Prawo jazdy dla 17-latków? Ministerstwo Infrastruktury ma już gotowy projekt zmian

To dobra wiadomość dla młodzieży!

W skrócie
  • Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt zmian, zgodnie z którym prawo jazdy kategorii B będzie od 17 lat
  • Jazda wówczas będzie możliwa spełniając kilka warunków
  • Opiekun musi być osobą pełnoletnią, posiadającą prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt zmian, który może zrewolucjonizować zasady dotyczące zdobywania prawa jazdy w Polsce. Zgodnie z nową propozycją, osoby w wieku 17 lat będą mogły ubiegać się o prawo jazdy kategorii B, co oznacza, że będą mogły wcześniej prowadzić samochody osobowe, jednakże pod pewnymi warunkami.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, prawo jazdy kategorii B można uzyskać w Polsce po ukończeniu 18. roku życia. Aby to zrobić, kandydat musi odbyć kurs teoretyczny i praktyczny w ośrodku szkolenia kierowców, a następnie zdać egzamin państwowy z obu części. Po zdaniu egzaminu, osoba pełnoletnia może legalnie prowadzić pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Nowy projekt zmian przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury przewiduje obniżenie minimalnego wieku do 17 lat, co ma umożliwić młodszym osobom wcześniejsze zdobycie uprawnień do prowadzenia pojazdów. Takie rozwiązanie jest już stosowane w niektórych krajach Unii Europejskiej, np. w Niemczech, gdzie młodzi kierowcy mogą prowadzić samochód, ale wyłącznie pod nadzorem dorosłego opiekuna.

Jednym z kluczowych elementów nowego projektu jest wprowadzenie warunków, które 17-latek będzie musiał spełnić, aby móc legalnie prowadzić pojazd. Po uzyskaniu prawa jazdy, młody kierowca będzie mógł prowadzić samochód, ale tylko w obecności doświadczonego kierowcy, który pełni rolę opiekuna. Opiekun musi być osobą pełnoletnią, posiadającą prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat.

Najważniejsze informacje:

  1. Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt zmian, dzięki któremu prawo jazdy kategorii B będzie można zdać w wieku 17 lat.
  2. Jazda przez kolejny rok do osiągnięcia pełnoletności będzie możliwa jedynie w obecności doświadczonego kierowcy, który kategorię B posiada od co najmniej 5 lat.
  3. Podobne przepisy od dłuższego czasu funkcjonują chociażby w Niemczech.

Przeczytaj również:

W jakich miastach najłatwiej jest zdać egzamin na prawo jazdy? [RANKING, LISTA MIAST, STATYSTYKI]

Celem tego rozwiązania jest zapewnienie młodym kierowcom dodatkowego wsparcia i nadzoru w pierwszych miesiącach jazdy, co ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Młodzi kierowcy, którzy dopiero co zdali egzamin, często nie mają jeszcze wystarczającego doświadczenia, by samodzielnie poruszać się po drogach w pełni bezpiecznie. Obecność opiekuna ma zminimalizować ryzyko wypadków oraz wspomóc rozwój umiejętności prowadzenia pojazdu, a także zahamować brawurowe zachowanie, które bardzo często jest powodem wypadków wśród najmłodszych posiadaczy prawa jazdy.

Ministerstwo Infrastruktury wskazuje na kilka korzyści, które mogą wyniknąć z wprowadzenia nowych przepisów. Jedną z głównych zalet jest możliwość wcześniejszego rozpoczęcia nauki jazdy, co może pozytywnie wpłynąć na rozwój umiejętności młodych kierowców. Kierowcy, którzy uzyskają prawo jazdy już w wieku 17 lat, będą mogli zdobywać doświadczenie za kierownicą wcześniej, co z kolei może przełożyć się na większą pewność siebie i lepsze przygotowanie do samodzielnej jazdy w przyszłości. Wprowadzenie takiej zmiany wiąże się z koniecznością dostosowania systemu edukacji kierowców oraz przeprowadzenia kampanii informacyjnych, które uświadomią młodym kierowcom i ich opiekunom odpowiedzialność związaną z prowadzeniem pojazdu. Nowe przepisy muszą również uwzględniać konsekwencje prawne dla opiekunów, którzy podejmują się nadzoru nad młodymi kierowcami.

Projekt obniżenia wieku uprawniającego do uzyskania prawa jazdy kategorii B jest wciąż na etapie konsultacji. Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że zamierza dokładnie przeanalizować uwagi i opinie zgłaszane przez ekspertów, organizacje społeczne oraz obywateli, zanim podejmie ostateczną decyzję o wprowadzeniu nowych przepisów. Jednym z kluczowych aspektów, który zostanie uwzględniony w analizie, jest doświadczenie innych krajów, gdzie podobne rozwiązania już funkcjonują. Ministerstwo planuje przeprowadzić szeroko zakrojone badania, które pozwolą ocenić, czy wprowadzenie prawa jazdy dla 17-latków w Polsce rzeczywiście przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, czy też przyniesie więcej ryzyk niż korzyści.

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. To nie będzie żadna rewolucja tylko powrót do starych regulacji prawnych. Co najmniej do końca lat 90. XX w. trzeba było mieć ukończone 17 lat, żeby zdawać na prawo jazdy kat. B.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button