Wyniki sprzedaży jednośladów w 2020 roku. Branża w szoku!

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego ogłosił wyniki rejestracji nowych jednośladów za okres styczeń-październik 2020. Wygląda na to, że pomimo wiosennego lockdownu, ten rok okazał się wyjątkowo dobrym pod względem potencjału rynku motocyklowego w Polsce. Oby tak dalej!

W ubiegłym miesiącu br. zarejestrowano 2 065 nowych jednośladów, czyli aż o 130 (+6,7% r/r) więcej niż przed rokiem. To kolejny dobry rezultat w trwającym sezonie i najwyższy październikowy wynik od pięciu sezonów – od 2015 roku, kiedy w analogicznym czasie przybyło 2,6 tys. szt. W br. październik jest piątym miesiącem z rzędu ze wzrostem łącznych rezultatów wśród nowych jednośladów. Zgodnie ze zwyczajową fluktuacją na drogi wyjechało ich mniej niż we wrześniu (-1 015 szt.; -33% m/m).

Dzięki utrzymującym się wyjątkowo dobrym rejestracjom w grupie motocykli ciągle postępuje odpracowywanie wcześniejszych głębokich spadków w całej grupie z marca (-46,4%) i kwietnia (-57,5%), wywołanych przez pierwszą falę COVID-19. Przyczynia się do tego wydłużenie sezonu i utrzymująca się sprzyjająca pogoda ale również fakt, że jednoślady zapewniają zdecydowanie większy dystans społeczny niż komunikacja miejska czy podmiejska. Pozwalają też zwłaszcza w okresie letnim, na poczucie swobody w dostępie do natury. To może ogólnie przyczyniać się do podbudowania zainteresowania tymi pojazdami.

Na polskim rynku siłą pociągową sprzedaży są teraz motocykle. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy praktycznie nieprzerwanie dominują liczebnie nad motorowerami, poza wrześniem kiedy przybyło ich niewiele mniej niż motorowerów o 1,5%. W październiku br. po bardzo dobrych wynikach we wcześniejszych miesiącach kontynuowały wysoki dwucyfrowy wzrost o 26,3% (+232 szt.). W urzędach zarejestrowano ich 1 113 sztuk. To najwyższy rezultat analogicznego miesiąca od 2005 roku, od kiedy PZPM monitoruje rynek jednośladów.

Motorowery nie radzą sobie tak dobrze a ostatni miesiąc zakończył się w tej grupie pojazdów na najniższym poziomie od 2005 roku dla analogicznego okresu. W październiku zarejestrowano 952 nowe motorowery i po jednym miesiącu przerwy powrócił spadek, było to mniej niż przed rokiem (-9,7%; -102 sztuki).

 

Od początku roku zarejestrowano 32 346 nowych jednośladów czyli mniej o 9,3% niż w takim samym okresie ub.r. Tym samym procentowy dystans do roku ubiegłego ciągle się zmniejsza. Po kwietniu wynosił -35,7%, po maju jeszcze -26,6%,  a po wrześniu -10,2%. W ciągu dziesięciu miesięcy 2020r. przybyło 18 154 motocykli i udało się poprawić w ich grupie nieznaczny plus w skali roku (+2,3%) oraz 14 192 motorowery, gdzie nadal skumulowane wyniki są znacznie niższe niż przed rokiem (-20,8%).

 

UŻYWANE JEDNOŚLADY

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

W październiku 2020r. sprowadzono do Polski 4 077 używanych jednośladów – mniej o 4,3% (-185 szt.) niż rok wcześniej i mniej o 29% niż miesiąc wcześniej ( -1 647 szt.). Zarejestrowany rezultat jest drugim, najwyższym wynikiem w historii tego miesiąca (od kiedy PZPM monitoruje ten rynek). Ostatnio najwięcej sprowadzono w październiku w 2018r. 4262 szt. a wcześniej podobnie wysoki rezultat obserwowaliśmy w październiku 2008r
( 4,0 tys. szt.).

Rynek jednośladów używanych, który zanotował w marcu i kwietniu br. głębokie spadki (-50% i -57,1%), od razu w maju zwiększył się (+6,6%). W czerwcu wzrost wyniósł +12,1% r/r i przygasł w lipcu do 1,4% ale liczba sprowadzanych jednośladów utrzymała się na relatywnie wysokim poziomie również w sierpniu (-1,6%) i we wrześniu (+11,7%). Używanych motocykli przybyło w ostatnim miesiącu 3 406 (-6,6% r/r; -29% m/m) a motorowerów 671 (+8,8% r/r; -30% m/m).

Od początku roku zarejestrowano 63 006 używanych jednośladów. Oznacza to spadek o 8,8% w skali roku. Na tę liczbę złożyło się 54 664 (-9,5% r/r) motocykle oraz 6,5 razy mniej motorowerów 8 342
(-4,9%).

 

MOTOCYKLE

W październiku, po bardzo dobrych wynikach motocykli w poprzednich miesiącach, w urzędach zarejestrowano ich 1 113, co przełożyło się na 26,3% wzrost (+232 szt.). To najwyższy rezultat analogicznego miesiąca od 2005 roku, od kiedy PZPM monitoruje rynek jednośladów.

W kwietniu i maju liczba dziennych rejestracji stopniowo rosła w miarę upływu czasu i wraz ze znoszeniem kolejnych restrykcji. W czerwcu rejestracje były już równo rozłożone w całym miesiącu i wynosiły od 92 do 159 szt. dziennie. W lipcu rejestracje wahały się od 108 do 156 i były podobnie w miarę równoważnie rozłożone. W sierpniu liczba dziennych rejestracji wahała się między 63 i 119. We wrześniu średnia liczba dziennych rejestracji była o blisko jedną piątą wyższa niż przed rokiem i wyniosła 69szt. natomiast w październiku przewyższała dzienne rejestracje z ub.r. w tym czasie o blisko jedną trzecią i zniżyła się do ok. 50 szt. .

 

Od początku roku zarejestrowano 18 154 nowe motocykle i udało się przekroczyć ubiegłoroczne rezultaty z takiego samego okresu. W ciągu dziesięciu miesięcy przybyło więcej o +2,3% (+409 szt.). Mimo pandemii i oprócz wzrostów utrzymujących się nieprzerwanie od maja, przyczynił się do tego także dobry początek roku. Dzięki szybkiemu powrotowi popytu końcowy wynik bieżącego roku zapowiada się bardzo dobrze i już po wrześniu był wyższy niż w latach 2017-2018. Do bardzo dobrego rezultatu z ub. (19 103 szt.) pozostaje  różnica 949 szt. Wydaje się, że ciągle jest szansa na jego przekroczenie ale rozwój drugiej fali pandemii niewątpliwie będzie to utrudniać.

Ranking marek:

Liderem rynku motocyklowego w Polsce pozostaje HONDA, której mimo pandemii i związanych z nią obostrzeniom, udało się do końca października br. wypracować ponad 11 procentowy wzrost. Zarejestrowała ona 2223 motocykle. Na drugim miejscu jest niezmiennie YAMAHA (2 099 szt.) i udało się jej przełamać rezultaty z tego samego okresu w ub.r. i wyszła na plus o 1,4%. Na trzeciej pozycji w rankingu jest JUNAK (1 808 szt.), który w ciągu dziesięciu miesięcy osiągnął 22,8% wzrost. Z czwartą lokatą jest BMW (1 618 szt., -1,2%). W pierwszej dziesiątce marek po październiku b.r. siedem marek wykazuje wzrost podczas gdy przed miesiącem było ich pięć. Poza pierwszą trójką osiągnęły to również już wcześniej KTM (na 6. pozycji), BENELLII (na 9.) i KAWASAKI (na 10.) do których dołączył BARTON (na 7. Pozycji ) ze śladowym wzrostem +0,1%.

 

Pojemności silnika:

Najpopularniejszą grupą pojemnościową wśród motocyklistów pozostają 125-tki. Ciągle po październiku br. skupiają ponad połowę wszystkich rejestracji (50,1%). Od początku roku zarejestrowano ich: 9 093 sztuki co oznacza spadek o 3,5%. Liderem tutaj jest JUNAK (1 808 szt.; +22,9% r/r), który wyprzedza ROMET MOTORS (1 403 szt.). Następnie klienci wybierali motocykle z silnikami największymi – o pojemności powyżej 750 cm3
(4 435 szt.), które zajmują po dziesięciu miesiącach 24,4% rynku. Rejestracje najsilniejszych maszyn przekroczyły rezultaty swojego segmentu z tego samego okresu ub.r. +5,3%. W tej grupie bezdyskusyjnym liderem pozostaje BMW (1 384 szt.; +3,5%), które zdecydowanie wyprzedza drugiego HARLEYA-DAVIDSONA (476 szt., -16,2% r/r) i trzymającą się tuż za nim Yamahą (473 szt., -7,3%).

Zarejestrowano także 120 motocykli elektrycznych, wobec 66 o tej porze przed rokiem, co oznacza prawie dwukrotny wzrost. Liderem jest tutaj SUPER SOCO (29) i NIU (28 sztuk) a za nimi VECTRIX (16) i EFUN (14). Na piątej pozycji KTM (10) a tuż za nim HARLEY-DAVIDSON (9).

 

Segmenty funkcjonalne:

Najpopularniejsze od początku roku były motocykle typu STREET (6 517 szt., -1,2% r/r). W tej kategorii najczęściej rejestrują się pojazdy z silnikami do 125 cm3. Stanowią one przeszło 60% wszystkich rejestracji w tym segmencie. A najpopularniejszą marką w całej kategorii jest ROMET MOTORS (1 216 szt., -11,2% r/r). Kolejną kategorią są BIG SCOOTERY (3 507 szt., -8,3%). W tej grupie również najczęściej sprzedają się motocykle z silnikami o pojemnościach do 125 cm3. Stanowią one 80% segmentu. Liderem w tej grupie jest HONDA (855 szt.,+6,9%). Tuż za nimi są ON/OFFy – 3 573 sztuk (+15,3% r/r).

 

Rejestracje motocykli używanych.

W październiku 2020 roku zarejestrowano 3 406 używanych motocykli sprowadzonych zza granicy. Jest to mniej o 6,6% niż przed rokiem (-239 szt.). Od początku roku spadki przeplatają się ze wzrostami. Niższe rezultaty niż w ub.r. miały miejsce oprócz ostatniego miesiąca również w marcu i kwietniu 50,7% i 56,5% oraz w sierpniu -2,3%. Wzrost obserwowaliśmy w styczniu (+96,6%) i lutym (+5,0%)  a później w maju (+7,4%), w czerwcu (+13,7%) i w lipcu (+1,6%).

Od początku roku zarejestrowano 54 664 sprowadzone motocykle, czyli mniej o 9,4% niż przed rokiem. Najpopularniejsze marki w tej grupie to niezmiennie HONDA (12 596 szt., -11,7% r/r), YAMAHA (11 172,
-12,1%) i SUZUKI (6 676, -16,1%).

 

Sprowadzono także 20 używanych motocykli elektrycznych, wobec 12 sztuk przed rokiem.

 

 

MOTOROWERY

W październiku po raz siódmy w tym roku odnotowaliśmy spadek r/r rejestracji wśród motorowerów. Przybyły 952 nowe motorowery czyli mniej o 9,7% (-102 sztuki) niż przed rokiem. Przypomnijmy, że br. zaczynaliśmy ze wzrostami – styczeń zakończył się na poziomie o 79,3% wyższym niż rok wcześniej a luty o 7,5% wyższym. Pozytywnie wypadł też wrzesień (+13,5%). Od marca do sierpnia obserwowaliśmy w tej grupie nieprzerwane spadki. W marcu, kwietniu i maju były głębokie i wyniosły odpowiednio -56,5%, -68,6% oraz -18%, w czerwcu spadek był płytszy (-7,9%), a w lipcu wynosił -16,1% i -11,5% w sierpniu.

Od początku roku zarejestrowano 14 192 nowe motorowery. Jest to mniej o 20,8% niż w tym samym okresie ub.r. (-3 719 szt.).

 

Ranking marek.

Najwięcej nowych motorowerów od początku roku sprzedał bezapelacyjnie ROMET MOTORS: 3 625 szt. (-35,1% r/r) mimo głębokiego spadku. Następny jest JUNAK (2 510 szt., +17,2%). Na trzecią pozycję wysunął się po ostatnim miesiącu BARTON (1 177szt.; +3,8%) a za nim jest teraz TORQ (1 162 szt., -25,9%). W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek po październiku pięć jest na plusie. Jest to JUNAK, BARTON, ZHONGNENG, który przesunął się o trzy pozycje w górę w ciągu ostatniego miesiąca (6. pozycja, 382 szt. +30,8%), KYMCO (7. pozycja, +8,4%),oraz elektryczna SUNRA (9. pozycja, 364 szt. +64,7% r/r).

 

W ogólnej liczbie nowych motorowerów zarejestrowanych w br. znalazło się 2 211 pojazdów elektrycznych, wobec 2 859 przed rokiem (-22,7%). Udział pojazdów elektrycznych w ogólnej liczbie motorowerów mimo spadku wolumenu utrzymuje się na zbliżonym poziomie w porównaniu z sytuacją sprzed roku 15,6% wobec 16,0%.

 

Rejestracje motorowerów używanych.

W październiku br. zarejestrowano 671 (+54 sztuki +8,8% r/r) używanych motorowerów sprowadzonych zza granicy.

Od początku roku przybyło ich 8 342 (-4,9%). W tej liczbie najwięcej było PEUGEOTÓW (1 418, -13,7%) oraz PIAGGIO (1 048, +10,1%). Trzecie było KYMCO (563, -5,9%).

W ogólnej liczbie sprowadzonych motorowerów znalazło się 88 pojazdów elektrycznych wobec 64 o tej porze przed rokiem.

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button