Nowy Triumph Tiger 900 2024: Darwin byłby dumny [cena, zdjęcia, dane techniczne]

Teoria ewolucji tygrysa według Brytyjczyków i jej najnowsze efekty

W skrócie
  • Oto nowy Triumph Tiger 900 2024
  • Motocykl został zmodernizowany w wielu aspektach konstrukcyjnych. Ma więcej mocy i momentu obrotowego oraz bardziej drapieżny charakter
  • Lista wyposażenia standardowego uległa rozszerzeniu. Poprawiono także komfort i bezpieczeństwo

Triumph Tiger 900 właśnie wrócił z odmładzającego turnusu w luksusowym spa, połączonego z obozem kondycyjnym. Efekt? Jeszcze więcej wigoru i tężyzny oraz jeszcze lepsze maniery podczas jazdy. Nie zabrakło także wizyty u chirurga plastycznego. Na szczęście obyło się bez glonojada, bo lekki face lifting sprawił, że wygląda wciąż dobrze i ciut bardziej świeżo. Zmiany nie są rewolucyjne, ale – jak to często bywa – diabeł tkwi w szczegółach i na pozór niewielkie, lub niewidoczne modyfikacje mogą sprawić, że odbiór motocykla w jego środowisku naturalnym może być mocno inny. Czy lepszy? Jeśli lepsze jest wrogiem dobrego, to dane techniczne wskazują, że tak. Co zatem się zmieniło w pośrednim brytyjskim tygrysie?

W przypadku rodziny nowych Tigerów 900, na którą tak jak poprzednio składają się wersję GT, GT Pro oraz Rally Pro, zmiany nie są spektakularne na pierwszy rzut oka. Wizualnie, na pierwszy rzut oka, zmieniło się niewiele. To co widać gołym okiem to zmodyfikowane boczne panele nadwozia, czy charakterystyczny dziób motocykla o zmienionym kształcie. Szczerze mówiąc spodziewałem się większej ingerencji w linie nadwozia, ale trzeba przyznać, że poprzedniej wersji Tigera 900 ciężko zarzucić coś w kwestii aparycji. Motocykl wygląda rasowo, a w nowych malowaniach chyba wystarczająco dobrze wyróżnia się z tłumu.

To co najważniejsze w nowych tygrysach, to mocno przekonstruowany silnik. Teraz ma dostarczać jeszcze więcej mocy, momentu obrotowego i zaostrzać tyrgysi pazur. Wzrostowi osiągów ma z kolei towarzyszyć poprawa komfortu, a także bardziej rozbudowana lista wyposażenia standardowego.

Triumph Tiger 900 2024: Nowy potrójny pazur

Trzycylindrowy, lubiany przez wielu motocyklistów silnik Tigera 900 otrzymał znaczące zmiany dotyczące konstrukcji. Efektem tych zabiegów jest 13% wzrost mocy maksymalnej w stosunku do poprzedniej generacji, dając 108 KM oraz wyższy maksymalny moment obrotowy wynoszący 90 Nm. Nowy silnik ma oferować także łatwiejszą w opanowaniu moc przy niskich obrotach. Dzięki wykorbieniu wału T-plane, silnik Tigera 900 pozostaje pełen charakteru, z wyróżniającymi się osiągami i brzmieniem, oraz ze wzrostem mocy w całym zakresie obrotów. Podobno prace nad konstrukcją zaowocowały także zauważalnym, bo niższym aż o 9% spalaniem.

Unikalne dla Triumpha wykorbienie wału T-plane z kolejnością zapłonu cylindrów 1,3,2 gwarantuje charakterystyczny, chrapliwy pomruk wydechu, który w nowych Tigerach 900 ma brzmieć jeszcze bardziej charakternie.

Spece z Hinckley twierdzą, że wzrost mocy wyczuwalny jest w całym zakresie obrotów, z muskularnym średnim zakresem i lepszym przyspieszeniem. Natomiast patrząc na przebieg krzywych, widać, że moment obrotowy przy niższych obrotach poprowadzony jest w niższych rejestrach. Jak ten fakt przełoży się na charakter nowych tygrysów, mamy nadzieję sprawdzić już niebawem.

Na drodze, nowy Tiger 900 ma być zwinny i łatwy do prowadzenia przy niskich prędkościach, z zapasem osiągów do gwałtownych przyspieszeń oraz komfortowej turystyki z wysokimi prędkościami. W bardziej technicznych, terenowych warunkach, precyzyjna kontrola nad przepustnicą ma być z kolei intuicyjna i budować pewność siebie u kierowcy. Trzeba przyznać, że brzmi to wszystko bardzo zachęcająco.

Zupełnie nowe, aktywne funkcje wspierania bezpieczeństwa mają być jeszcze skuteczniejsze. Lista zabiegów zawiera wzmocnione hamulce dla lepszej kontroli i krótszej drogi hamowania oraz nowy system ostrzegania podczas nagłego hamowania, który aktywuje światła awaryjne i automatycznie je dezaktywuje, gdy przestajesz hamować.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Nowe światła obrysowe oferują oświetlenie sylwetki pojazdu, co ma poprawiać bezpieczeństwo zwłaszcza w nocy i przy niskiej widoczności. Nowe Tigery 900 to także przejęty z modelu Tiger 1200 7-calowy wyświetlacz TFT, z nowymi grafikami i systemem menu oraz gniazdem ładowania USB-C w kokpicie, a także łącznością Bluetooth za pomocą aplikacji “My Triumph” w standardzie we wszystkich modelach.

Dalsze zmiany to nowe siedzenie kierowcy, z funkcją podgrzewania w standardzie w wersjach Pro. Siedzisko zostało inaczej wyprofilowane, ma oferować też więcej miejsca. Zaprojektowano je tak by dostarczać jeszcze więcej komfortu podczas pokonywania długich dystansów. Siedzenie posiada również 20 mm regulację wysokości dla wszystkich modeli i akcesoryjną, obniżoną, podgrzewaną kanapę, która oferuje możliwość redukcji wysokości o kolejne 20 mm. Modele GT mogą mieć zatem siedzenie na wysokości zaledwie 800 mm, co w połączenia z niewielką szerokością sprawia, że motocykle te są dostępne dla szerszego grona motocyklistów.

Nowy Triumph Tiger 900 otrzymał także amortyzowany system mocowania kierownicy, który ma dodatkowo poprawiać komfort, a zmodyfikowana pozycja kierownicy w wersji Rally Pro, z końcówkami umiejscowionymi o 15 mm bliżej kierowcy, ma wpływać na bardziej naturalne prowadzenie zarówno na stojąco, jak i siedząco.

Nowe wyposażenie i dodatki: Jest bogato i jest w czym wybierać

Nowe modele Tiger 900 oferują jeszcze bardziej rozbudowaną specyfikację standardową:

  • Zoptymalizowany cornering ABS i kontrola trakcji działająca w zakrętach wraz z jednostką IMU
  • Do sześciu trybów jazdy w tym Road, Rain, Sport, Off-Road i konfigurowalny tryb Rider dla modeli GT Pro, Rally Pro, oraz dedykowany tryb Off-Road Pro dostępny tylko w modelu Rally Pro
  • W pełni LED-owe oświetlenie ze światłami do jazdy dziennej w przedniej lampie oraz kompaktowym oświetleniem z tyłu
  • Quickshifter Triumph Shift Assist (w standardzie w wersjach GT Pro & Rally Pro)
  • Podgrzewane manetki i siedzenia (w standardzie w wersjach GT Pro & Rally Pro)
  • Podświetlane przełączniki
  • System monitorowania ciśnienia w oponach (w standardzie w wersjach GT Pro & Rally Pro)
  • Hamulce Brembo Stylema Monobloc
  • Dedykowane poszczególnym modelom premium zawieszenie ustawione dla najlepszych osiągów do jazdy po drogach asfaltowych, jak i w terenie
  • GT posiada w pełni regulowany widelec Marzocchi 45 mm USD typu kartridż o skoku 180 mm z przodu oraz zawieszenie o skoku 170 mm z ręczną regulacją wstępnego napięcia sprężyny, oraz odbicia z tyłu
  • GT Pro oferuje w pełni regulowany widelec Marzocchi 45 mm USD typu kartridż o skoku 180 mm z przodu oraz zawieszenie o skoku 170 mm z elektroniczną regulacją wstępnego napięcia sprężyny, oraz odbicia z tyłu
  • Rally Pro to w pełni regulowany widelec Showa 45 mm USD typu kartridż o skoku 240 mm z przodu, z manualną regulacją napięcia wstępnego, odbicia i kompresji, oraz w pełni regulowany amortyzator z manualną regulacją napięcia wstępnego i odbicia z tyłu o skoku 230 mm
  • Lekka, modułowa rama
  • Regulowana szyba i siedzenie regulowane w zakresie 20 mm
  • 20-litrowy zbiornik paliwa

Triumph Tiger 900 2024: Trzy wersje, trzy rodzaje zawieszeń

Każda z wersji Tigera 900 posiada dedykowane ustawienie i specyfikację zawieszeń, które mają korespondować z oczekiwaniami motocyklistów dotyczącymi danego modelu.

W GT zastosowano wysokiej jakości zawieszenie Marzocchi z regulacją kompresji i odbicia. Ze skokiem 170 mm z tyłu i 180 mm z przodu, zawieszenie zostało ustawione pod model GT, by dostarczać doskonałego prowadzenia na drodze, długodystansowego komfortu i możliwości pokonywania terenu.

Model GT Pro także wykorzystuje zawieszenie przygotowane przez włoskiego producenta. W pełni regulowany widelec z przodu jest uzupełniony elektroniczne regulowanym tylnym zawieszeniem – dzięki czemu zmiana ustawień za pomocą przełącznika na kierownicy jest wygodna i prosta, by dostosowywać się do motocyklistów podróżujących solo, z pasażerem lub w dwójkę na w pełni załadowanym motocyklu.

Rally Pro posiada z kolei zawieszenie opracowane przez japońską markę Showa, które daje kierowcy możliwość pełnej regulacji oraz duży 240 mm skok z przodu i 230 mm z tyłu. To wysokiej jakości, progresywne zawieszenie pozwala na dużą swobodę i wszechstronność na każdej drodze, a także poza nią.

Uzupełniając dedykowane zawieszenie, modele GT i GT Pro mają lekkie, aluminiowe koła w rozmiarze 19” z przodu i 17” z tyłu, dla idealnego balansu pomiędzy jazdą po szosie a możliwościami terenowymi. Rally Pro wykorzystuje bezdętkowe, szprychowe koła z przednim kołem w rozmiarze 21” dla poprawy off-roadowych możliwości i poszerzenia wyboru opon o terenowym zacięciu.

Wysokiej jakości zaciski hamulcowe Brembo Stylema są na wyposażeniu wszystkich trzech nowych modeli Tiger 900, zapewniając efektywną siłę hamowania i precyzyjne czucie na klamce, co pomaga hamować w mocny, płynny i kontrolowany sposób.

W kwestii wagi poszczególnych wersji nowego Tigera 900, sytuacja przedstawia się następująco: Triumph Tiger 900 GT waży 219 kg, wersja GT Pro 222 kg, a najbardziej rozbudowany Tiger 900 Rally Pro  228 kg. Są to dane dla motocykli przygotowanych do jazdy z zalanymi do pełna zbiornikami paliwa.

Pakiet bezpieczeństwa w standardzie

Nowe modele Tiger 900 na 2024 rok zawierają nowe, aktywne funkcje bezpieczeństwa, mające wspierać widoczność na drodze, w skład których wchodzi wspomniany system ostrzegania przed nagłym zatrzymaniem, aktywujący światła awaryjne podczas mocnego hamowania, a także nowe kierunkowskazy, pełniące funkcję świateł obrysowych, by zaznaczyć sylwetkę pojazdu zwłaszcza w nocy lub warunkach niskiej widoczności.

Zoptymalizowany Cornering-ABS i kontrola trakcji są standardowym wyposażeniem wszystkich trzech modeli Tigera 900. Wspólnie z przepustnicą Ride-by-Wire, reakcja na gaz oraz charakter napędu mogą być regulowane dzięki czterem podstawowym trybom jazdy – Road, Rain, Sport i Off-Road.

Tiger 900 GT Pro ma pięć trybów jazdy, z dodatkowym, konfigurowalnym trybem Rider, który pozwala dostosować ustawienia do preferencji i stylu jazdy motocyklisty. Rally Pro to z kolei sześć trybów jazdy, z dodatkowym Off-Road Pro dezaktywującym ABS i kontrolę trakcji, tak by zdolności Tigera 900 Rally Pro mogły być w pełni wykorzystane w terenie.

Nowy, ulepszony układ hamulcowy automatycznie rozkłada siłę hamowania pomiędzy przedni a tylny hamulec, działając w harmonii ze zoptymalizowanym systemem Cornering-ABS, żeby poprawić stabilność podczas mocnego hamowania i znacząco zredukować drogę do zatrzymania.

Sprzęgło Triumph Slip & Assist jest na wyposażeniu wszystkich trzech modeli Tiger 900, co ma gwarantując lekką pracę klamki i redukować tym samym zmęczenie kierowcy, zwłaszcza w zatłoczonym ruchu miejskim lub technicznym terenie. Ten system poprawia takżę kontrolę nad przyczepnością tylnego koła podczas nagłego hamowania, wspierając płynne i pewne wchodzenie w zakręty na różnego rodzaju nawierzchniach. Modele Pro są wyposażone także w quickshifter Triumph Shift Assist. Pozwala on na zmianę biegów w górę i dół bez użycia sprzęgła, dzięki czemu przyspieszenia i redukowanie prędkości jest super-płynne i zarazem szybkie.

System komunikacji My Triumph jest standardowy dla wszystkich modeli Tiger 900. Muzyka, telefon oraz nawigacja są dostępne przez nowy, intuicyjny i czytelny wyświetlacz TFT, który dodatkowo został zalaminowany z zewnętrznym szkłem, by poprawić czytelność w każdych warunkach. Podgrzewane manetki, siedzenie oraz system kontrolowania ciśnienia w oponach (TPMS) są standardowe dla modeli Pro.

Nowy Tiger 900, nowe malowania

Agresywny styl Tigera i charakterystyczny, skoncentrowany na przygodzie wygląd został zaktualizowany i wyostrzony. Nowe nadwozie ma według producenta bardziej czysty i zintegrowany design, który widać w każdym detalu, od dziobu, przez kokpit, po panele boczne.

Dla każdej z wersji nowego Tigera 900 dostępne są trzy wersje malowania. GT i GT Pro występują w kolorze Snowdonia White jako standard, z dwoma opcjami premium, Graphite & Sapphire Black oraz Carnival Red & Sapphire Black. Rally Pro dostępne jest w kolorze Carbon Black & Sapphire Black, z opcją wybrania malowania Ash Gray & Intense Orange lub Matt Khaki Green & Matt Phantom Black.

Jak przystało na brytyjskiego kota, nie zabrakło długiej listy fabrycznych akcesoriów. Jest to ponad 50 dodatków do wyboru, a także cztery pakiety, które są dostępne dla nowej gamy Tiger 900. W pełni wyposażony pakiet Performance oferuje nowy tłumik Akrapovič – pierwszy z całej linii wspólnie zaprojektowanych układów wydechowych. Lekki, tytanowy design z karbonową końcówką sprawia, że nowy tłumik oferuje 1 kg oszczędności masy i jeszcze lepszy dźwięk. Pakiet zawiera przednie i tylne „pływające” kierunkowskazy z nową funkcją świateł obrysowych oraz obrabiane maszynowo podnóżki typu adventure.

Pakiet Protection zawiera kluczowe akcesoria, w tym dolne i górne gmole silnika, tank pad, osłonę pompy, osłony widelca, terenową osłonę chłodnicy oraz przedniej lampy. Pakiety Trekker i Expedition to dwie skrojone na wymiar opcje kufrów bagażowych na długodystansowe podróże, lub wyprawy przebiegające poza utartym szlakiem.

Pozostaje zatem kwestia cen. Motocykle trafiły już do oficjalnego cennika na rok 2024. Sytuacja przedstawia się zatem następująco. Triumph Tiger 900 GT kosztować będzie 64 995 zł. Wersję GT Pro wyceniono na 72 995 zł, a za Tigera 900 Rally Pro trzeba będzie zapłacić 75 995 zł.

Główny dyrektor ds. produktów Triumph, Steve Sargent, powiedział: „Tiger 900 już ma doskonałą reputację jako zdobywca nagród i konkurencyjny motocykl rajdowy, odnosząc sukcesy zarówno wśród motocykli produkcyjnych, jak i specjalnie zbudowanych maszyn terenowych. Tiger 900 Rally Pro był używany przez mistrza świata enduro Ivána Cervantesa, zdobywając tytuły mistrza na rajdzie Baja Aragón, rajdzie 1000 Dunas Raid i Enduro Bassela w 2022 roku.
Z tak imponującym rodowodem musieliśmy postawić sobie wysokie cele, aby poprawić nowego Tigera 900. Skoncentrowaliśmy się na podniesieniu poziomu w kategorii adventure do 1000 cm³. W efekcie dostarczamy znaczny skok osiągów, większe możliwościami, lepszy komfort na cały dzień jazdy oraz agresywniejszy styl i pewnością siebie”.

Nam pozostaje poczekać jeszcze chwilkę na jazdy testowe, by móc w szczegółach podzielić się z Wami tym, jak opisane zmiany wpłynęły na charakter dzikiego kota z brytyjskiego Hinckley. Trzymajcie zatem rękę na pulsie!

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button