Usterki świec zapłonowych: Wymiana, diagnostyka i konsekwencje

Świeca zapłonowa jest bardzo ważnym elementem silnika. Jest odpowiedzialna za przekazywanie iskry i zapłon mieszanki. Ze świecami związane są różnego rodzaju awarie. Bardzo silne wibracje mogą prowadzić do mocnego zużycia nakrętki kontaktowej w wyniku tego może obluzować się końcówka kabla zapłonowego.

Odległość między elektrodami zwiększyła się wskutek ich zużycia, potrzebne jest wyższe napięcie. Zwarcie powstaje w przypadku, gdy potrzebne napięcie między elektrodami większe jest niż napięcie między nakrętką, a metalową obudową świecy. Po pewnym czasie twardnieje kabel zapłonowy, przez co luzuje się kontakt między świecą zapłonową, a kablem, co zwiększa jeszcze bardziej ryzyko wystąpienia zwarcia na świecy.Zbieranie się wody, spowodowane nieszczelnością końcówki kabla zapłonowego lub niewłaściwym odprowadzaniem wody z kopułki przy głowicy silnika, mogą prowadzic do korozji metalowej obudowy świecy zapłonowej.

Skorodowana obudowa świecy nie ma negatywnego wpływu na działanie świecy. Natomiast woda, która zebrała się pod końcówką kabla, może być przyczyną wypadania zapłonu lub nieregularnego iskrzenia.W przypadku, gdy świeca nie da się wykręcić przy pomocy klucza i musi być na siłę odkręcona, może dojść do pęknięcia obudowy przy pierścieniu uszczelniającym.W przypadku trudności z odkręceniem świecy należy rozgrzać silnik, spryskać świecę odrdzewiaczem i chwilę poczekać. W niektórych przypadkach daje się ona wtedy łatwiej wymontować. Jeżeli mieszanka paliwowo-powietrzna z powodu uszkodzonego systemu paliwowego jest zbyt uboga, może to prowadzić do wzrostu temperatury spalania, co powoduje jego nieprawidłowy przebieg. System chłodzenia prawdopodobnie uszkodzony lub zanieczyszczony. Jeżeli zapłon jest zbyt wczesny lub w komorze spalania gromadzi się nagar może to prowadzić do wzrostu temperatury spalania i jego nieprawidłowego przebiegu.

Nagar, który zebrał się na głowicy świecy, może prowadzić do wzrostu temperatury spalania i jego nieprawidłowego przebiegu. Szczególnie w silnikach dwusuwowych, przez spalanie oleju dochodzi do zbierania się jego pozostałości w komorze spalania, które to odkładają się również na głowicy świecy zapłonowej. Ten nagar musi być systematycznie usuwany.W silnikach, które zużywają większe ilości oleju, może on pozostawać w komorze spalania. Ilość zebranego nagaru można ściśle określić podczas przeglądu świec zapłonowych. Oznaką spalania oleju w silniku są białe spaliny wydostające sie z rury wydechowej.Pod pojęciem “suchy nagar” rozumiemy zwęglony nagar zebrany na głowicy świecy, przez co izolator przestaje pełnić swą rolę i następuje zanik iskry.W przypadku “mokrego nagaru”, na głowicy świecy zebrał się zwęglony nagar pomieszany z paliwem, co daje czarny, błyszczący kolor. Również w tym przypadku izolator przestaje pełnić swoją rolę i następuje zanik iskry.

Do najważniejszych przyczyn zalicza się: brudny filtr powietrza, mieszanka zbyt tłusta, zbyt późny zapłon, zbyt zimna świeca.Przy wkręcaniu lub wykręcaniu świecy, w przypadku ześlizgnięcia się klucza lub wadliwego jego nasadzenia może dojść do pęknięcia izolatora w okolicy barier prądowych.W zależności od świecy i klucza użytego do jej montażu, może dojść do pęknięcia obudowy metalowej w okolicy pierścienia uszczelniającego. To nie jest w każdym przypadku widoczne gołym okiem. Ześlizgnięcie się klucza montażowego powoduje uszkodzenia heksagonalnej powierzchni obudowy świecy lub izolatora. Do montażu świec powinien być zawsze używany klucz heksagonalny. Klucza zużytego lub za dużego nie należy używać lub zachować dużą ostrożność, gdy musi być on użyty.W przypadku niedostatecznie silnego dokręcenia świecy, gazy z komory spalania mogą przedostawać się przez obszar gwintu, przez co proces odprowadzania ciepła może być zakłócony, oraz zbytnie podgrzewanie obudowy powoduje jej odbrawienie. Poprzez dalsze zbytnie podgrzewanie obudowy rośnie temperatura całej świecy, co prowadzi do nieprawidłowego spalania.

W przypadku zbyt mocnego dokręcania świecy, gwint jej zostanie ściśnięty, co powoduje, że obszar między izolatorem, a metalową obudową nie jest już szczelny i gazy powstałe podczas spalania mogą tą drogą uciekać. Przy dłuższym tego typu zjawisku dochodzi do przegrzania świecy co prowadzi do nieprawidłowego spalania.Jeżeli świecę dokręcimy zbyt mocno, może dojść do pęknięcia gwintu.Przy świecach o mniejszych średnicach gwintu, D – 12mm, C – 10mm lub E – 8mm, jest on mniej stabilny. W tych przypadkach należy szczególnie zwracać uwagę na zalecane momenty lub podane kąty dokręcania świec, oraz dokręcać je bardzo ostrożnie. Niekiedy na używanych świecach na izolatorze tworzy się brązowy nalot, który mogłoby się wydawać powstaje na wskutek przedostawania się gazów między metalową obudową, a izolatorem. W rzeczywistości to zabarwienie, zwane efektem koronnym tworzą znajdujące się w powietrzu cząsteczki oleju, które naładowane elektrycznie zbierają się na izolatorze, to zabarwienie nie ma żadnego wpływu na funkcjonowanie świecy zapłonowej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button