Junak M15 125 2021 to jedna z najbardziej zaskakujących nowości tego sezonu, nie tylko w klasie motocykli 125, ale w zasadzie całego rynku motocykli małolitrażowych.
Mało kto myśląc o motocyklu klasy 125 ma przed oczami sprzęt wyposażony w tylne koło o szerokości 190 mm (tak, to nie jest błąd!), agresywnym stylu i gabarytach rodem ze znacznie większych pojemnościowo klas.
Skupmy się na wyglądzie, bo ten przyciąga uwagę i to bardzo. Opiszemy go w ten sposób: Gdyby Batman po ukończeniu 21 lat był bardziej zajęty ratowaniem Gotham i nigdy nie zrobił prawa jazdy kategorii “A”, to bankowo wykorzystałby prawo obowiązujące w Polsce i kupiłby Junaka M15 125, którym spokojnie mógłby jeździć po naszych drogach. A skoro miałby przenieść się do kraju nad Wisłą, to więcej niż pewne, że skończyłby w polskim Gotham, czyli w Kraśniku. Podejrzewamy, że pracy, a przy okazji jeżdżenia byłoby sporo, przecież osób do uratowania przed siecią 5G jest cała masa. Może to byłby najlepszy test tego motocykla?
Junak M15 125 2021. Brzmi jak styl?
Wróćmy jednak na Ziemię, bo brzmi trochę prześmiewczo, ale tym odniesieniem bynajmniej nie czepiamy się Junaka. Ten sprzęt wygląda naprawdę dobrze: ostre rysy idealnie współgrają z dynamicznym sznytem, momentami łączonym z tradycyjnymi cruiserowymi korzeniami. Całość nawiązuje wręcz do stylistyki wykorzystywanej w power cruiserach. Chyba nie tylko Batman mógłby być zachwycony!
Myślę, że powodów do radości nasz komiksowy i filmowy bohater miałby więcej. Szczególnie gdyby chciał się udać w pościg za ultrazłym montażystą nadajników 5G, dosiadającym klasycznej, wysłużonej, jednocylindrowej 125-tki.
NOWY JUNAK M15 125 2021 TRAFIA DO SALONÓW SPRZEDAŻY
Tak moi drodzy, ten motocykl nie dość, że posiada tylne koło w rozmiarze 190 mm, to napędzany jest dwucylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 125 cm3. W każdej głowicy pracują po 2 zawory, a za zasilenie odpowiada układ wtrysku paliwa. Co ciekawe sprzęt chłodzony jest cieczą, czego znakiem jest spora chłodnica tuż przed silnikiem, którą ładnie wkomponowano między dolne rury ramy.
Dwa cylindry w rzędzie? Junak M15 125 na bogato
Chociaż Junak M15 125 2021 nie jest najmocniejszym motocyklem w swojej klasie, bo dysponuje 11 KM (przy 9500 0br./min), a dodatkowo masa tego motocykla jest spora (188 kg), to pamiętajmy, że charakterystyka pracy silnika dwucylindrowego jest trochę inna niż singla. Taki piec bardziej lubi obroty!
Dodatkowym atutem silnika dwucylindrowego jest kultura pracy, która w tym przypadku jest dodatkowo wspomagana wałkiem wyrównoważającym. Jeśli jednak mimo wszystko uważasz, ze stosunek mocy do masy nie do końca Ci odpowiada, to może być to całkiem zrozumiałe. Zanim jednak podejmiesz ostateczną decyzję, to najpierw sprawdź M15 w praktyce. Suche liczby to zdecydowanie nie wszystko.
Na pokładzie Junaka nie mogło zabraknąć świateł LED, w tym oświetlenia DRL zintegrowanego z przednią lampą. Z przodu znajdziemy widelec upside-down o pokaźnym rozmiarze rur, a z tyłu monowahacz, który w połączeniu z pięcioramiennym kołem wygląda wyśmienicie. Zanim jednak dostrzeżesz koło, swój wzrok zapewne wyostrzysz na wydechu. Czy naprawdę inni producenci nie mogą stosować tak łatwych zabiegów stylistycznych, a jednocześnie tak dobrze wyglądających?
Junak M15 125 2021. Trudny do sklasyfikowania motocykl 125
Zostańmy jeszcze na chwilę przy tyle motocykla, bo swoim stylem zasłużył na swoje pięć minut: Całe siedzenie, w tym zadupek (który jest przy okazji tylnym siedzeniem) tworzy wraz ze zbiornikiem paliwa idealną linię i sprawia, że naprawdę dobrze się na niego patrzy z boku. Co prawda ciężko powiedzieć czy Robin odnajdzie się na tylnym siedzeniu, ale myślę że krótka przejażdżka nie będzie dla nikogo problemem.
Z kolei z przodu znajdziemy ciekłokrystaliczny wyświetlacz, na którym znajdziemy wszystkie niezbędne dane, w tym informacje o aktualnie zapiętym biegu.
JUNAK M15 125 KONTRA M16 125. NOWOCZESNY CRUISER, CZY KLASYCZNY CHOPPER?
Tytułem końca chciałbym zaapelować do wszystkich motocyklowych malkontentów, aby dali sobie na wstrzymanie w temacie porównań do starej M10-tki i nie pisali komentarzy w stylu ” po starym Junaku zostało tylko logo”, bo to każdy wie. I całe szczęście, bo choć darzę ogromnym szacunkiem ówczesnych konstruktorów, to M10 nie był udanym motocyklem. A status jego legendy oznacza niestety jedynie, że polska motoryzacja nie stała wtedy na wysokim poziomie.
Zobacz również:
- POJEMNOŚĆ: 125 CM³
- RODZAJ SILNIKA: CZTEROSUWOWY, DWUCYLINDROWY, 2 ZAWORY NA CYLINDER, CHŁODZONY CIECZĄ, OHC
- ZASILANIE SILNIKA: WTRYSK PALIWA
- PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA: 85 KM/H
- MOC: 7,8 KW / 10,63KM (PRZY 9500 RPM)
- WAŁEK WYRÓWNOWAŻAJĄCY: TAK
- ROZRUCH: ELEKTRYCZNY
- HAMULEC PRZÓD: TARCZOWY HYDRAULICZNY
- HAMULEC TYŁ: TARCZOWY HYDRAULICZNY
- ROZMIAR OPONY PRZÓD: 100 / 90 - 19
- ROZMIAR OPONY TYŁ: 190 / 50 - 17
- WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( MM ): 2390 / 800 / 1125
- MASA WŁASNA: 188
- DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE: 150 KG
- WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( MM ): 720
- POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA: 13 L
- ILOŚĆ MIEJSC: 2
- DOSTĘPNE KOLORY: BIAŁY, CZARNY, CZERWONY, ŻÓŁTY