Popularne

Wszystko co powinieneś wiedzieć o motocyklowych przekładniach DCT

Przeniesienie napędu w wersji 2.0

W skrócie
  • Już ponad 220 tysięcy motocykli i skuterów Hondy w Europie jest wyposażonych w automatyczną przekładnię DCT
  • Przekładnia DCT, w zależności od wersji, dostosowana jest do pracy w zróżnicowanych warunkach, ale jej główna idea jest zawsze taka sama
  • Rozwiązanie to powstało by ułatwić jazdę jednośladami i sprawić, by obsługa pojazdu podczas jazdy stała się jeszcze mniej absorbująca kierowcę

Opracowana przez Hondę, skrzynia biegów DCT pojawiła się na rynku w 2010 roku, w modelu VFR1200F i obecnie jest jedną z najbardziej zaawansowanych przekładni dostępnych dla jednośladów. Od tej pory w samej Europie Honda psrzedała już ponad 220 tysięcy jednośladów z tym rozwiązaniem w układzie napędowym. Czym jest DCT i jak działa?

Głównym inżynierem projektu automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów DCT był Dai Arai, który twierdził, że największą zaletą tej przekładni jest odciążenie użytkownika od rutynowych czynności, dzięki czemu może on skupić się na tym, co w jeździe motocyklem przynosi największą frajdę, czyli na pokonywaniu zakrętów, szukaniu najlepszego toru jazdy, wyczuciu najlepszego momentu na hamowanie, no i oczywiście na przyspieszaniu. Każdy w tej kwestii zapewne ma swoje preferencje, ale nie można odmówić tej technologii wyrafinowania, skuteczności i podniesienia prostoty czynności potrzebnych do poruszania się jednośladem.

Skrzynie biegów DCT: Już ponad 12 lat w produkcji

Od momentu wprowadzenia DCT na rynek, Honda sprzedała w Europie blisko 220 000 wyposażonych w nią jednośladów. To z pewnością świadczy nie tylko o walorach tego rozwiązania, ale także o spełnianiu potrzeb współczesnych motocyklistów.

Modele z DCT

Africa Twin & Africa Twin Adventure Sports – system DCT jest tu najbardziej zaawansowany i już na tyle ceniony, że ponad 60% polskich nabywców modelu Africa Twin wybiera obecnie wersję wyposażoną w to rozwiązanie, które skutecznie działa również w trenie, gdzie jazda wymaga prawdziwej koncentracji.

Inne modele motocykli i skuterów wyposażonych w dwusprzęgłowe, automatyczne przeniesienie napędu to:

  • CMX1100 Rebel
  • NT1100
  • Gold Wing & Gold Wing Tour
  • X-ADV
  • NC750X
  • Forza 750

Czym właściwie jest DCT?

DCT to przekładnia która oferuje zalety automatycznej skrzyni biegów, a eliminuje wady tej konstrukcji. W rzeczywistości można by argumentować, że DCT jest manualną skrzynią biegów, która zmienia biegi automatycznie. Wyróżnikiem skrzyni DCT są dwa sprzęgła (stąd nazwa) pracujące na dwóch wałkach, przy czym wałek główny jednego ze sprzęgieł jest umieszczony wewnątrz drugiego, co zapewnia bardzo zwartą budowę przekładni. Jedno sprzęgło jest przypisane do ruszania oraz załączania biegów nieparzystych (1, 3, 5), drugie – do załączania biegów parzystych (2, 4, 6). W ten sposób, nawet gdy jedno sprzęgło jest włączone na danym biegu, następny bieg jest zawsze gotowy do natychmiastowego załączenia – pierwsze sprzęgło jest następnie rozłączane, a jednocześnie włącza się drugie sprzęgło. Rezultat to płynne, szybkie zmiany biegów przy minimalnej utracie momentu obrotowego i lepsze ogólne wrażenia z jazdy – odczucie towarzyszące zmianie biegów jest bezpośrednie, a sama zmiana jest bardzo płynna. Honda Africa Twin

Skrzynia DCT oferuje różne tryby pracy, które są dostosowane do charakterystyki poszczególnych modeli Honda.

W modelu Africa Twin mamy trzy tryby pracy przekładni:

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Tryb MT, który umożliwia kierowcy ręczną zmianę biegów za pomocą przycisków sterujących umieszczonych na kierownicy;

Tryb automatyczny D, idealny do jazdy po mieście czy na autostradzie, zapewniający największą oszczędność paliwa;

i Tryb automatyczny S oferujący trzy poziomy jazdy w stylu sportowym, – tutaj elektroniczny moduł sterujący pracą przekładni pozwala na wkręcenie silnika na nieco wyższe obroty przed zmianą biegu. W tym trybie przekładnia wcześniej redukuje biegi, zapewniając skuteczniejsze hamowanie silnikiem.

W trybach D lub S, jeśli kierowca uzna to za potrzebne, przekładnia DCT oferuje możliwość natychmiastowej ręcznej interwencji. Wystarczy wtedy dokonać zmiany biegu w górę lub w dół za pomocą przycisków umieszczonych po lewej stronie kierownicy. Po takiej interwencji, po określonym czasie, DCT bezproblemowo powróci do trybu automatycznego i wznowi zmianę biegów w zależności od położenia przepustnicy, prędkości pojazdu i załączonego biegu.

Czym wyróżnia się przekładnia DCT w modelu Africa Twin?

Skrzynia DCT w wersji dla motocykla Honda Africa Twin została specjalnie opracowana do jazdy w wymagających warunkach poza asfaltem. Jest po prostu przygotowana do pracy w oparciu o specyfikę jazdy w ciężkim terenie.

Na ekranie dotykowym TFT znajduje się dodatkowy przełącznik G, który możemy włączyć w każdym z trybów pracy DCT aby poprawić kontrolę nad przyczepnością motocykla poprzez redukcję poślizgu sprzęgieł przy zmianie biegów.

Africa Twin została wyposażona w 6-osiowy czujnik bezwładnościowy IMU, który dokonuje pomiaru kąta nachylenia drogi i – w oparciu o zapisany algorytm – koryguje moment w którym następuje zmiana przełożeń. Efekt jest taki, że przy podjeżdżaniu na wzniesienie, moduł sterujący dłużej utrzymuje załączony bieg, co ułatwia utrzymanie pełnej kontroli nad maszyną w terenie.

W 2020 roku do systemu DCT stosowanego w modelu Africa Twin wprowadzono nową funkcję – wykrywania zakrętów. Gdy IMU rozpozna, że motocykl znajduje się na zakręcie, system subtelnie dostosowuje program zmiany biegów tak, aby wykonać zmianę przełożenia w najbardziej naturalnym momencie.

W modelu Africa Twin 2022 ustawienia przekładni DCT zostały dodatkowo udoskonalone tak, aby zapewnić płynniejsze ruszanie motocyklem i stabilną, płynną jazdę przy niewielkich prędkościach.

Dzięki szybkiej i płynnej zmianie biegów, korzystanie z przekładni DCT bardzo szybko staje się zupełnie naturalne i oczywiste, tym bardziej, że podczas jazdy koncentrujemy się na obsłudze przepustnicy i hamulca, a nie musimy operować przy tym sprzęgłem.

Z zastosowania skrzyni DCT wynikają też dodatkowe, wymierne korzyści:

  • ta konstrukcja jest przede wszystkim trwalsza, gdyż nie można uszkodzić przekładni źle zmieniając biegi
  • nie możemy „zdusić” silnika
  • no i przede wszystkim mniej męczymy się np. w czasie jazdy miejskiej, ponieważ skupiamy się głównie na torze jazdy, pokonywaniu zakrętów czy punktach hamowania.

Skrzynia biegów DCT: O czym jeszcze warto wspomnieć?

Gold Wing wyposażony jest w przekładnię DCT trzeciej generacji z 7 biegami, która została zaprojektowana specjalnie z myślą o długodystansowych podróżach. Zmiana biegów w tym wariancie jest niezwykle płynna i jednocześnie szybka. Honda Gold Wing

Skrzynię DCT modelu Gold Wing udoskonalono także pod kątem manewrowania przy niskich prędkościach jazdy. Posiada ona tryb „pełzania” do przodu z prędkością 1,8 km/h i wstecz z prędkością 1,2 km/h, dostępny natychmiast po skorzystaniu z przełącznika +/-, umieszczonego po lewej stronie kierownicy. Podczas aktywacji trybu „pełzania” wykorzystywane są oba sprzęgła DCT: do ruchu do tyłu używane jest sprzęgło nr 1, a do ruchu do przodu sprzęgło nr 2. W ten sposób poruszanie się do przodu lub do tyłu z prędkością pełzania jest teraz możliwe tylko za pomocą sterowania sprzęgłami, bez konieczności zmiany biegów.

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button