowa, ale pod jednym warunkiem. Droga musi by膰 r贸wniusie艅ka i nie us艂ana ciasnymi zakr臋tami. W ko艅cu jest to jednak skuter, czyli mniejsze ko艂a, niedu偶y skok zawiesze艅 i spora masa nieresorowana tylnego zawieszenia. To wszystko sk艂ada si臋 na to, 偶e jazda po dziurawym asfalcie pooranym poprzecznymi p臋kni臋ciami kompletnie potrafi popsu膰 komfort jazdy. Z Burgmanem jest to samo, prz贸d jeszcze jako艣 daje sobie rade, ale ty艂 podskakuje, wi臋c jazda bardzo szybka po drogach z podniszczon膮 nawierzchni膮 nie jest wskazana. Natomiast co do ciasnych winkli to po prostu Burgman 鈥瀕ubi鈥 d艂ugie 艂uki, za艣 na tych ciasnych mazurskich winkielkach prowadzi si臋 dr臋two. C贸偶 widocznie majestat kr贸la, raczej od lat by艂ego kr贸la mu nie pozwala na m艂odzie艅cz膮 werw臋 i zwinno艣膰.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Przez t膮 dekad臋 jak AN 650 przemieszcza si臋 po drogach 艣wiata wiadomo co lubi si臋 w nim psu膰, a co jest dobre. Jak donosi internet AN 650 choruje na koroduj膮ce 艂o偶yska w ko艂ach i 艂o偶ysko na wa艂ku nap臋dowym przek艂adni bezstopniowej. Podobno wytrzymuje oko艂o 30 tys km.

Mo偶na si臋 zastanawia膰, czy du偶y, turystyczny skuter produkowany od 10 lat praktycznie bez istotnych zmian mo偶e by膰 nadal atrakcyjny, oraz czy mo偶na go lubi膰? C贸偶, rzeczywi艣cie trzeba go lubi膰, aby by艂 atrakcyjny. Je偶eli kto艣 potrzebuje wygodnej kanapy podr贸偶nej do w miar臋 szybkiego przemieszczania si臋 dobrymi drogami na wi臋ksze odleg艂o艣ci, to Suzuki Burgman 650 spe艂ni jego oczekiwania. Problemem mo偶e sta膰 si臋 wysoka cena skutera, czyli 42500 z艂, ale w ko艅cu jest to flagowy skuter w stajni Suzuki. Jest jeszcze jego wersja limitowana, dro偶sza o 2 tys z艂. Z drugiej strony patrz膮c, najwi臋ksze skutery nie s膮 pojazdami dla ludu, jakimi w latach 50/60 by艂y skutery, kt贸re mia艂y po wojnie by膰 namiastk膮 samochodu. Du偶y skuter to pewien synonim luksusu z p艂ozami przeznaczony dla maj臋tnych, a mniej maj臋tni albo kupi膮 mniejszy, albo u偶ywany. Dok艂adnie jak na rynku samochodowym.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Jaka jest Twoja reakcja?
75%
25%
0%