Yamaha Tenere 700 Extreme Edition: nadjeżdża ekstremalna Tereska! [zdjęcia, dane techniczne]

Ekstremalnie offroadowo, czyli coś dla największych miłośników adrenaliny

W skrócie
  • Nadjeżdża najbardziej ekstremalna wersja Yamahy Tenere 700
  • Yamaha Tenere 700 Extreme Edition - najbardziej offroadowa tenerka w historii właśnie trafia do oferty
  • Czym się odróżnia od podstawowej wersji? Jest tego trochę

Yamaha Ténéré już w dniu swojej premiery wstrząsnęła gamą motocykli i dokonała tego jak żaden inny motocykl Adventure nie zdołał do tej pory. Jej lekkie podwozie zachęcające do jazdy po każdym terenie oraz wydajny i legendarny już silnik CP2 sprawiają, że jest to naprawdę niezwykła i wszechstronna maszyna. Ta bardzo dualowa seria właśnie powiększa się o kolejną, tym bardziej ekstremalną nie tylko z nazwy wersję. Oto Tenere 700 Extreme Edition, czy wersja przeznaczona dla największych miłośników adrenaliny.

Bijemy się w pierś, wkurzaliśmy się już na Yamahę, czekając i czekając na rynkową premierę modelu Tenere 700. Ale nie tylko my nie mogliśmy się doczekać nowego i zapowiadającego się niezwykle ekscytująco motocykla z pogranicza rasowych dual-sportów. Na forach internetowych aż wrzało od frustracji motocyklistów łaknących sprzętu, który równie dobrze poradzi sobie w błocie, co na autostradzie. Ten moment w końcu nadszedł, a kolejne lata pokazały kolejne wariacje na temat tej ultra-uniwersalnej konstrukcji. Rok 2023 to kolejny sezon w towarzystwie najnowszego wcielenia kultowej już serii Tenere. I także tym razem Yamaha uraczyła nas nowością, dokładając do awanturniczej serii wersją o nazwie Extreme. Co jest tak ekstremalnego w tej Teresce?

Odkryj swoją ekstremalność

Powyższe hasło ma przyświecać nowej odsłonie japońskiego dual-sporta. Spece z Yamahy poszli drogą ewolucji i stworzyli motocykl, który zapowiadałem w momencie premiery wyprawowej wersji World Raid. Jak twierdzi producent, zainspirowany zwycięskimi w rajdach maszynami Yamaha, Ténéré 700 Extreme Edition został zaprojektowany, aby zabrać Cię jeszcze dalej, nawet w najtrudniejszym terenie. Dzięki wysokiej jakości zawieszeniu KYB, zwiększonemu prześwitowi, komponentom terenowym i trzyczęściowemu wyświetlaczowi TFT, ten ekstremalny model o pojemności 690 cm3 jest gotowy na wszystko. Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym motocyklistą przygodowym, czy dopiero zaczynasz przygodę z off-roadem, nowa Ténéré 700 Extreme Edition jest maszyną, która zasługuje na Twoją uwagę. Odkryj to teraz i idź na całość.

Yamaha Tenere Extreme

Tyle na zachętę możemy przeczytać wchodząc na podstronę ekstremalnej Teresy. Co zatem za tym stoi?

Yamaha Tenere 700 Extreme; najważniejsze informacje:

  • W pełni regulowany widelec KYB o średnicy 43 mm, skok przedniego koła 230 mm
  • Amortyzator cylindryczny, skok tylnego koła 220 mm
  • 5-calowy miernik TFT połączony z trzema motywami
  • Jednoczęściowe płaskie siodło rajdowe
  • Wysoki przedni błotnik w stylu enduro
  • Lekkie tytanowe podnóżki
  • Czterosuwowy silnik CP2 o pojemności 690 cm3
  • Przełączany ABS w trzech trybach
  • Ergonomiczny 16-litrowy zbiornik paliwa
  • Pełne oświetlenie LED i gniazdo USB

Yamaha Tenere Extreme

Testując Tenere World Raid na hiszpańskich górskich szutrówkach, powiedziałem kręcąc z tego eventu wideo, że zapewne należy się spodziewać przeszczepienia zapgrejdowanego zawieszenia i podzespolów do kolejnej odsłony wersji Rally Edition. I faktycznie tak się stało ale nie do końca, bo oto jest lżejsza wersja z 16-liutrowym zbiornikiem paliwa i poprawionym podwoziem oraz kokpitem z wersji World Raid, ale nie nazywa się Rally, a Extreme. Rally zostaje zatem standardowym motocyklem z innym malowaniem i pewnymi dodatkami w standardzie, natomiast to wersja Extreme przejęła pałeczkę jako najbardziej dopasiona i zdolna off-roadowo fabryczna Tenere 700.

Yamaha Tenere 700 w wersji ekstremalnej

Mamy tu więc przedni widelec KYB o skoku większym od standardowej Tenere 700 aż o 20 mm (230 mm). Dla lepszego efektu “full pro” zewnętrzne rury pokryto powłoką Kashima. Ważniejsze jest jednak to, że to zawieszenie dało się poznać jako bardziej czułe i precyzyjne niż standardowy widelec, a możliwość pełnej regulacji pozwoli ustawić maszynę pod swoje preferencje. Również przekonstruowane tylne zawieszenie wyposażono w nowy amortyzator i wydłużono jego skok także o 20 mm. Efektem jest zawias po prostu z wyższej półki dający jeszcze więcej możliwości i feelingu. Motocykl doposażono także w nowy pionowo ustawiony kolorowy wyświetlacz o przekątnej 5 cali. Posiada trzy tryby wyświetlania oraz przydatny podczas amatorskich rajdów roadbook. Obsłuży także aplikację Yamaha MyRide, dając możliwość sparowania z telefonem i związanych z tym udogodnień. Yamaha Tenere Extreme

Yamaha Tenere 700 Extreme to także płaska jednoczęściowa rajdowa kanapa, która dopełnia całości tak samo jak przedni błotnik rasowo poprowadzony wysoko, tuż pod półką – przynajmniej jego przednia część. Wracając do kanapy – ma o 20 mm grubsza wyściółkę, która podnosi jej wysokość i zwiększa jednocześnie komfort jazdy na długich dystansach. Do tego dołączają lekkie i wytrzymałe tytanowe podnóżki kierowcy o zwiększonej o 35% powierzchni. Yamaha Tenere Extreme

Nie zabrakło także znanych już z Tenere World Raid offroadowych trybów ABS, z możliwością wyłączenia układu przy tylnym kole, lub całkowitej rezygnacji z elektroniki.

Jedno jest pewne. Yamaha Tenere 700 Extreme to najbardziej hardkorowa tereska jaka kiedykolwiek opuściła fabrykę. Zapowiada się bardzo walecznie.

Jak na razie Tenere 700 Extreme ma trafić na rynek niemiecki, włoski i francuski. Czy pojawi się także w Polsce? Bardzo na to liczymy!

Yamaha Tenere 700 Extreme Edition; dane techniczne:

Typ silnika Czterosuwowy, dwucylindrowy, chłodzony cieczą, DOHC
Pojemność 689 cm3
średnica x skok 80,0 × 68,6 mm
Stopień sprężania 11,5:1
Maksymalna moc 54,0 kW (73,4 KM) przy 9000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 68,0 Nm przy 6500 obr./min
Smarowanie Mokra miska olejowa
Sprzęgło Mokry, wielotarczowy
Zapłon Zapłon elektroniczny (TCI)
Rozruch Rozrusznik elektryczny
Skrzynia biegów sześć biegów
Przeniesienie napędu Łańcuch
Zużycie paliwa 4,16 l/100 km
emisja CO₂ 100 g/km
Zasilanie EFI (elektroniczny wtrysk paliwa)
Rama podwójna kołyska, belka z rur stalowych
Kąt skrętu 27º
Pościg 105 mm
Przednie zawieszenie Odwrócony widelec teleskopowy
Tylne zawieszenie wahacze, wahacz
Skok przód 230 mm
Skok tył 220 mm
Przedni hamulec Podwójne tarcze o średnicy 282 mm sterowane hydraulicznie
Tylny hamulec Pojedyncza tarcza o średnicy 245 mm uruchamiana hydraulicznie
Przednia opona 90/90 – 21 M/C 54V
tylna opona 150/70 R 18 M/C 70V
Całkowita długość 2370 mm
Całkowita szerokość 905 mm
całkowita wysokość 1490 mm
wysokość siodełka 910 mm
Rozstaw osi 1595 mm
Minimalny prześwit 260 mm
Waga z płynami 205 kg
Pojemność zbiornika paliwa 16L
Pojemność zbiornika oleju 3L

 

Yamaha Tenere Extreme

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button