Najszybsze skutery 50 cm3 świata. Ranking TOP5 najszybszych motorowerów na kat. AM i bez prawka

Prędkość maksymalna skutera po tunigu ma znaczenie. Oto nasze zestawienie TOP5 najszybszych skuterowych motorowerów świata

W skrócie
  • W tym zestawieniu znajdziesz opis pięciu naszym zdaniem najszybszych skuterów o pojemności 50 cm3.
  • Ogromny wpływ na powstawanie skuterów 50 cm3 2T miał sport motocyklowy.
  • Wszystkie skutery oryginalnie rozpędzały się do 45 km/h. Po odblokowaniu oraz zastosowaniu odpowiednich części tuningowych mogły osiągać prędkość maksymalną wynoszącą nawet 100 km/h!
  • W tym zestawieniu znajdziesz pięć naszych typów. Uważasz, że brakuje w tym rankingu TOP5 jakiegoś skutera? Zostawi info w komentarzach.
  • Więcej informacji o motocyklach i skuterach znajdziesz na naszej stronie, jednoslad.pl

Jaki jest najszybszy skuter, który jednocześnie jest motorowerem? Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Zdecydowanie łatwiej będzie zaprezentować zestawienie najszybszych skuterów 50 cm3. Oto nasz ranking TOP5!

Chociaż skutery o pojemności 50 cm3 z założenia nigdy nie miały być demonami prędkości, to powstało kilka modeli, które szczególnie chętnie przyspieszały, a po pełnym odblokowaniu osiągały bardzo “niemotorowerowe” prędkości. Spore możliwości silnikowe były nie tylko odpowiedzią na zapotrzebowanie klienteli, która z radością tuningowała silniki w swoich pięćdziesiątkach, ale i pewnymi konotacjami ze sportem. Oczywiście powstało kilka formuł wyścigowych, w których ścigały się skutery, jednak powiązania z wyścigami MotoGP były aż nad to widoczne. Tu oczywiście nie chodzi o irracjonalne porównywanie skuterów do potworów znanych z wyścigów klasy królewskiej, a o fakt, że sami zawodnicy coraz częściej pojawiali się w padoku na skuterach, a np. Yamaha Aerox otrzymała specjalne malowanie z logiem Fiata, nawiązujące do wyścigów. Tak rozwijało się szaleństwo, które doprowadziło do sporych sukcesów sprzedażowych.

Motorower szybszy niż 45 km/h?

Pamiętajcie proszę, że każdy skuter, który jest motorowerem może się rozpędzać do prędkości zaledwie 45 km/h. Pięćdziesiątki, które rozwijają większe prędkości są po pierwsze odblokowane, a po drugie bardzo często tuningowane przez swoich właścicieli, co powoduje, że w świetle prawa nie powinniśmy ich nazywać motorowerami. Z drugiej strony przerobionych czy po prostu odblokowanych skuterów jest tak dużo, że nie powinniśmy ich pomija w zestawieniu motorowerów. Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz jeździć motorowerem na prawo jazdy AM i przy tym nie łamać prawa, to Twój skuter powinien posiadać odpowiednie blokady.

Miejsca w rankingu są przypadkowe. Nie podajemy naszego ulubionego skutera, ponieważ każdy ma w sobie to “coś”. Pamiętaj, że w tym zestawieniu znajduje się zaledwie pięć naszych propozycji. Chciałbyś dodać jakiś sprzęt? Zostaw info w komentarzu!

Najszybsze skutery 50 cm3. Nasz ranking TOP5:

1. Gillera Runner 50 2t. Dwusuwowy potwór

Nasze zestawienie otwiera Gilera Runner 50 2T. Na jej punkcie zwariowali nie tylko Włosi, ale i cała masa wesołych skuterzystów z innych części świata. Sercem niewielkiego jednośladu jest jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 49 cm3. Jednostka generuje moc na poziomie 4,5 KM i moment obrotowy w granicach 4 Nm – oczywiście oryginalnie. Klasycznie dla skutera tej klasy Runner 50 rozpędza się do prędkości 45 km/h. Jednak po spędzeniu dłuższej chwili w zaciszu garażu i pełnym odblokowaniu prędkość maksymalna może wynieść nawet 95 km/h. To więcej niż obecnie osiąga niejedna czterosuwowa 125-tka!

Gilera Runner 50

Na pochwałę zasługują gabaryty tego skutera. Pozycja za kierownicą sprzyja pokonywaniu długich dystansów. W szeroko pojętej turystyce sprawdzi się również ogromny zbiornik paliwa, który mieści w sobie aż 12 litrów paliwa. Sporych rozmiarów zbiornik paliwa i niskie spalanie, wynoszące poniżej 3 l/100km oznacza, że skuter na jednym tankowaniu może pokonać ponad 400 kilometrów. Świetny wynik. Oczywiście wraz z odblokowaniem apetyt na paliwo wzrasta i może wynieść w skrajnych warunkach nawet 6 l/100 km!

2. Peugeot Speedfight 50. Najlepszy do tuningu?

Gdybyśmy spośród skuterów znajdujących się na tej liście mieli wybrać jeden model porządnie go stuningować, to prawie na pewno nasz wybór padłby właśnie na Speedfighta 50 2T. Ilość części zamiennych i tuningowych jest ogromna. Naprawdę jest z czego wybierać. Nie zawiodą się również Ci, którzy lubią, aby ich sprzęt cieszył oko.Na portalach aukcyjnych dostępna jest cała masa przedmiotów służących tzw. tuningowi optycznemu.

Peugeot Speedfight-4

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

W ramie tego sportowego skutera znajduje się jednocylindrowy silnik dwusuwowy chłodzony cieczą. Jednostka rozwija moc na poziomie 5,2 KM i moment obrotowy w granicach 4,8 N.m przy 6000 obr./min. Skuter posiada zarówno kickstarter jak i rozrusznik elektryczny. Spalanie? Przy odrobinie rozsądku zejdziesz nawet do 2.5 l/100 km.

Prędkość maksymalna w oryginalnej wersji wynosi oczywiście 45 km/h, jednak po odblokowaniu i pełnym tuningu użytkownicy chwalą się, że ich skutery rozpędzają się nawet do 100 km/h! Nieźle, prawda?

3. Aprilia SR 50. Do wyboru, do koloru

Pierwsze skutery z serii SR zaczęły pojawiać się w salonach sprzedaży już w roku 1992 i były czymś zaskakującym dla młodych fanów motoryzacji. Swoim wyglądem nie tylko nawiązywały do świata sportu motorowego z najwyższej półki, ale zaskakiwały swoimi osiągami. Aprilię SR mogliśmy dorwać w kilku wariantach silnikowych: 50 oraz 125. Co ciekawe w 2011 pojawiły się również modele Aprilia SR Max z silnikami o pojemności 150 oraz 300 cm3. Dzisiaj interesują nas jednak skutery z najmniejszym silnikiem. Zresztą to właśnie motorower zrobił najbardziej zawrotną karierę.

Aprilia SR 50 2T. Skuter, motorower

Początkowym dostawcą silników była firma Minarelli. W roku 2000 dostawca jednostek napędowych uległ zmianie. Od teraz silniki dostarczało Morini. Jednak wszystkie silniki cechowały się świetnymi osiągami, niską awaryjnością i prostotą budowy (szczególnie piece Minarelli). Oczywiście, użytkownicy marudzili na wysokie spalania i niskie przebiegi między tankowaniami, ale wynikało to najczęściej z szeroko zakrojonego tuningu mechanicznego, którego celem było podniesienie mocy.

 Dzisiaj dorwanie części tuningowych nie nastręczy żadnych problemów. Również znalezienie forumowych porad nie zajmie Ci dużo czasu. Jakie są różnie między standardowym skuterem, a przerobionym? Oryginalny silnik zadowoli się nieco ponad 2 litrami paliwa na setkę i rozpędzi go do klasycznych 45 km/h. Zaś dobrze stuningowany sprzęt wypije od 5 do nawet 8 litrów paliwa i osiągnie nawet 100 km/h!

4. Yamaha Aerox 50. Najszybszy skuter w mieście

Yamaha Aerox 50 była niezwykle udaną konstrukcją. Świadczy o tym fakt, że była produkowana od roku 1997 do 2012 bez większych zmian konstrukcyjnych! Najważniejszym elementem skutera był silnik, którego produkcje zlecono Minarelli – to w zasadzie nikogo nie powinno dziwić, gdyż w tamtych latach Minarelli należało do koncernu Yamaha.

Yamaha Aerox 50 2T

Dwusuwowa jednostka napędowa (YQ50/Minarelli MA 50o) o pojemności 49 cm3 osiągała moc 3,4 kW, czyli około 4 KM. Niby niewiele, jednak sprzęt osiągał tą moc przy nieco ponad 6000. obr./min, a maksymalny moment obrotowy dostępny był już przy 4500 obr./min. Za chłodzenie odpowiadała ciecz. Poza tym były to tylko wartości wyjściowe. Tuning nie był problematyczny, a po dobrym zdłubaniu bez większych problemów skuter rozpędzał się do 90 km/h, a z dobrym wiatrem i na długiej prostej nawet do 100 km/h.

Porywający był wygląd, który zdecydowanie nawiązywał do sportu. Skuter nie był dużych rozmiarów, co w odniesieniu do chęci rozwijania jak najlepszych osiągów było ogromną zaletą. Aerox był i jest świetnym skuterem do miasta (ze względu na niską masę i gabaryty). Doskonale odnajdą się na nim osoby początkujące oraz panie, które po prostu chcą szybko przemieszczać się w miejskiej dżungli.

5. Malaguti Phantom F12 50 cm3 2T

Chociaż wydaje się, że Malaguti F12 Phantom był najmniej popularnym skuterem spośród skuterów tego zestawienia, to brak jego obecności byłby prawdziwą niegodziwością. Malaguti zaprezentowało swój dwusuwowy skuter dopiero w roku 2005. W oczy rzucała się dynamiczna linia, przyciągające wzrok malowanie i właśnie podatny na tuning silnik, który był sercem maszyny.

Malaguti Phantom F12

W specyfikacji wyjściowej skuter posiadał 4 KM i 4,5 Nm momentu obrotowego i rozpędzał się do 45 km/h. Po odblokowaniu prędkość rosła do 85 km/h, co było naprawdę zadowalającymi wartościami. Skuter posiadał gaźnik, zapłon CDI, przekładnię CVT oraz automatyczny podajnik oleju. Dzisiaj w zasadzie jest najmniej popularnym motorowerem w naszym zestawieniu, chociaż jego zakup nie powinien być większym problemem. W chwili pisania tego artykułu, na najpopularniejszym serwisie aukcyjnym w Polsce, znajdowało się sześć nieźle zachowanych egzemplarzy. Nie jest to jakoś dużo, ale wybierać na siłę jest z czego.

Tytułem końca wspomnimy jeszcze tylko, że każdy prędkość oraz moc maksymalna zawsze zależy od poziomu tuningu oraz stanu silnika. Wartości podane powyżej, to oczywiście pewne uproszczenie. Założę się, że w sieci bez problemu znajdziecie motorowery z powyższej listy, które osiągają prędkości większe niż wspomniane powyżej. Wszystko jest kwestią tuningu oraz poświęcenia, które godzimy się brać na siebie tuningując silnik. Pamiętajmy, że większość części tuningowych do motorowerów jest przystosowana do pracy pod większymi obciążeniami niż nominalne wartości. Oznacza to zatem, że Twój silnik będzie tak odporny na zużycie jak jego najsłabszy element. Poza tym ze wzrostem mocy maleje wytrzymałość silnika – oczywiście jeśli mówimy o prawdziwie sportowych podzespołach. Częstsze wymiany tłoka, wału korbowego czy łożysk powinny wejść osobom przerabiającym silniki w krew. Przy porządnych przeróbkach o wymianie tłoka nie powinna decydować awaria, a ilość przejechanych kilometrów. Zupełnie jak w motocyklach terenowych (w grę wchodzą motogodziny).

Przeczytaj również:

Najszybsze motocykle 125: stać na nie prawie każdego! Ranking TOP5 sportowych motocykli na kat. B

Inne publikacje na ten temat:

7 opinii

  1. boże.. co to za bzdury??? gdzieś ty gościu pozbierał te informacje? po forach dla pryszczatych małolatów? Jaki skuter 2T w 50cm jeździ seryjnie po 90km/h paląc przy tym 2,5 litra paliwa…

    1. Dziecko a czytać ty potrafisz ze zrozumieniem ? Gdzie w tekście jest napisane że skuter seryjnie jeździ 90km/h i pali 2,5l ?????Sam chyba jesteś pryszczaty małolat któremu szkoła się kłania …

    2. A jedzie… Aprilia Sr Ditech 🙂 tzn na wtrysku 🙂 vmax z GPS 92km/h i właśnie spalanie w granicach 2,5 do 3,0 litra 🙂

  2. zabrakło najważniejszego gracza, czyli piaggio nrg, którego silnik był montowany do 3 wymienionych wyżej skuterów. Miałem takiego i leciał 103km/h po kilku przeróbkach. Wchodził na koło i na mieście siał panikę ze względu na głośny tłumik. Są dostępne zestawy tuningowe o mocy nawet 20km, ale to już nie 50tka i nie motorower.

  3. Żeby wyszło, ze jestem pewny tego co piszę. Nie ma opcji aby ktokolwiek udowodnił mi, ze jego seryjny, odblokowany skuter o poj. 50cc był w stanie rozpędzić się do 90 km/h na prostej. Mam na myśli realne 9 dych a nie wskazania liczników które pokazują to co chcą.

  4. Moja gilera runner sp oryginalnie pocinała 87 km/h i paliła 3.5.
    Obecnie pocina 105, pali 4.5 ale wnerwia mnie ciągłym przepalanie uszczelki pod tłumikiem, durnowatym mocowaniem tłumika, tym, że musiałem odłączyć dozownik oleju po notorycznym zalewaniu nim silnika, NO HOCKI KLOCKI, nie polecam tuningu, jeśli jak ja robicie na zleceniach po 200 km/dzień – codziennie przed trasą gwarantowana godzinka na serwis – skuter po tuningu ma więcej kosmetyków niż moja była Karyna…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button