
Wielu nieobytych z terminologią często używa błędnych określeń do różnych typów jednośladów. Wielu ciężko jest rozróżnić terminologię zwyczajową od prawnej i na odwrót. Dziś Skuterowo.com krok po kroku pokaże różnice.
Czym jest skuter? To pojazd jednośladowy w którym nie ma konieczności “obejmowania” silnika nogami, w jego miejscu zlokalizowane są podesty, które równocześnie pełnią ochronę przed deszczem i wodą. Najczęściej wyposażone w automatyczną, bezstopniową skrzynię biegów CVT. Z założenia mają być bardziej komfortowe, niż innego typu pojazdy na dwóch kółkach.
Skuter może być motorowerem, albo motocyklem? Tak, nie ma bowiem w prawie pojęcia “skuter”. Te do 50 ccm pojemności jednostki klasyfikowane są w dowodzie rejestracyjnym jako motorower. Powyżej tej wartości mamy do czynienia z motocyklem, którego prowadzenie wymaga prawa jazdy kat. A.

Co to jest maxi skuter? To zwyczajowa nazwa dużych skuterów pod względem pojemności i rozmiarów nadwozia. W świetle prawa jest to motocykl. Wielu nie widzi różnicy: Na czym przyjechałeś? Na skuterze. Jak ty to zrobiłeś, ponad 100 km jadąc 50 km/h? Ale on jedzie 200 km/h. Jak to? Skuter? Często spotykałem się z taką wymianą zdań. Wielu nieobytych z tematem uważa, że jeśli skuter to tylko mały dwusuw do rozwożenia pizzy.

No dobrze, ale jaka jest różnica między motorowerem, a skuterem, jeśli motorower może być skuterem. To też nazwa zwyczajowa. Motorower to mały jednoślad wyposażony w manualną skrzynię z silnikiem umiejscowionym tuż za przednim kołem. Nie zajmuje się na nim typowej dla skuterów pozycji krzesełkowej, a “obejmuje” silnik i bak nogami.
Czym jest motocykl? To wedle prawa każdy pojazd jednośladowy o pojemności większej niż 50 ccm, rozwijający prędkość większą, niż 45 km/h. Zatem może być nim również skuter o sporej pojemności. Zwyczajowo mianem motoru, motocykla określa się jednoślad z manualną skrzynią, bakiem i silnikiem umieszczonym bezpośrednio za przednim kołem.
Tabela klasyfikacji prawnej kategorii pojazdów jednośladowych:
Typ pojazdu | Motorower | Motocykl |
Charakterystyka | Jednoślady o pojemności silnika do 50 ccm | Jednoślady o pojemności silnika powyżej 50 ccm |
Rodzaj uprawnień od 02.2013 | AM | A, A1, A2 |
Tabela klasyfikacji nazewnictwa zwyczajowego kategorii pojazdów jednośladowych:
Typ pojazdu | Skuter/Maxi Skuter | Motorower | Motocykl |
Charakterystyka | Pozycja krzesełkowa, osłony nóg, skrzynia automatyczna, pojemność b/o | Pojemność do 50 ccm, skrzynia manualna, silnik i zbiornik paliwa tuż za przednią osią. | Pojemność powyżej 50 ccm, skrzynia manualna, silnik i zbiornik paliwa tuż za przednią osią. |
W tej drugiej tabelce kuter i maxi skuter powinny być rozbite na 2 kolumny. W pierwszym zamiast pojemności b/o powinno być do 50ccm, a w drugim powyżej 50ccm. W przypadku motoroweru i motocykla jest tak zrobione, dlatego nie rozumiem takiego błędu…
@marcin0915 Z tego co mówisz by wynikało, że zwykły, mały chinol z 70ccm cylindrem to maxi skuter. W tabelce dobrze jest 😛
marcin0915 odpowiedz jest prosta maxi skuter i skuter maja taka samą budowę. Prawda jest jednak że aby prowadzić maxi skuter potrzeba prawo jazdy kat A, choć osobiście widziałem skuter w budzie maxi który miał silnik 50 cm3 4suwowy. Ciągnął dobrze ale przy starcie koszmarny muł.
Cytuję:”Pojemność do 50 ccm, skrzynia manualna, silnik i zbiornik paliwa tuż za przednią osią.”Wyjątki od tej reguły to wszelkiej maści klony Hondy Cub gdyż tutaj zbiorniki paliwa montuje się zazwyczaj pod siodełkiem tak jak w normalnych skuterach.
Podział ów jest właściwy motorower do 50cm powyżej motocykl, a to jak wygląda to inna sprawa może być motorower jak i motocykl klasyczny, terenowy tzw. enduro ścigacz jak i skuter. Skuter to po prostu nazwa typu wyglądu i specyficznej budowy tak jak np.: chopper dla ciekawostki skutery motorowery pojawiły się dużo później niż motocykle typu skuter, i bzdurą jest kojarzenie skutera z pojazdem tylko i wyłącznie moto-rowerowym. Należy również pamiętać ,że określenie motorower dotyczy także rowerów z trwale zamontowanym silnikiem spalinowym bez względu na to czy silnik jest zamontowany na środku ramy , przednim kole czy też tylnym.
A w Danii prędkość maksymalna motoroweru nie może przekraczać 30 km/h (pojemność chyba 50) ale za to nie muszą mieć rejestracji i ubezpieczenia, a ponadto można nimi poruszać się po ścieżkach rowerowych.
Moi Drodzy, bardzo bym prosił Was o podpowiedź. Otóż, czy oprócz Piaggio Hexagon 125, są jeszcze jakieś inne MAXI skutery, które miałyby silnik DWUSUWOWY? Oraz, które miałyby przy tym (ważne jest to dla mnie) skrzynię biegów BEZSTOPNIOWĄ?