BMW M 1000 RR oraz M 1000 R 2023: motocyklowy sport przez duże “M”

Informacja prasowa

W skrócie
  • BMW M 1000 RR oraz M 1000 R 2023 to najnowsze sportowe dzieci niemieckiego producenta.
  • Osiągi są kluczowe dla tych motocykli.
  • W nowych motocyklach BMW nie mogło zabraknąć "skrzydełek".

BMW M – ta nazwa mówi wszystko fanom wyrafinowanej motoryzacji. Gdy połączymy ją z najnowszymi sportowymi motocyklami monachijskiego koncernu, to może spodziewać się tylko jednego – najbardziej wysublimowanych motocykli jakie można zamówić z fabryki.

Nie dość, że BMW całkiem niedawno pochwaliło najnowszym wcieleniem swojego flagowego sportowca, czyli S 1000 RR, to teraz prezentuje ten motocykl oraz jego bratniego golasa (S 1000 R) w nowych i jeszcze bardziej sportowych specyfikacjach spod szyldu M.

BMW M 1000 RR 2023: diabeł by nie pogardził

Nowe BMW M 1000 RR – w skrócie określane jako M RR – jest pierwszym modelem M od BMW Motorrad i bazuje na S 1000 RR. Dzięki mocy silnika 156 kW (212 KM) przy 14500 obr./min, masie własnej pojazdu DIN wynoszącej zaledwie 192 kg oraz zawieszeniu i aerodynamice zaprojektowanej z myślą o maksymalnych osiągach na torze wyścigowym, nowy M RR spełnia główne oczekiwania w najwyższym segmencie Superbike.

Nowy M RR wykorzystuje chłodzony wodą czterocylindrowy silnik rzędowy oparty na układzie napędowym RR z technologią BMW ShiftCam do zmiany faz rozrządu i skoku zaworów, który został kompleksowo zmodyfikowany w kierunku sportowego silnika wyścigowego. Maksymalny moment obrotowy 113 Nm jest stosowany przy 11.000 obr/min.

Ta moc musi się skądś brać

Oprócz maksymalnej prędkości obrotowej zwiększonej do 15 100 obr./min silnik M RR ma rozbudowane technikalia, takie jak nowe 2-pierścieniowe kute tłoki Mahle, zmodyfikowane komory spalania, kompresja zwiększona do 13,5, dłuższe i lżejsze korbowody tytanowe firmy Pankl, lżejszy wahacz, zmienione kanały dolotowe z nową geometrią, a także optymalizacje wałków rozrządu.

Z tytanu wykonano również lekki układ wydechowy. Nowy silnik M RR jest jeszcze mocniejszy niż układ napędowy RR w zakresie od 6000 obr./min do 15 100 obr./min.

Przeczytaj też:

Nowe BMW S 1000 RR 2023: wszystko co musisz wiedzieć o bawarskim pocisku w najnowszej wersji

Dodatkowe aerodynamiczne dociążenie przodu przeciwdziała unoszeniu koła, kontrola trakcji daje więcej swobody, a większa moc jest zamieniana na przyspieszenie. Wszystko po to, by wykręcać jeszcze szybsze czasy okrążeń. Efekt wingletów jest również zauważalny na zakrętach, a podczas hamowania docisk umożliwia późniejsze hamowanie i zapewnia zwiększoną stabilność na zakrętach.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Podwozie motocyklowej serii M

Podwozie nowego M RR oparte jest na RR. Ma jednak zoptymalizowany widelec upside-down, a także zmieniony amortyzator z niebieską sprężyną i kinematyką Full Floater Pro.

Szczególną uwagę zwrócono na optymalizację właściwości jezdnych, kontrolę hamowania i anti-squat oraz jak najlepsze feedback dostarczany przez przednieni tylne koło.

Hamulce M po raz pierwszy w BMW Motorrad

Nowy M RR po raz pierwszy ma hamulce M. Zewnętrznie zaciski hamulcowe M mają niebieską anodowaną powłokę w połączeniu z logo M. Dzięki karbonowym kołom M nowy M RR ma więcej zaawansowanych technologicznie komponentów, które mają zapewniać maksymalne osiągi na torze wyścigowym i drodze.

Jeśli dla kogoś, z nie do końca znanych nam powodów, nowe M 1000 RR to jeszcze za mało, dostępny jest jeszcze dodatkowy wyścigowy pakiet M Competition. Zapewnia fascynującą mieszankę klasycznych komponentów dla smakosza wyścigowej technologii i estety jednocześnie.

Oprócz oprogramowania M GPS laptrigger i odpowiedniego kodu aktywacyjnego, pakiet M Competition obejmuje również frezowane części M, pakiet karbonowy M, a także lżejszy o 220 g wahacz i łańcuch M Endurance z powłoką DLC oraz osłoną garbu tylnego.

BMW M 1000 R: szalony golas z dobrego domu

BMW M 1000 R – w skrócie MR – analogicznie do obudowanego brata, został oparty na standardowym najnowszym wcieleniu S 1000 R. Motocykl został dostosowany do specyficznych wymagań stawianych przed supersportowym nakedem. Dynamika jazdy i wyrafinowany wygląd mówią same za siebie zarówno na otwartej drodze, jak i na torze wyścigowym.


Z mocą silnika 154 kW (210 KM), ciężarem własnym wynoszącym zaledwie 199 kg w pełni zatankowanym oraz technologią zawieszenia i aerodynamiką zaprojektowaną zarówno z myślą o wyczynowej eksploatacji drogowej, jak i szybkich okrążeniach na torze wyścigowym, nowy MR ma zapewniać dynamiczną jazdę w segmencie roadsterów zarezerwowaną wcześniej dla rasowych supermotocykli.

Potężny 4-cylindrowy silnik MR oparty na silniku RR. Jeszcze większa moc szczytowa, wyższy moment obrotowy oraz zwiększony ciąg i przyczepność dzięki krótszym przełożeniom dla maksymalnej przyjemności z jazdy po drogach i torach wyścigowych.

Nowy MR jest wyposażony w zmodyfikowany, chłodzony wodą 4-cylindrowy silnik rzędowy oparty na jednostce napędowej S 1000 RR. Jego maksymalna moc wynosi 154 kW (210 KM) przy 13750 obr./min, o 33 kW (45 KM) więcej niż w S 1000 R. Maksymalny moment obrotowy 113 Nm generowany jest przy 11 000 obr./min (S 1000 R: 114 Nm przy 9250 obr./min ). W porównaniu do S 1000 R maksymalne obroty MR wynoszą teraz 14 600 obr./min. Zwiększoną przyczepność tylnego koła na wszystkich biegach zapewnia również krótsze przełożenie wtórne dzięki zastosowaniu zębatki z 47 zębami (S 1000 R: 45 zębów). Ponadto przełożenia 4., 5. i 6. biegu są krótsze, co dodatkowo poprawia ciąg.

M winglety i owiewki: możesz hamować później, korzystać z mniejszej skłonności do wheelie i szybciej przyspieszać dzięki aerodynamicznej sile docisku.

Oprócz technologii napędu i zawieszenia, aerodynamika była również kluczowym elementem specyfikacji przy opracowywaniu MR. Nowy MR otrzymał skrzydełka w obszarze przednich paneli bocznych w celu uzyskania jeszcze szybszych czasów okrążeń na torze wyścigowym i najlepsza możliwa stabilność jazdy przy dużych prędkościach, już przy prędkości 160 km/h. Skrzydła zapewniają wzrost obciążenia przedniego koła o 11 kg przy 220 km/h dzięki generowanej aerodynamicznej sile docisku. Konstruktorzy BMW Motorrad przeciwdziałali nieco zwiększonemu oporowi aerodynamicznemu spowodowanemu niewielką dodatkową powierzchnią czołową i kształtem skrzydełek M za pomocą odpowiednio zaprojektowanej owiewki przed zestawem wskaźników w połączeniu z pakietem M Competition.

Zawieszenie i podwozie dostrojone do użytku na drogach  i torach wyścigowych, z pełną regulacją, amortyzatorem skrętu, frezowanym zaciskiem kierownicy, szerszą taperowaną kierownicą z laserowo wygrawerowanym napisem „BMW M 1000 R” i lusterkami na końcach kierownicy.

Zawieszenie i podwozie nowego MR oparte są na modelu S 1000 R z aluminiową ramą jako centralnym elementem. W MR przednie koło sterowane jest za pomocą odwróconego widelca o średnicy rury przesuwnej 45 mm w stylu „All black”, czyli jest naprawdę całkowicie czarny. Jest wyposażony w tzw. zamknięte cartridże – oddzielne hydrauliczne układy tłokowo-cylindrowe. Kolejną nową cechą MR jest dodatkowa regulacja podstawy sprężyny widelca w połączeniu ze standardową dynamiczną kontrolą tłumienia (DDC).

Ponadto widelec MR jest wyposażony w potrójny zacisk górny z misternie wyfrezowanym uchwytem kierownicy, a także czarną aluminiową kierownicę o szerszym kształcie niż poprzednio i z laserowym napisem „BMW M 1000 R “. Nowością w MR są również kute z aluminium lusterka boczne kierownicy. Zmodyfikowane zostały również golenie widelca, które teraz są przystosowane do nowych zacisków hamulców M. Kolejnym nowym elementem M R jest regulowany amortyzator kierownicy.

Brake Slide Assist – wspomaga kierowcę podczas znoszenia hamulców

Nowa funkcja wspomagania poślizgu hamulca to ważna i bardzo pomocna innowacja, szczególnie dla kierowców na torze wyścigowym. Pozwala kierowcy na hamowanie wpadania w zakręty z ciągłym poślizgiem. Zestaw wskaźników z doskonale czytelnym 6,5-calowym wyświetlaczem TFT, nowym wyświetlaczem obrotomierza (obszar czerwony) i interfejsem OBD dla rejestratora danych M GPS i Laptriggera M GPS, którego można używać za pomocą kodu aktywacyjnego.

BMW M 1000 R, tak samo jak BMW M 1000 RR, dostepne jest także z pakietem M Competition.

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button