Aktualnie czytasz:
Vespa: Najpopularniejszy skuter na 艣wiecie?
 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Ka偶dy, kto chocia偶 s艂ysza艂 o istnieniu pojazdu typu skuter, od razu m贸wi Vespa lub Osa, a poza naszymi granicami jedynie Vespa. Sk膮d taka popularno艣膰?

Histori臋 powstania Vespy w zasadzie prawie ka偶dy skuterzysta zna, wi臋c jedynie kilka s艂贸w o niej, dla os贸b nie艣wiadomych sk膮d si臋 wzi臋艂a. By艂 to czas tu偶 po zako艅czeniu II Wojny 艢wiatowej. W Europie bieda, brak 艣rodk贸w transportu dla ludu, a przecie偶 ka偶dy chcia艂by mie膰 co艣 swojego, a nie tylko zat艂oczone ci臋偶ar贸wki, kt贸re w wi臋kszo艣ci w贸wczas robi艂y za autobusy. Co prawda produkcja samochod贸w osobowych ju偶 w co poniekt贸rych rusza艂a, ale by艂y one horrendalnie drogie. Natomiast motocykle, g艂贸wnie z demobilu, dobre by艂y dla m臋偶czyzn, jednak wymaga艂y specjalnego ubioru, 脫wczesny motocykl potrafi艂 wypapra膰 je藕d藕ca ciekn膮cym olejem, lub paliwem, wi臋c konieczny by艂 specjalny ubi贸r chroni膮cy w艂a艣ciwe ubranie. Zasiadaj膮ca dama w kiecce na motocykl by艂a nara偶ona zar贸wno na pobrudzenie i lekk膮 utrat臋 godno艣ci poprzez okraczanie warcz膮cego potwora. Rozwi膮zanie znalaz艂 duet sk艂adaj膮cy si臋 z wsp贸艂w艂a艣ciciela firmy Piaggio, czyli Enrico Piaggio i konstruktora samolotowego Corradino D鈥橝scanio. Efektem by艂 pierwszy model 鈥瀋zystego鈥 jedno艣ladu, czyli skuter Vespa 98. Wszystkie elementy by艂y obudowane blach膮, nap臋d poprowadzono poprzez przek艂adni臋 z臋bat膮 wyposa偶on膮 w skrzyni臋 bieg贸w bezpo艣rednio z silnika na tylne ko艂o. Teraz 艂a艅cuch nikomu portek ani kiecki nie brudzi艂.

Pierwsze Vespy trafi艂y do sprzeda偶y w 1946 roku. Dwa lata p贸藕niej silnik mia艂 ju偶 125 ccm. Og贸lnie powsta艂o oko艂o 40 modeli Vesp. Cech膮 charakterystyczn膮 Vespy jest blaszane, samono艣ne nadwozie oraz silnik zamocowany z boku pojazdu. Dopiero w 1995 roku silnik znalaz艂 si臋 centralnie w osi skutera. Jad膮c膮 Vesp臋 wyprodukowan膮 przed 1995 rokiem bardzo 艂atwo pozna膰, gdy偶 jest to jedyny pojazd na 艣wiecie, kt贸ry podczas jazdy na wprost jest pochylony w lewo 鈥 tak dla przeciwwagi ci膮偶膮cego silnika. Montowanie po przeciwnej stronie zapasowego ko艂a poprawia艂o troch臋 wywa偶enie Vespy, ale nie do ko艅ca. Co ciekawe przez tyle lat jako艣 to w艂a艣cicielom nie przeszkadza艂o. Sam mia艂em licencyjn膮 Vesp臋 PX125 i pierwsze jazdy wzbudzi艂y u mnie przera偶enie, jednak po kilku dniach r贸wnie偶 przywyk艂em. Tak d艂ugi okres produkcji skutera o charakterystycznej sylwetce, oparcie si臋 upadkowi boomu skuterowego w latach 60tych na rzecz ma艂ych samochod贸w, gdy wi臋kszo艣膰 producent贸w skuter贸w zwin臋艂a interes, spowodowa艂o, 偶e Vespa jest najbardziej rozpoznawalnym skuterem na 艣wiecie. W okresie powojennym Vespy spe艂ni艂y swoje zadanie pojazdu transportu indywidualnego. Ma艂o si臋 psu艂y i ma艂o pali艂y. Jedyn膮 zagraniczn膮 mutacj膮 Vespy, kt贸ra du偶o pali艂a by艂a Wiatka, ale to nie by艂a licencja, ale nieudolna podr贸ba. Znane s膮 transkontynentalne podr贸偶e na Vespach, nawet w rajdzie Dakar wystartowano na specjalnie przygotowanych Vespach, jednak bez spektakularnych sukces贸w 鈥 bez przesady, to jednak skuter na ma艂ych k贸艂kach. Ciekawostk膮 jest, 偶e nast臋pn膮 konstrukcja pana D鈥橝scanio by艂a Lambretta pozbawiona wad Vespy. Silnik umieszczono centralnie, zawieszenie przednie o dw贸ch kr贸tkich wahaczach wleczonych dawa艂o lepsz膮 trakcj臋, a jednak to Vespa si臋 osta艂a. Czego to by艂o powodem trudno stwierdzi膰, czy to tylko up贸r koncernu Piaggio w budowaniu bez zasadniczych zmian jednego skutera, czy te偶 ci膮g艂y popyt na Vesp臋. Tym niech si臋 zajm膮 badacze rynku i historii skuerowego rynku. Obecne Vespy, te od modelu ET nie cierpi膮 na 偶adne wady, s膮 wygodne, trakcja jest dobra, a komfort wysoki. Jedyn膮 wad膮 jest bardzo wysoka cena, ale to chyba jak z Harleyem, producent uwierzy艂 w kultowo艣膰 i legend臋 swojego produktu i ka偶e sobie za to p艂aci膰.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Jaka jest Twoja reakcja?
33%
33%
33%
12 Komentarze
1 2