Piaggio X9 250 Evolution – skuterowa (r)ewolucja

Światek maxi skuterów jak każdy zauważył ciągle się rozwija (przykładem jest pojawianie się na rynku skuterów o coraz to większej pojemności). Wychodząc naprzeciw potrzebom klienta, Piaggio postanowiło troszeczkę zmodernizować model X9 180 Amalafi. Co z tego wyszło?

Wielu wydaje się, iż model 250 różni się od 180 tylko pojemnością a co za tym idzie mocą. I jest to jak najbardziej błędne podejście! Model aktualny dostał pare kosmetycznych ale istotnych zmian. Idea zaś pozostała taka sama – duży, komfortowy, stabilny i łatwy w prowadzeniu pojazd do miasta i niedalekiej turystyki. Co w takim razie zmieniło Piaggio?

W poprzednim modelu wiele osób narzekało na zbyt miękką kanapę. Po prostu długajazda stawała się męcząca dla naszych czterech literek. Aktualnie, kanapa zyskała na twardości pozostawiając jednak spory zapas komfortu. Za kanapę należy się plus. Naprawde dobrze im to wyszło.Zegary:W zasadzie zmiana w zegarach ograniczyła się do zmiany barwy tła na białe z napisem X9.Kontrolki, cyfrowy wyświetlacz i układ został ten sam. Pozostał także denerwujący mankament zegarów – kontrolki zachodzą na zegary przesłaniając ich część. Nie każdemu przeszkadza. Mi przeszkadzało.

Lusterka zyskały nowy, modny ostatnimi czasy motyw – kierunkowskazy! Tak tak, w aktualnym modelu “mrygamy” z lusterek 🙂 Taki plusik w stronę visage`u i bezpieczeństwa – wyżej umieszczone kierunki są bardziej widoczne.

Piaggio już w poprzednim modelu zachwycał światłami. Jasny, silny snop światła skutecznie wyrywa nocy niebieską wstęge szosy. Jedyna zmiana to fakt, iż nie można wyłączyć świateł mijania. Są one włączane odrazu po przekręceniu kluczyka. Pozostało natomiast przedziwne usytuowanie przycinku pass (krótkie mrugnięcie długimi). Czemu nie pod palcem wskazującym tylko pod kciukiem?

Schowków mamy sztuk trzy, z czego dwa zamykane. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż schowki zamykane są tylko i wyłącznie poprzez zablokowanie kierownicy. Rozwiązanie takie zapobiega przypadkowemu zatrzaśnięciu kluczyka w schowku, co nie którym się przydarza:) Przypomina też o zablokowaniu kierownicy, co w warunkach naszego państwa nie pozostaje bez znaczenia! Poza tym schowki pozostały nadal bardzo funkcjonalne. Przy kierownicy mamy miejsce na portfel lub telefon (schowek nie zamykany), w kolumnie zaś jest spory schowek na rękawiczki (znajdują się tam też cięgna do otwierania wlewu paliwa oraz awaryjne cięgno do otwierania schowka pod kanapą). Schowek ten otwiera się po przyciśnięciu stacyjki. Ostatnim schowkiem jest ten, który sprawia, iż skuter jest takim a nie innym pojazdem. Schowek pod kanapą.

Na uwagę zasługuje system otwierania tegoż schowka. Wystarczy przycisnąć guziczek pod kierownicą aby mieć dostęp do schowanych skarbów. Schować zaś można spokojnie kask, plecak, parę książek i ładowarkę telefonu, którą można podłączyć do 12V gniazdka!

Wspomniałem, iż zmianie uległ silnik (nie trudno to dostrzec – zmiana w nazwę). Tak. Czterosuwowa jednostka zyskała 70ccm i ok 4KM. Wystarczy to, aby pojazd dynamicznie i dość szybko przemieszczał się po mieście i w trasie. Jednostka okazała się niezwykle cicha i miękko zestrojona. Silnik bardzo ochoczo reaguje na ruch prawą ręką. Dynamika i elastyczność silnika pozwalają na sprawne wyprzedzanie wolniejszych pojazdów i rozpędzenie skutera w jedną osobę do licznikowych 140km/h (przy kierowcy ważącym 60kg). Nie jest to jednak prędkość z jaką chciałoby się tym skuterem podróżować. Pojazd robi się w tedy trochę nerwowy i podatny na podmuchy wiatru. Optymalną prędkością jest ok 110-120km/h bez trudu osiągane nawet z pasażerem! Przyspieszenie zaś od 0 do 100km/h plasuje się w granicach 9 sekund. Jednocześnie silnik wykazuje się średnim zużyciem paliwa. Ok. 4 litry na 100 km nie jest powalającym na kolana wynikiem. Nadmienić też należy, iż skuter najlepiej przyspiesza w granicach 7 tys.obr/min co zapewne wynika z max. momentu obrotowego w okolicach właśnie tych obrotów.

Na pochwałe natomiast zasługują hamulce. Z przodu dwie tarcze 240mm z dwutłoczkowymi pływającymi, jednostronnymi zaciskami Brembo, z tyłu tarcza 240mm również z dwutłoczkowym ale dwustronnym zaciskiem. Co ciekawe. Skuter wyposażono w system zintegrowany, co oznacza, iż wciskając lewą dźwignię, działa jedna tarcza z przodu i hamulec tylny. Wciskając zaś prawą klamkę, działają obydwie tarcze z przodu. Przyjemna sprawa, tym bardziej, iż siła hamowania połączona z świetną przyczepnością opon sprawia, iż droga hamowania zależy tylko od tego, czy kierowca jest w stanie utrzymać się w siedzeniu 🙂

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Z przodu hydrauliczny widelec teleskopowy, o średnicy 35 mm i skoku 90 mm z tyłu zaś dwa amortyzatory hydrauliczne o skoku również 90mm ale z możliwością 4 stopniowej regulacji naprężenia wstępnego. Zawieszenie zestrojone zostało na tyle miękko, żeby wybierać nierówności polskich dróg i jednocześnie na tyle twardo, żeby nie bujało w zakrętach.Niestety skuter o ile w korkach i na prostej drodze prowadzi się bardzo przyzwoicie o tyle w zakrętach ciężko stwierdzić jak jechać. Czasem jest to łagodne i pełne majestatu przetaczanie, a czasem ostre wejście zachęcające do głębokiego pochylenia. Niestety, pewności w chodzeniu po zakrętach nie miałem do końca testu. Może to przez wysoko umieszczony środek ciężkości? Ochrona przed warunkami atmosferycznymi.

Trzeba przyznać, iż Piaggio się całkiem postarało, żeby kierowca dojechał suchą nogą do domu. Nie można powiedzieć tego natomiast o pasażerze. Nieszczęśnik jest cały czas targany podmuchami wiatru. Nic przyjemnego, szczególnie jak się nie ma motocyklowego ubioru.

Za kierownicą zaś irytowało pewne zjawisko. Otóż powyżej 50km/h nagle zaczyna wiać wiatr w plecy. No cóż. Zjawisko typowe dla maxi skuterów. Można je wyeliminować przez większą szybę (dostępną w katalogu akcesoriów) ale trzeba się w tedy liczyć ze zwiększeniem zużycia paliwa i pogorszeniem osiągów skutera. Wracając do szyby, irytował fakt, iż szyba uginała się w czasie jazdy, szczególnie gdy skuter wystawiony był na podmuchy wiatru.

Za 21.500zł otrzymujemy pojazd o całkiem ładnej stylistyce, dynamicznym silniku i niesamowitych hamulcach. Dostajemy też całkiem sporo miejsca dla siebie, pasażera oraz bagażu. Do tego wszystkiego, możemy się cieszyć komfortem podróżowania z całkiem przyzwoitymi prędkościami, zaś szerokość pojazdu pozwala bez problemu śmigać między samochodami. Wyposażenie też nie jest małe. Nóżka boczna (z zabezpieczeniem – nie odpali się skutera z rozłożoną nóżką) i centralna, trzy schowki, gniazdko 12V, niesamowity zestaw wskaźników. Niestety jazda tym skuterem nie wiedzieć czemu nie chwyta za serce i nie wywołuje uśmiechu na twarzy. Jeśli miałbym określić dla kogo jest dedykowany ten pojazd, bez wachania stwierdziłbym, iż dla szefa pizzeri.

Ot narzędzie pracy, które ma dowieść w maksymalnie komfortowych warunkach z punktu A do punktu B, oczywiście bez zmiany w położeniu krawata. Niestety, dla pizzerboya się nie na daje. Nie ma w nim finezji i szaleństwa, można zaryzykować stwierdzenie, że skuter ten jest trochę nudnawy. Owszem, ruszanie z pod świateł wygląda mniej więcej tak: ” A gdzie są te wszystkie samochody, obok których stałem?”. Ale co z tego, jak przyspieszenia się w ogóle nie odczuwa? Co z tego, jak nie można się jazdą nabawić? Patrząc jednak z perspektywy jakości oferowanej przez skuter i jego uniwersalności z pełną odpowiedzialnością jestem w stanie wystawić mu ocenę 4+.

Skuterek ten nie ma w naszym kraju w tym przedziale pojemnościowym praktycznie żadnej konkurencji.

Plusy: -dynamiczny silnik -przyzwoite prędkości osiągane przez pojazd -komfortowe zawieszenie -dobra ochrona przed wiatrem -ładna stylistyka -bogate wyposażenie -niesamowite hamulce -mały promień skrętu -wszystkie dziewczyny się za nim oglądają.

Minusy: -wysoko umieszczony środek ciężkości -takie sobie prowadzenie na zakrętach -w czasie skręcania przy małych prędkościach skuter ma tendencje do zaostrzania skrętu, co może się skończyć wyrwaniem kierownicy z rąk.

Archiwum Jednoślad.pl

Archiwum portalu Jednoślad.pl 2005-2010.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button