W motocyklach BMW także pojawi się automatyczna skrzynia biegów – to nowa moda czy potrzeba rynku?

Kolejny producent rezygnuje z dźwigni sprzęgła

W skrócie
  • BMW prezentuje prototyp automatycznej skrzyni biegów
  • Decyduj sam, czy zmieniasz biegi przy użyciu dźwigni nożnej czy decydować za Ciebie ma komputer
  • Zamiast tradycyjnego sprzęgła pojawią się dwa siłowniki - system ASA waży 2,1 kg

Bawarski producent pochwalił się, że w jego motocyklach także w niedalekiej przyszłości nie będzie już charakterystycznej dźwigni sprzęgła, która zastąpiona zostanie systemem ASA. Ten odpowiedzialny będzie za automatyczną aktywację sprzęgła i zmianę przełożeń.

BMW Motorrad zaprezentowało swoją najnowsza technologię o nazwie ASA, czyli Automated Shift Assistant, która będzie sporym wsparciem dla tradycyjnej skrzyni biegów. Cały układ jest całkiem prosty i w miejscu dźwigni sprzęgła pojawią się dwa siłowniki, które operować będą sprzęgłem oraz zmianą biegów przy pomocy komputera. Napęd przenoszony będzie zatem w tradycyjny sposób, jednakże za wszystko odpowiedzialna będzie elektronika, która odciążyć ma kierowcę, ale jednocześnie nie pozbawi go możliwości samodzielnej zmiany przełożeń. Kolejny producent dołącza zatem do zaszczytnego grona, które w swoich motocyklach chce zrezygnować z używania sprzęgła. Czy montaż takich rozwiązań wynika z potrzeb rynku czy jest to jedynie fanaberia?

Od pierwszych motocykli sam system zmiany biegów kompletnie się nie zmienił, czego nie można powiedzieć zarówno o samej dźwigni sprzęgła jak i zmiany biegów, która początkowo montowana była w jednej z manetek lub z boku zbiornika paliwa. Kilka lat temu rozpoczęły się jednak spore zmiany w tej kwestii, które zapoczątkowała Honda wprowadzając na rynek skrzynię DCT. W tamtym momencie nie brakowało głosów sprzeciwu, jednakże finalnie motocykliści nie tylko przyzwyczaili się do automatycznej skrzyni biegów w jednośladzie, ale także dostrzegli sporo zalet.

Najważniejsze informacje:

  1. ASA – Automated Shift Assistant to najnowszy projekt BMW, który ma trafić do flagowych modeli bawarskiego producenta.
  2. Zautomatyzowana skrzynia biegów z tradycyjną dźwignią nożną, ale bez dźwigni sprzęgła.
  3. Zmieniaj biegi tradycyjnie przy użyciu dźwigni lub pozostaw wszystko w rękach jednostki sterującej – BMW nie narzuca, ale pozostawia wybór.

Przeczytaj również:

BMW R 1300 GS 2024: Wiemy już wszystko! [cena, zdjęcia, dane techniczne]

BMW nie wprowadzają radykalnej zmiany – to tylko subtelna ewolucja

System ASA to bardzo ciekawe rozwiązanie, które bardzo trudno porównać jest do obecnych na rynku automatycznych skrzyń biegów. Przede wszystkim zarówno sama skrzynia, jak i sprzęgło mają niemalże niezmienioną konstrukcję, a różnice tak naprawdę są dwie, gdyż Automated Shift Assistant posiada dwa dodatkowe siłowniki, które przy pomocy mnóstwa czujników i komputerów zmieniają przełożenia oraz operują sprzęgłem. Pierwszy z nich zastępuje pompę sprzęgła, a drugi pracuje na bębnie wybieraka.

Na lewej manetce pojawił się nowy przycisk, dzięki któremu kierowca może zmieniać tryby pracy skrzyni biegów – D to automatyczny, natomiast M to manualny. Dźwignia sprzęgła zniknęła na dobre, a sama zmiana przełożeń nadal odbywa się przy pomocy dźwigni nożnej. Po odpaleniu motocykl sprawa jest bardzo prosta, gdyż należy wybrać interesujący nas tryb, a jednostka sterująca samodzielnie użyje sprzęgła i wbije pierwszy bieg. Następnie wystarczy odkręcić gaz, aby ruszyć, a każde kolejne przełożenie będzie zmieniane automatycznie.

  • Tryb automatyczny D – w tym trybie jednostka sterująca samodzielnie będzie zmieniać przełożenia, jednakże kierowca nadal może przy użyciu tradycyjnej dźwigni nożnej wbić wyższy bieg lub zredukować.
  • Tryb manualny M – w tym trybie kierowca samodzielnie decyduje o zmianie przełożeń. Warto dodać, że na kierownicy nie ma dodatkowych klawiszy do zmiany biegów, ponieważ ta odbywa się przy użyciu dźwigni nożnej.

Dodatkowo jest jeszcze tryb P, czyli blokada parkingowa, która jest identyczna i pełni taką samą funkcję jak w samochodach osobowych. Po wyłączeniu silnika hamulec włącza się, aby motocykl się nie toczył.

Symboliczna dźwignia

Warto dodać, że nożna dźwignia zmiany biegów jest symboliczna i nie jest to żart – nie jest ona fizycznie połączona z żadnym elementem w skrzyni biegów, a jedynie z miniaturowym czujnikiem przypominającym ten, który odpowiedzialny jest za zmianę biegów poprzez quickshifter, aby jednostka sterującą wiedziała, w którym momencie kierowca chce zmienić bieg. Nie jest to jednak całkowicie luźny element, gdyż konstruktorzy chcieli maksymalnie dobrze odwzorować pracę tradycyjnej dźwigni oraz opory, dlatego zamontowana jest ona wraz ze specjalną sprężynką, która emituje zmianę przełożenia.

Pełna kontrola

System ASA stworzony przez BMW jest bardzo dopracowany i współpracuje ze wszystkimi systemami bezpieczeństwa, które znajdują się na pokładzie motocykla – od kamer i radarów ostrzegających przed kolizją, przez zakrętowy ABS, aż po tryby jazdy, przechylenia i stopień otwarcia przepustnicy. Wszystko po to, aby ASA potrafiła idealnie wpasować się ze zmianą biegów, ale jednocześnie potrafiła dostosować się do zmiennych warunków, które panują na drodze. Zautomatyzowana skrzynia biegów będzie zatem zmieniała biegi nie tylko w oparciu o prędkość, ale również odczyty ze wszystkich czujników. Cały system ASA waży 2,1 kg.

Do jakich modeli trafi ASA?

BMW jeszcze oficjalnie nie poinformowało do jakich modeli trafi Automated Shift Assistant, ale z pewnością zadebiutuje w R 1300 GS, a także znajdzie się na liście wyposażenia flagowych modeli turystycznych oraz miejskich. Całość wygląda naprawdę nieźle i jestem przekonany, że opcjonalna możliwość zakupu będzie zdecydowanie lepszym wyjściem, aniżeli narzucenie z tej opcji góry.

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button