Aktualnie czytasz:
Yamaha MT-09 już od 2014 roku
7
Komunikat Prasowy

2014 zostanie zapamiętany jako rok debiutu jednego z najbardziej znaczących modeli wprowadzonych w ostatnich latach na rynek przez Yamahę. Ta nowa maszyna nie tylko reprezentuje początek nowego kierunku w ewolucji sportowych motocykli, lecz także wskrzesza moce, które ukształtowały pierwszą generację modeli MT.

Z mocnym naciskiem na jakość emocji doświadczanych podczas jazdy, przesuniętą do przodu masę, brak owiewek i wyjątkową zwinność, ten motocykl przenosi markę Yamaha na nowe terytorium.

Stworzony przez ten sam zespół inżynierów, którzy zmienili oblicze świata SuperSport za pomocą oryginalnej R1, absolutnie nowy MT-09 jest gotów, by stawić wyzwanie status quo i wprowadzić na ulice nowy typ osiągów, większe emocje oraz prowokacyjny styl nowej generacji.

Yamaha MT-09: Zdjęcia

[nggallery id=137]

Pasja w czystej postaci

Zapytaj kilku motocyklistów, co oznacza dla nich Yamaha, a uzyskasz wiele różnych odpowiedzi. Starsi kierowcy odpowiedzą Ci, że Yamaha oznacza wysokie osiągi 2-suwowych silników typu twin. Off-roadowcy odpowiedzą XT lub Ténéré. A fani SuperSportu z pewnością uznają serię R za tę, która definiuje Yamahę.

Oczywiście wszyscy mają rację. Ponieważ Yamaha oznacza różne rzeczy dla różnych osób. Istnieje jednak inne słowo, które zawsze będzie się wiązało z marką Yamaha. Tym słowem jest pasja. Tworzymy motocykle, ponieważ jesteśmy motocyklistami. Jesteśmy w pełni oddani światu jednośladów. Spójrz tylko na wybrane modele, które zbudowaliśmy w przeszłości, a stanie się dla Ciebie jasne, że to coś więcej niż maszyny. Są one wcieleniem duszy projektantów i konstruktorów, którzy je stworzyli.

Tylko Yamaha mogła wyprodukować takie motocykle jak XT500, RD350, Ténéré, VMAX czy R1. I tylko Yamaha mogła powołać do istnienia nowy MT-09.

Ekscytujący moment obrotowy, pionierski stosunek mocy do masy i styl supermotarda pozbawionego owiewek   

Od czasu, gdy zbudowaliśmy nasz pierwszy motocykl, świat jednośladów zmienił się nie do poznania. Szybko rozwijająca się technologia przeniosła wcześniej nieosiągalne poziomy wydajności silnika i podwozia na ulice. Nowy model Yamaha MT-09 reprezentuje kolejny etap w rozwoju sportowych motocykli. Lekki, mocny i dostarczający ekscytujące osiągi w każdych warunkach MT-09 jest gotowy, by wnieść interesujący, magnetyczny wymiar do jazdy sportowej.

Konstrukcja tego pozbawionego owiewek motocykla w stylu motard, z 3-cylindrowym silnikiem o pojemności 850 cm3 przypomina nowy gatunek zwierzęcia w dżungli jednośladów, które łączy w sobie siłę i przebiegłość. Przede wszystkim jednak MT-09 to emocje, charakter, ekscytujące wrażenia, zwinność i kontrola. Liniowy wzrost momentu obrotowego jest dostępny natychmiastowo w całym zakresie obrotów i oferuje pełne adrenaliny przyspieszenie.

W tym samym czasie, gdy fala pełnego charakteru momentu obrotowego czeka na uwolnienie, ten rewolucyjny, 3-cylindrowy silnik wydobywa z siebie moc potężnej liczby koni mechanicznych, wyjątkową w swojej klasie, oferującą pionierski stosunek do masy motocykla w kategorii wyższej klasy średniej. Ważąc mniej niż Yamaha YZF-R6, lekki, mocny i zwinny MT-09 będzie objawieniem dla tych kierowców, którzy wychowali się na bardziej tradycyjnych konstrukcjach.

Bazując na charyzmatycznym wyglądzie oryginalnych modeli MT, w których masa pojazdu była przesunięta do przodu, lekkie nadwozie pozbawione owiewek uwidacznia kompaktowy silnik i koncentruje uwagę na muskularnym wyglądzie w stylu motard, który podkreśla dynamiczny wizerunek motocykla.

Premiera MT-09 oznacza coś więcej niż tylko nowy rozdział w ewolucji Yamaha. Ten pozbawiony owiewek, 3-cylindrowy motard nowej generacji oferuje ekscytującą alternatywę dla tych kierowców, którzy rozumieją, co oznacza kształt krzywej momentu obrotowego. A jazda sportowa już nigdy nie będzie taka sama.

Inspirowany ciemną stroną Japonii

Choć niektórzy odwiedzający mogą postrzegać Japonię jako kraj konserwatywnego, pełnego poszanowania społeczeństwa, w którym konformizm wyznacza standardy zachowania, pod tym stereotypowym wizerunkiem kryje się tętniąca życiem subkultura, w której nieustannie wyłaniają się nowe mody oraz idee.  Począwszy od widowiskowego drift racingu, po szaleństwo japońskich torów wyścigowych, inna strona japońskiego społeczeństwa jest odpowiedzialna za jedne z najbardziej dzikich i wspaniałych trendów.  Te same twórcze moce, które kierują ciemniejszym, niekonwencjonalnym obliczem Japonii, stworzyły właśnie nowy gatunek brutalnego zwierzęcia, które odmieni świat sportów motocyklowych.

MT-09: Kolejna generacja motocykli sportowych

Brutalny moment obrotowy. Kontrola motarda. Odsłonięte serce motocykla. Nowa ekscytacja.

MT-09 to coś więcej niż kolejna generacja motocykli sportowych. Ta maszyna, zmieniając zasady gry, reprezentuje całkowicie nowy kierunek w rozwoju Yamahy. Koncentrując się na podstawie mocnego momentu obrotowego, zwinnym prowadzeniu i pełnej kontroli, ten absolutnie nowy, 3-cylindrowy motocykl został stworzony, by zapewniać ekscytującą i pełną przyjemności jazdę.

Yamaha wierzy, że nadszedł czas, aby zaoferować europejskim kierowcom możliwość doświadczenia kompaktowej maszyny klasy średniej o wysokim momencie obrotowym, zaprojektowanej, aby przenieść nowe poziomy osiągów silnika i podwozia na ulice.

Decyzja firmy o wprowadzeniu urozmaicenia w klasie 3-cylindrowców odzwierciedla fakt, że bardzo wielu dzisiejszych kierowców sportowych kładzie duży nacisk na charakter silnika oraz właściwości jezdne w codziennym użytkowaniu. Chociaż na rynku zawsze pozostanie miejsce dla potężnych, 4-cylindrowych motocykli, Yamaha wierzy, że 3-cylindrowy rozkład wykorzystany w MT-09 otwiera wiele nowych możliwości.

Łącząc najlepsze cechy rzędowego silnika cztero- i dwucylindrowego, nowa, lekka, 3-cylindrowa jednostka Yamahy oferuje nowe, ekscytujące doświadczenie tym kierowcom, którzy będą się przesiadać z mniejszych pojazdów klasy 600 cm3 lub większych klasy 1000 cm3.

Dostarczając pionierski w tej klasie moment obrotowy i wysokie poziomy mocy razem z gardłowym dźwiękiem wydechu, ten łatwy w prowadzeniu motocykl klasy średniej wyznacza nowy standard w kategorii sportowej.

Tło europejskiego rynku motocykli sportowych

Na europejskim rynku popyt na motocykle sportowe liczy około 40% całej sprzedaży, co czyni go największym sektorem. Pomimo ekonomicznego spowolnienia w Europie, ta szczególna klasa doświadczyła wysokiego poziomu sprzedaży i Yamaha wierzy, że ten trend utrzyma się, zwłaszcza w klasie 700-999 cm3.

Coraz więcej kierowców w Europie docenia zalety posiadania motocykla sportowego na własność. Wyprostowana pozycja jazdy sprawia, że są one idealne do codziennego użytku, włączając w to weekendową jazdę sportową i rekreacyjną, a rodzaj mocy i właściwości jezdnych sprawdza się podczas prowadzenia w różnych warunkach.

Dane Techniczne Yamaha MT-09

 

·                     Całkowicie nowy, 3-cylindrowy motocykl sportowy

·                     115 KM, 85 Nm

·                     Masa z płynami 188 kg / ABS 191 kgMasa na sucho* 171 kg / ABS 174 kg

·                     Liniowe i przyjemne oddawanie mocy

·                     Najlepszy stosunek mocy do wagi w klasie Sport od 700 cm3

·                     Lżejszy od YZF-R6

·                     Smukłe, lekkie, aluminiowe podwozie

·                     Styl Motarda bez owiewek, z przesuniętą do przodu masą

·                     Kompaktowa konstrukcja nadwozia

·                     Wyprostowana pozycja jazdy w celu zapewnienia maksymalnej kontroli

·                     Poprawiona ergonomia zmniejsza stres kierowcy podczas jazdy

·                     Nowy rodzaj motocykla dostarczający silne pozytywne emocje podczas jazdy

 

SILNIK MT-09

Kompaktowy i lekki, 3-cylindrowy silnik chłodzony cieczą

Bez wątpienia najbardziej znaczącą cechą nowego MT-09 jest całkowicie nowy, 3-cylindrowy silnik, który jest kluczowym elementem kształtującym charakter i wyczucie tego nowego motocykla sportowego klasy średniej. Podczas intensywnego procesu twórczego celem było stworzenie kompaktowego i lekkiego, 3-cylindrowego silnika produkującego brutalny, lecz płynny moment obrotowy oraz dużą moc w wysokim zakresie obrotów. Uwagę poświęcono również temu, aby uzyskać zadowalający dźwięk zarówno zasysanego powietrza, jak i wydechu, oraz stworzyć wizualnie atrakcyjny silnik, który wzmagałby poczucie dumy z faktu jego posiadania. Ponadto, zespół opracowujący MT-09 położył równie duży nacisk na uzyskanie wydajności ekonomicznej oraz dobrych, przyjaznych środowisku osiągów.

Przy takich właściwościach jak stosunek średnicy do skoku tłoka 78 x 59,1 mm w celu uzyskania pojemności 847 cm3, ten całkowicie nowy, 4-suwowy, 4-zaworowy silnik DOHC pracuje przy stopniu sprężania 11.5:1. Średnica zaworu dolotowego wynosi 31 mm, podczas gdy średnica zaworu wydechowego mierzy 25 mm, a dzięki ustawieniu zaworów pod niedużym kątem 26,5 stopnia, nasi inżynierowie zdołali utrzymać ultra kompaktowe komory spalania w celu szybszych procesów spalania i większego momentu obrotowego.

Tłoki z kutego aluminium są wyposażone w korbowody wykonane w technologii rozszczepienia (FS), oferując zwiększoną precyzję inżynierii. Tłoki o średnicy 78 mm pracują wewnątrz platerowanych cylindrów, zapewniając skuteczne rozprowadzenie ciepła. MT-09 jest również pierwszym wielocylindrowym motocyklem Yamaha produkowanym seryjnie, który wykorzystuje konstrukcję przesuniętego cylindra.

Filozofia liniowego oddawania momentu obrotowego „Crossplane”

Całkowicie nowy, 3-cylindrowy silnik modelu MT-09 został opracowany, aby uosabiać esencję „Filozofii Crossplane” Yamahy, która polega na zapewnianiu natychmiastowej reakcji przepustnicy razem z potężnym momentem obrotowym w niskim i średnim zakresie obrotów. Jedną z nieodłącznych cech charakterystycznych konstrukcji 3-cylindrowego silnika jest liniowa dostawa mocy i to ona określa fundamentalny charakter MT-09.

Całkowicie nowy silnik posiada 120º wał korbowy, który dostarcza regularną kolejność zapłonu przy 0º, 240º i 480º, i to te równe przerwy w zapłonie zapewniają płynną dostawę momentu obrotowego razem z ekscytującym czuciem mocy przy wysokich obrotach. W porównaniu z 4-cylindrowym silnikiem rzędowym ze 180º wałem korbowym, 3-cylindrowa jednostka w modelu MT-09 przekazuje kierowcy silniejsze odczucie momentu obrotowego.

3-cylindrowa konstrukcja MT-09 jest również lżejsza, smuklejsza i bardziej kompaktowa w porównaniu z konstrukcjami 4-cylindrowymi, rzędowymi i waży około 10 kg mniej niż silnik Yamaha FZ8. Dało to naszym projektantom możliwość wyprodukowania odpowiednio kompaktowego i zwinnego w prowadzeniu, sportowego podwozia. Ogólna szerokość silnika również została zminimalizowana za pomocą ciśnieniowego montażu kół zębatych na ramieniu korby – procesu, który pozwala na redukcję przestrzeni między cylindrami.

Kompaktowy wałek wyrównoważający w celu płynniejszego działania

W celu zminimalizowania niechcianych wibracji, przy jednoczesnym umożliwieniu kierowcom MT-09 czerpania przyjemności z potężnej mocy, silnik został wyposażony w główny, przeciwstawny, obracający się wałek wyrównoważający.

Całkowicie nowa, 6-biegowa skrzynia biegów ze zoptymalizowanymi przełożeniami

W celu maksymalnego zwiększenia potencjału liniowej mocy wyjściowej i momentu obrotowego, inżynierowie Yamahy opracowali całkiem nową przekładnię, która została tak zaprojektowana, aby pasować do unikalnego charakteru silnika w modelu MT-09. Aby obsłużyć falę momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotów, MT-09 pracuje przy stosunkowo wysokim przełożeniu wstępnym napędu 1.708 (FZ8 = 1.512), jak i wtórnym, a przełożenia sześciu biegów zostały tak ustawione, aby zoptymalizować właściwości jezdne motocykla w codziennych warunkach jazdy. Nowa przekładnia uzupełnia zarówno natychmiastową reakcję przepustnicy silnika, jak i jego potężny moment obrotowy w niskim i średnim zakresie obrotów, oferując nagłe przyspieszenie oraz sportowe, ekscytujące wrażenia z jazdy.

Projektanci Yamahy skoncentrowali swoje wysiłki również na oszczędnym wykorzystaniu przestrzeni, czego efektem jest nowa, bardzo kompaktowa, 6-biegowa przekładnia. Poza mniejszymi wymiarami 3-cylindrowego silnika, ta nowa skrzynia biegów pozwoliła na użycie lekkiego i kompaktowego podwozia.

Wtrysk paliwa (FI)

System wtrysku paliwa (FI) posiada 12-otworowe wtryskiwacze, które zostały zaprojektowane, aby dostarczać rozpylone paliwo w postaci kropel rozmiaru kilku mikronów. Wtryskiwacze te są przymocowane bezpośrednio do 4-zaworowej głowicy cylindrów, co zapewnia wysoce precyzyjny wtrysk paliwa bezpośrednio na brzegi zaworów i gwarantuje dobrą wydajność paliwa. Dodatkową zaletą umiejscowienia wtryskiwaczy bezpośrednio na głowicy jest możliwość zastosowania krótszego korpusu przepustnicy, co pozwala osiągnąć wysoką wydajność układu dolotowego podczas wysokich obrotów silnika.

Zasięg 240 km+

Innym ważnym aspektem systemu paliwowego jest zamontowanie kompaktowej i lekkiej pompy paliwa. Rozwiązanie to pozwoliło na zastosowanie wąskiego, 14-litrowego zbiornika paliwa. Wydajny system wtrysku paliwa wraz z YCC-T, zapewnia MT-09 potencjalny zasięg na 14-litrowym zbiorniku wynoszący 240 lub więcej kilometrów, w zależności od panujących warunków.

Kanały dolotowe różnej długości

Kolejną cechą, która ma na celu podkreślenie charakterystyki potężnego momentu obrotowego silnika, jest opadający system dolotowy, który wykorzystuje kanały o różnej długości. Pierwszy kanał ma długość 102,8 mm, drugi 82,8 mm, a trzeci 122,8 mm. Różnice te sprawiają, że w każdej głowicy cylindra występują inne warunki, tworząc uzupełniające się krzywe mocy i momentu obrotowego silnika. W połączeniu z wysoce wydajnym systemem zwiększającym moment obrotowy YCC-T, kanały dolotowe sprawiają, że MT-09 jest wszechstronny i sprawia dużą przyjemność z jazdy, zarówno podczas codziennych dojazdów do pracy, jak i weekendowych przejażdżek krętymi, pozamiejskimi drogami. Występuje jeszcze jeden, dodatkowy aspekt zastosowania kanałów dolotowych o różnej długości. Jest nim gardłowy dźwięk zasysanego powietrza, który w połączeniu z układem wydechowym nadaje MT-09 unikalny, zmysłowy dźwięk.

Wydajny system elektronicznego sterowania przepustnicą – Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T)

Inżynierowie Yamahy podjęli się zbudowania motocykla, który zapewni natychmiastową reakcję silnika w celu osiągnięcia wysokiego poziomu symbiozy kierowcy z maszyną. Jednym z głównych czynników pozwalających osiągnąć ten poziom połączenia jest zastosowanie YCC-T, który wywodzi się z naszych modeli SuperSport YZF-R. Ten bezlinkowy system wyczuwa każdy ruch manetki, a ECU momentalnie uruchamia zawór przepustnicy, zapewniając natychmiastową reakcję silnika. Prędkość elektronicznie sterowanego systemu jest tak duża, że daje to wrażenie, jakby silnik MT-09 był przedłużeniem nadgarstka kierowcy, reagującym na jego każde skinienie, dając ogromną pewność podczas jazdy – szczególnie, gdy wymagane jest gwałtowne przyspieszenie.

Yamaha D-MODE: wybierz duszę, która Ci odpowiada

Aby zapewnić kierowcy MT-09 odpowiednie emocje, jakich potrzebuje w zależności od różnych sytuacji panujących na drodze, motocykl został wyposażony w system Yamaha D-MODE. Kierowca ma do wyboru trzy różne ustawienia map systemu kontroli przepustnicy: tryb STD, tryb A i tryb B.

Tryb STD został zaprojektowany do stosowania go w szerokim zakresie warunków panujących na drodze, pozwalając kierowcy cieszyć się 3 cylindrowym silnikiem liniowo oddającym moment obrotowy i zapewniającym wysokie osiągi w całym zakresie obrotów.

W trybie A Mode silnik MT-09 dostarcza maksymalny poziom adrenaliny. Ustawienia te dają ostrzejszą reakcję przepustnicy w niskim i średnim zakresie obrotów zapewniając mocniejsze doznania podczas bardziej agresywnej sportowej jazdy.

Na koniec tryb B dostarcza łagodniejszą reakcję przepustnicy oraz łatwą w kontroli charakterystykę mocy, która jest idealna do jazdy po mieście lub w niekorzystnych warunkach drogowych lub pogodowych.

Ukryty wydech 3-w-1 

MT-09 jest wyposażony w zintegrowany pojedynczy układ wydechowy typu 3-w-1 i krótki tłumik końcowy z trzema wewnętrznymi komorami odprężającymi. Masywny tłumik emituje przyjemny dźwięk podkreślający unikatowy charakter motocykla, a jego ukryte podwieszone umiejscowienie wpływa na centralizację masy, która podczas pokonywania zakrętów pomaga zapewnić lekkie prowadzenie i przewidywalne zachowanie.

W celu maksymalnego wykorzystania pulsacji w układzie wydechowym trzy rury ze stali nierdzewnej posiadają tubowe połączenie między rurami 1 i 2 oraz 2 i 3,  a także są pokryte powłoką Nanofilm pomagającą zachować fabryczny, świeży wygląd i zapobiegającą powstawaniu przebarwień, plam i rdzy.

Rozbudowane metody oszczędzające przestrzeń i właściwości redukujące wagę

Stylistyka obniżająca wagę i oszczędzająca przestrzeń została zastosowana na szeroką skalę w tym motocyklu nowej generacji, dzięki czemu jest on jedną z najlżejszych maszyn w kategorii powyżej 700 cm3 przy masie 188 kg z płynami/171 kg na sucho*. Dla porównania, MT-09 jest lżejszy niż motocykl SuperSport YZF-R6 rozpoznawany jako jeden ze zwinniejszych w swojej klasie.

Specjalnie zaprojektowana miska olejowa sprawia, że trzy rury wydechowe przylegają ściśle do silnika, zapewniając kąt pochylenia 51º, pozwalający kierowcy MT-09 cieszyć się pokonywaniem zakrętów na poziomie maszyny typu SuperSport. Nieregularny kształt miski, która zwęża się w kierunku podstawy, również pozwala zredukować przemieszczanie się oleju i powstawanie bąbelków podczas gwałtownych manewrów motocyklem, co zapewnia lepsze właściwości smarne.

Oszczędność masy została osiągnięta także dzięki zastosowaniu innowacyjnego „pół-grzybkowego” napinacza łańcucha rozrządu, który jest lżejszy i bardziej kompaktowy od tradycyjnego, a także posiada mniej ruchomych części.

Kolejną oszczędność masy daje zastosowanie zintegrowanej komory odpowietrzającej, która jest wbudowana w osłonę głowicy cylindrów. Nadmierne ciśnienie powietrza wewnątrz silnika jest odprowadzane za pomocą odpowietrznika do filtra powietrza, podczas gdy w innych modelach te komory są zwykle umieszczone za skrzynią korbową. Umieszczenie odpowietrznika MT-09 bliżej filtra powietrza zredukowało długość rury sprawiając, że silnik wygląda lżej i czyściej.

Układ chłodzenia również został poddany kreatywnemu procesowi tworzenia, co znacznie uprościło rozmieszczenie przewodów. Poprzez dostosowanie względem siebie pozycji chłodnicy, pompy wody i termostatu nasi inżynierowie byli w stanie znacznie zmniejszyć ilość wymaganych przewodów, co przekłada się na niższą wagę i poprawę wyglądu. Na nowo zaprojektowany układ chłodzenia posiada termostat w punkcie, gdzie chłodziwo wpływa do silnika. Podczas zimnego rozruchu termostat ogranicza przepływ wody tylko do płaszcza wody, zapewniając krótszy czas nagrzewania, zmniejszając zużycie paliwa i szybszą aktywację katalizatora – redukując emisję spalin.

Główne cechy silnika Yamaha MT-09

·         850 cm3, chłodzony-cieczą, 4-suwowy, 3-cylindrowy, DOHC, 4-zaworowy

·         „Filozofia Crossplane” liniowego oddawania momentu obrotowego

·         115 KM @ 10 500 obr/min

·         85 Nm @ 8500 obr/min

·         78 mm x 59,1 mm średnica x skok tłoka

·         120º wał korbowy z kolejnością zapłonu 0º, 240º i 480º

·         Wąski kąt rozwarcia zaworów ze stopniem sprężania 11.5:1

·         Kompaktowy przeciwbieżny wałek wyrównoważający

·         Wtrysk paliwa z YCC-T

·         Wysoka wydajność paliwa i 14-litrowy zbiornik oferują zasięg ponad 240 km

·         Tłoki z kutego aluminium i platerowane cylindry

·         Opadający wlot z kanałami różnej długości

·         Nowa konstrukcja 6-biegowej przekładni z kompaktowym sprzęgłem

·         Bezrurowa konstrukcja układu chłodzenia

·         Pojedyncza rura wydechowa z tłumikiem typu 3-w-1

·         Kompaktowa miska olejowa umożliwia kąt przechylenia 51º

·         Przełączane mapy trybu Yamaha D-mode

·         Kompaktowy i lekki silnik waży jedynie 60 kg

PODWOZIE MT-09

Absolutnie nowa, lekka i kompaktowa rama z odlewanego ciśnieniowo aluminium CF 

Aby umożliwić kierowcy optymalizację osiągów nowego, 3-cylindrowego silnika o wysokim momencie obrotowym, MT-09 posiada całkowicie nowe, kompaktowe i lekkie aluminiowe podwozie. Mniejsze rozmiary i waga silnika dały naszym konstruktorom większą swobodę w procesie projektowania ramy.

Jej konstrukcja składa się z połówek wykonanych z odlewanego ciśnieniowo aluminium CF, które, jak w przypadku ramy modelu MT-01, są połączone śrubami przy główce ramy i okolicy tylnej osi. W porównaniu z modelem 4-cylindrowym w tej samej klasie pojemności, takim jak FZ8, MT-09 zyskuje około 10 kg oszczędności masy w silniku i kolejne 10 kg w podwoziu, stając się jednym z najlżejszych motocykli sportowych w klasie powyżej 700 cm3 przy wadze z płynami 188 kg.

Ogólne kompaktowe rozmiary z centralizacją masy

Jednym z głównych założeń w trakcie opracowywania modelu MT-09 było stworzenie maszyny, która oferuje kierowcy więcej przyjemności i frajdy dzięki możliwości jej kontrolowania bez żadnego stresu. Dobrze zaprojektowany motocykl bardziej niż jakikolwiek inny środek transportu powinien sprawiać wrażenie integracji z ciałem kierowcy.

Uważnie dobierając wymiary takich elementów, jak rozstaw kół, wysokość siedziska, kąt główki ramy i ogólna pozycja jazdy, projektanci Yamahy byli w stanie wyprodukować kompaktowe i łatwe w prowadzeniu podwozie, które w sposób adekwatny reaguje na każdą intencję kierowcy. Naturalne właściwości prowadzenia MT-09 są podkreślone scentralizowaną masą pojazdu z wykorzystaniem nisko umieszczonego, podwieszonego tłumika i niemalże poziomego tylnego amortyzatora. Oprócz pozytywnego wpływu na właściwości prowadzenia, umiejscowienie tych kluczowych elementów również przyczynia się do smukłej i kompaktowej konstrukcji modelu MT-09.

Asymetryczny wahacz z odlewanego ciśnieniowo aluminium CF z zewnętrznie zamontowanymi sworzniami

Wahacz jest wykonany z odlewanego ciśnieniowo aluminium CF, a jego lewa i prawa strona zostały przyspawane razem z wytłaczanymi, aluminiowymi poprzeczkami. Taka konstrukcja zapewnia równowagę sztywności i minimalizuje masę nieresorowaną, oferując reagujące i wygodne działanie zawieszenia.

W celu skonstruowania kompaktowego podwozia, oś wahacza została umieszczona na zewnątrz ramy w systemie podobnym do tego, który wykorzystano w MT-01. W ten sposób szerokość podwozia została zredukowana w obrębie podnóżków i przypomina typową maszynę 2-cylindrową w układzie rzędowym, nadając całemu motocyklowi smuklejszy i bardziej zwinny wygląd.

Regulowane systemy przedniego i tylnego zawieszenia

MT-09 jest wyposażony w nowo zaprojektowany przedni widelec typu upside-down, który składa się z odpornych na wyginanie się 41 mm rur, zapewniających progresywne i miękkie właściwości zawieszenia. Ten nowy widelec oferuje 137 mm skok koła, czyli o 7 mm większy niż w FZ8, zapewniając większy komfort jazdy i czytelną reakcję układu kierowniczego na różnych nawierzchniach, począwszy od bruku po gładki asfalt. Górna półka kierownicy wykonana z odlewu aluminiowego oraz potrójny dolny zacisk z kutego aluminium minimalizują masę MT-09, a nowy przedni widelec ma regulację tłumienia odbicia.

Tył MT-09 jest obsługiwany za pomocą innowacyjnego zawieszenia Monocross typu link, które zawiera niemalże poziomy amortyzator umiejscowiony pod siedziskiem. Umiejscowienie amortyzatora nie tylko przyczynia się do centralizacji masy motocykla, która poprawia prowadzenie, lecz także wysmukla układ podwozia, a jego lokalizacja pod siedziskiem chroni amortyzator i jego łączniki przed zabrudzeniami na drodze, co z kolei wpływa na wolniejsze zużycie. Tylne zawieszenie posiada regulację tłumienia odbicia i napięcia wstępnego sprężyny, dzięki czemu może być dostosowane do wielu różnych warunków na drodze, jak i preferencji kierowcy.

Dwie pływające 298 mm przednie tarcze z zaciskami montowanymi radialnie

MT-09 jest wyposażony w całkowicie nowy system hamulcowy, zaprojektowany, aby zapewniać jego dokładne wyczucie. Dwie pływające, 298 mm przednie tarcze są obsługiwane przez montowane radialnie zaciski, które dostarczają ostrej i równomiernej siły hamowania. Ten nowy, zaawansowany układ jest też wyposażony w pompę główną oraz przewody hamulcowe o wysokiej specyfikacji, a także w dostępne w standardzie spiekane klocki hamulcowe w celu ochrony przed zanikiem hamulców. Tył MT-09 obsługuje 245 mm tarcza z zaciskiem, oferująca dobre wyczucie i łatwą kontrolę.

Całkowicie nowe, 10-szprychowe koła z radialnymi oponami

W celu uwydatnienia kompaktowego i zwinnego charakteru MT-09 oraz dla podkreślenia wizerunku jednośladu o przesuniętej do przodu masie, ten nowej generacji motocykl sportowy jest wyposażony w nowe, 10-szprychowe koła z odlewanego aluminium. Ich lekka konstrukcja minimalizuje masę nieresorowaną pojazdu, co poprawia właściwości czułego zawieszenia, a koła są wyposażone w nowe, radialne opony, które zostały specjalnie opracowane we współpracy z producentem. Z przodu znajduje się opona 120/70ZR17, a tył jest wyposażony w oponę 180/55ZR17, która zapewnia duży poziom stabilności i przyczepność.

Bezstresowa ergonomia wyprostowanej, smukłe pozycji jazdy

Ergonomia MT-09 została specjalnie opracowana w celu zaoferowania kierowcom możliwości dostosowania pozycji jazdy do ich różnych gabarytów, zwiększając komfort podczas jazdy w różnym stylu i w różnych warunkach.

Jedną z najważniejszych właściwości, przyczyniających się do zrelaksowanej pozycji jazdy, jest siedzisko o długości 400 mm, o niemalże płaskim profilu. Jego długość i kształt pozwalają kierowcy na zmianę pozycji podczas różnych sytuacji, a matowa powierzchnia zapewnia doskonałą przyczepność.

14-litrowy, stalowy zbiornik paliwa został wykonany w nowej technologii, która umożliwia uzyskanie niezwykle stylowych zaokrągleń, które wcześniej nie były osiągalne w stalowej konstrukcji. Nowy zbiornik jest również bardzo wąski w okolicach siedziska i zawiera wgłębienia na kolana, które pozwalają kierowcy na przyjęcie kompaktowej, wygodnej pozycji jazdy.

Lekka, zwężana kierownica jest użyta po raz pierwszy w sportowym motocyklu Yamahy i będąc umieszczoną stosunkowo wysoko na aluminiowej półce, przyczynia się do naturalnej, wyprostowanej pozycji jazdy.

Wysokiej jakości oświetlenie, oprzyrządowanie i elementy

Absolutnie nowy zamontowany symetrycznie, lekki panel instrumentów LCD zawiera cyfrowy wyświetlacz słupkowy obrotomierza oraz bardzo poręczny wskaźnik włączonego biegu.

Przesuwany włącznik elektrycznego rozrusznika obejmuje główny wyłącznik, a nowy panel przekaźników MT-09 jest najlżejszą i najbardziej kompaktową konstrukcją, jaka kiedykolwiek została użyta w motocyklu marki Yamaha.

Kompaktowe sześciokątne lusterka podkreślają specyficzną konstrukcję motocykla o przesuniętej do przodu masie i dopełniają ogólny, nowoczesny styl modelu MT-09.

Zaawansowana technologia motocykla jest podkreślona za pomocą dźwigni hamulca, pedałów zmiany biegów i podnóżków wykonanych z kutego aluminium. Kanciasta lampa przednia posiada konstrukcję wieloreflektorową, a tylne światło LED inspirowane MT-01 ma oddzielną lewą i prawą lampę, które świecą się przy włączonych światłach, podczas gdy cała powierzchnia świeci się podczas hamowania.

Główne cechy podwozia Yamaha MT-09

·         Lekka rama z elementami z odlewanego ciśnieniowo aluminium CF

·         Lekki, asymetryczny wahacz z odlewanego ciśnieniowo aluminium CF

·         Zewnętrznie zamontowane sworznie wahacza redukujące szerokość podwozia

·         188 kg masy z płynami, 171 kg masy suchej*

·         Tylne zawieszenie Monocross typu link z poziomym amortyzatorem

·         Przedni widelec z 41 mm rurami

·         Nowa konstrukcja lekkich, 10-szprychowych kół z aluminiowego odlewu

·         Przednie i tylne 17-calowe opony radialne

·         14-litrowy, wąski zbiornik paliwa z wgłębieniem na kolana

·         Dwie pływające 298 mm przednie tarcze

·         Montowane radialnie zaciski z 4-cylindrowymi przeciwstawnymi tłoczkami

·         Spiekane klocki hamulcowe

·         Długie, 400 mm płaskie siedzisko oferujące szeroką gamę pozycji jazdy

·         Wieloreflektorowe światło główne

·         Hamulec i pedały zmiany biegów z kutego aluminium

·         Tylne światło LED o oddzielnej lewej i prawej lampie i pełnym podświetleniem powierzchni jedynie w trakcie hamowania

·         Nowa konstrukcja sześciokątnych lusterek wstecznych

·         Lekki panel oprzyrządowania LCD

·         Nowa kompaktowa skrzynia zmiany biegów

 

Oryginalne akcesoria Yamaha

W celu podkreślenia wszechstronnego charakteru modelu MT-09 Yamaha zaprojektowała unikalną gamę stylowych i funkcjonalnych akcesoriów, które będą dostępne na rynku wraz z pojawieniem się tego modelu w sprzedaży.

Obszerna linia akcesoriów została stworzona specjalnie po to, aby zaspokoić różne potrzeby szerokiego spectrum użytkowników, od najbardziej ukierunkowanych sportowo kierowców, po tych, którzy szukają funkcjonalnych rozwiązań.  Wszystkie akcesoria zostały specjalnie zaprojektowane z myślą o MT-09, oferując jego właścicielowi możliwość spersonalizowania tego motocykla nowej generacji i zwiększenia swojej przyjemności z jazdy oraz codziennego użytkowania.

Szczegóły dotyczące gamy akcesoriów zostaną przedstawione bliżej daty inauguracji modelu MT-09 na rynku sprzedaży.

Nowy motocykl. Nowe doświadczenie. Nowy kierunek.

W długiej i znakomitej historii Yamahy, firma była odpowiedzialna za stworzenie jednych z najbardziej innowacyjnych i przełomowych motocykli, które zawładnęły wyobraźnią całych pokoleń kierowców. Już od momentu wprowadzenia na rynek pierwszego motocykla tej marki, Yamaha zawsze była nastawiona na tworzenie inspirujących, nowych modeli, projektowanych z myślą o dostarczeniu wyjątkowego uczucia przyjemności oraz satysfakcji.

W ciągu ostatnich sześciu dziesięcioleci Yamaha stale przesuwała konstrukcyjne granice motocykli za pomocą nowych koncepcji, technologii i kierunków. Yamaha jest gotowa, aby dokonać kolejnego przełomu i otworzyć nowy rozdział w historii firmy, inaugurując 3-cylindrowy MT-09. Całkowicie nowy, sportowy motocykl kolejnej generacji został zaprojektowany, aby dostarczać zupełnie nowe doświadczenia podczas jazdy, kładąc nacisk na kontrolę, moment obrotowy i zwinność.

Yamaha MT-09. Rozpoczyna się nowa epoka.

Kolory Yamaha MT-09

Deep Armor z logo MT na zbiorniku paliwa

Blazing Orange z logo MT na zbiorniku paliwa

Race Blu

Matt Grey

Ceny Yamaha MT-09

Yamaha MT-09 – 32 900 PLN

Yamaha MT-09 ABS – 34 900 PLN

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
100%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
7 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe Dziadek100
    12 czerwca 2013 at 21:01

    Popieram Wodza.Testy skuterów które tak naprawdę nie są testami,raczej prezentacjami i może nawet reklamami.Zaczynają pojawiać się motocykle,tylko czekać aż zaczną się pojawiać samochody.Przemilczę działanie forum…

  • Zdjęcie profilowe WODZU
    12 czerwca 2013 at 21:08

    Dziadek100 napisał:

    Popieram Wodza.Testy skuterów które tak naprawdę nie są testami,raczej prezentacjami i może nawet reklamami.Zaczynają pojawiać się motocykle,tylko czekać aż zaczną się pojawiać samochody.Przemilczę działanie forum…

    Kiedyś był to portal pasjonatów skuterów – z założycielem na czele. Miła rodzinna atmosfera itp. Teraz została komercha i burdel na forum. Info dla tego co wstawił ten art. – nie czytałem go – nie interesują mnie MOTOCYKLE!!! Jest wiele lepszych portali motocyklowych niż skuterowo 🙂

  • Zdjęcie profilowe degename
    12 czerwca 2013 at 21:11

    Niestety szukając opisów Gilery Runner (szukałem zdjęcia gołej ramy i rozmieszczenia poszczególnych elementów) google odsyłało mnie do skuterowo.com na którym nic nie było na ten temat, za to do wyboru dużo innych artykułów które mnie nie interesowały…

  • Zdjęcie profilowe WODZU
    12 czerwca 2013 at 21:16

    to się nazywa tagowanie tematów 🙂 Byle na skuterowo… a może już motorowo.com?

  • Zdjęcie profilowe
    12 czerwca 2013 at 21:32

    Eeeech… i dodatkowo artykuł jest bardziej szczegółowy niż,jakikolwiek inny opis skutera. Pomijam fakt, ze wygląda na jakąś \”kalkę\” z materiału reklamowego.

  • Zdjęcie profilowe WODZU
    12 czerwca 2013 at 22:47

    A to jest skuter? Czy może nie trafiłem na stronę o skuterach? Przegięcie.

  • Zdjęcie profilowe OstRy
    15 czerwca 2013 at 20:23

    Panowie proste

    Hajs się musi zgadzać