Aktualnie czytasz:
Historia motocykli Harley-Davidson, cz臋艣膰 3. Czas na Sportstera!

Sportster to jeden z najbardziej znanych聽 i najcz臋艣ciej wybieranych聽motocykli聽Harley-Davidson od roku 1957! Tak, ten model pozostaje w produkcji i sprzeda偶y ju偶 od ponad 60 lat!

Pierwszy Sportster zadebiutowa艂 w roku 1957 i by艂 wynikiem wojny zbroje艅 producenta z Millwaukee聽przed coraz szybszymi maszynami z Wielkiej Brytanii oraz Japonii. W tej konstrukcji in偶ynierowie postawili umie艣ci膰 skrzyni臋 bieg贸w w bloku silnika co mia艂o zmniejszy膰 mas臋 jednostki nap臋dowej oraz jej wielko艣膰. Jednak cech膮 charakterystyczn膮 tego modelu by艂a modernizacja rozrz膮du. Wreszcie zawory znalaz艂y si臋 nad t艂okiem, a przed konstruktorami otworzy艂o si臋 ogromne pole do popisu.聽Z drugiej strony聽wiele element贸w pierwszego Sporstera pochodzi艂o z legendarnego modelu "K". Nie zmieni艂a si臋 r贸wnie偶 pojemno艣膰 silnika, kt贸ra od samego pocz膮tku wynosi艂a 883 ccm. Jednostka ta rozwija艂a moc na poziomie 40 KM i pozwala艂a rozp臋dzi膰 maszyn臋 do 160 km/h, co by艂o doskona艂ym wynikiem w tamtych czasach.

HISTORIA MOTOCYKLI HARLEY-DAVIDSON. TO JU呕 117 LAT!

Swego czasu, magazyn Motor Cycle stwierdzi艂, 偶e XL Sportster nie do艣膰, 偶e bardzo sprawnie osi膮ga maksymaln膮 pr臋dko艣膰, to ochoczo j膮 utrzymuje nie zdradzaj膮c przy tym 偶adnych oznak zm臋czenia. To by艂 strza艂 w dziesi膮tk臋. Co ciekawe pierwszy model mia艂 ju偶 hydrauliczne zawieszenie, co w tamtych czasach by艂o totalnie awangardowym rozwi膮zaniem.聽 Jednak najbardziej charakterystycznym elementem "Sporciaka" by艂 niewielki, ledwie pasuj膮cy zbiornik paliwa. Pochodzi艂 on bezpo艣rednio z modelu S, a wi臋c pierwszego motocykla z Millwaukee wyposa偶onego w silnik dwusuwowy o pojemno艣ci 125 ccm. Zbiornik ten by艂 montowany przez fabryk臋 opcjonalnie.

Harley-Davidson Sportster

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Dzi臋ki niewielkiej masie, doskona艂ym walorom jezdnym i dynamice silnika "ma艂y" Sporster sprzedawa艂 si臋 znakomicie. Wreszcie fabryka zerwa艂a ze sztywnym podej艣ciem do produkcji, dzi臋ki czemu ich motocykl ewoluowa艂 i ewoluuje do dzisiaj. Najciekawsz膮 ewolucj膮 tego modelu by艂 model XLC - by艂a to totalnie terenowa wersja motocykla z porz膮dnie d艂ubni臋tym silnikiem, bez o艣wietlenia聽i z przelotowym wydechem.

Szalone lata 70-te

Chocia偶 w latach 60-tych pojawia艂y si臋 r贸偶ne wersje Sportstera, to tak naprawd臋 ogranicza艂y si臋 one do lekkich modyfikacji i tuningu, a ni偶eli zabieg贸w okre艣lanych mianem rewolucji. Na rewolucj臋 przyszed艂 dopiero czas w latach siedemdziesi膮tych. Wtedy swoje narodziny 艣wi臋ci艂 model XR750. To by艂 brutalny i bezkompromisowy motocykl, kt贸ry najcz臋艣ciej inni kierowcy mogli obserwowa膰 z聽perspektywy osoby wyprzedzanej. Szcz臋艣liwie, w roku 1969 zmieniono przepisy dotycz膮ce motocykli, wreszcie w zawodach z serii flat track, mog艂y bra膰 udzia艂 motocykle wyposa偶one w silniki g贸rnozaworowe. XR 750 zosta艂 wpasowany do nowej roli bardzo szybko i od tamtego czasu przydomek Sportster by艂 wi臋cej ni偶 uzasadniony. Nowy jedno艣lad m贸g艂 walczy膰 o najwy偶sze miejsca podium.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

HARLEY-DAVIDSON I WSK. TE MOTOCYKLE 艁膭CZY WI臉CEJ NI呕 MY艢LISZ! HISTORIA HD

Kolejna spora zmiana przysz艂a w roku 1974 (niekt贸re 藕r贸d艂a podaj膮, 偶e w 1972). Do ramy Sporciaka trafi艂 silnik "Iron Head" o pojemno艣ci 1000 ccm, a na przednim kole znalaz艂 si臋 po raz pierwszy hamulec tarczowy, to by艂a niezwykle wa偶na zmiana. Poza tym z wprowadzeniem nowego uk艂adu hamulcowego zamieniono strony d藕wigni hamulca oraz d藕wigni zmiany bieg贸w. Obie nareszcie trafi艂y na odpowiednie (z perspektywy dzisiejszego motocyklisty) miejsce.

Silnik Sportstera, rok 1957

Silnik produkowany w roku 1957 posiada艂 d藕wigni臋 zmiany bieg贸w z prawej strony silnika.

 

W roku 1986 ceniony silnik聽Iron Head聽zosta艂 zast膮piony jednostk膮聽Evolution co wa偶ne聽w dw贸ch wersjach - o pojemno艣ci 883 ccm, z klasycznym uk艂adem cylindr贸w jak w oryginalnym projekcie z roku 1957, oraz o pojemno艣ci 1100 ccm. Jednak 1100 zosta艂 szybko zast膮piony piecem o pojemno艣ci 1200 ccm. R贸wnie prze艂omowy, co pocz膮tek lat 70-tych, by艂 rok 1991, wtedy do wszystkich skrzy艅 bieg贸w trafi艂o pi臋膰 prze艂o偶e艅, a we wszystkich silnikach poza podstawow膮 883 艂a艅cuch zosta艂 zast膮piony pasem z臋batym.

Komfort przede wszystkim

Kolejnym kamieniem milowym w dziejach Sportstera by艂a zmiana w mocowaniach silnika. Co prawda, czytaj膮c to mo偶esz pomy艣le膰, 偶e wprowadzenie podk艂adek gumowych do element贸w mocuj膮cych, to kwestia niezbyt istotna, ale dla komfortu jazdy mia艂a olbrzymie znaczenie. W 2007 roku wys艂u偶one ga藕niki zosta艂y zast膮pione przez wtrysk paliwa.

W 2008 roku Amerykanie wprowadzili do sprzeda偶y model XR1200. Jednostka generowa艂a 90 KM posiada艂a przednie zawieszenie Upside down i niezwykle wydajne hamulce. Podn贸偶ki cofni臋to do ty艂u i by艂 to swoisty uk艂on w stron臋聽historii聽i pierwotnego charakteru modelu Sportster.

Dzisiaj motocykle Harley-Davidson Sportster nadal s膮 produkowane, ale coraz cz臋艣ciej mo偶emy s艂ysze膰 plotki, o tym 偶e HD powa偶nie my艣li o zako艅czeniu produkcji kultowego Sporciaka. Czy tak si臋 stanie? O tym przekonamy si臋 w roku 2021, a mo偶e nawet kilka lat p贸藕niej. Zobaczymy, tymczasem nie pozostaje nam nic innego jak uzbroi膰 si臋 w cierpliwo艣膰, ale czy warto na to czeka膰?

 

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%

Podziel si臋 opini膮

lub