125 ccm
Aktualnie czytasz:
Test Hyosung Panon Prince 125: Dostojny chopper z kilkoma wadami
0

D艂ugo siedzia艂em i my艣la艂em patrz膮c na ten motorek....co o nim napisa膰. I w zasadzie do tej pory nie bardzo wiem od czego zacz膮膰. Mo偶e wi臋c od pocz膮tku? Panona odebra艂em w 艣rodku maja. Oczywi艣cie jak to w moim przypadku zwykle bywa, ca艂y dzie艅 by艂 pi臋kny i s艂oneczny za艣 z chwil膮 odbioru motocykla zacz膮艂 pada膰 deszcz. Jak pech to pech.

Nie zniech臋ci艂 mnie jednak ten fakt i ra藕no powr贸ci艂em do domu. Nast臋pnego dnia wsta艂em, umy艂em si臋 itp, wyci膮gn膮艂em Panona z gara偶u i uda艂em si臋 do szko艂y. I w zasadzie na tym m贸g艂y si臋 test zako艅czy膰, bowiem Panon ani niczym na kolana nie powala, ani nie zachwyca. Po prostu je藕dzi. Rano odpala bez problemu (wystarczy w艂膮czy膰 ssanie w pozycje ca艂kowicie otwart膮, odpali膰, po chwili wrzuci膰 na pozycj臋 p贸艂otwart膮, aby po kolejnych paru sekundach wy艂膮czy膰 ssanie ca艂kowicie), doje偶d偶a na miejsce tak偶e bez jakichkolwiek opor贸w, a na koniec dnia dostarcza nas z powrotem do domu gdzie mo偶emy po m臋cz膮cej pracy odpocz膮膰.

Nic szczeg贸lnego. Mo偶e i nic, ale jak tak spojrze膰 z drugiej strony, to co艣 w tym motocyklu jest, 偶e mimo wszelkich jego wad, chce si臋 na nim je藕dzi膰. Powiedzia艂em wad...w zasadzie to ma on 2 g艂贸wne wady. Primo to wibracje i brz臋czenia, kt贸re pojawiaj膮 si臋 przy 55km/h i trwaja do 65km/h po to aby pojawi膰 si臋 przy 90km/h oraz wyst臋puj膮 przy przeci膮ganiu na biegach. Secundo to V-max. To co uda艂o nam si臋 zarejestrowa膰 na GPSie to raptem 109-110km/h z g贸rki i ok.105km/h na prostej. Jest to za ma艂o jak na nowy motocykl 125cmm.

Tymbardziej, 偶e nawet moja leciwa MZtka osi膮ga wy偶sze pr臋dko艣ci i to du偶o 艂atwiej. Silnik jak mo偶na si臋 domy艣le膰 jest jednostk膮 o pojemno艣ci 125ccm. Jest to do艣膰 prosty czterosuw osi膮gaj膮cy 7,5kW (ok 10KM) przy 8600obr/min i 8,5Nm przy 7500obr/min. Nie jest to za wiele ale pocz膮tkuj膮cym kierowcom wystarczy. Silnik zaskakuje kultur膮 pracy. Chodzi mi臋kko a z odpaleniem nigdy nie by艂o problem贸w. Tym bardziej, i偶 pomaga nam w tym rozrusznik elektryczny. Silnik spokojnie wchodzi na obroty, czu膰, 偶e nie jest to sportowa jednostka, jednak偶e dzi臋ki do艣膰 kr贸tko zestopniowanej skrzyni bieg贸w mo偶na ca艂kiem dynamicznie przyspiesza膰.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Szkoda tylko, 偶e silniczek szybko traci oddech przy na prawd臋 ostrym przyspieszaniu. Wspominaj膮c o skrzyni bieg贸w warto powiedzie膰, i偶 cechuje si臋 ona wysok膮 kultur膮 pracy. Biegi wchodz膮 z charakterystycznym klikni臋ciem, ale wchodz膮 precyzyjnie i nawet mimo niechlujnej zmiany. Nadmieni艂em te偶, 偶e jest kr贸tko zestopniowana. No c贸偶, spokojnie przyspieszaj膮c, pi膮ty ostatni bieg wrzucamy przy ok 55-60km/h. Do艣膰 nisko, tymbardziej, 偶e aby jecha膰 w ruchu i nie wzbudza膰 agresji innych u偶ytkownik贸w drogi w Polsce je藕dzi si臋 ok. 80km/h. Fakt jest to do艣膰 optymalna pr臋dko艣膰 tego pojazdu i raczej nie proponowa艂bym nikomu jecha膰 szybciej z racji wibracji i upierdliwego brz臋czenia prawdopodobnie os艂onki wydechu.

Prawd臋 m贸wi膮c te wibracje nie s膮 a偶 tak upierdliwe jak to brz臋czenie. Ale mniejsza o to. Za silnik i skrzynie nale偶y si臋 Panonowi du偶y plus. Jednostka jest przyjazna, ekonomiczna (spalanie mi wysz艂o max. 2,7l/100km. By艂o to w czasie wypadu z Legionowa do Olsztyna w dwie osoby i z baga偶em!!) i spokojna. Nadmieni膰 te偶 nale偶y, i偶 w czasie przyspieszania z niskich obrot贸w, z wydechu wydobywa si臋 ca艂kiem przyjemne bulgotanie. Nie jest to Harley Fat Boy, ale napewno sprawi, i偶 w艂a艣cicielowi pojawi si臋 u艣miech na twarzy. Jazda nocna 艢wiat艂a nie s膮 mocn膮 stron膮 Princa. Prawd臋 m贸wi膮c ja je藕dzi艂em ca艂y czas na d艂ugich. Po prostu 偶ar贸wka R2 jest za s艂abym 藕r贸d艂em 艣wiat艂a. Co艣 takiego mo偶e sprawdza si臋 w skuterze, ale nie w motocyklu. Plus natomiast za kontrolki. S膮 one 艣wietnie widoczne, nawet w ostrym s艂o艅cu mo偶na znale藕膰 luz.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

W trasie zadzwoni艂 do mnie w czwartek Simon m贸wi膮c wpadaj do mnie, robimy grilla. M贸wi艂em mu czym? Panon do trasy si臋 raczej nie nadaje a w MZtce poszed艂 kranik paliwa. Po paru minutach namawiania w r贸偶ny spos贸b, pi膮tkowe popo艂udnie sp臋dzi艂em w siedzeniu Panona rozkoszuj膮c si臋 jazd膮 w dwie osoby. No c贸偶, mo偶e przesadzi艂em. Rozkoszna jazda by艂a przez pierwsze 50km. Potem zacz臋艂y nas po prostu bole膰 dupy. Efekt? Postoje co 50km okaza艂y si臋 konieczno艣ci膮. Pod koniec tej 200km trasy mieli艣my ju偶 serdecznie do艣膰 wszystkiego. Na szcz臋艣cie kumpel, z kt贸rym jecha艂em wpad艂 na pomys艂 aby w powrotnej drodze pod ty艂ki podstawi膰 sobie wielokrotnie zwini臋ty polarowy koc. Po takich modyfikacjach podr贸偶 by艂a ca艂kiem zno艣na. Niemniej jednak i tak trzeba by艂o robi膰 postoje. Pr臋dko艣膰 podr贸偶na oscylowa艂a w granicach 70-80km/h. Jak to wszystko si臋 sprawuje sama jazda potrafi sprawia膰 przyjemno艣膰.

Je艣li przywykn膮膰 do wibracji i brz臋czenia, motorek ca艂kiem zwinnie nawija kolejne km na ko艂a. W ruchu ulicznym jazda mi臋dzy samochodami nie sprawia problem贸w. Niezbyt szeroka kierownica (dla mnie ciut wi臋cej ni偶 szeroko艣膰 bark贸w) sprawia, 偶e pozycja jest za ni膮 jest do艣膰 wygodna. R臋ce s膮 ciut uniesione i przewisaj膮 na manetkach. Rozmieszczenie przycisk贸w i prze艂膮cznik贸w jest bardzo typowe. Wszystko pod r臋k膮. Denerwowa艂 tylko troch臋 opornie dzia艂aj膮cy wy艂膮cznik kierunkowskaz贸w, ale da艂o si臋 to prze偶y膰. W innych egzemplarzach stoj膮cych u importera nie zauwa偶y艂em tego zjawiska.

Lusterka natomiast s膮 ca艂kiem przyjemne. Nie do艣膰, 偶e zapewniaj膮 przyzwoit膮 widoczno艣膰 to same s膮 przyzwoicie wykonane (0 plastiku!). Pr臋dko艣ciomierz jest bardzo optymistycznie wyskalowany (140km/h) i w swoim zestawie opr贸cz przebiegu ca艂kowitego posiada kasowalny przebieg dzienny. Akurat w testowanym modelu za艂o偶ony by艂 nowy licznik albowiem w poprzednim kto艣 lub co艣 oberwa艂o pokr臋t艂o do kasowania przebiegu. Nie wnikam. W ka偶dym b膮d藕 razie na nowy licznik nakr臋ci艂em nieco ponad 1000km :). Nale偶y te偶 powiedzie膰, i偶 zar贸wno pr臋dko艣ciomierz jak i wska藕nik paliwa s膮 dobrze pod艣wietlone i czytelne. Wska藕nik paliwa oczywi艣cie znalaz艂 si臋 w chopperowym miejscu czyli tu偶 pod wlewem paliwa:) Przyzwyczajenia z mojej strony wymaga艂o nisko umieszczone siedzenie. Dla niewysokich os贸b idealne. Ja przy swoich 170cm stoj膮c pod 艣wiat艂ami podpiera艂em si臋 obydwiema nogami. Trzeba przyzna膰, 偶e pozycja jest do艣膰 wygodna... ale nie na trase. Ot tak na uczelnie 40km 艣miga膰 mo偶na bez problemu.

Dalsze wypady jednak wymagaj膮 odpoczynk贸w. W艂a艣ciwo艣ci jezdne Trzeba przyzna膰, 偶e ca艂kiem przyzwoite. Tylne zawieszenie posiada szeroki zakres regulacji wobec czego mo偶na je dostosowa膰 do w艂asnych potrzeb. Dla mnie by艂o ca艂kiem przyjemne. Do艣膰 twarde ale i wybieraj膮ce wi臋kszo艣膰 nier贸wno艣ci. W zakr臋cie Panon spisuje si臋 neutralnie. Mo偶na przy odrobinie odwagi pokusi膰 si臋 o ostr膮 jazd臋. Ale w tedy cz臋sto ma si臋 wra偶enie p艂ywania przodu. Poza tym nie jest to motocykl do ostrej jazdy tylko spokojnego spacerowego przemieszczania si臋.

Hamowanie. Nie ma tu rewelacji. Z przodu dwut艂oczkowy zacisk i wentylowana tarcza. Z ty艂u b臋ben. Prz贸d ca艂kiem przyjemny, ty艂 taki sobie. Zaznaczy膰 trzeba, i偶 wyst臋powa艂o dziwne zjawisko. Ot贸偶 w czasie hamowania tylnym hamulcem na nier贸wno艣ciach, nast臋powa艂o naprzemienne twardnienie i mi臋kni臋cie d藕wigni hamulca w rytm nier贸wno艣ci. Ma艂o przyjemne ze wzgl臋du na nieprecyzyjno艣膰 dozowania si艂y hamowania.

Do tego wszystkiego aby zablokowa膰 tylny hamulec trzeba si臋 nie藕le postara膰. Ale przynajmniej niedo艣wiadczony kierowca nie wpadnie w po艣lizg. Prz贸d za艣 ca艂kiem sprawnie wytraca pr臋dko艣膰 pojazdu. Wymaga troch臋 si艂y ale wiadomo, kierowca motocykla to twardy cz艂owiek. Ze stali.

Podsumowuj膮c: Za 6800z艂 otrzymujemy w pe艂ni sprawny technicznie pojazd z 2 gwarancj膮. Wibracje nie s膮 a偶 tak irytuj膮ce, a brz臋czenie mo偶na we w艂asnym zakresie wyeliminowa膰. Oczywi艣cie mo偶na kupi膰 za t膮 cen臋 pojazd u偶ywany. Ale jak si臋 jest 16 latkiem, to na og贸艂 o zakupie decyduj膮 rodzicie. Najcz臋艣ciej te偶 latoro艣l ma ma艂e poj臋cie o technice i w tedy nieoceniona jest ta gwarancja. Nie sztuk膮 jest bowiem kupi膰 u偶ywany sprz臋t. Trzeba go p贸藕niej jeszcze jako艣 utrzyma膰 i wiedzie膰 co przy danej awarii zrobi膰. Panon ponadto kusi ca艂kiem przyzwoitym wyposa偶eniem. N贸偶ka boczna (w tegorocznych modelach jest to n贸偶ka nie sk艂adaj膮ca si臋 samoczynnie i wyposa偶ona w czujnik nie pozwalaj膮cy na odpalenie pojazdu z roz艂o偶on膮 n贸偶k膮)

Do tego haczyk na kask wska藕nik poziomu paliwa, sisybar, blokada kierownicy ssanie umieszczone na kierownicy (te偶 wyst臋puje dopiero od tego roku - testowany model posiada艂 3 stopniowe ssanie przy ga藕niku) chopperowa stacyjka W tym roku te偶 zlikwidowano problem obcierania lakieru przez kickstarter poprzez zmian臋 profilu kickstartera Reasumuj膮c, jest to pojazd idealny dla os贸b, kt贸re szukaj膮 motocykla do nauki jazdy jako pierwsze moto, a tak偶e dla wszystkich os贸b poszukuj膮cych ekonomicznego, taniego pojazdu do dojazdu na niewielkie odleg艂o艣ci do pracy/szko艂y. My艣le, 偶e tak偶e starsze osoby, kt贸re kiedy艣 je藕dzi艂y ma艂olitra偶owymi pojazdami typu WSK czy WFMka skusi艂yby si臋 na Panona Princa.

Plusy: -ekonomiczny i praktycznie niezawodny silnik -precyzyjna skrzynia bieg贸w -cena -wygodna pozycja za kierownic膮 -czytelno艣膰 wska藕nik贸w -intuicyjne rozmieszczenie prze艂膮cznik贸w na kierownicy -艂atwo艣膰 i lekko艣膰 prowadzenia -przyzwoite w艂asno艣ci jezdne -prostota obs艂ugi -2 lata gwarancji bez limitu kilometr贸w -dobre wyposa偶enie -ca艂kiem 艂adny wygl膮d

Minusy: -brz臋czenie r贸偶nych element贸w -wibracje przy wysokich obrotach -wygodny ale przy je藕dzie solo. Z pasa偶erem ju偶 trudno o wygode -plastikowo艣膰 -s艂abe 艣wiat艂a.

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%