Prawo na motor jazdy kategorii A. Czy ciężko jest zdać egzamin na motocykl?

To skomplikowane. Jednak wielu udaje się zdobyć nowe prawko nawet w dwa miesiące, zdając za pierwszym razem

Znasz to uczucie kiedy bardzo chcesz jeździć na motocyklu, ale w świetle litery prawa nie możesz, ponieważ nie posiadasz prawka na motocykl? Czas to zmienić, ale spokojnie, nie taki diabeł straszny.

Łatwo jest mądrować się po wielu latach od zdania prawa jazdy na kategorię “A”, ale uczciwie muszę przyznać, że stres który mi towarzyszył był ogromny – chyba największy spośród wszystkich egzaminów do jakich podchodziłem w życiu. Z  perspektywy czasu uważam, że było to zupełnie niepotrzebne i wynikało to z faktu, że w tamtych czasach przerażało mnie wydawanie 100 zł na kolejny egzamin, chciałem uniknąć kpiny kolegów i przede wszystkim chciałem stać się motocyklistą. Dzisiaj wszystko wydaje się łatwiejsze: jakaś “stówa” na pewno się znajdzie, zdanie kolegów średnio mnie interesuje, a kolejny egzamin? Przecież nie ucieknie – nie ma co się spinać!

Tak naprawdę wystarczy dobrze się przygotować i porządnie skupić przed egzaminem a wszystko powinno pójść zgodnie z założonym planem. Trzeba podejść do tego na luzie i z dystansem – wtedy jest zdecydowanie łatwiej i przyjemniej.

Prawo jazdy kategorii “A”. Do czego uprawnia ten dokument?

Chcąc poruszać się wszystkimi typami motocykli po drogach publicznych musisz posiadać ważne prawo jazdy kat “A” – do egzaminu na tą kategorię możesz przystąpić w wieku 24 lat (lub wieku 20 pod warunkiem, że posiadasz kategorię A2 od przynajmniej dwóch lat). Jeśli nie spełniasz wymaganego wieku możesz podejść do egzaminu na kategorię “A2”, która uprawnia do kierowania motocyklami o mocy nieprzekraczającej 35 kW (47,5 KM) i stosunku mocy do masy  0,2 kW/kg. Do egzaminu na tą kategorię możesz podejść w wieku 18 lat.

PRAWO JAZDY PRZEZ INTERNET: JAK TO DZIAŁA?

Na pierwszy rzut oka nie warto robić tego typu uprawnień i poczekać na możliwość zdania pełnej kategorii “A”. Jednakże jeśli do egzaminu na kat. A2 podejdziesz w wieku 18 lat, to prawo jazdy to będzie towarzyszyć Ci przez aż 6 lat. Poza tym rynek motocykli spełniających wymagania kategorii A2 jest naprawdę ciekawy, więc nie powinieneś cierpieć na nudę! Kolejną kategorią jest kat. A1 i możesz w tym przypadku pojawić się na egzaminie już w wieku 16 lat. Kategoria ta uprawnia Cię do kierowania motocyklem o pojemności do 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW (15 kM) i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg.  Na sam koniec zostawiamy uprawnienia, które możesz zrobić już w wieku 14 lat – to kategoria AM, która uprawnia do poruszania się motorowerem z silnikiem spalinowym nie przekraczającym 50 cm3 i mocy maksymalnej 4 kW (5,4 KM). Prędkość maksymalna dla takiego motoroweru wynosi do 45 km/h.

Prawko na motocykl. Ile kosztuje?

Sam egzamin nie należy do najdroższych: za część praktyczną zapłacisz 180 zł, a za część teoretyczną już tylko 30 zł. Poza tym czeka Cię kurs, który jest największym kosztem zdobycia uprawnień. Ceny kursów na prawo jazdy kategorii A, wahają się między 1400 zł, a 1700 zł, do tej kwoty musimy doliczyć badanie lekarskie (około 200 zł) oraz wyrobienie samego dokumentu prawa jazdy z wpisaną nową kategoria.

Pamiętajcie!
Wszystkie informacje dotyczące zasad bezpieczeństwa oraz pracy ośrodków WORD (w związku z pandemią COVID-19), wymagań czy wytycznych, z którymi musimy się zmierzyć przed egzaminem znajdziemy na stronach internetowych poszczególnych ośrodków WORD.

Kurs na prawko motocyklowe

Chcąc zdać jedną z kategorii prawa jazdy musisz zapisać się na kurs. W trakcie jego trwania nie tylko poznasz zagadnienia związane z teorią jazdy i prawem drogowym, ale również będziesz miał okazję – pod okiem instruktora – postawić swoje pierwsze motocyklowe kroki. Dlatego bardzo ważny jest odpowiedni dobór szkoły jazdy. Zdaję sobie sprawę, że po przebytym kursie nadal kierowca wie i potrafi niewiele, ale dobry instruktor to nie tylko klucz do zdanego egzaminu, ale również doskonała droga do rozwijania swoich umiejętności  jazdy i zwyczajnie późniejsza maksymalizacja bezpieczeństwa na drodze. W trakcie kursu dowiesz się jak będzie wyglądać egzamin i co musisz po kolei robić, aby szybko i skutecznie podejść do egzaminu. W części teoretycznej zaznajomisz się z przepisami ruchu drogowego, a w trakcie części praktycznej zdobędziesz umiejętności, które sprawią, że egzamin powinien przejść gładko i przyjemnie. Poza tym większość szkół jazdy prowadzi tzw. egzaminy wewnętrzne. To nie tylko najprostsza droga do weryfikacji umiejętności kursanta, ale przede wszystkim dbałość o jego stan portfela (a przy tym o statystyki szkoły jazdy).

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Egzamin państwowy na prawo jazdy kategorii A, składa się z części teoretycznej i praktycznej. Jeśli osoba zdobyła już uprawnienia kategorii A1 lub A2, to egzamin teoretyczny jej nie obowiązuje, a przed sprawdzianem praktycznym powinna o tym poinformować egzaminatora.

Zdajemy egzamin teoretyczny. Co warto wiedzieć?

Tutaj nie spotkacie się z żadnymi niespodziankami. Egzamin składa się z 20 pytań dotyczących wiedzy podstawowej o ruchu drogowym oraz 12 pytań dotyczących konkretnej kategorii prawa jazdy. Egzaminowany odpowiada na wybrane przez program pytania i udziela odpowiedzi na pytania bez możliwości powrotu do pytania, na które nie znał odpowiedzi. Nie ma również możliwości zmiany udzielonej wcześniej odpowiedzi. Maksymalna ilość punktów do uzyskania na egzaminie wynosi 74. Wymagana dla pozytywnej oceny ilość punktów to 68. Egzamin trwa 25 minut.

Czas na praktykę!

Egzamin praktyczny wydaje się bardziej skomplikowany, ale spokojnie – dasz radę! Proces weryfikacji w części praktycznej rozpoczynasz od sprawdzenia stanu technicznego motocykla: interesuje Cię stan łańcuch, kontrola świateł, sygnału dźwiękowego czy poziomu płynów eksploatacyjnych. O tym jak to poprawnie zrobić dowiesz się na kursie na prawo jazdy. Kolejnym krokiem jest przemieszczenie motocykla z jednego punktu do drugiego bez pomocy silnika, a następnie ustawienie go na podpórce i w następnej kolejności przygotowanie go do jazdy. Na wykonanie tego zadania masz 5 minut.

Po wykonaniu tego zdania przystępujesz do jazdy po placu przygotowanym przez WORD. Najpierw czeka Cię pięciokrotne pokonanie ósemki, następnie wolny slalom (w trakcie tego zadania sprawdzana jest umiejętność płynnego ruszania oraz umiejętność manewrowania między ustalonymi punktami. Kolejny krok do szybki slalom, a więc slalom między trzema pachołkami z utrzymaniem prędkości minimalnej 30 km/h. Dodatkowe zadania na placu manewrowym to przejazd pasem ruchu, na którym znajduje się przeszkoda, weryfikacja umiejętności ruszania pod górkę oraz hamowanie awaryjne (z prędkości minimum 50 km/h) – w trakcie wykonywania tego zadania musisz jak najszybciej wyhamować motocykl za pomocą tylnego oraz przedniego hamulca.

Jedziemy na miasto

Dopiero po pozytywnym teście na placu manewrowym egzaminator zaprosi Cię na wycieczkę po mieście, podczas której sprawdzi Twoje umiejętności poruszania się w ruchu publicznym. Na tym etapie jesteś już bardzo blisko zdania upragnionego prawka. Niestety to właśnie podczas jazdy po mieście wiele osób jest oblewanych przez mniejsze czy większe przewinienia. W trakcie tej cześć najważniejsze jest skupienie i słuchanie egzaminatora, który przez interkom wydaje nam kolejne polecenia oraz spokojne analizowanie zadanych poleceń.

To wszystko wygląda skomplikowanie, ale przecież do egzaminu nie podchodzisz bez odpowiedniego przygotowania. Instruktorzy na pewno udzielą Ci odpowiedzi na wszelkie nurtujące Cię pytania, a wykłady teoretyczne jak i ćwiczenia praktyczne sprawią, że egzamin przejdziesz łatwo, szybko i przyjemnie. A jeśli powinie Ci się noga, to przecież nic się nie stało! Od czego są kolejne terminy!

 

Inne publikacje na ten temat:

4 opinii

  1. To nieprawda. Egzamin praktyczny na Kat A jest częściowo bardzo trudny – na placu. Szczególnie trudny jest szybki slalom. Tutaj potrącenie jednego pachołka eliminuję cię kompletnie z egzaminu. To jednak jeszcze nie jest najgorsze. Najgorsze jest to, że na powtórkę egzaminu trzeba czekać minimum 2-3 tygodni co – dla tych, którzy nie mają innych możliwości – oznacza, że trzeba mieć czas, pieniądze, ale także pójść do szkoły na dodatkowe godziny jazdy przed samym egzaminem. To właśnie ten duży odstęp czasowy jest głównym problemem i dlatego system błędów na placu powinien zostać polepszony – do dwóch razy sztuka było by znacznie lepsze. Najlepiej aby można było powtórzyć egzamin na placu – lub jego część – zaraz po 3-4 dniach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button