Aktualnie czytasz:
Skuter i technika: Układ zapłonowy
12

Znakomita większość skuterów, które możemy spotkać na rynku wyposażona jest w elektroniczny zapłon. Składa się on z kilku elementów, poniżej opiszemy każdy z nich. Żeby do poznania zasady działania układu zapłonowego CDI nie była potrzebna specjalistyczna wiedza, a sam opis nie zajmował kilku stron maszynopisu, opis niektórych procesów został uproszczony. Mimo to Skuterowo.com dołożyło wszelkich starań, aby przedstawić zasadę działania zapłonu w popularnych chińskich skuterach i motorowerach.

Aby w silniku mogło dojść do zapalenia się mieszanki paliwowo-powietrznej, układ musi wiedzieć, kiedy ładunek jest najmocniej sprężony, a tłok znajduje się w najwyższym położeniu. Jest to możliwe dzięki czujnikowi położenia wału korbowego. W skuterach zazwyczaj znajduje się on pod osłoną wentylatora. Czujnik ten fachowo nazywa się impulsatorem lub czujnikiem Halla. Działa on podobnie jak licznik rowerowy – ilekroć przed czujnikiem przesunie się magnes, czujnik przesyła o tym „informację”. Czujnik montuje się zazwyczaj nad kołem magnesowym. Magnes montuje się na kole magnesowym – jest ono osadzone na końcu wału korbowego, do koła magnesowego zazwyczaj przykręcony jest wiatrak. Impulsy z impulsatora są przekazywane do modułu CDI. Ponadto pod kołem magnesowym znajduje się magneto – alternator prądu przemiennego (AC). Podczas pracy silnika generuje on prąd, stabilizowany w regulatorze napięcia. Część tego prądu jest także przekazywana do modułu zapłonowego. Dlaczego?

Moduł CDI zawiera w sobie układy elektroniczne, mały transformator, kondensator i kilka innych elementów niezbędnych do pracy. Napięcie prądu płynącego z magneta (a właściwie już z regulatora napięcia) zostaje podwyższone przez transformator do wartości od 400 do 600V, a następnie jest magazynowane w kondensatorze. Gdy układ elektroniczny otrzymuje impuls z czujnika Halla, kondensator jest rozładowywany, a prąd przepływa do cewki wysokiego napięcia.

W cewce wysokiego napięcia impuls elektryczny jest wzmacniany do nawet 40 kV (tysięcy voltów), następnie jest on przekazywany przez kabel wysokiego napięcia do fajki zapłonowej, a z niej do świecy. Świeca generuje iskrę, która zapala mieszankę sprężoną w cylindrze. Na to, w którym momencie impuls z modułu CDI zostanie wysłany do cewki ma wpływ ustalone przez producenta wyprzedzenie lub opóźnienie zapłonu. W tuningowych modułach niekiedy znajduje się potencjometr za pomocą którego można ustalić kąt wyprzedzenia zapłonu odpowiedni dla ustawień układu rozrządu.

Oczywiście, aby impulsy przekazywane do elektroniki były „trafne”, układ rozrządu musi być zestrojony z układem tłokowym – dlatego też na zębatce wałka rozrządu i kole magnesowym wybija się oznaczenia właściwego zestrojenia obu tych układów. Oczywiście, samo ustawienie znaczników „T” i „F” nic nie da, jeżeli w wyniku niewłaściwego montażu koło magnesowe zostanie źle zamontowane, lub impulsator uległ uszkodzeniu. Aby mieszanka została zapalona ważne są nawet takie „błahostki” jak właściwa przerwa między elektrodami świecy.

Jak zapewne pamiętają stali czytelnicy Skuterowo.com, w publikacjach o budowie silnika dwusuwowego i czterosuwowego podawaliśmy, że pełen cykl pracy silnika 2T wymaga jednego obrotu wału korbowego, natomiast 4T – dwóch jego obrotów. Jako, że na wale korbowym zamontowane jest koło magnesowe z magnesem impulsatora, toteż jego obroty mają wpływ na zapłon. Podczas, gdy jeden obrót wału w silniku dwusuwowym generuje dokładnie jeden zapłon na jeden cykl pracy, to w silniku czterosuwowym na jeden cykl pracy przypadają dwa zapłony – bo mamy dwa obroty wału. Do zapalenia mieszanki potrzebny jest jeden impuls, drugi natomiast – występujący po fazie (suwie) wydechu, a przed fazą ssania – jest ślepy.

Na koniec ciekawostka: Czy wiecie dlaczego moduł nazywa się CDI? Jest to słów od angielskiej frazy „Capacitor Discharge Ignition”, oznaczającej układ zapłonowy wykorzystujący wyładowania kondensatora.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
58%
Interesujące
24%
heh...
6%
Że co?
3%
Grrrr!
0%
Smutne
9%
12 Komentarze
1 2
  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    29 marca 2011 at 11:32

    No właśnie wiem, że stać się nie powinno, bo sprawfdziłem ale pali mi wtedy więcej. Tylko dziwne, bo np. 98 z Neste, lub Statoila pali więcej niż 95 (i to sporo), a Ultimate 98 z BP pali mniej. Może ktoś wie dlaczego tak jest? Może to kwestia dodatków, a nie oktanów?

  • Zdjęcie profilowe piter21051991
    15 kwietnia 2011 at 18:56

    Siemka:) mam pytanko…
    Rozchodzi się o to ze muszę zmieniać przerwę na świecy żeby mi skuter (4t) odpalił… jak zmniejszę przerwę do 0,25mm to pali na dotyk, 0,30 to już tak nie chętnie ale czasem załapie… a jak jest większą niż 0,35 to chociaż bym go chełtał przez 12h to nie odpali…
    może wie kros dlaczego tak jest??