- Kawasaki Ninja H2 HySE, pierwszy motocykl zasilany wodorem, miał niedawno publiczną premierę.
- Kawasaki planuje zakończyć prace nad prototypem tak szybko, jak to możliwe.
- Producent planuje, że w 2030 roku motocykl będzie dostępny w salonach.
20 lipca 2024 roku miał miejsce pierwszy na świecie publiczny pokaz motocykla Kawasaki Motors z silnikiem spalinowym (ICE) zasilanym wodorem, Kawasaki Ninja H2 HySE. Wydarzenie miało miejsce na torze Suzuka w mieście Suzuka w Japonii. Producent rozpoczął prace nad prototypem wiosną 2023 roku, a pierwsze zdjęcia jednośladu zaprezentowano 12 grudnia, podczas konferencji Group Vision 2030. Jak widać po tempie prac, Kawasaki nie rzuca słów na wiatr: nieco ponad pół roku później, firma pokazała, co jednoślad potrafi publicznie.
Przełomowa technologia – Hydrogen ICE
Silnik spalinowy na wodór (Hydrogen ICE lub H2ICE:Internal Combustion Engine) to silnik o innowacyjnej technologii, dostosowanej do użycia w pojazdach komercyjnych, mający na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych. Silnik wykorzystuje wodór jako paliwo i osiąga niemal zerowe emisje CO2. W porównaniu z silnikami benzynowymi, jedynym produktem ubczonym spalania jest woda. Z tego też powodu pojazdy napędzane wodorem wydają się być póki co najlepszą odpowiedzią na zmiany klimatyczne.
Inicjatywa HySE motoryzacyjnych gigantów
Kawasaki Motors jest pełnoprawnym członkiem inicjatywy HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology), stowarzyszenia badawczego skupiającego się na technologii wodorowej. Stowarzyszenie, utworzone w maju 2023 przez marki Kawasaki, Suzuki, Toyota, Honda i Yamaha, prowadzi podstawowe badania nad silnikami wodorowymi, systemami tankowania i transportowania paliwa wodorowego, w celu produkcji jednośladów napędzanych wodorem.
Nowy prototyp Kawasaki – wodorowa wersja legendarnego motocykla Ninja
Prace nad Kawasaki Ninja H2 HySE rozpoczęto w marcu 2023 roku. Motocykl jest wyposażony w silnik wodorowy oparty na 998 cm3 silniku rzędowym czterocylindrowym z turbodoładowaniem, znanym z modelu Ninja H2 SX. Zastosowano jednak pewne modyfikacje: zamieniono układ wtryskowy z benzynowego na gazowy. Zmodyfikowano również ramę motocykla. Została zaprojektowana tak, aby pomieścić kanistry z wodorem. Kawasaki Ninja H2 HySE odbiega designem od tradycyjnej, charakterystycznej zielonej barwy, którą zastępują odcienie błękitu.
Obejrzyj testy:
Kawasaki Hydrogen ICE
Przeczytaj:
Ruszają testy motocykla napędzanego wodorem.
Ruszają testy motocykla napędzanego wodorem. Oto Kawasaki Ninja H2 HySE
Obejrzyj:
Nasze testy Kawasaki Versys 1000.
Elektryczne motocykle kontra wodór
Skierowanie się Kawasaki na energię wodorową nie jest osamotnionym przedsięwzięciem, to część ogólnoświatowego trendu, która zawirowała rynkiem automotive, wkradając się w świat producentów motocykli. Motoryzacyjni i korporacyjni giganci kierują swoją uwagę na alternatywne źródła energii, uznając potencjał wodoru jako czystego i wydajnego paliwa.
Poza zero-emisyjnością, kolejną przewagą wodoru nad obecnie stosowanymi ekologicznymi rozwiązaniami, jest szybkie tankowanie. O ile w przypadku tradycyjnego paliwa, w zestawieniu nie będzie różnic, to w przypadku pojazdów elektrycznych, tankowanie będzie znacznie szybsze niż ładowanie akumulatora. Co więcej, jednoślady elektryczne oferują mniejszy zasięg, niż pojazdy spalinowe.
Elektryczne motocykle, które stały się bardziej powszechne w ostatnich latach, są póki co dalekie od zastąpienia tych napędzanych benzyną. Jednoślady zasilane akumulatorami mają trudności z odtworzeniem emocji związanych z jazdą benzyniakiem. Motocyklom zasilanym wodorem może być zdecydowanie bliżej pod względem wrażeń dźwiękowych i wibracji do tradycyjnych silników spalinowych, niż jednośladom zasilanym elektrycznie. Spalanie wodoru, podobnie jak spalanie benzyny, daje charakterystyczne wrażenia wibracji i dźwięków, które tak bardzo cieszą motocyklistów.
Model Ninja H2 HySE ma łączyć zalety motocykli spalinowych i elektrycznych, które będą mniej szkodliwe dla środowiska, nie zmieniając zbytnio wrażeń z jazdy.