Nowy Peugeot Speedfight 4 125 2018: Charakter pozostaje niezmienny

W ubiegłym roku mieliśmy okazję testową czwartą generację Speedfighta w wersji 50 2T. Dziś dotarł do nas ten skuter nie dość, że w odmianie 125 to dodatkowo po kuracji odświeżającej. Wspólnie spójrzmy mu prosto w oczy.

Francuzi moim zdaniem wpadli na dobry pomysł i dodali to czego po prostu brakowało – pełne światła LED. Przednie soczewki wyglądają wręcz obłędnie, tym bardziej, że w trybie mijania świecą się oba oczka. Podoba mi się to agresywne, bandyckie wręcz spojrzenie Speedfighta. To nie tylko kwestia looku, ale także bezpieczeństwa. Lampy emitują mnóstwo światła i poprawiają naszą widoczność. Z drugiej są tak zaprojektowane, że wiązka jest bardzo zwarta i nie oślepia innych kierowców. Tyłek Peugeota też odświeżono umieszczając w zespolonym kloszu trzy pazury w formie pasków LED. Jak w samochodach tej marki.

Ledy to jednak tak naprawdę dodatek do zmian, które przeszedł ten sprzęt. Najważniejsze jest to co widać dopiero na drugi rzut oka. Pojawił się nowy silnik Pure Motion z wtryskiem paliwa. Skuter może się teraz legitymować mocą 11 koni i momentem na poziomie 10.8 Nm. Maszyna wyraźnie lepiej się zbiera, a przypomnę, że obniżono przy tym spalanie. Na dotarciu sprzęt spokojnie przekracza setkę, a po przejechaniu pierwszego tysiąca kilometrów udaje się osiągnąć około 115 km/h. Moim zdaniem poprawiło się też nieco brzmienie. Wydech bardziej przypomina swoją melodią dwusetkę. Nie jest zbyt głośny, ale przyjemnie, nisko sobie dudni.

Konstrukcyjnie nic więcej się nie zmieniło. Dalej mamy do czynienia ze zwartą i dobrze zbalansowaną maszyną sportową o trochę twardawym zawiasie i niskim środkiem ciężkości. To taki miejski wojownik, który ma przede wszystkim służyć do jazdy w korkach. Tutaj liczą się trzy rzeczy – kompaktowa, niezbyt szeroka buda, przemyślana konfiguracja automatycznego CVT dająca odejście spod świateł no i hamulce. Zauważcie, że podczas jazdy po Warszawie ja przez cały czas skupiam się niemal wyłącznie na wyprzedzaniu i omijaniu innych. Na zmianę przyśpieszam i hamuję. A mam czym. Są dwie tarcze, które spięto systemem CBS, przepraszam SBC, bo tak w swojej nomenklaturze Peugeot określa tak zwany kombinowany układ hamulcowy. W skrócie lewą klamką uruchamiacie jednocześnie przedni i tylną tarczę. Te z każdym kilometrem okazywały się coraz bardziej wydajne.

Nawet po 2 godzinach ciągłej jazdy w korkach, w upalny dzień maszyna nie łapie zadyszki. Chłodnica dba o optymalną temperaturę jednostki co przekłada się bezpośrednio na osiągi. Próżno jednak szukać na desce rozdzielczości wskazań temperatury cieczy chłodzącej. Jest jedynie czerwona lampka, która oby nigdy się nie musiała zapalać. No i właśnie a propos kokpitu – bardziej minimalistyczne podejście do zegarów spotkałem chyba tylko w Harleyu. Mi osobiście dużo bardziej podobają się jednak analogowe przyrządy jak w maszynach z lat 90 tych. Wiem, że to jest skuter, jednak brakuje mi obrotomierza, wskazówki temperatury i klasycznego prędkościomierza. Wiem, to kwestia gustu i chyba zaczynam się nieco starzeć.

Nie mniej stylistycznie sprzęt mi się podoba, nawet w tej podstawowej odmianie w której nie ma ryflowanych blach na podłodze i uchwytu na telefon. Ten jednak można bez problemu dokupić, kierownica jest kompatybilna z rozwiązaniami firmy RAM.

Na koniec chyba najbardziej intrygujące liczby, czyli cena. Ten skuter to 11 490 zł. Wiem, sporo. Jednak to Peugeot i jeden z najbardziej dynamicznych skuterów w klasie. Za te pieniądze dostajemy nie tylko osiągi i zarąbisty design, ale także gwarancję świętego spokoju. Te sprzęty na zachodzie tłuką rocznie po 15 000 km i naprawdę nie mają lekko. Zapytajcie paryskich dostawców pizzy.

 

  • NADWOZIE
  • Rama Rurowa
  • Obudowa Polipropylen i ABS
  • Zawieszenie przód Widelec teleskopowy
  • up-side down
  • Zawieszenie tył Amortyzator z tłumieniem
  • olejowym
  • Opona przednia bezdentkowa 130/60 -13"
  • Opona tylna bezdentkowa 130/60 -13"
  • Koło przód 13"
  • Koło tył 13"
  • Hamulec przedni Tarczowy fi 215 mm
  • SBC*
  • Hamulec tylny Tarczowy fi 196 mm
  • SBC*
  • Ilość miejsc 2
  • SILNIK
  • Pojemność 125cm 3
  • Typ silnika Jednocylindrowy,
  • czterosuwowy
  • Moc 11 kM przy 7400 obr/min
  • Moment obrotowy 10,8 N.m przy 5600 obr/min
  • Chłodzenie Ciecz
  • Smarowanie Miska oleju
  • Rozrusznik Elektryczny
  • Układ zasilania Wtrysk elektroniczny EFI
  • Zapłon Elektroniczny układ CDI
  • Sprzęgło Automatyczne
  • Przeniesienie napędu Bezstopniowe
  • automatyczne CVT
  • WYMIARY I WAGA
  • Długość (mm) 1895
  • Szerokość kierownicy (mm) 700
  • Wysokość siedziska (mm) 800
  • Rozstaw osi (mm) 1290
  • Masa własna (kg) 113
  • Poj. zbiornika paliwa l 7,4

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button