Pierwsze wrażenia z jazdy Zontesem 703F – onboard nowego motocykla adventure

Już na pierwszy rzut oka Zontes 703F robi wrażenie motocykla gotowego na wszystko. Przydomek „SuperAdventure” widniejący na jego owiewce może wydawać się odważnym stwierdzeniem, ale już po pierwszych kilometrach za kierownicą można zrozumieć, skąd ta pewność siebie chińskiego producenta.

Choć trudno jednoznacznie przyporządkować motocykl klasy 700-set do kategorii SuperAdventure, z pewnością jest to motocykl o bardziej terenowym zacięciu.

Największy w stajni Zontesa

Zontes 703F to obecnie największy pod względem pojemności motocykl w ofercie marki.

Trzycylindrowy silnik o pojemności 699 cm³ generuje 95 KM przy 10 000 obr./min oraz 76 Nm przy 7500 obr./min. Dla porównania, do tej pory największym adventurem chińskiego producenta był jednocylindrowy 350 T. Różnica jest więc kolosalna.

Już sam dźwięk jednostki napędowej przypomina charakterystyczne brzmienie motocykli Triumph, co z miejsca ustawia ten model wysoko pod względem wrażeń akustycznych. Ciekawe, jak brzmiałby bez katalizatorów? Miłośnicy brytyjskiej marki mogą więc poczuć się prawie jak na Tigerze, tylko za zdecydowanie mniejsze pieniądze, bo za nowego 703 F zapłacimy 35 999 zł w wersji podstawowej ze stelażem pod kufry  i 37 999 zł za wersję z kuframi.

Ergonomia i komfort. Elektroniczne bajery

Po zajęciu miejsca za kierownicą od razu rzuca się w oczy jakość wykonania oraz dbałość o detale. Na śrubkach znajdziemy estetyczne zaślepki, co w chińskich motocyklach wcale nie jest normą. Co więcej, przełączniki na kierownicy są solidne i dobrze wykonane, choć przycisk długich świateł nieco zdradza chińskie korzenie motocykla.

Kanapa, choć nie jest wyjątkowo miękka, wydaje się być dobrze wyprofilowana i wystarczająco wygodna nawet na dłuższe trasy. Co ciekawe, podczas jazdy na stojąco nic nie wbija się w łydki, a miękka część siedzenia trafia pod kolana – to duży plus dla fanów jazdy off-road.

Zdecydowanym plusem Zontesa 703 F jest jego wyposażenie. Nowy adventure posiada dwie kamerki z możliwością rejestracji (przód i tył), kontrolę trakcji TCS (którą można wyłączyć), ABS (wyłączalny na tylne koło), światła przeciwmgielne oraz grzane manetki. Do tego w wersji fabrycznej producent oferuje opony Michelin, w pełni regulowane zawieszenie Marzocchi, gmole, osłonę silnika, centralną stopkę i stelaże pod kufry.

Do wyposażania standardowego możemy dodać także system bezkluczykowy (obejmujący również siedzenie i korek paliwa), dwa gniazda USB i automatyczną, regulowaną szybę, która zapewnia komfort, szczególnie przy większych prędkościach. Przy najniższym ustawieniu, motocykliście o wzroście ok. 190 cm szyba sięga do brody, a na najwyższym zasłania cały kask. Dla niższych osób ochrona przed wiatrem będzie więc jeszcze lepsza.

Na uwagę zasługują również halogeny, które doskonale oświetlają drogę, znacząco poprawiając widoczność i bezpieczeństwo. Ciekawym dodatkiem jest funkcja stroboskopu — wybrane światła mogą migać w różnych kolorach, co dodaje maszynie charakteru i sprawia, że trudno przejść obok niej obojętnie.

Wrażenia z jazdy

Już na samym początku chcemy uczulić naszych czytelników, że podczas pierwszej przejażdżki Zontes 703F nie miał okazji w pełni pokazać swoich możliwości. Testowaliśmy jedyny dostępny w Polsce egzemplarz, który najprawdopodobniej zostanie zaprezentowany na nadchodzących targach motocyklowych. Z tego względu musieliśmy zachować wyjątkową ostrożność, a dodatkowo motocykl był jeszcze na dotarciu — przy 6500 obr./min włączało się odcięcie spowodowane oprogramowaniem ochronnym. Nasze wrażenia z jazdy są więc jedynie pierwszymi, świeżymi spostrzeżeniami, a Zontes 703F z pewnością musi jeszcze raz trafić w nasze ręce, abyśmy mogli dogłębnie zbadać jego potencjał.

Jakie są więc pierwsze wrażenia?

Silnik tego motocykla zaskakuje swoją elastycznością. Nawet na szóstym biegu, przy prędkości zaledwie 30-40 km/h, pracuje płynnie, co świadczy o jego wszechstronności i kulturze pracy.

Quickshifter UP (działający w górę) to niezwykle przydatny dodatek, który działa bez zarzutu. Szkoda jednak, że nie oferuje również funkcji DOWN, która pozwoliłaby na płynne redukcje biegów. Mimo tego, sześciostopniowa skrzynia biegów pracuje precyzyjnie, a sprzęgło z pełną regulacją zapewnia dodatkowy komfort podczas jazdy.

Zontes 703F oferuje dwa tryby jazdy: S (sport) oraz E (economy). Na pierwszy rzut oka różnice między nimi nie są szczególnie odczuwalne, co może nieco rozczarować fanów sportowej dynamiki. Niemniej jednak, motocykl prowadzi się bardzo przyjemnie, a zawieszenie Marzocchi o skoku 180 mm z przodu i 195 mm z tyłu to prawdziwy krok naprzód w porównaniu do innych chińskich motocykli. Nawet na nierównych drogach nie odczujemy nieprzyjemnego podbijania, a kierowca ma pełną kontrolę nad pojazdem. Motocykl jest wyjątkowo zwrotny, a trzeba mieć na uwadze, że mówimy o modelu z 21-calowymi kołami i przeznaczeniem terenowym. Co istotne, żadne plastiki nie trzeszczą, a kierownica zamontowana na gumowych blokach skutecznie tłumi drgania.

Opony Michelin Anakee Adventure podczas pierwszej przejażdżki zasłużyły na medal, mając na uwadze śliską nawierzchnię podczas testu.

Na pochwałę zasługuje również wyświetlacz, który jest czytelny i intuicyjny w obsłudze. Centralnie umieszczony prędkościomierz otoczony jest okrągłym obrotomierzem, co znacznie ułatwia szybkie odczytywanie parametrów podczas jazdy. Ekran prezentuje pełen zestaw przydatnych informacji, takich jak temperatura i ciśnienie w oponach, temperatura silnika oraz poziom paliwa, dzięki czemu kierowca zawsze ma pełną kontrolę nad stanem motocykla.

Lotki poprawiające ochronę przed wiatrem, 22-litrowy zbiornik paliwa oraz deklarowane przez producenta spalanie na poziomie 4,5 l/100 km czynią Zontes 703F świetnym kompanem na długie trasy. Choć masa motocykla wynosi 240 kg, podczas jazdy po asfalcie masa motocykla nie jest odczuwalna. Środek ciężkości, choć nie najniższy, jest całkowicie akceptowalny, a wyraźne lusterka podczas jazdy pozostają stabilne, co w tej klasie pojazdów nie zawsze jest normą.

Zaciski J.Juan, stalowy oplot oraz radialna pompa z pełną regulacją manetek i dźwigni sprzęgła to kolejne elementy, które pozytywnie wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Zontes 703F został również dobrze zabezpieczony przed uszkodzeniami — gmole, aluminiowa płyta pod silnikiem, osłony chłodnicy oraz podniesiony wydech chroniony plastikową obudową to przemyślane i praktyczne rozwiązania.

Motocykl został wyposażony również w handbary z kierunkowskazami, co dla niektórych motocyklistów może być minusem — przy ewentualnej wywrotce mogą one bowiem łatwo ulec uszkodzeniu.

Szprychowe felgi z oplotem na zewnątrz, czujnikami ciśnienia i temperatury oraz systemem bezdętkowym to kolejny atut tego motocykla. Wszystkie elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo pochodzą od topowych producentów, co sprawia, że Zontes 703F zdecydowanie plasuje się w ścisłej czołówce swojej kategorii.

Przeczytaj także:

Nowy Zontes 703F za 36 tysięcy czy używany japończyk lub niemiec? Odpowiedź nie jest jednoznaczna.

Podsumowanie – chiński rywal dla europejskich gigantów

Zontes 703F to bardzo interesująca propozycja, szczególnie biorąc pod uwagę jego cenę – 35 999 zł za wersję podstawową i 37 999 zł za wersję z kuframi. Motocykl nie tylko wygląda atrakcyjnie, ale już na etapie pierwszych testów dostarcza frajdy z jazdy. Jego największym rywalem może być CF Moto 700 MT, ale pod względem mocy i możliwości Zontes zdaje się mieć przewagę. Co więcej? Szczegółów na temat różnic szukajcie w naszym filmie (poniżej).

Jeśli szukasz motocykla, który pozwoli Ci na weekendowe wypady w lekki teren, a jednocześnie sprawdzi się na autostradowych przelotach, Zontes 703F może okazać się strzałem w dziesiątkę. Warto przymierzyć się do niego na najbliższych targach lub podczas jazd testowych (o ile będzie taka możliwość)– może się okazać, że chiński adventure wcale nie ustępuje europejskim konkurentom, a przy tym zostawi trochę grosza w portfelu na paliwo do dalszych podróży.

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button