BMW M 1000 RR 2020: Jeszcze więcej sportu w sporcie! [opinia, dane techniczne, cena]

Pojazdy BMW dla wielu fanów motoryzacji to znacznie więcej niż samochody i motocykle. Wywodząca się ze stolicy Bawarii marka w bardzo konsekwentny sposób podchodzi od lat nie tylko do zaspokajania głównej potrzeby, dla której powstały pierwsze pojazdy, czyli transportu. Emocje, zwłaszcza te związane ze sportem i wyścigami mają tutaj specjalne miejsce. Miejscem tym był dział BMW Motorsport, a obecnie BMW M, który ostatnio wziął pod swoje skrzydła pierwszy w swojej historii jednoślad.

BMW Motorsport powstało w 1972 roku jako specjalna komórka, której zadaniem było wsparcie marki w konstruowaniu pojazdów wyczynowych i zdobywaniu sukcesów w sportach motorowych. Sportowe auta budziły jednak tak duże zainteresowanie, że Bawarczycy postanowili rozpocząć produkcję wersji konsumenckich. “Emki” zaczęły więc trafiać do klientów, którym nie wystarczały osiągi i prezencja seryjnych modeli BMW. Genialne osiągi, właściwości jezdne i sportowy wygląd to atuty, które od zawsze wyróżniały samochody z magiczną literą “M”. Pierwszym z przygotowanych przez BMW Motorsport samochodem konsumenckim było BMW M1. Wyprodukowano ich zaledwie 457 sztuk, z czego 57 egzemplarzy to samochody przeznaczone wyłącznie do ścigania.

To co jednak nas najbardziej interesuje w tej historii, to fakt, że ktoś w komórce “M” wpadł na wielce chwalebny pomysł, by przygotować bardziej dopasioną pod każdym względem wersję flagowego sportowego motocykla z oferty monachijskiej marki. Tak powstało BMW M 1000 RR.

Można pomyśleć, że poprawianie modelu S 1000 RR mija się z celem. Kto przy zdrowych zmysłach może odczuć niedostatki mocy w tym dwukołowym bolidzie? BMW M RR to jednak nie tylko jeszcze lepsze osiągi. To także szereg udoskonaleń wpływających podobnie jak w samochodach na wydajność, doznania i masę detali tworzących wyjątkową całość.

Born on the race track – to hasło jak w rzadko którym przypadku jest dla BMW M RR prawdziwym credo. Tak jak samochody z serii M Power, tak nowy M 1000 RR został stworzony na torze wyścigowym i dla wyciągania maksimum wyścigowych emocji, oferując jednocześnie możliwość normalnej jazdy w ruchu ulicznym.

Silnik z technologią Shift-Cam generuje 212 KM, znacznie wyższy niż standardowa wersja moment obrotowy (113 Nm) oraz wkręca się o całe 500 obr. min wyżej. Do tego lżejsze tłoki, tylko dwa pierścienie na każdym z nich, wyższy stopieńs prężania oraz zmodyfikowane komory spalania. Zmiany objęły także odchudzenie bloku silnika i podzespołów, poprawki w układzie rozrządu oraz dolotowym. Wszystko to ma przełożyć się na jeszcze lepsze wykorzystanie potencjału całej kontrukcji. Układ wydechowy jest w pełni wykonany z tytanu, a akumulator to bateria litowo-jonowa. Dzięki tym, a także innym zabiegom maszyna waży zaledwie 192 kg (193,5 kg z pakietem M Compeition), co sprawia, że przelicznik koni mechanicznych na kilogramy ywgląda więcej niż imponująco! M RR potrafi rozpędzić się do 315 km/h, a pierwsza setka zajmuje mu zaledwie 3,1 sekundy. Dla porównania najbardziej wyczynowe motocykle wyścigowe z serii MotoGP potrzebują do rozpędzenia się do 100 km/h ok. 2,5 sekundy. Na tym motocyklu można zatem poczuć się całkiem jak na bolidzie MotoGP, mogąc jednocześnie najnormalniej w świecie poruszać się nim po drogach. Czysta ekstaza dla wszystkich fanów sportów motocyklowych!

Wyścigowa technologia M to jednak nie tylko silnik. Całe podowzie i jego geometria zostały jeszcze lepiej dostosowane do wyścigowej jazdy. Zmiany nei mogły nie dotknąc także samego zawieszenia, a lista wyścigowej elektroniki może przytłoczyć. Podobna większa wydajność na torze została także w uniknalny sposób połączona z komfortem codziennej jeazdy. Rozstaw osi jest dłuższy. Regulacja osi wahacza ma znacznie większy zakres, a konstrukcja tylnej osi koła i zacisku umoliwia szybką zmianę kół. Będąc przy kołach – ich obręcze wykonano z włókna węglowego. Układ hamulcowy oparto o specjalnie przygotowane zaciski M, które współpracują ze opracowanym na potrzeby tego motocykla systemem Race ABS.

BMW M 1000 RR wyposażono także w tryb jazdy Pro, który oferuje trzy dodatkowe w pełni konfigurowalne tryby jazdy sportowej. Nadwozie aż kipi elementami karbonowymi, z charakterystycznymi wyścigowymi wingletami na czele. Może to wydać się dziwne w tak wyczynowym motocyklu, ale wśród wyposażenia nie zabrakło (uwaga!) podgrzewanych manetek.

Dodatkowo BMW M RR dostępny jest w dwóch wersjach: podstawowej (jakkolwiek by to w tym wypadku nie brzmiało) oraz M Competiton, która została wyposażona dodatkowo w wyścigową elektronikę jak np. M GPS laptrigger i pakiet dodatków, które jeszcze bardziej podkreślają wycyznowy charakter motocykla. Oczywiście nie byłoby to pełnoprawne “M”, gdyby BMW nie stworzyło dla tej maszyny obszernej listy akcesoryjnych części M Performance Parts. Wiele z nich umożliwia szybki montaż, co sprawia, że zamiana drogowej maszyny w torową wyścigówkę zajmuje tylko chwilę.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Mówi się, że nie można kupić szczęścia, ale za to można kupić motocykl, a to przecież to samo. Oficjalna cena tej sportowej piękności to jedyne 149,001 zł. Zastanawia ten jeden grosz po przecinku, który, podejrzewam, że zostanie podarowany właścicielowi na szczęście. Tylko po co komu szczęście, jeśli jest szcześciarzem właśnie nowe BMW M 1000 RR?

I jak tu się nie rozmarzyć…

Po więcej informacji na temat tego oraz innych modeli motocykli BMW zajrzyjcie na www.bmw-motorrad.pl

  • Dane techniczne BMW M 1000 RR
  • SILNIK
  • Budowa: chłodzony cieczą, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchami, cztery zawory na cylinder, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 4 x 48 mm
  • Elektryka alternator 450 W, akumulator 12 V/5 Ah
  • Przeniesienie napędu: hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch X-ring, przełożenie wtórne 42:15.
  • Średnica cylindra x skok tłoka 80,0 x 49,7 mm
  • Pojemność skokowa 999 cm3
  • Stopień sprężania 13,5:1
  • Moc maks. 212 KM (156,0 kW) przy 14 500 obr/min
  • Maks. moment obrotowy 113 Nm przy 11 000 obr/min
  • PODWOZIE
  • Rama grzbietowa z aluminium,
  • Zawieszenia: przód – widelec upside-down, średnica goleni 45 mm, elektrohydrauliczny amortyzator skrętu, pełna regulacja, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator z systemem dźwigni, regulowane napięcie wstępne sprężyny oraz tłumienie od- i dobicia.
  • Hamulce: przód – dwie tarcze, średnica 320 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 220 mm, zacisk 2-tłoczkowy, kontrola trakcji, ABS na zakręty.
  • Koła karbonowe M carbon
  • Rozmiary felg p/t 3,50 x 17 / 6,00 x 17
  • Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 200/55 ZR 17
  • WYMIARY I MASY
  • Rozstaw osi 1457 mm
  • Długość/Wysokość/Szerokość 2073/b.d./848 mm
  • Kąt główki ramy 66,4°
  • Wyprzedzenie 99,8 mm
  • Skoki zawieszeń p/t 120/118 mm
  • Wysokość siedziska 832 mm
  • Masa gotowy do jazdy 192 kg
  • Pojemność zbiornika paliwa 16,6 l

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button