Honda CRF300L i CRF300 Rally 2021: Nowa królowa wszechstronności?

Honda CRF250L została wprowadzona na europejski rynek w 2012 roku. Ten niepozorny motocykl konsekwentnie udowadniał atrakcyjność formuły wszechstronnego, lekkiego motocykla klasy dual-sport. W 2017 roku dołączyła do niego wersja CRF250 RALLY o wyglądzie rasowej dakarówki. Teraz przyszedł czas na nowe. Oto Honda CRF300L oraz CRF300 Rally!

Oba motocykle w wersji na rok 2021 otrzymają znaczące udoskonalenia, w tym przede wszystkim nowy silnik o większej pojemności, zamontowany obecnie w znacznie lżejszym podwoziu. Wszystkie zabiegi miały na celu nie tylko spełnienie najnowszych norm Euro5, ale także poprawę stosunku mocy do masy pojazdu – o całe 13%.

Zgodny z normą EURO 5, jednocylindrowy, chłodzony cieczą, czterozaworowy silnik DOHC o pojemności 286 cm3, ma osiągać maksymalną moc 27 KM przy 8500 obr/min, a dzięki dłuższemu skokowi tłoka rozwija także o 18% wyższy moment obrotowy, sięgający 26,6 Nm przy 6500 obr/min (Przypomnijmy parametry Hondy CRF 250 L: 18,2 kW przy 8500 obr/min i 22,6 Nm przy 6750 obr/min).
Fazy rozrządu zostały zmienione wraz z przeprojektowanym układem dolotowym i wydechowym w celu uzyskania znacznie wyższego momentu obrotowego i mocy w średnim zakresie prędkości silnika. Przełożenia biegów 1-5 są krótsze, co zwiększa korzyści wynikające z wyższego momentu obrotowego i większej mocy, natomiast 6-ty bieg wydłużono, by zapewnić bardziej ekonomiczną jazdę z większymi prędkościami. Siła nacisku, potrzebna do wciśnięcia dźwigni sprzęgła, została zredukowana o 20%, co wraz ze sprzęgłem antyhoppingowym ułatwia radzenie sobie z przyczepnością tylnego koła.

2021 HONDA CRF300 Rally
2021 HONDA CRF300L

Przeprojektowana, częściowo podwójna stalowa rama kołyskowa, aluminiowy wahacz i dolna półka z tego samego materiału to najważniejsze elementy, które pozwoliły obniżyć masę całkowitą motocykla o 4 kg. Sztywność ramy zoptymalizowano w wyniku dążenia do idealnej równowagi pomiędzy informacją zwrotną z nawierzchni i pewnością prowadzenia. Geometria układu kierowniczego została precyzyjnie dostosowana do zwiększonego prześwitu oraz do większego skoku zawieszeń obu kół (o 10 mm z przodu i 20 mm z tyłu w CRF300L oraz o 10 mm z przodu w CRF300 RALLY).

Między owiewkami modelu CRF300L umieszczono smuklejszy zbiornik paliwa o pojemności 7,8 litra oraz węższe siedzisko, nowy jest też wyświetlacz LCD. Aby zapewnić łatwe, nie wymagające wysiłku manewrowanie, pozycja jazdy została zmieniona – kierownica jest lekko przesunięta do tyłu, a podnóżki obniżone i cofnięte. Podniesiona o 5 mm wysokość siedziska wynosi obecnie 880 mm.

Honda CRF250 Rally – Mała Africa Twin

CRF300 RALLY otrzymał natomiast siedzenie o wysokości 885 mm – o 10 mm niższe, szersze, montowane na gumach, a jego zbiornik paliwa został powiększony o 2,7 l – do 12,8 l. W kierownicy zastosowano wewnętrzne obciążniki ograniczające drgania, na podnóżkach znajdują się gumowe nakładki, a kierunkowskazy LED są mocowane elastycznie, co zwiększa ich mechaniczną odporność.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Modele CRF300L i CRF300 RALLY pozostają niezwykle użytecznymi, uniwersalnymi motocyklami o podwójnym zastosowaniu. Dzięki udoskonaleniom wersji na rok 2021, są lepiej przygotowane do podróży – od tej dookoła osiedla po tę dookoła świata. Oto nowa król wszechstronności – Honda CRF300 2021!

Honda CRF300L 2021: Główne zmiany

  • Nowy silnik o pojemności 286 cm3 z wydłużonym skokiem tłoka wytwarza o 10% większą moc maksymalną i o 18% większy maksymalny moment obrotowy
  • O 4 kg lżejsza masa własna oznacza poprawę stosunku mocy do masy o 13%
  • Nowa rama, zawieszenie o dłuższym skoku, większy prześwit, zmieniona geometria układu kierowniczego i poprawiona pozycja kierowcy to lepsze prowadzenie motocykla w każdym terenie
  • Nowy, wyrazisty wyświetlacz LCD w obu modelach
  • O 2,7 l większa pojemność zbiornika paliwa w CRF300 RALLY, wyższy komfort podróży na długich trasach, obniżona wysokość siedzenia

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button