Aktualnie czytasz:
Kawasaki ER-6n: kwintesencja motocykla klasy naked bike?
2

Kawasaki ER-6 to motocykl, kt贸ry bardzo szybko da艂 si臋 polubi膰 szerokiej rzeszy motocyklist贸w. Za co najbardziej cenimy ER-6-k臋?

Kawasaki ER-6 to motocykl, kt贸ry sporo namiesza艂 na rynku motocyklowym. W czasach jego premiery na rynku i w klasie naked bike`贸w dominowa艂y konstrukcje czterocylindrowe. Yamaha FZ6, Suzuki Bandit, Honda Hornet - konkurencja prezentowa艂a zupe艂nie inne podej艣cie do go艂ych 艣redniak贸w. Zieloni znani s膮 jednak z tego, 偶e lubi膮 pod膮偶a膰 sw膮 w艂asn膮 drog膮 i co jaki艣 czas zaskoczy膰 bran偶臋 motocyklow膮 oryginalnym podej艣ciem do tematu. Tak by艂o r贸wnie偶 w tym przypadku. Konstrukcja Kawasaki ER-6 nie by艂a mo偶e rewolucyjna pod 偶adnym wzgl臋dem, ale po艂膮czenie zupe艂nie nowej dwucylindrowej jednostki nap臋dowej o pojemno艣ci 650 cm鲁 ze stalow膮 ram膮 o niecodziennym projekcie oraz wahaczem wspartym na pojedynczym amortyzatorze, kt贸ry umiejscowiono z boku i fiku艣nym jak na tamte czasy kr贸tkim t艂umikiem schowanym pod silnikiem? Takie po艂膮czenie potrafi艂o zaszokowa膰, zw艂aszcza, 偶e design nadwozia by艂 bardzo odwa偶ne jak na tamte czasy.

Dzi臋ki r贸wnemu oddawaniu mocy, 艣wietnej zwrotno艣ci i niewielkiej masie, ER-6-ka bardzo dobrze przyj臋艂a si臋 na rynku jako bardzo uniwersalny motocykl, kt贸ry r贸wnie偶 nadaje si臋 jako maszyna dla mniej do艣wiadczonych motocyklist贸w. Sprz臋t mia艂 w dodatku wystarczaj膮co dynamiczny silnik i nie pali艂 przy tym du偶o. Nic wi臋c dziwnego, 偶e ER-6n by艂 jednym z pojazd贸w egzaminacyjnych w WORD-ach.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Po pierwszej generacji, oznaczonej ER650A, przyszed艂 czas na ER650C, kt贸ra debiutowa艂a w 2009 roku. Wtedy mia艂 miejsce pierwszy face lifting, zmieniono tak偶e malowanie silnika na czarny w miejsce srebrnego. Motocykl nabra艂 bardziej zadziornego charakteru, zmieniono zegary a tylna lampa otrzyma艂a diody LED w miejsce standardowej 偶ar贸wki. Zosta艂o przekonstruowane r贸wnie偶 podwozie, a konkretnie rama i wahacz, zmieniono tak偶e spr臋偶yny przedniego zawieszenia na twardsze i z modyfikowane sterowanie prac膮 silnika. W celu zmniejszenia wibracji przenoszonych przez silnik na konstrukcj臋, zamontowano go w ramie przy u偶yciu gumowych silent-block贸w.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Kolejna generacja ER650E pojawi艂a si臋 w sprzeda偶y w 2012 roku. Zmianie poddanych zosta艂a wi臋kszo艣膰 element贸w modelu. Zupe艂nie nowa rama z podw贸jnymi rurami w sekcji g艂贸wnej nada艂a nowego charakteru ER-6-ce, a bardziej agresywna stylistyka, dwucz臋艣ciowa kanapa i dopracowane detale pozwoli艂y na ca艂kowite od艣wie偶enie nakeda. Ingerencje w konstrukcj臋 silnika przynios艂y zmniejszenie kompresji z 11,3:1 do 10,8:1 oraz spadek momentu obrotowego do 64 Nm w miejsce 66. Silnik zyska艂 za to na kulturze pracy.聽 Motocykl produkowano w tej wersji do 2016 roku, kiedy to z ta艣my monta偶owej zjecha艂y ostatnie sztuki ER-6.

Wraz z wersj膮 n, przez ca艂y okres produkcji dost臋pna by艂a r贸wnie偶 bardziej turystyczno-sportowa wersja f z p贸艂owiewk膮, kt贸ra rozrasta艂a si臋 z czasem. Wersja f tak偶e ewoluowa艂a, nabieraj膮c coraz bardziej ostrego charakteru pod wzgl臋dem stylistyki. Nie zmienia to faktu, 偶e ER-6 by艂 motocyklem bardzo przyjaznym, uniwersalnym i 艂atwym w prowadzeniu. Ci臋偶ko r贸wnie偶 o powa偶niejsze wady tej konstrukcji. W pierwszych rocznikach i niekt贸rych egzemplarzach rama do艣膰 szybko ulega艂a korozji w miejscach spaw贸w, narzekano te偶 na zbyt mi臋kki tylny amortyzator, ale to chyba jedyne wady jakie posiada艂 ten motocykl.


Z reszt膮 motocykl i jego koncepcja by艂 na tyle udane, 偶e nie zrezygnowano z nich zupe艂nie. Po prostu ER-6n zosta艂 zast膮piony przez model Z 650, a sched臋 po ER-6f przej臋艂a Ninja 650. Oba motocykle nap臋dza艂 ca艂y czas ten sam twin o pojemno艣ci 650 cm鲁.
Silnik z ER-6 pos艂u偶y艂 r贸wnie偶 do konstrukcji Versysa 650, znanego tak偶e jako KLE 650, a tak偶e do najnowszego wcielenia modelu Vulcan S.

Jaka jest Twoja reakcja?
67%
17%
17%