Co lepiej tankować do motocykla 95 czy 98? #1 Mechanik Jednoślad.pl

Startujemy z nową serią wideo – Mechanik Jednoślad.pl w której odpowiadamy na Wasze pytania dotyczące wszystkich zagadnień technicznych. Dziś temat bardzo kontrowersyjny: Co lepiej lać do baku motocykla. 95 czy 98 oktanów?

Rozwiewamy dziś popularny mit, że paliwo 98 zawsze wpływa na zwiększenie osiągów i zmniejszenie zużycia paliwa w silnikach 4T. Dopłacanie do tańszej benzyny najczęściej nie ma sensu. Wyjątkiem jest posiadanie jednostki 2T, gdzie faktycznie można odnotować niewielką poprawę dynamiki Waszego motocykla lub skutera. Jednakże przy tej okazji musicie pamiętać, że polepszenie osiągów ma miejsce zawsze kosztem żywotności naszej jednostki napędowej.

Czasem jednak producenci zalecają w instrukcji obsługi stosowanie benzyny o wyższej zawartości oktanowej. Wówczas bezwzględnie należy się podporządkować takim zapisom, by uchronić serce motocykla przed niepożądanym spalaniem stukowym.

Cześć, Damian Śmigielski, Jednoslad.pl. Witam Was w pierwszym odcinku naszego mechanika. Jeżeli macie jakieś pytania dotyczące mechaniki skuterowej, motocyklowej, czy każdej innej, to piszcie do nas na adres [email protected]
Jest to pierwszy odcinek pilotażowy i patrzymy czy to się w ogóle podoba, czy to ma sens, żeby to kręcić. Namówił mnie Leszek, ale nie jestem do tego przekonany. To Wy musicie odpowiedzieć, czy chcecie mnie oglądać przed kamerą jak się mądrze. Leszek nie śmiej się. Zaczynamy od tematu 95, czy 98. Co lać do motocykla czy skutera? Szczerze wam powiem, że jeżeli producent waszego rydwanu ognia nie przewiduje, bądź nie nakazuje wam wyraźnie wlewania paliwa o wyższej liczbie oktanowej to nie spodziewajcie się, że jakiekolwiek nieprawdopodobne efekty będą widoczne po wlaniu paliwa o wyższej liczbie oktanowej. Możecie popróbować z jakimiś wynalazkami na stacjach, które mają ponad 100 oktanów. Też nie sądzę, aby jakiekolwiek różnice były. Największe różnice można odczuć w silnikach dwusuwowych. Tych, które są bardzo obciążone, po tuningu, ale tutaj lepiej dolać oleju rycynowego, czy jakiegoś innego dodatku, którego używają kartingowcy i to może się przełożyć na wzrost osiągów, ale pamiętajcie, że zawsze wzrost osiągów przekłada się na skrócenie żywotności silnika, więc jeżeli mamy dyskutować o tym czy 98, czy 95 to warto sobie zadać pytanie co te liczby oznaczają. Oznaczają one liczbę oktanową, czyli odporność paliwa na spalanie stukowe. W każdym nowoczesnym silniku, ale też i w starszych zdarzają się czujniki spalania stukowego, a nawet jeżeli tego nie ma to mapa zapłonów jest tak ustalona, żeby spalanie stukowe nie występowało. Jeżeli macie aparat zapłonowy, którym możecie się bawić i zmieniać kąt wyprzedzenia zapłonu to pamiętajcie, żeby nie ustawiać go na zbyt wczesny, bo właśnie wtedy dochodzi do spalania stukowego. Jest to niekontrolowany zapłon mieszanki w różnych punktach przed osiągnięciem odpowiedniego położenia tłoka, czyli przed zbliżeniem się do górnego, martwego położenia. Takie spalanie stukowe można porównać przykładowo do tego, jakby ktoś w tłok od góry walił młotkiem. Możecie sobie wyobrazić, że to nie wpływa zbyt dobrze na kondycje silnika. Może się skończyć naprawdę bardzo szybką awarią i przegrzaniem silnika, więc pilnujcie tego. Jeżeli chodzi o 98, 95, lejcie 95 i szerokości.
To wszystko w naszym pierwszym, pilotażowym, nowatorskim odcinku Mechanika Jednośladowego. Piszcie do nas na [email protected]. Pamiętajcie, że ja nie jestem przekonany do tego, że ten format pójdzie. Za wszystkim stoi Leszek. Więc piszcie ze swoimi problemami, ale proszę, nie pytajcie czy pompować koła azotem, bo na takie pytania nie odpowiadam. Nara!

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

3 opinii

  1. Pomysł na dział jest dobry.
    natomiast spalanie stukowe to nie jest wczesny zapłon – to jest jego skutek (między innymi). Spalanie stukowe (potocznie) czyli detonacyjne (ale słyszymy jako stukanie – stąd nazwa) jest wtedy kiedy mieszanka w cylindrze nie spala się w sposób kontrolowany z prędkością czoła płomienia około 30-60 metrów na sek – tylko kiedy mieszanka w cylindrze wybucha a czoło płomienia rozchodzi się z prędkością dochodzącą do 2000 m/s.
    .
    Zachodzi własnie wtedy kiedy kiedy zapłon jest zbyt wczesny, stopień sprężania jest bardzo wysoki a nie stosujemy paliwa z mniejszą tendencją do spalania detonacyjnego (np 98), silnik się przegrzewa a dawka paliwa jest zła.
    .
    Ważne jest żeby wiedzieć że samo paliwo 98 to mniej energii ^w samym paliwie^ wiec jakby porównać ilość ciepła z 95 i 98 to z 98 bedzie mniej. Natomiast możliwe bardziej agresywne nastawy sinika (wynikające z mniej chętnie zapalającego się paliwa) rekompensują z nawiązką to że paliwo jest bardziej ^mulaste^.
    .
    Jeżeli mamy możliwość regulacji zapłonu to nawet ze stetoskopem na uszach nie jesteśmy w stanie wyłapać początków spalania stykowego. Wtedy kiedy go jesteśmy w stanie usłyszeć to ono już od dawna zachodzi w najlepsze.
    Tylko Konck Sensory (czujniki spalania stukowego) czyli bardzo czułe mikrofony w silniku są w stanie wyłapać początki takiego spalania i ECU może odpowiednio zmodyfikować dawkę paliwa albo moment zapłonu.
    A jeżeli stroimy ręcznie zapłon i usłyszymy stuk to należy z nastaw wycofać się z dużą poprawką na to że samego początku stuku nie usłyszymy.

  2. Niestety nie zgodzę się z opinią lej 95 i szerokości. Jak sam autor stwierdził, potocznie i mocno w skrócie liczba oktanowa określa odporność na spalanie stukowe. Ponieważ jest ono niepożądane, i 98 jest bardziej odporna, czyt. Rzadziej ono występuje zatem jest lepsza. Jeśli chodzi o osiągi, pełna zgoda. Bez wyczuwalnej różnicy. Ale gdy mówimy o silnikach wysoko obrotowych jak w przypadku motocykli, lub chociaż ich większości, można śmiało stwierdzić że 98 jest zdrowsza dla silnika. Na studiach badalismy, bawiliśmy się 95,98,78 i jeszcze jakaś i wyraźne na delikatnych materiałach 98 wyrzadzila najmniejsze szkody. Zatem, ja jestem za 98, bądź tak jak zaleca producent.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button