Aktualnie czytasz:
Po Mojemu: Skuter w Korku
9

Kiedy zimowa aura zniech臋ca do d艂u偶szych przeja偶d偶ek jedno艣ladem, a skuterowa 偶y艂ka nadal t臋tni pod czaszk膮, wtedy cz艂owiek 偶膮dny zapachu benzyny i palonych gum siada do komputera, wertuje fora motoryzacyjne i skuterowe w poszukiwaniu r贸偶nych ciekawostek.

Nagle jego oczom, kt贸re dawno ju偶 nie zazna艂y podmuchu wiatru wymieszanego z owadami, ukazuje si臋 kilka spostrze偶e艅 odno艣nie zagro偶e艅 czyhaj膮cych na biednego skuterzyst臋 poruszaj膮cego si臋 w 艣rodowisku miejsko 鈥 korkowym.

Zatem do rzeczy!

Dzisiaj rano kolejny raz przeciska艂em si臋 przez ca艂kowicie zakorkowan膮 drog臋 dojazdow膮 do jednego z naszych pi臋knych miast i zauwa偶y艂em, 偶e ka偶dy mijany przeze mnie pojazd stwarza艂 nieco inne zagro偶enia.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Uwaga na lusterka.聽Lusterko boczne stoj膮cego w korku samochodu to wr贸g numer 1 ka偶dego skuterzysty i motocyklisty. Nie do艣膰, 偶e ma艂o kt贸ry katamaraniarz w nie patrzy to jeszcze 艂atwo o nie zawadzi膰. A takie lusterko mo偶e kosztowa膰 sporo... nawet kilka tysi臋cy z艂otych polskich!

O ile lusterko zwyk艂ej osob贸wki jest zazwyczaj do艣膰 nisko i kierownica skutera przechodzi g贸r膮 z du偶ym marginesem bezpiecze艅stwa, to ju偶 w autach typu SUV, busach i dostawczakach jest prawie na r贸wni z kierownic膮 skutera. To s膮 auta wysokiego ryzyka i trzeba przy nich szczeg贸lnie uwa偶a膰. Lusterka TIR贸w z kolei s膮 mniej wi臋cej na wysoko艣ci czaszki skuterzysty, mo偶na zawadzi膰 czerepem...

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Wysokim ryzykiem obarczone jest przeje偶d偶anie pomi臋dzy autami stoj膮cymi lusterko w lusterko, nie mamy wtedy miejsca na slalom. W tej sytuacji lepiej poczeka膰.

Naj艂atwiej min膮膰 auta stoj膮ce na 鈥瀞uwak鈥. Mo偶na pomi臋dzy nimi wykona膰 niewielki slalom, aby nie zawadzi膰 偶adnego.

Warto rozstawi膰 szeroko 艂okcie, tak aby 鈥瀢ystawa艂y鈥 one mo偶liwie tak daleko, jaki jest rozstaw naszych lusterek. Wtedy nasz m贸zg wie jak szerokim pojazdem jedzie i ma lepsz膮 orientacj臋 w jak膮 szczelin臋 wejdzie a w jak膮 nie.

TIR 鈥 przyjaciel czy wr贸g?聽Kolejnym utrudnieniem s膮 TIRy i inne d艂ugie pojazdy typu autobus, laweta, osob贸wka z przyczepk膮. Jad膮c po 艂uku nieco 鈥瀦achodz膮鈥 i je艣li niefortunnie znajdziemy si臋 obok takiego cuda w momencie gdy skr臋ca - mo偶e nas mimowolnie zahaczy膰. Podobnie niebezpieczna jest sytuacja, gdy nasz pas ruchu jeszcze stoi i my wraz z nim, a TIR obok ju偶 rusza. Jego wystaj膮ce elementy, klamry, paski, naczepa, przyczepa mog膮 zawadzi膰 o nas. Kr贸tka rada 鈥 obok d艂ugich pojazd贸w przeje偶d偶a膰 tylko wtedy gdy jeste艣my absolutnie pewni 偶e jest dosy膰 miejsca i mo偶emy je mo偶liwie szybko i sprawnie min膮膰. Lepiej nie stawa膰 obok TIRa聽 je艣li jest ryzyko, 偶e on ruszy a my nie b臋dziemy mieli takiej mo偶liwo艣ci.

Wje偶d偶aj膮c tu偶 przed kabin臋 ka偶dej ci臋偶ar贸wki trzeba pami臋ta膰, 偶e kierowca siedzi do艣膰 wysoko i g艂臋boko na swojej grz臋dzie i mo偶e wcale nie widzie膰 co si臋 dzieje tu偶 przed 鈥瀖ask膮鈥. Mo偶e nas nieopatrznie wpracowa膰 w ty艂ek poprzedzaj膮cego pojazdu.

Uwaga na nogi.聽Ko艅czyny dolne dla skuterzysty to niezmiernie wa偶ne elementy cia艂a. Dbajmy o nie! Kiedy stoimy, nasze cenne kulasy s膮 najbardziej wystaj膮cymi elementami skutera. Warto podeprze膰 si臋 nog膮 od strony bezpiecznej 鈥 czyli od tej, od kt贸rej nie przeje偶d偶aj膮 samochody.

Podobnie podczas jazdy. Kolanka trzymamy cia艣niutko, nie 艂apiemy wiatru w krocze. Zmniejszy to ryzyko urazu kolan.

Pasa偶er 鈥 tw贸j wr贸g.聽Fajnie jest przyszpanowa膰 przed koleg膮 lub jeszcze lepiej kole偶ank膮 wiezion膮 na tylnym siedzeniu jak sprawnie si臋 poruszamy kiedy 鈥瀟e j... ch... tkwi膮 w tych p... korkach鈥 jak mawia艂 Ada艣 Miauczy艅ski w 鈥濪niu 艢wira鈥. To z艂y pomys艂.

Pasa偶er kolebi膮c si臋 na boki mo偶e bardzo 艂atwo wytr膮ci膰 nas z r贸wnowagi przenosz膮c niespodziewanie 艣rodek ci臋偶ko艣ci. Pomijam ju偶 fakt, 偶e 贸w pasa偶er mo偶e nas wytr膮ci膰 tak偶e z r贸wnowagi psychicznej kiedy zrz臋dzi: 鈥瀘j jak blisko鈥, 鈥瀠wa偶aj鈥, 鈥瀦wolnij鈥, 鈥瀗ie wciskaj si臋鈥 w najmniej odpowiednim momencie.聽 Przewo偶enie pasa偶era znacznie utrudnia jazd臋. W korku 鈥 nie polecam.

Inny jedno艣lad.聽Inny u偶ytkownik drogi mkn膮cy na dw贸ch k贸艂kach jest czasem trudniejszym partnerem do jazdy ni偶 samoch贸d. Wynika to z faktu, 偶e podobnie jak my wciska si臋 i prze do przodu.

Najlepiej jest unika膰 jazdy 鈥瀓a z lewej, on z prawej鈥, poniewa偶 katamaraniarz mo偶e nie zauwa偶y膰 kt贸rego艣 z was i chc膮c ust膮pi膰 jednemu, zajedzie drog臋 drugiemu. Warto jecha膰 g臋siego.聽 Przyj臋艂o si臋, 偶e 鈥瀌awcy鈥 jad膮 pierwsz膮 szczelin膮 licz膮c od lewej pomi臋dzy sznurami samochod贸w na drodze wielopasmowej. Bezpieczniej si臋 temu podporz膮dkowa膰.

Uwaga na uprzejmych.聽Zdarzaj膮 si臋 puszkarze, kt贸rzy za wszelk膮 cen臋 chc膮 kogo艣 鈥瀙u艣ci膰鈥. Zatrzymuj膮 si臋 przed pasami kiedy pieszy wyszed艂 ze sklepu i dopiero si臋 zastanawia czy ju偶 wraca膰 do domu, czy jeszcze i艣膰 na piwo. Ale kierowca ju偶 stoi i czeka. To oczywi艣cie przejaskrawiony 偶art, ale sprawa powa偶na. Podczas przejazdu przez pasy, skrzy偶owanie lepiej jest za艂o偶y膰, 偶e zza takiego 鈥瀙uszczacza鈥 zaraz wy艂oni si臋 cz艂owiek, pojazd lub inna struktura drogowa. Zachowajmy czujno艣膰!

Wszystkie powy偶sze uwagi s膮 wy艂膮cznie indywidualnymi spostrze偶eniami i opiniami autora. Mo偶e komu艣 pomog膮, mo偶e nie. Ka偶dy powinien mie膰 w艂asny 鈥瀞pos贸b na korki鈥, swoj膮 pr臋dko艣膰 i sw贸j temperament na miar臋 swoich mo偶liwo艣ci. Nie nale偶y artyku艂u postrzega膰 jako namowy do agresywnej jazdy. Zawsze nale偶y przede wszystkim przestrzega膰 przepis贸w ruchu drogowego , zachowa膰 zdrowy rozs膮dek, bezpiecze艅stwo i kultur臋 na drodze. Namawiam do jeszcze jednej rzeczy 鈥 mianowicie do uprzejmo艣ci. Kiedy kto艣 ust膮pi miejsca chocia偶 troch臋 鈥 podzi臋kuj, sam nie blokuj przejazdu. To procentuje, nast臋pnego dnia na tej samej trasie ust膮pi ju偶 nie jeden puszkarz, ale trzech. Je艣li i to docenisz prostym gestem, nast臋pnego dnia ust膮pi ju偶 9-ciu. Oby do wiosny, szeroko艣ci!

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%
  • Zdj臋cie profilowe madi
    9 grudnia 2011 at 00:30

    Co do tego pasa偶era to masz racj臋. Kiedy艣 z koleg膮 jecha艂em i brali艣my do艣膰 ostry zakr臋t na drodze W贸lka Kozodawska – Piaseczno. 50 km/h, sk艂adamy si臋. Nagle kolega wyci膮gn膮艂 nog臋 (pierun wie po kiego ….). Ma艂o 偶e艣my szlifa nie zaliczyli. Nie藕le go wtedy opier..li艂em. Od tego czasu je偶d偶臋 bez pasa偶era. Pasa偶erka to inna sprawa… 馃槈

  • Zdj臋cie profilowe ApRiLiA
    9 grudnia 2011 at 08:40

    Hmm dobry poradnik sezon sie ko艅czy u mnie spad艂 pierwszy 艣nieg 馃榾
    Ciekawostki i poradniki dobra rzecz :p

  • Zdj臋cie profilowe Kisiu1981
    9 grudnia 2011 at 10:30

    „Tkwi膮 te ch… w tych j……. autach.” Tak jako艣 to by艂o. A na Toru艅skiej rzeczywi艣cie motocykle je偶d偶膮 pierwszym od lewej korytarzykiem mi臋dzy samochodami.

  • Zdj臋cie profilowe Zulwiczek
    9 grudnia 2011 at 10:35

    Taki artyku艂 powinien by膰 instrukcj膮 dodawan膮 do ka偶dego skutera przy zakupie! Wszystko 艂adnie opisane, jakie niebezpiecze艅stwa czychaj膮 na nas na drodze i jak si臋 zachowa膰, a dla kogo艣 kto pierwszy raz wsiad艂 na jedno艣lada i ma zamiar jecha膰 np do pracy to nie ocenione porady 馃檪

  • Zdj臋cie profilowe KrzysiekP
    9 grudnia 2011 at 15:32

    roomcajz masz racje ale jak sobie teraz wspomnia艂em m贸j wypadek to a偶 mnie ciarki przebieg艂y

  • Zdj臋cie profilowe Leszek 艢ledzi艅ski
    9 grudnia 2011 at 16:11

    Krzysiu, a Tw贸j skuter jest do odratowania?

  • Zdj臋cie profilowe Whistler
    9 grudnia 2011 at 18:26

    Brawo! 艢wietny manual dla pocz膮tkuj膮cych! Fajnie, 偶e wspomnia艂e艣 te偶 o przej艣ciach dla pieszych, bo co prawda prawo wyra藕nie m贸wi, 偶e na przej艣ciu dla pieszych kategorycznie nie wolno wyprzedza膰, ale ludzie cz臋sto traktuj膮 skuter jak telewizor (bo co to za problem, umiem je藕dzi膰) a przepisy ruchu drogowego jak instrukcj臋 obs艂ugi do niego i zwyczajnie je olewaj膮. Cieszy za to fakt, 偶e coraz wi臋cej ludzi zwraca na to uwag臋. Co do pasa偶era, to przed jazd膮 trzeba koniecznie powiedzie膰 mu, jak powinien si臋 zachowywa膰 w czasie jazdy.

  • Zdj臋cie profilowe dychul
    9 grudnia 2011 at 20:45

    艢wi臋te s艂owa. Dobry artyku艂 -, daje do my艣lenia. Pisz膮c o kierowcach du偶ych pojazd贸w to wiem z do艣wiadczenia, 偶e ma艂e auta znikaj膮 mi w martwym polu luster. skoro osob贸wki mi tam znikaj膮, to co z biednym kierowcom jedno艣ladu. Jad膮c obok takiego pojazdu tu偶 za kabin膮 lub na jej wysoko艣ci uwa偶ajcie czy kierowca nie zacznie wykonywa膰 jakiego艣 niespodziewanego manewru.

  • Zdj臋cie profilowe Sullyer
    18 grudnia 2011 at 09:50

    Kierowcy d艂ugich, du偶ych pojazd贸w moim utrapieniem nie s膮. Szerszym 艂ukiem omijam samochody z przyczepk膮 – cz臋sto kierowcy nie wyczuwaj膮 owej przyczepki i mog膮 zahaczy膰 ni膮 o nasz pojazd. Ja raz tak prawie mia艂em, hamowa艂em awaryjnie i o ma艂o szlifa nie zaliczy艂em. Kierowca i tak odjecha艂, c贸偶 – 偶ycie skuterowcy bywa bolesne.