Zmiany na egzaminach na kat. A2. Motocykle będą mogły mieć mniejsze silniki!

Już 1 listopada tego roku wejdzie w życie zmiana w prawie dotycząca egzaminów na prawo jazdy kategorii A2. Dzięki nowelizacji do egzaminów zostaną dopuszczone motocykle o mniejszych pojemnościach niż dotychczas. To doskonała informacja, zważywszy na to, że pojemność silnika w wielu przypadkach może mieć drugorzędne znaczenie.

W przypadku egzaminów oraz kursów na prawo jazdy kategorii A2 decydująca jest moc silnika. Dzięki zmianom w prawie do egzaminów zostaną dopuszczone motocykle o mniejszych pojemnościach – musimy pamiętać, że motocykle o pojemności 250 ccm mogą generować moc zbliżoną, a czasami przekraczającą  maksymalne wartości, określone dla prawa jazdy kat. A2. W związku z tym ustawodawca podjął decyzję o dopuszczeniu do egzaminów motocykli o mniejszych pojemnościach.

Do tej pory motocykl egzaminacyjny musiał spełniać poniższe wymagania:

Motocykl dwukołowy w zakresie prawa jazdy kategorii A2 powinien być wyposażony w: a) silnik spalinowy o mocy wynoszącej co najmniej 20 kW i nieprzekraczającej 35 kW, pojemności skokowej co najmniej 395 cm3 i posiadać stosunek mocy do masy własnej nieprzekraczający 0,2 kW/kg albo b) silnik elektryczny o mocy wynoszącej co najmniej 20 kW i nieprzekraczającej 35 kW i posiadać stosunek mocy do masy własnej co najmniej 0,15 kW/kg;

Aby stać się posiadaczem prawa jazdy kategorii A2, należy osiągnąć wiek 18 lat. Kategoria ta uprawnia kierowcę do poruszania się motocyklami o mocy maksymalnej 35 kW, czyli około 48 KM. Dodatkowym ograniczeniem jest również stosunek mocy do masy. Nie może on wynosić więcej niż 0,2 kW na 1 kg. Warto również wspomnieć, że motocykl może zostać zdławiony do 35 kW i spełniać wymogi kategorii A2, pod warunkiem, że jego moc nominalna nie przekraczała oryginalnie 70 kW.

PRAWO JAZDY A I PRZEPISY 2020: JAKIE ZMIANY CZEKAJĄ NAS W NOWYM SEZONIE?

Jak widzicie w ustalonych wymaganiach prawnych, dotyczących motocykla kategorii A2, nie ma ani zdania o wymaganej pojemności silnika. Do tej pory ustalona wartość minimalna dla motocykli egzaminacyjnych wynosiła 395 cm3, co mogło być uznawane za zasadę nieco pozbawioną sensu. Od 1 listopada minimalna pojemność pojazdu będzie wynosiła 245 cm3. Oczywiście ustawodawca nadal określa moc minimalną dla takiego pojazdu – jest to 20 kW.  Dzięki takim zmianom zdecydowanie powiększy się ilość motocykli spełniających warunki egzaminacyjne.

Czy takie podejście może być początkiem końca określania uprawnień do prowadzenia motocykli poprzez pojemność silnika?

 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Głupota, do tej pory 18 latek uczy się jazdy i zdaje egzamin na takim samym motocyklu jak na kat. A (Suzuki Gladius lub MT-07). Mia to sens i daje możliwość opanowania normalnego motocykla. Większość z tych ludzi zakupi jako pierwsze poważne maszyny ( w przypadku chopera/cruisera może to być i pojemność grubo ponad 1000cc), niektóre 600cc też da się legalnie zdławić. Jeżeli teraz będzie się szkolić 18 latków na lekkich “rowerkach” o poj. 250cc i mocy na minimum wymagań egzaminacyjnych to takiemu człowiekowi będzie o wiele trudniej opanować normalny motocykl, przecież żaden ze świeżych posiadaczy A2 nie kupi czegoś o poj. 250cc czy 400cc mając w alternatywie motocykle 600cc i więcej. Pytanie do autora: Jakiż to pierdzik 250cc czy nawet 400cc ma moc na poziomie dopuszczalnych wartości kat. A2. Pomijam przecinaka ZXR400 czy Bandyta 400 z rynku japońskiego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button