Aktualnie czytasz:
Użytkownicy drogi oczyma skuterzysty

Z pewnością dla wielu osób, które skutery znają jedynie z widoku z wnętrza samochodu, mały jednoślad jest utożsamieniem zawalidrogi. Ot, taka kolejna dziura w drodze, którą trzeba niechętnie ominąć, zjeżdżając (albo i nie) na lewy pas. Czy rzeczywiście skutery to tak wielkie utrudnienie dla kierowców samochodów? I czy sytuacja zmieniłaby się, gdyby skuter zamiast 45km/h mógł jechać sporo więcej? Spójrzmy na te kwestie oczyma skuterzysty i spróbujmy odpowiedzieć.

Motocykliści i skuterzyści mają przechlapane - są znienawidzeni, choć nie widzą za co.

Na wstępie należy przyjąć, że nie możemy generalizować – w końcu wśród kierowców samochodów są osoby, które ze zrozumieniem podchodzą do kierowców skuterów, albo są przynajmniej neutralni w kwestii tych pojazdów. Niestety, w tej publikacji koncentrujemy się na wszystkich tych pozostałych, dla których skutery to przeszkody, a skuterzyści nie są pełnoprawnymi użytkownikami drogi. Dlaczego tak im przeszkadzamy? Czy to dlatego, że skuter może jechać jedynie 45km/h, przez co spowalnia niecierpliwych, podirytowanych kierowców samochodów? Zróbmy eksperyment – wsiadamy na jednoślad z małymi tablicami, który nie spełnia wymogów bycia motorowerem i całkiem sprawnie przyspiesza do 75km/h. Na czas eksperymentu przyjmujemy, że na własną odpowiedzialność nagniemy kilka przepisów by sprawdzić, czy rzeczywiście rozchodzi się o prędkość. W rezultacie otrzymujemy kilka ciekawych wyników. Oto niektóre z nich.

 
Czytaj
REKLAMA

SŁONECZNA OFERTA SUZUKI

AdvertisementStreet czy Adventure? Teraz w tej samej cenie!

Przejeżdżamy przez małe miasteczko, droga jest dosyć wąska i standardowo obowiązuje ograniczenie do 50km/h. W lusterku dostrzegamy zbliżające się do nas ciągnik siodłowy wiozący cement oraz samochód osobowy. Dziwne, gdyż sami łamiemy obecnie przepisy i poruszamy się z prędkością 60km/h. Jeszcze dziwniejsze jest jednak to, że na tej wąskiej drodze, przecinanej co chwila przez skrzyżowania i boczne uliczki zaczyna nas wyprzedzać wspomniany TIR, a zaraz za nim osobówka. O co chodzi?! Przecież i tak jedziemy 10km/h za szybko…

Inne mniejsze miasteczko, turlamy się przez strefę z prędkością ograniczoną do 30km/h. Jedziemy zgodnie z przepisami, za nami toczy się stare już „miejskie pudełko” Nissana. Najwidoczniej kierowca stwierdza, że jego sypiący się wóz drabiniasty nie będzie jechał za skuterem, gdyż postanawia dać w gaz i nas wyprzedzić, po czym rozpędem wpada na próg zwalniający. Samochód widowiskowo się buja, a my postanawiamy dogonić delikwenta – chyba dotknęliśmy tym jego ego, gdyż znowu dodaje gazu. Opuszczamy strefę ograniczenia prędkości i wyjeżdżamy na normalne ulice, a „puszkarz” nie może wytrzymać tego, że wciąż siedzimy mu na ogonie. Przez kilkaset metrów sytuacja przypomina pościg przez miasto z prędkością 70km/h. Na światłach stajemy obok naszego rajdowca i patrzymy na niego – kamienna twarz nawet nie drgnie, ani nie spojrzy w naszym kierunku. Stwierdzamy, że odpuszczamy i nie jedziemy za nim dalej – niech ma tą satysfakcję, że jego „bryka” jest „najszybsza w mieście”.

 
Czytaj
REKLAMA

UNIWERSALNE KUFRY BOCZNE. KOMPLET ZA 529,00 zł. Darmowa wysyłka

Uniwersalne motocyklowe kufry boczne ADV wraz ze stelażami w zestawie. Wykonane z lekkiego, wytrzymałego i odpornego na uderzenia polipropylenu. Posiadają elementy odblaskowe. Zamykane na zamek. Dwa kluczyki w komplecie. Wysyłka w 24h.

Jeszcze inna mieścinka, kierujemy się w na wylotówkę, ciągle jedziemy na ograniczeniu do 50km/h. Przed nami samochód, z tyłu zaczyna zbliżać się czarna limuzyna Audi, mija nas o centymetry (bez zmiany pasa) i chamsko się wpycha, posuwając nas na pobocze. Chcesz się bawić? Dobra. Dodajemy gazu i „przyklejamy się” do błotnika poprzedzającego nas auta. Kierowca chyba dostał furii, gdyż decyduje się wyprzedzić nas i jeszcze dwa pojazdy jadące przed nami mimo, iż jedziemy pod górę, a pasy oddziela podwójna ciągła. Kilkadziesiąt metrów dalej, na skrzyżowaniu auto skręca w lewo, a nam ręce opadają.

Innym razem jedziemy drogą krajową, poza terenem zabudowanym. Przed nami na naszym pasie pusto, z naprzeciwka nadjeżdżają samochody. Jesteśmy doskonale widoczni, droga jest prosta, a my poruszamy się środkiem pasa. Nagle jakiś amator wyprzedzania w BMW stwierdza, że dawno nie byliśmy w rowie i wyskakuje na nasz pas i próbuje wyprzedzić kilka aut na raz. Oczywiście nie udaje mu się to i wali na czołówkę, my natomiast zjeżdżamy do linii krawędziowej i pozdrawiamy go serdecznie.

Oprócz powyższych sytuacji spotkały nas także rozmaite wariacje na ich temat – a to ktoś nas wyprzedza tylko po to, by za chwile skręcić lub by „przykleić się” do auta jadącego przed nami, a to ktoś w mieście stwierdza, że jechanie za skuterem jadącym 75km/h jest obciachem i musi nas wyprzedzić, nawet tuż przed skrzynką w której może być (oznakowany!) fotoradar, a to znowu ludzie nie widzą oznakowań poziomych i nie potrafią zjechać na pusty lewy pas – po prostu obojętnie jak, ale zrobią wszystko, byle nie jechać za skuterem. Wygląda na to, że na drodze w niektórych ludziach uaktywnia się bardzo znana cecha polaków tzn. niektórzy lubią pokazać, że są lepsi od innych, że mają szybki wóz i są królami szosy, a brawura i łamanie przepisów nie są im obce. Takie typowe „zastaw się a postaw się”, w którym na szali ląduje bezpieczeństwo innych – nic nie warte w porównaniu do tego, że Pan musi jechać za „biedakiem” na skuterze.

Na „pocieszenie” możemy dodać, że nie tylko skuterzyści natrafiają na „beton” na drodze. Także motocyklistom się obrywa i są „podpuszczani” przez smutnych ludzi, którzy próbują pokazać, że ich „ropniak” to też istna rakieta i bez problemu wyprzedzi i zablokuje dawcę, lub wymusi mu pierwszeństwo. Słyszałem już historie i od kierowców ścigaczy i od harleyowców – mają równie przechlapane jak my i także nie wiedzą czym sobie na to zasłużyli. Co ciekawe, sytuacja jest trochę lepsza w większych miastach, w których motocykle są czymś powszechnym. Zdecydowanie mniej można wtedy spotkać takich ludzi, jak ci z historyjek powyżej. Komfortowo jest, gdy można bez problemu ustawić się pomiędzy autami na światłach, aby po zmianie sygnału na zielony zniknąć, zanim samochodziarze wrzucą bieg. Jest to sytuacja komfortowa także dla kierowców aut, bowiem skuter czy motocykl nie stojący w kolejce samochodów zmniejsza korek. Szkoda, że niektórzy wolą stwierdzić, że „skoro ja stoję to i ty też” i uniemożliwiają przejazd jednośladowi. I w ten sposób, wszyscy razem, samochodziarze i jednośladowcy oprócz walki z dziurami na drodze muszą walczyć także ze sobą – bo kultura to tylko słowo, zapisane w starych słownikach.

Fot.: Michał Wujak (Skuterowo.com)/Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
100%
15 Komentarze
1 2
  • Zdjęcie profilowe nagroda
    20 czerwca 2012 at 11:40

    Tak jak powiedział kolega wyżej jest dużo ludzi, którzy nie zwracają uwagi, gdzie idą, jadą i potem się drą na skuterzystów, ale główną zasadą jest : mieć oczy dookoła głowy. Ostatnio przesiadłem się z małego Piaggio na nowego Tmax 530 i to mega różnica- skuter jak motor i motocykliści podjeżdżają do mnie zapytać co to za nowy model. Lepiej tak niż mieliby wyzywać, że jedziesz na skuterze, a skuter fajna sprawa, prawda?

  • Zdjęcie profilowe
    pusty98
    5 stycznia 2013 at 15:16

    kiedyś miałem taką sytuację że mało co jadąc na skuterze po drodze krajowej nieomal wpadłem pod tira który nawet nie zwalniał tylko trąbił zmuszając mnie do ucieczki na lewy pas

  • 23 września 2016 at 19:46

    sam od kilku miesięcy jestem posiadaczem motoroweru 4t v-max sprawdzany gps 66-70km/h na prostej po odblokowaniu, gdy miałem zablokwoany i jechałem max 50 to były najgorsze chwile w moim życiu strach itp co chwila ktoś z prędkością 70+ mnie wyprzedzał o włos i to nie było zbyt przyjemne, po wstawieniu mu zestawu 72ccm jadąc normalną drogą miastową w końcu nie zapycham drogi nie stwarzam zagrożenia dla mnie jak i innych kierowców którzy próbują mnie wyprzedzić i dla tego powinni w prawię zmienić kilka punktów na temat 50ccm…

  • Zdjęcie profilowe Michalk001
    24 września 2016 at 07:17

    Przede wszystkim motorower powinien być ograniczony mocą a nie pojemnością. Paradoksalnie mój 139FMB w 72cm3 ma około 4KM – dobry dwusuw w 50 osiąga około 6.i gdzie tu logika? Nawet te 72cm podczas jazdy w dwójkę jest słabe i trzeba cierpliwości żeby się rozbujał do tych 50km/h. Powinno być jak w czterokołowcach lekkich 50cm lub 5,4KM. Wtedy 72 w 4T mogłoby być legalne. A co do samochodów to też zauważyłem trend wyprzedzania za wszelką cenę. Po prostu MUSZĄ to zrobić – tak więc podwójna ciągła, skrzyżowania czy przejazd kolejowy nie stanowią problemu. A odkąd dwukrotnie wyprzedzono mnie na grubość lakieru od tego czasu jeżdżę środkiem pasa. Oczywiście jak są warunki to puszczam puszki zjeżdżając na prawo.