Nawet 300 km/h po zwykłej drodze i ponad 200 km/h po mieście: takie jest TT na Wyspie Man!

Najniebezpieczniejszy motocyklowy wyścig uliczny: Tourist Trophy na Wyspie Man

W skrócie
  • Historia wyścigów na Wyspie Man sięga roku 1904, lecz dopiero w roku 1907 TT Isle of Man stało się wyścigiem typowo motocyklowym
  • Trasa TT Isle of Man liczy ponad 60 kilometrów i blisko 200 zakrętów z czego większość to bardzo szybkie łuki.
  • TT na Wyspie Man to jeden z najniebezpieczniejszych wyścigów motocyklowych świata. Przez wszystkie lata zginęło tam około 260 osób.
  • Każdy motocyklista powinien choć raz udać się na Wyspę Man i na własne oczy zobaczyć najniebezpieczniejszy wyścig świata.
  • Więcej niesamowitych historii ze świata motocykli znajdziesz na naszej stronie, jednoslad.pl

Wyścigi na Wyspie Man to jedna z najstarszych imprezy motocyklowych świata. Zawody odbywają się od 1907 roku i na przestrzeni lat zjednały sobie tysiące oddanych fanów, którzy każdego roku wyruszają na wyspę w celu obejrzenia wyścigów motocyklowych, które mrożą krew w żyłach.

TT Isle of Man, bo tak brzmi oryginalna nazwa imprezy tak naprawdę odbyła się po raz pierwszy w roku 1904, lecz wtedy w zawodach wzięły udział tylko samochody. Dopiero w kolejnym roku do aut dołączyły motocykle, a od roku 1907 TT Isle of Man stał się wyścigiem wyłącznie motocyklowym.

Wyścigi na Wyspie Man są owiane wieloma legendami i nieprawdziwymi informacjami, z którymi dzisiaj w pewien sposób się skonfrontujemy. Jednym z największych kłamstw dotyczących wyboru miejsca na wyścig TT jest legenda, jakoby na niewielkiej wyspie nie obowiązywały i nie obowiązują ograniczenia prędkości. Jest to nieprawda. Zarówno dzisiaj, jak i w początkach istnienia TT na Wyspie Man istniały ograniczenia prędkości - nawet bardziej restrykcyjne niż w samym UK. Podczas, gdy po drogach Wielkiej Brytanii można było poruszać się z prędkością 35 km/h, po drogach Wyspy Man kierowcy mogli jeździć z prędkością zaledwie 25 km/h. Jak widzicie ograniczenia prędkości istniały. Istnieją również dzisiaj i są traktowane naprawdę serio.

Wyścigi na wyspie Man odwołane!
W sieci możecie znaleźć informacje, że wyścigi TT odbywają się nieprzerwanie od 1907 roku. To nie prawda. Zmagania na Mountain Course zostały zawieszone na kołku podczas II wojny światowej, oraz w roku 2001 ze względu na epidemię choroby wściekłych krów. Dodatkowo TT nie odbyło się w roku 2020 ze względu na pandemię koronawirusa. Organizator zdecydował również, że zawody nie odbędą się w roku 2021.

Największym problemem mieszkańców wyspy jest fakt, że każdego roku na ich ulicę przyjeżdżają (chociaż przypływają byłoby lepszym słowem) setki, jeśli nie tysiące motocyklistów, którzy chcą się zmierzyć z trasą, po której jeżdżą mieszkańcy, biegają dzieci, na której trwają prace remontowe itd. Stanowi to poważne zagrożenie dla osób postronnych, a ilość wypadków jest zatrważająca. Wróćmy jednak do historii zawodów.

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Pierwsze wyścigi motocyklowe na Wyspie Man miały ciekawe obostrzenia. Przede wszystkim motocykle musiały być wyposażone w siodło, błotniki, tłumik i wymaganą liczbę narzędzi - chodziło głównie o masę całkowitą pojazdu. To jednak nie wszystko. Każdy z zawodników mógł spalić określoną ilość paliwa na każde 100 kilometrów. Początkowo było to 3.14 litra benzyny na 100 km dla jednocylindrówek i 3,77 dla motocykli wyposażonych w silniki wielocylindrowe. Czy było to ograniczenie prędkości maksymalne? Jak najbardziej. Zawodnicy chcąc osiągnąć linie mety musieli roztropnie używać manetki gazu. Inaczej zostaliby na poboczu...

Trasa Tourist Trophy na Wyspie Man

Trasa wyścigu została ułożona w roku 1904 i od tamtej pory praktycznie się nie zmienia, chociaż w pierwszych latach była zdecydowanie krótsza. Zawiodą się Ci, którzy myślą, że to idealnie gładki asfalt przystosowany do wyścigów motocyklowych. Oczywiście trasa jest przygotowywana w odpowiedni sposób, ale asfalt nie jest idealny, posiada dziurki, wzdłużne pęknięcia i liczne górki i dołki, co finalnie sprawia, że w niektórych miejscach zawodnicy odrywają się od nawierzchni i zaliczają spektakularny lot.

Dean harrison na Wyspie Man
Dean Harrison potrzebował zaledwie 16 minut, 50 sekund na pokonanie ponad 60-kilometrowej pętli wokół Wyspy Man. Jego średnia prędkość? Absolutnie rekordowa: 216 km/h

Chociaż trasa wyścigu praktycznie nie ulega zmianie, to przez lata drastycznie zmieniło się tempo wyścigu. W roku 1911 zwycięzca TT pokonał wyznaczą trasę w czasie niecałych czterech godzin. Obecnie zawodnicy potrzebują zaledwie nieco ponad godzinę na przejechanie dystansu.

Kultowe motocykle sportowe lat 90-tych. Ranking TOP5, który powinien znać każdy

Pierwszym zwycięzcą wyścigów motocyklowych na Wyspie Man był Charlie Collier, który wystartował na jednocylindrowym motocyklu marki Matchless. Udało mu się osiągnąć średnią prędkość na poziomie 61,496 km/h. Z kolei najszybszym motocyklem dwucylindrowym był Rem Fowler, który na swoim dwucylindrowym Nortonie rozwinąć średnią prędkość 58,261 km.h.

Trasa wyścigu TT na Wyspie MAn
Trasa wyścigu złożona jest z około 200 zakrętów. Każdy z nich posiada swoją nazwę, a całe okrążenie podzielone jest na sekcje. W ten sposób zdecydowanie łatwiej jest precyzować konkretne miejsce.

Trasa składa się z ponad 200 zakrętów i liczy nieco ponad ok. 60 kilometrów. Większość to szybkie łuki. Nie brakuje jednak zakrętów, w których zawodnicy hamują praktycznie do zera i to w tych miejscach bardzo często dochodzi do błędów oraz strat. Z drugiej strony sami zawodnicy otwarcie mówią, że żeby wystartować na Mountain Course i faktycznie walczyć o pierwszą dziesiątkę potrzeba jest przynajmniej sześcioletniego doświadczenia. Chodzi o to, że zawodnicy muszą bardzo dokładnie znać każdy z 200 zakrętów i umieć je pokonywać na ślepo. Prędkości są tak duże, że często jadą w pełnym w złożeniu zanim faktycznie widzą łuk. To niesamowita sztuka.

Wyścigi TT na Wyspie Man w MotoGP

Dzisiaj mało już kto o tym pamięta, ale w latach 1949-1976, wyścigi TT Isle of Man wchodziły w skład Motocyklowych Mistrzostw Świata FIM. Oznacza to, że motocykle klasy królewskiej stawały na niewielkiej wyspie do walki o zwycięstwo i zebranie cennych punktów. TT przez wiele lat było uważane za jeden z najbardziej prestiżowych wyścigów motocyklowych na świecie. Niestety w roku 1977 podjęto decyzję o wycofaniu wyścigów z kalendarza. Powód był prozaiczny. Bezpieczeństwo. Wyścigi na wyspie uchodzą za jedną z najniebezpieczniejszych imprez motocyklowych na świecie.

Wypadki śmiertelne na wyspie man - wykres

Od początku wyścigów zginęło w zawodach już blisko 260 osób. Co ciekawe największa ilość zgonów nie przypada na pierwsze lata istnienia wyścigu, kiedy wydawać mogło by się motocykle były najgorzej przystosowane do trudu wyścigów. Ewidentnie widać, że wzrost wypadków śmiertelnych przypada na lata 50-te, jednak dopiero liczby z lat 1990-2010 faktycznie przerażają. Czym to jest spowodowane? Moja teoria na ten temat jest prosta: silniki już wtedy dysponowały ogromną mocą, natomiast zawieszenia, układy hamulcowe, geometrie motocykli czy konstrukcje ram motocyklowych (sztywność, masa) wymagały jeszcze wielu lat rozwoju.

Wyścigi na TT Wyspie Man: najbardziej utytułowani zawodnicy

Zawodnik

Wygrane

Joey Dunlop 26
John McGuinness 23
Dave Molyneux 17
Mike Hailwood 14
Michael Dunlop, Steve Hislop, Ian Hutchinson, Phillip McCallen 11
Giacomo Agostini, Bruce Anstey, Robert Fisher, Ian Lougher, Stanley Woods 10

Wyścigi na Wyspę Man, czy warto pojechać?

Zdecydowanie. To jedna z najciekawszych imprez motoryzacyjnych na świecie. Poza tym to wyścig ze 114-letnią tradycją, a to robi różnicę. Klimat wyścigowy jest niespotykany. Musimy jednak pamiętać, że wyjazd na wyścigi jest dosyć problematyczny pod kątem organizacji. Najłatwiej będzie pojechać na miejsce na motocyklu. Wtedy będziemy mieli również możliwość przejażdżki po kultowej trasie (każdego dnia po wyścigach trasa jest otwierana dla wszystkich).

DAVE KNEEN/PACEMAKER PRESS, BELFAST: 04/06/2016: John McGuinness (Honda - Honda Racing) at Ballaugh Bridge during the RST Superbike TT race.

Problemem może okazać się nocleg. Praktycznie wszystkie miejsca są rezerwowane z bardzo dużym wyprzedzeniem, dlatego jeśli nie masz nic zarezerwowanego, to na 99% czeka Cię nocka pod gołym niebem lub w namiocie. Na miejsce dopłyniesz promem. Jeśli jednak nie chcesz jechać, to możesz polecieć. W takim przypadku czeka Cię lot z przesiadką. Jednakże zakup biletu lotniczego nie tylko może okazać się kosztowny, ale i w praktyce bardzo trudny do zrealizowania. Zainteresowanie jest ogromne.

Przeczytaj również:

Isle of Man TT 2021 odwołane. Przyczyna? Nie zgadniecie!

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button