Aktualnie czytasz:
Rozmowa z Kub膮 Przygo艅skim, ambasadorem Platinum Rider na Motor Show 2015
 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Kuba Przygo艅ski z Orlen Team, ambasador marki Platinum Rider go艣ci艂 na tegorocznych targach Motor Show. Podczas spotkania Go艣膰 opowiada艂 o ostatnim rajdzie Dakar oraz odpowiada艂 na Wasze pytania. Zobaczcie relacj臋.

Micha艂 Sobkowski: Drodzy pa艅stwo, stanowisko Junaka a tak偶e Orlen Oil, kt贸re ze sob膮 wsp贸艂pracuj膮 i na zaproszenie w艂a艣nie tych dw贸ch marek jako, 偶e Junak mocno kibicuje Orlen Team 鈥 zawodnik Orlen Teamu, najszybszy debiutant Rajdu Dakar w 2009 roku, w 2014 najwy偶ej sklasyfikowany w艣r贸d polak贸w 鈥 miejsce sz贸ste - ambasador Platinum Raider, Kuba Przygo艅ski!
Kuba Przygo艅ski: Dzie艅 dobry, witam was wszystkich.

Kuba, bardzo mi艂o Ci臋 go艣ci膰, powiedz, to ile ju偶 czasu min臋艂o od Dakaru? Uda艂o si臋 ju偶 odpocz膮膰, czujesz, 偶e rekonwalescencja 100 %?
Po Dakarze ju偶 wypocz膮艂em, tak oko艂o dw贸ch tygodni trzeba zregenerowa膰 organizm, 偶eby te dwa tygodnie 艣cigania, kt贸re mamy na Dakarze, 偶eby organizm wypocz膮艂, bo jednak Dakar to jest 9000 kilometr贸w do przejechania, 14 dni, wi臋c s膮 to bardzo trudne zawody, bo s膮 te偶 bardzo d艂ugie, ale te偶 teren jest czasem naprawd臋 bardzo trudny.
To jest rekonwalescencja cz艂owieka, czynnik ludzki. A jak wygl膮da rekonwalescencja motocyklu, czy w og贸le nie wygl膮da i za ka偶dym razem na Dakarze to jest inny sprz臋t, inny motocykl?
Na Dakarze startujemy nowymi motocyklami, wszyscy zawodnicy, kt贸rzy chc膮 rywalizowa膰 o wysokie miejsca musz膮 startowa膰 now膮 maszyn膮. Serwis jest w motocyklu codziennie, czyli codziennie wymieniamy nowe opony, nowe musy, zmieniamy te偶 olej i to co si臋 zepsu艂o podczas dnia na pewno wymieniamy. W tym roku musia艂em zmieni膰 silnik, bo jeden odcinek by艂 po s艂onym jeziorze, wi臋c s贸l wy偶ar艂a cz臋艣膰 elektryki i przez to musieli艣my te偶 zmienia膰 silnik. Wi臋c codziennie ten motocykl jest rozbierany do go艂ej ramy i sk艂adany od pocz膮tku, 偶eby nast臋pnego dnia si臋 nie zepsu艂.
Tw贸j debiut 2009, jak przez t膮 dekad臋 zmieni艂 si臋 Dakar Twoim zdaniem? Mia艂em wyst臋powa膰 w pierwszym Dakarze w Afryce, czyli to by艂 20 08 rok i wtedy ten Dakar zosta艂 odwo艂any, wi臋c w Afryce nie wystartowa艂em na Dakarze, wszystkie Dakary, kt贸re jecha艂em, s膮 to Dakary w Ameryce Po艂udniowej. Ameryka Po艂udniowa s艂ynie z bardzo r贸偶norakiego terenu, bo 艣cigamy si臋 przez g贸ry, s膮 temperatury minusowe, sa temperatury +40 stopni, wi臋c jest bardzo gor膮co, wi臋c i zawodnik i sprz臋t ma bardzo ci臋偶ko.
Moi drodzy, przypomn臋, Kuba Przygo艅ski z nami, stanowisko Junaka i Orlenu, My zapraszamy tu serdecznie, za chwil臋 ka偶dy b臋dzie m贸g艂 zada膰 pytanie, teraz kolejne ode mnie 鈥 2014 rozpocz膮艂 si臋 naprawd臋 dobrze, a p贸藕niej by艂a kontuzja i to musia艂o chyba wp艂yn膮膰 na to co si臋 dzia艂o na Dakarze w tym roku?
W zesz艂ym roku, praktycznie rok temu mia艂em powa偶n膮 kontuzj臋, bo zeskoczy艂em w wysokiej wydmy w Dubaju, bardzo wysokiej i uszkodzi艂em sobie powa偶nie kr臋gos艂up. Tak to jest, 偶e nasz sport jest dosy膰 ryzykowny, bo 艣cigamy si臋 zawsze po terenie, po kt贸rym nigdy nie jechali艣my, czyli tak naprawd臋 troch臋 w 艣lepo. Nie wiemy co jest dok艂adnie za zakr臋tem, co jest za wzniesieniem i trzeba jecha膰 bardzo szybko i przewidywa膰 co mo偶e by膰 przede mn膮 no i dlatego te偶 kontuzj臋 si臋 zdarza艂y, a w zesz艂ym roku 5 miesi臋cy leczy艂em si臋 i pr贸bowa艂em wr贸ci膰 do dobrej formy no i jestem tutaj ca艂y i zdrowy.
A czy przez to ten Dakar 2015 by艂 najtrudniejszy? Czy mo偶e ten pierwszy by艂 najtrudniejszy? Czy mo偶e ka偶dy by艂 najtrudniejszy? Jak to wygl膮da?
Startowa艂em w 5 Dakarach, wszystkie 5 uko艅czy艂em, ka偶dy Dakar s膮 to zawody bardzo trudne i co roku co艣 zaskakuje, jest zawsze jeden odcinek taki, kt贸rego nie da si臋 przewidzie膰, zmienia si臋 pogoda z odcinka, kt贸ry by艂 bardzo 艂atwy, pada deszcz i zamiast wyschni臋tej rzeki roki si臋 rzeka, kt贸ra ma p贸艂tora metra wody i trzeba przez t膮 rzek臋 pr贸bowa膰 si臋 przedrze膰, gdzie nie jest to takie 艂atwe, bo jest du偶y nurt i wiele motocykli si臋 topi, albo samochod贸w, wi臋c sytuacje, kt贸re si臋 zdarzaj膮, w tym roku te偶 by艂 dosy膰 trudny odcinek po jeziorze, kt贸re mia艂o by膰 wyschni臋te, niestety mia艂o 5 cm wody i po tym wyschni臋tym niby jeziorze musieli艣my jecha膰, by艂o 0 stopni, pada艂 deszcz i przez 150 kilometr贸w przez te jezioro jechali艣my, r臋ce zamarza艂y do kierownicy, bo by艂o tak zimno i przez to te偶 mia艂a bardzo trudno maszyna.
A powiedz jak wygl膮da艂y przygotowania do tego pierwszego? Wspomnia艂e艣, 偶e w 2008 ju偶 chcia艂e艣, ale to nie s膮 tygodnie, to nie s膮 miesi膮ce przygotowywa艅, prawda?
呕eby 艣ciga膰 si臋 na Dakarze i mie膰 mo偶liwo艣膰 walczenia o czo艂owe pozycje to trzeba mie膰 bardzo, bardzo du偶e do艣wiadczenie. Ja 艣ciga艂em si臋 na motocyklu od prawie 16 lat, wi臋c prawie ca艂e 偶ycie je偶d偶臋 na motocyklu no i takie przygotowywania do Dakaru w ci膮gu roku to ja jestem w stanie si臋 przygotowa膰 fizycznie, ale potrzebuj臋 10-12 lat takiego rok w rok je偶d偶enia i 艣cigania si臋, 偶eby na tym motocyklu m贸c w stanie szybko jecha膰.
A ten ostatni Dakar 鈥 mia艂e艣 taki moment kiedy powiedzia艂e艣: nie, po prostu nie dam rady. To by艂o wtedy kiedy przymarza艂y r臋ce do kierownicy, czy mo偶e taka ma艂a zguba w jednym z etap贸w si臋 zdarzy艂a? Powiedz.
Podczas Dakaru cz臋sto i du偶o jest takich moment贸w, 偶e nie chce si臋 dalej jecha膰, bo jest ci臋偶ko i samo wstawanie przez dwa tygodnie o 3:30 jest bardzo m臋cz膮ce jak si臋 wsiada na motocykl jest bardzo zimno, bo jest 0 stopni no to ju偶 to sprawia du偶膮 trudno艣膰. Te偶 艣pimy bardzo kr贸tko, bo oko艂o 6 godzin na dob臋, wi臋c snu te偶 jest bardzo ma艂o, wi臋c moment贸w takich, 偶e trzeba zacisn膮膰 z臋by jest codziennie na pewno kilka, na pewno kilka razy dziennie musz臋 otworzy膰 tak szeroko oczy, 偶e widz臋, 偶e jest przede mn膮 dziura, a widz臋, 偶e mam pr臋dko艣膰 100 km/h i musz臋 co艣 zrobi膰, 偶eby w t膮 dziur臋 albo wpa艣膰, ale si臋 nie wywr贸ci膰, albo przeskoczy膰.
Dobra, moi drodzy, pos艂uchali艣cie, czy kto艣 na pocz膮tek? Jeszcze oczywi艣cie wr贸cimy do tych moich pyta艅, ale mo偶e jeszcze kto艣 z was ma jakie艣 pytania? Prosz臋 si臋 nie ba膰, nic z tych rzeczy.
Ja mam pytanie: Jak to wygl膮da z serwisem, gdy zepsuje si臋 jaka艣 cze艣膰, jedzie si臋 przez pustynie i czy wtedy kontaktujecie si臋 z nimi i przyje偶d偶aj膮 w wyznaczone miejsce, czy jak to wygl膮da?
Na Dekarze zabroniony jest serwis dodatkowy, czyli mo偶e pomaga膰 sobie zawodnik, albo zawodnik innemu zawodnikowi i je偶eli na trasie psuje mi si臋 co艣 to musz臋 sobie sam poradzi膰, wi臋c mam przy motocyklu takie niezb臋dne narz臋dzia, kt贸rymi mog臋 co艣 zrobi膰 i wi臋kszy problem jest, gdy zepsuje si臋 silnik, bo je偶eli zepsuje si臋 co艣 co mog臋 troch臋 naprawi膰, albo urw臋 klamk臋 sprz臋g艂a to mog臋 jecha膰 bez sprz臋g艂a, bo jednak dzia艂a ca艂a maszyna. Je偶eli jest awaria silnika to mog臋 liczy膰 na innego zawodnika, kt贸ry mnie b臋dzie holowa艂, a偶 mnie z holuje na met臋, ale jest zabroniona pomoc, 偶e nie mog臋 zadzwoni膰 i przyjedzie m贸j serwis po mnie, bo jest to po prostu dyskwalifikacja i jest tez w og贸le zabronione dzwonienie do jakichkolwiek os贸b. Motocyklista jest te偶 wyposa偶ony w GPS, ale jest to GPS organizatora, czyli nawet z tego GPS nie mog臋 korzysta膰, nie mog臋 wys艂a膰 swoich wsp贸艂rz臋dnych do kolegi, kt贸ry jest w serwisie i przyjedzie po mnie jako艣 tam uratowa膰.
Wojtek: Wiemy, 偶e w Dakarze wyst臋puj膮 najlepsi kierowcy. Czy mia艂e艣 takie momenty, 偶e powiedzia艂e艣 sobie ju偶: dosy膰, nie dam rady.
Do tej pory jeszcze nie stan膮艂em na zawodach i nie by艂o takiego momentu, 偶e by艂em tak zm臋czony, 偶e nie da si臋 jecha膰. By艂em zm臋czony tak bardzo, 偶e ju偶 mi si臋 w g艂owie kr臋ci, ledwo ten motocykl trzymam, ale i tak przy艣wieca mi cel, 偶e trzeba do tej mety dojecha膰 i tak ma ka偶dy zawodnik z czo艂贸wki. Oczywi艣cie, na Dakarze wyst臋puje te偶 wielu amator贸w, kt贸rzy jad膮 po przygod臋 i po przetrwanie i wtedy odcinek zamiast 4 godzin zajmuje 8 godzin, zatrzymuj膮 si臋 i odpoczywaj膮, czasem sobie gdzie艣 zdj臋cie zrobi膮, ale przez to bardzo du偶o czasu marnuj膮 i w wi臋kszo艣ci ko艅czy si臋 to tym, 偶e w 4-5 dzie艅 maj膮 ju偶 tak du偶e straty do czo艂贸wki, tak du偶o godzin siedz膮 na pustyni, 偶e nie doje偶d偶aj膮 do mety.
A jak radzisz sobie psychicznie z tym ca艂ym wycie艅czeniem organizmu?
Bardzo trudno jest utrzymanie koncentracji przez 5-6 godzin, bo ja jad臋 na granicy ryzyka i na granicy maksymalnej pr臋dko艣ci, czasem si臋 rozkojarzam, ale to jest tak, 偶e m贸j umys艂 analizuje te 10 cm, po kt贸rych przejad膮 moje ko艂a motocykla i tak naprawd臋 reszta si臋 nie liczy, wi臋c czasem gdzie艣 tam my艣l ucieka, 偶e my艣l臋 o wakacjach i po chwili oczywi艣cie si臋 okazuj臋, 偶e nie skr臋c臋 w dany zakr臋t albo wypadn臋 z trasy, albo nie zobacz臋 kamienia, podbije mi motocykl i ju偶 wtedy wracam my艣lami na odcinek.
Mili drodzy, przypomn臋 raz jeszcze, Motor Show w poznaniu, Kuba Przygo艅ski jest naszym go艣ciem, zapraszamy serdecznie 鈥 stanowisko Junaka a tak偶e Orlen Oil 鈥 to tu jest Kuba Przygo艅ski, przed chwil膮 przekonali艣my si臋. Ka偶dy mo偶e zada膰 pytanie, jakiekolwiek, sportowe, niesportowe, powiedz 鈥 jak wygl膮da wsp贸艂praca w teamie, poniewa偶 to nie jest tak, 偶e to jest team tylko motocyklowy, wi臋c jak to jest mi臋dzy wami? Czy wy sobie pomagacie nawzajem, czy to jest tak, 偶e "znamy si臋, bo ma tak膮 sam膮 plakietk臋, ale poza tym 偶adnego kontaktu."
W naszym zespole Orlen Team je偶d偶臋 ja na motocyklu, je藕dzi Kuba Pi膮tek 鈥 te偶 na motocyklu, Adam Ma艂ysz je藕dzi samochodem i Marek D膮browski te偶 艣ciga si臋 samochodem. Jeste艣my pod jednym rendem. Na pewno naj艂atwiej jest zawodnikom motocyklowym "by膰 ze sob膮", bo nawet na ca艂ym biwaku motocykli艣ci rozbijaj膮 swoje namioty w okolicach swoich i samochody te偶 w okolicach swoich, bo r贸偶nica jest taka, 偶e ja jad膮c jako jeden z pierwszych zawodnik贸w jad臋 wcze艣niej, czyli w艂a艣nie oko艂o 3:30, a pierwszy kierowca samochodu wstaj臋 oko艂o 4 godziny p贸藕niej, wi臋c tak samo te 4 godziny p贸藕niej przyje偶d偶a na biwak, wi臋c nasz rytm na biwaku jest ca艂kowicie inny, wi臋c ju偶 na samym Dekarze w kierowcami samochod贸w ja si臋 rzadko widz臋 i ma艂o widz臋, bo mamy inny rytm dnia. A jeszcze inaczej jest z ci臋偶ar贸wk膮, kt贸ra wystartuje 8 godzin po mnie, wi臋c tak naprawd臋 jak ja ju偶 ko艅cz臋 odcinek to oni dopiero zaczynaj膮.
Mam nadziej臋, 偶e to nie b臋dzie takiego m膮drego pytania, ale to wynika z tego, 偶e tak organizator postanowi艂, 偶e najpierw jad膮 motocykli艣ci, p贸藕niej jest interwa艂 i osob贸wki, a p贸藕niej ci臋偶ar贸wki?
Start na Dakarze zawsze jest, 偶e pierwsze startuj膮 motocykle, p贸藕niej samochody i p贸藕niej ci臋偶ar贸wki. Ci臋偶ar贸wki jad膮 najwolniej, dlatego jad膮 ostatnie. Motocykle jad膮 pierwsze, bo czo艂贸wka jedzie najszybciej, a te偶 艂atwiej jest wyprzedzi膰 samochodowi motocykl ni偶 motocyklowi samoch贸d, wi臋c tutaj sytuacja jest dosy膰 艂atwa, ale te偶 pierwszy zawodnik samochodu wyprzedza bardzo du偶o motocyklist贸w i to te偶 dla nich jest bardzo trudne, bo zawodnik na 100, czy 150 pozycji motocykla jedzie ju偶 bardzo wolno, wi臋c trudno jest te偶 go czasem wyprzedzi膰.
A jak wygl膮da przygotowanie do konkretnego etapu? Bo to nie jest tak, 偶e jak w samochodach jest pilot, Ty musisz sobie radzi膰 sam.
My na Dakarze jedziemy wed艂ug takiego Road booka, czyli mapy, kt贸ra okre艣la nam kilometr, na kt贸rym si臋 znajdujemy i co b臋dzie na danym kilometrze, czyli na przyk艂ad kilometr 33 mamy rozwidlenie dr贸g i musz臋 odbi膰 w praw膮 stron臋 na stopie艅 23. I tak kilometr po kilometrze mam oznaczon膮 t膮 map臋 i wed艂ug tego jad臋. To jest wzgl臋dnie skomplikowane, ale te偶 pokazuje mi to co jest niebezpieczne przede mn膮, czyli widz臋, 偶e na danej szutrowej drodz臋 b臋d臋 mia艂 za kilometr du偶膮 dziur臋 przed kt贸r膮 trzeba hamowa膰 i przez to jad臋 bardzo, bardzo szybko.
Jak sprz臋t w tym roku, je艣li chodzi o Dakar?
Sprz臋towo 艣cigam si臋 na KTM 450. Jest to pojemno艣膰 te偶 ograniczona przez organizatora, czyli maksymalne pojemno艣ci motocykla s膮 to 450. Motocykl rozp臋dza si臋 do 178 km/h na pustyni, wi臋c jest to dosy膰 szybko i te偶 taki silnik wytrzymuje ca艂y Dakar, czyli 9 tysi臋cy kilometr贸w mo偶na na tym silniku si臋 艣ciga膰 i nie trzeba robi膰 praktycznie 偶adnego remontu, od pocz膮tku do ko艅ca wystarcza.
No w艂a艣nie. Pustynia to ekstremalne warunki. Co jest wa偶ne przy takiej ekstremalnej eksploatacji silnika?
Na pewno podczas takiej ekstremalnej eksploatacja silnika na pustyni, gdzie si臋 艣cigamy przy temperaturach i 50 stopni i tego samego dnia jestem przy temperaturze 5 stopni to wa偶ne jest na pewno o olej, kt贸ry codziennie na Dakarze zmieniamy, bo ten olej i ch艂odzi sprz臋g艂o i skrzyni臋 bieg贸w, wi臋c jest to bardzo wa偶ny element ca艂ej uk艂adanki, 偶eby na tej mecie si臋 znale藕膰.
Drodzy pa艅stwo, przypomn臋 jeszcze raz. Kuba Przygo艅ski na zaproszenie Orlen Oil a tak偶e Junaka 鈥 kto艣 z was jakie艣 pytanie ma na ten moment?
Ja mam pytanie pytanie. Motory jad膮 pierwsze? A na przyk艂ad, jak co艣 si臋 psuje w motorze, b臋dzie wiadomo, 偶e si臋 mo偶e zepsu膰, mo偶na do samochodu da膰 t臋 cz臋艣膰 i na przyk艂ad kolega z teamu doje偶d偶a, daje t臋 cz臋艣膰, Pan naprawia...?
Tak, nie ma problemu, zawodnik mo偶e pomaga膰 zawodnikowi, czyli mi mo偶e pom贸c ci臋偶ar贸wka albo samoch贸d, wi臋c nie ma problemu je偶eli kto艣 w samochodzie b臋dzie wi贸z艂 dla mnie cz臋艣ci. Problem jest tylko taki, 偶e ja strac臋 na takim czym艣 3-4 godziny, czekaj膮c na ten samoch贸d, wi臋c odrazu przestaje liczy膰 si臋 w stawce czo艂owej, ale doje偶d偶am do mety i dzi臋ki temu mog臋 dalej jecha膰 zawody do ko艅ca, dlatego te偶 w zamy艣le 艣cigaj膮 si臋 ci臋偶ar贸wki, kt贸re wioz膮 wszystkie cz臋艣ci, wi臋c nawet jak si臋 psuje samoch贸d to tak naprawd臋 ta ci臋偶ar贸wka serwisowa bierze ten samoch贸d na hol i do tej mety go dowozi.
Ile zajmuje Panom przejechanie jednego odcinka?
Zale偶y. Odcinki na Dakarze s膮 mi臋dzy 300, a 700 kilometr贸w. Zale偶y jak to organizator wymy艣li i niekt贸re odcinki, powiedzmy, 艣rednia by艂a powy偶ej 130, czyli jecha艂o si臋 praktycznie ca艂y czas 170 km/h i by艂o bardzo szybko, a te偶 s膮 takie odcinki, 偶e jedzie si臋 30 km/h, bo jest tak nier贸wny teren, s膮 tak du偶e kamienie, 偶e taki odcinek trialowy i 30 km jad臋 przez godzin臋 czasu, bo po prostu ledwo co motocykl si臋 toczy, wi臋c odcinek zale偶y jak jest wymy艣lony. S膮 bardzo szybkie odcinki, s膮 te偶 bardzo wolne.
Czy to prawda, 偶e przed rajdem nale偶y przyty膰 3-4 kilogramy?
Nie jest to do ko艅ca prawda, bo zawodnicy, kt贸rzy s膮 profesjonalistami, s膮 do tego przygotowani i ich organizmy te偶 s膮 przystosowane, 偶e jestem wytrenowany i dobrze przygotowany i wiem na co mog臋 sobie pozwoli膰 i co mnie spotka na tym rajdzie, ale zawodnicy troszeczk臋 s艂absi, kt贸rzy jad膮 po raz pierwszy to lepiej mie膰 troch臋 wi臋cej tej energii w sobie, 偶eby sobie u艂atwi膰 i 偶eby do tej mety 艂atwiej dojecha膰, bo te偶 jest problem, 偶e jem 艣niadanie o tej 3:30-4:00 to dopiero doje偶d偶am na biwak o godzinie 15-16 i dopiero wtedy jem kolejny posi艂ek, wi臋c na pewno jaki艣 tam zapas po偶ywienia si臋 przyda.
Liczy艂em na pozytywn膮 odpowied藕, bo ja ju偶 jestem przygotowany na kilka Dakar贸w z g贸ry.
Ile trwaj膮 przygotowania do Dakaru?
Dla mnie przygotowania do Dakaru mo偶na powiedzie膰 trwaj膮 oko艂o 6 miesi臋cy, czyli zapisuj臋 si臋 na list臋 startow膮 i fizycznie zaczynam si臋 przygotowywa膰, ale te偶 ja jestem w innej troch臋 sytuacji, bo je偶eli kto艣 chcia艂by pojecha膰 na Dakar i nie ma do艣wiadczenia w je藕dzie na motocyklu terenowym to uwa偶am, 偶e oko艂o 4-5 lat powinien si臋 艣ciga膰 i interesowa膰 Enduro, czy Motocrossem, 偶eby zrobi膰 bardzo du偶o kilometr贸w, po to 偶e jak ju偶 kto艣 dotrze do tego startu Rajdu Dakar, 偶eby po prostu jecha艂, a nie 偶eby walczy艂 z przeszkodami, czyli z terenem, kt贸ry jest bardzo trudny. Uwa偶am, 偶e oko艂o 4-5 lat trzeba by zacz膮膰 je藕dzi膰, by w og贸le marzy膰, by dojecha膰 do mety, a to 偶eby jecha膰 bardzo szybko, dojecha膰 w pierwszej dziesi膮tce to ju偶 trzeba je藕dzi膰 ca艂e 偶ycie.
Nowinka, je艣li chodzi o dwa k贸艂ka, niedawno uwolnienie rynku 125 cm3. Dobry pomys艂, z艂y pomys艂? Bezpieczny, niebezpieczny? Jak my艣lisz?
Uwa偶am, 偶e fajnie, 偶e mo偶emy je藕dzi膰 na 125 z kat. B, czyli z prawem jazdy samochodowym, tylko wszyscy musicie by膰 m膮drzy podczas je偶d偶enia na motocyklu, bo jednak motocykl to jest niebezpieczna zabawka, fajna, ale trzeba by膰 bardzo uwa偶nym, bo jest inaczej ni偶 w samochodzie. Tutaj nie mamy 偶adnej metalowej puszki, kt贸ra nas chroni tylko 艂okcie, kolana, na g艂owie mamy kask i ka偶da wpadka powoduje to, 偶e mamy zdarte 艂okcie, je偶eli tylko 艂okcie. Wi臋c je藕dzijcie na motocyklach, ale rozs膮dnie.
Ty zacz膮艂e艣 dosy膰 szybko.
Ja zacz膮艂em na motocyklu w wieku 10 lat i od tamtej pory 艣ciga艂em si臋 po torach crossowych i to by艂 taki m贸j pocz膮tek. Teraz ju偶 zaczynaj膮 ch艂opcy w wieku 5-6 lat, wi臋c to s膮 takie ma艂e 艂ebki, bo potrzeba du偶o czasu, by zosta膰 profesjonalist膮 w danej dyscyplinie.
A tw贸j pierwszy motocykl?
P贸藕niej ju偶 z takich motocykli, kt贸re mo偶na nazwa膰 motocyklami to by艂a Kawasaki KX 80, czyli crossowy motocykl, kt贸rym jakby zacz膮艂em si臋 艣ciga膰.
Je偶eli chodzi o Dakar potrzebne jest du偶e do艣wiadczenie jak ju偶 wspomnia艂e艣, ale te偶 dobra kondycja. Powiedz mi, kiedy jest ju偶 za p贸藕no, 偶eby wej艣膰 w ten Rajdowy 艢wiat, je偶eli chodzi o motocyklist贸w. Czy mog臋 zacz膮膰 jeszcze?
Uwa偶am, 偶e ka偶dy mo偶e zacz膮膰. To zale偶y od tego jak du偶o pracy w to w艂o偶y, wi臋c powiniene艣 za艂o偶y膰 3-4 lata jazdy motocyklem Enduro, czy crossowym, najlepiej jakie艣 zawody w Mistrzostwach Polski wystartowa膰, 偶eby robi膰 du偶o kilometr贸w, a p贸藕niej w mi臋dzy czasie robi膰 t膮 form臋 fizyczn膮. Ja przed Dakarem trenuj臋 5,5 godziny dziennie. Rano trening motocyklowy, a po po艂udniu id臋 pobiega膰 na 2 godziny, albo je偶d偶臋 na rowerze szosowym, id臋 na si艂ownie, albo na squasha, albo basen, wi臋c wszystko te elementy trzeba zmienia膰, 偶eby ten organizm by艂 silny i wytrzyma艂y.
Ale powiedz 鈥 gdzie trenujesz w Polsce w takim w艂a艣nie cyklu, o kt贸rym m贸wisz? M贸wi臋 o motocyklu i o si艂ce.
Ja jestem z Warszawy, wi臋c trenuj臋 w okolicach Warszawy na torach crossowych. Nie jest to czysto pustynny teren, ale s膮 to tory motocrossowe, na kt贸rych naj艂atwiej si臋 trenuj臋. Przed samym Dakarem jad臋 do Maroka trenowa膰, bo jest pustynia, wydmy i ten teren, kt贸ry mamy na zawodach. Te偶 Hiszpania jest bardzo dobrym krajem do trenowania, bo jest lepsza pogoda w zim臋. Jest du偶o szutrowych dr贸g, kt贸re s膮 na Dakarze bardzo podobne.
Jest to mega wymagaj膮cy sport, ale zdarza艂y si臋 na Dakarze kobiety i to ca艂kiem nie藕le im idzie.
Startuje kilka kobiet na Dakarze w motocyklach. W samochodach jest troch臋 wi臋cej, bo jest troch臋 艂atwiej jednak. Motocykl to jest ci臋偶ka maszyna, z kt贸r膮 trzeba walczy膰. W tym roku by艂a bardzo szybka jedna dziewczyna na zawodach. To jest chyba najszybsza kobieta wszech czas贸w, kt贸ra si臋 艣ciga na motocyklu i nie widzia艂em tak szybkiej dziewczyny na motocyklu, wi臋c jest kilka dziewczyn, ale s膮 to mniejszo艣ci.
A teraz przysz艂o mi do g艂owy, bo to jest wiadomo艣膰 sprz臋t kilku dni, 偶e Chile podobno w tym roku wycofuj臋 si臋 z Dakaru ze wzgl臋du na to, 偶e chc膮 przeznaczy膰 wpisowe na uporanie si臋 z katastrof膮 kt贸ra mia艂a miejsce, je偶eli chodzi o powodzie. Czy to mocno wp艂ynie Twoim zdaniem na tras臋? Czy co艣 ju偶 wiesz na temat trasy? Kiedy ona jest og艂oszona?
Trasa powinna by膰 og艂oszona za oko艂o 2 miesi膮ce i bardzo ma艂o jest tego czasu, 偶eby t膮 tras臋 wytyczy膰, bo to jest bardzo trudna sprawa, 偶eby te 9 tysi臋cy kilometr贸w okre艣li膰, ustawi膰, przejecha膰, bo organizator musi przejecha膰 t膮 tras臋 chyba 3 razy, wi臋c to jest du偶e przedsi臋wzi臋cie, kt贸re Chile powiedzia艂o, 偶e nie chce, nie przyjmuje Dakaru bo po prostu maj膮 swoje inne problemy, ale Ameryka Po艂udniowej jest na tyle du偶a, mamy Argentyn臋, mamy Brazyli臋, Mamy Peru, Boliwi臋. Wydaj臋 mi si臋 powinno si臋 uda膰 zorganizowa膰 fajne zawody.
A jak tak si臋 spojrzy na Twoje media spo艂eczno艣ciowe to ostatnio du偶o zdj臋膰 z samochodami na czterech k贸艂kach. Samochody te偶 Ci臋 jaraj膮?
Opr贸cz motocyklem 艣cigam si臋 samochodem driftowym. Jest to Toyota GT86 o du偶ej mocy, bo ma 1000 KM, wi臋c jest to pot臋偶ny samoch贸d. Jest to dyscyplina drifting, czyli jazda w kontrolowanym po艣lizgu. S膮 to zawody o tyle 艂atwiejsze, bo tutaj po prostu na terenie Polski mo偶na si臋 艣ciga膰, mo偶na te偶 to zobaczy膰, wi臋c zapraszam do Radomia na zawody i w Poznaniu te偶 b臋dziemy chyba za oko艂o 2 miesi膮ce na zawodach, wi臋c polecam, 偶eby艣cie przyszli, bo te zawody s膮 fajne do ogl膮dania. Du偶o dymu, du偶o st艂uczek, du偶o ha艂asu.
Jeszcze jeden przydomek, kt贸ry mo偶na przy Twoim imieniu i nazwisku postawi膰 to jest rekordzista guinnessa, prawda?
Tak. Jestem rekordzist膮 guinnessa w najszybszym drifcie na 艣wiecie, czyli przy 255 km/h zaczyna艂em u艣lizgiwa膰 tylne ko艂a. Wzgl臋dnie to si臋 sprowadzi艂o do tego, 偶e trzeba by艂o szybko poci膮gn膮膰 za r臋czny przy tej pr臋dko艣ci i p贸藕niej doda膰 gazu. Szybko, naprawd臋 bardzo szybko i jak b臋dziecie jechali kiedy艣 po autostradzie, gdzie nie ma limitu pr臋dko艣ci to pomy艣lcie sobie, 偶e przy takiej pr臋dko艣ci ja ju偶 jecha艂em w po艣lizgu.
Ale nie pr贸bujcie tego na autostradzie!
Nie, nie ma co tego pr贸bowa膰, bo m贸j samoch贸d jest do tego przystosowany. Te偶 robili艣my to na lotnisku, czyli na otwartej przestrzeni, gdzie by艂o bezpiecznie i wszystko by艂o zabezpieczone.
Czy to oznacza, 偶e kiedy艣 mo偶e zobaczymy Ci臋 na Dakarze w samochodzie. Na pewno chcia艂bym wykorzysta膰 moje do艣wiadczenie motocyklowe za kierownic膮 samochodu i jest to te偶 jeden z moich cel贸w, bo na motocyklu 艣cigam si臋 i wiem jak to jest, a chcia艂bym zobaczy膰 jak to jest z prac膮 czterech k贸艂ek.
Jak wygl膮da Tw贸j kalendarz? Jakie masz plany na najbli偶sze miesi膮ce? Na pewno przez najbli偶sze p贸艂tora miesi膮ca 艣cigam si臋 samochodem driftowym. Zapraszam w niedziele do Torunia, p贸藕niej jestem w Radomiu, p贸藕niej w Poznaniu, wi臋c ten najbli偶szy czas to jest drifting, p贸藕niej zaczynam si臋 艣ciga膰 po pustyni i b臋d膮 to zawody w Brazylii, w Maroku, w Egipcie i Dakar.
A jak nie trzymasz kierownicy i nie jeste艣 umazany smarem, nie sprawdzasz nowego rozwi膮zania technologicznego... Co Kuba Przygo艅ski robi, gdy ma chwil臋 wolnego czasu?
Nie mam czasu wolnego, wi臋c i tak wszystko sprowadza si臋 do tego, 偶e albo trenuj臋, albo jestem za kierownic膮 jakiej艣 maszyny, albo tak naprawd臋 艣pi臋 i odpoczywam.
A najwi臋ksze marzenie zawodowe?
Na pewno wybra膰 Dakar.
Czteroko艂owce mog膮 mie膰 zbiornik zapasowy paliwa, w motorach te偶 mo偶e by膰?
Ja w motocyklu mam trzy zbiorniki paliwa. One s膮 po艂膮czone i niepo艂膮czone, czyli w razie przebicia jednego zbiornika mam te dwa nast臋pne, ale i tak niestety wyliczone jest tak paliwo, 偶e jad臋 na limicie, czyli mam na te 30-40 kilometr贸w wi臋cej paliwa, ale je偶eli co艣 si臋 stanie no to b臋d臋 musia艂 liczy膰 na pomoc innego zawodnika, albo holowa膰 si臋 do mety.
Czy Twoja pasja do motor贸w wzi臋艂a si臋 sama z siebie, czy kto艣 Ci臋 do niej zach臋ci艂?
Tak膮 pasj臋 do sportu zach臋ci艂 mnie m贸j dziadek, bo by艂em jeszcze m艂ody, wi臋c nie wiedzia艂em, kt贸r膮 艣cie偶k臋 wybra膰 i on mnie na pierwszej motorynce nauczy艂 je藕dzi膰 i od tego si臋 wszystko zacz臋艂o. To on by艂 tak膮 osob膮, kt贸ra mnie zaszczepi艂a i p贸藕niej by艂 moment taki, 偶e ca艂a rodzina by艂a przeciwna temu 偶ebym si臋 艣ciga艂, ale ja ju偶 by艂em tak bardzo zaanga偶owany si臋 w 艣ciganie i t膮 pasj臋, 偶e do tej pory nikomu nie uda艂o si臋 od 艣cigania odprowadzi膰.
Od kt贸rego roku 偶ycia je藕dzisz?
Startuj臋 w zawodach od roku 13, ju偶 mia艂em licencje do Mistrzostw Polski i od tego roku tydzie艅 w tydzie艅 艣ciga艂em si臋 na motocyklu.
Jak Twoja rodzina znosi te wszystkie wyjazdy?
Na pewno z rodzin膮 jest ci臋偶ko, bo w zesz艂ym roku by艂em oko艂o 7 miesi臋cy na zwodach, na treningach, na zgrupowaniach, wi臋c jest to wi臋ksza cz臋艣膰 roku. Nie jest to 艂atwe. Na pewno ca艂a rodzina si臋 o mnie boi, wi臋c to jest du偶y minus, bo mnie nie ma, oni si臋 wszyscy boj膮, ale na szcz臋艣cie jestem profesjonalist膮, wi臋c si臋 przygotowuj臋 do tego jak najlepiej i te偶 si臋 staram omija膰 kontuzj臋.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%

Podziel si臋 opini膮

lub