Historia motocykli Harley-Davidson, część 3. Czas na Sportstera!

Sportster to jeden z najbardziej znanych  i najczęściej wybieranych motocykli Harley-Davidson od roku 1957! Tak, ten model pozostaje w produkcji i sprzedaży już od ponad 60 lat!

Pierwszy Sportster zadebiutował w roku 1957 i był wynikiem wojny zbrojeń producenta z Millwaukee przed coraz szybszymi maszynami z Wielkiej Brytanii oraz Japonii. W tej konstrukcji inżynierowie postawili umieścić skrzynię biegów w bloku silnika co miało zmniejszyć masę jednostki napędowej oraz jej wielkość. Jednak cechą charakterystyczną tego modelu była modernizacja rozrządu. Wreszcie zawory znalazły się nad tłokiem, a przed konstruktorami otworzyło się ogromne pole do popisu. Z drugiej strony wiele elementów pierwszego Sporstera pochodziło z legendarnego modelu "K". Nie zmieniła się również pojemność silnika, która od samego początku wynosiła 883 ccm. Jednostka ta rozwijała moc na poziomie 40 KM i pozwalała rozpędzić maszynę do 160 km/h, co było doskonałym wynikiem w tamtych czasach.

HISTORIA MOTOCYKLI HARLEY-DAVIDSON. TO JUŻ 117 LAT!

Swego czasu, magazyn Motor Cycle stwierdził, że XL Sportster nie dość, że bardzo sprawnie osiąga maksymalną prędkość, to ochoczo ją utrzymuje nie zdradzając przy tym żadnych oznak zmęczenia. To był strzał w dziesiątkę. Co ciekawe pierwszy model miał już hydrauliczne zawieszenie, co w tamtych czasach było totalnie awangardowym rozwiązaniem.  Jednak najbardziej charakterystycznym elementem "Sporciaka" był niewielki, ledwie pasujący zbiornik paliwa. Pochodził on bezpośrednio z modelu S, a więc pierwszego motocykla z Millwaukee wyposażonego w silnik dwusuwowy o pojemności 125 ccm. Zbiornik ten był montowany przez fabrykę opcjonalnie.

Harley-Davidson Sportster

REKLAMA

Poznaj Suzuki Hayabusa. Maszyna doskonała powraca

Odkryj legendę na nowo. Suzuki Hayabusa powraca. Nowe wcielenie mechanicznej doskonałości. Doznania zarezerwowane dla najbardziej śmiałych. Odważysz się?

Advertisement

Dzięki niewielkiej masie, doskonałym walorom jezdnym i dynamice silnika "mały" Sporster sprzedawał się znakomicie. Wreszcie fabryka zerwała ze sztywnym podejściem do produkcji, dzięki czemu ich motocykl ewoluował i ewoluuje do dzisiaj. Najciekawszą ewolucją tego modelu był model XLC - była to totalnie terenowa wersja motocykla z porządnie dłubniętym silnikiem, bez oświetlenia i z przelotowym wydechem.

Szalone lata 70-te

Chociaż w latach 60-tych pojawiały się różne wersje Sportstera, to tak naprawdę ograniczały się one do lekkich modyfikacji i tuningu, a niżeli zabiegów określanych mianem rewolucji. Na rewolucję przyszedł dopiero czas w latach siedemdziesiątych. Wtedy swoje narodziny święcił model XR750. To był brutalny i bezkompromisowy motocykl, który najczęściej inni kierowcy mogli obserwować z perspektywy osoby wyprzedzanej. Szczęśliwie, w roku 1969 zmieniono przepisy dotyczące motocykli, wreszcie w zawodach z serii flat track, mogły brać udział motocykle wyposażone w silniki górnozaworowe. XR 750 został wpasowany do nowej roli bardzo szybko i od tamtego czasu przydomek Sportster był więcej niż uzasadniony. Nowy jednoślad mógł walczyć o najwyższe miejsca podium.

HARLEY-DAVIDSON I WSK. TE MOTOCYKLE ŁĄCZY WIĘCEJ NIŻ MYŚLISZ! HISTORIA HD

Kolejna spora zmiana przyszła w roku 1974 (niektóre źródła podają, że w 1972). Do ramy Sporciaka trafił silnik "Iron Head" o pojemności 1000 ccm, a na przednim kole znalazł się po raz pierwszy hamulec tarczowy, to była niezwykle ważna zmiana. Poza tym z wprowadzeniem nowego układu hamulcowego zamieniono strony dźwigni hamulca oraz dźwigni zmiany biegów. Obie nareszcie trafiły na odpowiednie (z perspektywy dzisiejszego motocyklisty) miejsce.

Silnik Sportstera, rok 1957
Silnik produkowany w roku 1957 posiadał dźwignię zmiany biegów z prawej strony silnika.

 

W roku 1986 ceniony silnik Iron Head został zastąpiony jednostką Evolution co ważne w dwóch wersjach - o pojemności 883 ccm, z klasycznym układem cylindrów jak w oryginalnym projekcie z roku 1957, oraz o pojemności 1100 ccm. Jednak 1100 został szybko zastąpiony piecem o pojemności 1200 ccm. Równie przełomowy, co początek lat 70-tych, był rok 1991, wtedy do wszystkich skrzyń biegów trafiło pięć przełożeń, a we wszystkich silnikach poza podstawową 883 łańcuch został zastąpiony pasem zębatym.

Komfort przede wszystkim

Kolejnym kamieniem milowym w dziejach Sportstera była zmiana w mocowaniach silnika. Co prawda, czytając to możesz pomyśleć, że wprowadzenie podkładek gumowych do elementów mocujących, to kwestia niezbyt istotna, ale dla komfortu jazdy miała olbrzymie znaczenie. W 2007 roku wysłużone gaźniki zostały zastąpione przez wtrysk paliwa.

W 2008 roku Amerykanie wprowadzili do sprzedaży model XR1200. Jednostka generowała 90 KM posiadała przednie zawieszenie Upside down i niezwykle wydajne hamulce. Podnóżki cofnięto do tyłu i był to swoisty ukłon w stronę historii i pierwotnego charakteru modelu Sportster.

Dzisiaj motocykle Harley-Davidson Sportster nadal są produkowane, ale coraz częściej możemy słyszeć plotki, o tym że HD poważnie myśli o zakończeniu produkcji kultowego Sporciaka. Czy tak się stanie? O tym przekonamy się w roku 2021, a może nawet kilka lat później. Zobaczymy, tymczasem nie pozostaje nam nic innego jak uzbroić się w cierpliwość, ale czy warto na to czekać?

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button