Aktualnie czytasz:
Magnus T-Rex: Niedoceniony turystyk
34

W艣r贸d skuter贸w o pojemno艣ci 50 cm3 panuje du偶a r贸偶norodno艣膰. Oferowane do sprzeda偶y skutery maj膮 okre艣lony charakter i s膮 kierowane do okre艣lonego odbiorcy. Ma艂e i lekkie skutery miejskie, czy "repliki" motocykli z silnikami o pojemno艣ci 50 cm3, bardzo obecnie rozwijane, promuj膮 si臋 same swoimi parametrami聽 i wygl膮dem 艂atwym do zdefiniowania przez potencjalnego nabywc臋.

Inna grupa to skutery o charakterze turystycznym. Mam wra偶enie, 偶e ta grupa skuter贸w nie zdoby艂a popularno艣ci i firmy jakby zrezygnowa艂y z jej rozwijania, nie promuj膮c nowych modeli. Jedn膮 z przyczyn braku popularno艣ci tej grupy jest niewiedza potencjalnego u偶ytkownika o ich walorach oraz opinia, 偶e du偶y i ci臋偶ki skuter jest wolny, paliwo偶erny i trudny do prowadzenia w ruchu miejskim. Jednym z modeli zaliczanych do tej grupy skuter贸w jest model Moto Magnus T - rex. Jako, 偶e jestem u偶ytkownikiem tego skutera od lipca 2009 roku i przejecha艂em nim ju偶 ponad 17 tysi臋cy kilometr贸w spr贸buj臋 przybli偶y膰 jego zalety i wady, a uwa偶am, 偶e tych pierwszych ma wi臋cej.

T-rex jak na 50-tk臋 jest skuterem du偶ym i ci臋偶kim. Jego gabaryty, a zw艂aszcza wymiary s膮 zbli偶one do wi臋kszych pojemno艣ciowo markowych turystycznych skuter贸w takich firm jak Yamaha, Honda czy Suzuki.

Skuter Moto Magnus T-Rex 50Skuter Moto Magnus T-Rex jest zbudowany na mocnej, rurowej ramie, konstrukcja kt贸rej zapewnia mu bardzo dobr膮 sztywno艣膰. "Buda" skutera mo偶e si臋 podoba膰, a plastiki s膮 dobrze spasowane. Moje w膮tpliwo艣ci budzi jedynie obudowa kierownicy, z艂o偶ona jest niesolidnie. Przednia lampa dobrze o艣wietla drog臋 i jazda noc膮 nie stanowi problemu. Charakterystyczn膮 dla tego skutera jest kierownica, taka jak膮 maj膮 jego "mocniejsi", markowi kuzyni. Nadaje mu ona wygl膮d "rasowego turystyka" i doskonale sprawdza si臋 w czasie jazdy. Przyda艂yby si臋 d艂u偶sze lusterka gdy偶 te, zastosowane cho膰 艂adne i pasuj膮ce do skutera nie zapewniaj膮 dobrej widoczno艣ci do ty艂u.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Skuter wyposa偶ono w autoalarm z funkcj膮 zdalnego odpalania i gaszenia silnika. Na przednim panelu jest miejsce na monta偶 gniazdka, kt贸re mo偶e si臋 przyda膰 do zasilania 艂adowarki telefonu czy nawigacji. Niestety gniazdko trzeba zamontowa膰 samodzielnie. Ciekawie i oryginalnie zaprojektowano zegary.

Skuter Moto Magnus T-Rex 50Jest obrotomierz, wska藕nik 艂adowania akumulatora, niezbyt dok艂adny wska藕nik poziomu paliwa i oczywi艣cie pr臋dko艣ciomierz. Du偶ym przeoczeniem, przynajmniej dla mnie jest brak kasowalnego licznika przebiegu dziennego, kt贸ry bardzo przydaje si臋 w turystycznych jazdach. Dla kogo艣 kto nie mo偶e rozsta膰 si臋 z telefonem zamontowano wska藕nik sygna艂u po艂膮czenia. Pod kierownic膮 jest ma艂y schowek na telefon czy dokumenty. Wi臋kszy schowek jest pod kanap膮. Zamontowano w nim jednak akumulator i zbiornik oleju silnikowego, co spowodowa艂o, 偶e nie mie艣ci si臋 w nim kask. Skuter wyposa偶ony jest w kufer w kolorze nadwozia, a aluminiowe nak艂adki pod nogami dope艂niaj膮 wyposa偶enia. Zbiornik paliwa o pojemno艣ci 7 litr贸w zapewnia聽 200 kilometrowe przebiegi. Wlew paliwa znajduje si臋 jednak pod kanap膮 i w czasie turystycznych wyjazd贸w z baga偶em przymocowanym na miejscu dla pasa偶era dost臋p do niego jest utrudniony.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

W trasie, odpoczynek w lasach pod Raciborzem. T-Rex 50

W trasie, odpoczynek w lasach pod Raciborzem. T-Rex 50

Na T-rexie nawet osoby wysokie maj膮 do艣膰 miejsca, a kanapa pozwala na swobodne usadowienie pasa偶era. Natomiast jego waga powoduje, 偶e przy wi臋kszych pr臋dko艣ciach prowadzi si臋 go pewnie i stabilnie. Przy bardzo ma艂ych pr臋dko艣ciach utrzymanie stabilno艣ci mo偶e by膰 problemem i takiej jazdy trzeba si臋 nauczy膰. R贸wnie偶 stawianie skutera na n贸偶kach wymaga przy艂o偶enia do tego troch臋 si艂y i osoby s艂absze fizycznie mog膮 mie膰 z tym problem. T-Rexa wyposa偶ono w 13 calowe ko艂o przednie i 12 calowe tylne. Jest to typowa wielko艣膰 k贸艂 w skuterach turystycznych gdzie nie najwa偶niejszym parametrem jest pr臋dko艣膰. Ko艂o 12 calowe lepiej spisuje si臋 w czasie podjazd贸w, mniej m臋cz膮c silnik. Skuter wyposa偶ono w hamulce tarczowe na obu ko艂ach. Sprawuj膮 si臋 bardzo dobrze i nie mia艂em z nimi 偶adnych problem贸w. Z ty艂u zastosowano podw贸jne amortyzatory olejowe ze spr臋偶ynami z mo偶liwo艣ci膮 regulacji twardo艣ci. Dobrze sprawdzaj膮 si臋 w czasie jazdy we dwoje.

Widok na Tatry s艂owackie w drodze do Zakopanego.

Widok na Tatry s艂owackie w drodze do Zakopanego.

Moto Magnusa T-rexa nap臋dza dwusuwowy silnik o pojemno艣ci 49,2 cm3 i mocy 4,2 kM. Wydawa艂oby si臋, 偶e du偶y i stosunkowo ci臋偶ki skuter nap臋dzany takim silnikiem b臋dzie mu艂owaty, wolny, a paliwo b臋dzie poch艂ania艂 jak smok. Nic z tych rzeczy. T-rex zosta艂 zestrojony bardzo dobrze. Szybko zbiera si臋 przy starcie, 艂adnie wchodz膮c na obroty. Takie zestrojenie doskonale pasuje do jazdy miejskiej. Szybko osi膮ga dozwolon膮 pr臋dko艣膰 45km/h, za nie przekraczanie kt贸rej odpowiada elektroniczny modu艂 zap艂onu, jedyna blokada jak膮 za艂o偶ono. Rzeczywiste mo偶liwo艣ci T-Rexa s膮 du偶o wi臋ksze i z odblokowanym modu艂em pr臋dko艣ci maksymalne przekraczaj膮 na lekkich zjazdach 75 km/h. Na poziomych odcinkach drogi rozwini臋cie pr臋dko艣ci 60/70 km/h聽 i jej utrzymywanie na d艂ugim dystansie nie stanowi 偶adnego problemu. Lekkie podjazdy nie sprawiaj膮 mu du偶ego problemu a osi膮gane pr臋dko艣ci rz臋du 50 km/h i wi臋cej nie s膮 niczym nadzwyczajnym. Dopiero podjazdy na g贸rskich drogach powoduj膮, 偶e pr臋dko艣膰 spada do 30/35 km/h. Ale T-Rex dzielnie pokonuje wzniesienia i jak dot膮d 偶adna g贸rska droga go nie pokona艂a, a zje藕dzi艂em nim ca艂e Beskidy a偶 po Tatry.

Moto Magnus T-Rex i Motowell Magnet Sport na jednej z beskidzkich prze艂臋czy.

Moto Magnus T-Rex i Motowell Magnet Sport na jednej z beskidzkich prze艂臋czy.

A co ze spalaniem? I tu T-Rex r贸wnie偶 mile zaskakuje, jego 艣rednie spalanie to od 2,9 do 3,2 litr贸w na 100 km. Zale偶y to od pokonywanej trasy i mam wra偶enie jako艣ci paliwa. Mam zwyczaj notowa膰 przy tankowaniu przebiegi, co pozwala mi na wiarygodn膮 ocen臋 spalania, a mam dane z kilku tysi臋cy kilometr贸w. I tak gdy wcze艣niej zu偶ycie paliwa dochodzi艂o do 3,5 l/na 100 km, to po poznaniu skutera i wyczuciu regulacji ga藕nika spalanie w granicach 3 litr贸w to norma. W zesz艂ym roku jad膮c 2400 km przez Polsk臋 zu偶y艂em 69,3 litra benzyny, co daje 艣rednie spalanie na poziomie 2,88 na st贸wk臋. Z uwagi na dwusuwowy silnik, a co za tym idzie wi臋ksze o oko艂o p贸艂 litra spalanie ni偶 w czterosuwowych 50-kach, T-Rex trzyma norm臋 mimo swych gabaryt贸w i swojej wagi.

Jak w ka偶dym skuterze tak i w T-Rexie przydarzaj膮 si臋 problemy wynikaj膮ce z codziennej eksploatacji. W moim skuterze najbardziej usterkowa cz臋艣膰 to cewka zap艂onowa, kt贸r膮 wymienia艂em ju偶 kilkakrotnie. Zdarza艂y si臋 takie, kt贸re wytrzymywa艂y 1500-2000 km i takie, na kt贸rych przeje偶d偶a艂em ponad 6500 km. Przy cenie oko艂o 35 z艂 jej wymiana to niewielki wydatek. Po oko艂o 16500 km zatar艂y si臋 艂o偶yska na przek艂adni rozrusznika. A wystarczy艂o je wcze艣niej wyczy艣ci膰 i nasmarowa膰. Naprawa by艂a prosta i tania. Prawie jednocze艣nie wysiad艂 regulator ssania, ale jego cena to tylko 35 z艂. List臋 zamyka kilkukrotnie wymieniana 偶ar贸wka reflektora w cenie oko艂o 10 z艂. Nie wymieni艂em tu 艣wiec czy rolek wariatora, kt贸re wymieniam w razie potrzeby w czasie przegl膮d贸w, kt贸rych dokonuj臋 co oko艂o 2500 km. Wynika st膮d, 偶e T-Rex przy regularnej obs艂udze nie jest zbyt awaryjny a og贸lnie dost臋pne i tanie cz臋艣ci nie rujnuj膮 bud偶etu.

Widok na Beskid Sl膮ski z prze艂臋czy Salmopol

T-Rex i widok na Beskid Sl膮ski z prze艂臋czy Salmopol

Moto Magnus T-Rex ma zalety i wady. Do zalet zaliczam jego wygl膮d. Skuter zwraca na siebie uwag臋 swoim wygl膮dem, kt贸ry upodabnia go do skutera o wy偶szej pojemno艣ci a okre艣lenie jego parametr贸w budzi w rozm贸wcach niedowierzanie. Zalet膮 s膮 wymiary, kt贸re pozwalaj膮 na swobodne pomieszczenie si臋 na nim, ale tak偶e jego waga, kt贸ra zapewnia mu stabilno艣膰 w czasie jazdy. Skuter prowadzi si臋 bardzo dobrze i pewnie. Tarczowe hamulce na oba ko艂a zapewniaj膮 bezpieczne wyhamowanie skutera, a amortyzatory do艣膰 dobrze t艂umi膮 nier贸wno艣ci i jazda nie jest m臋cz膮ca. Pokonywanie T-Rexem d艂ugich wielokilometrowych odcink贸w, szczeg贸lnie w czasie dobrej pogody to przyjemno艣膰. Dwusuwowy silnik bardzo dobrze wsp贸艂gra z tym skuterem zapewniaj膮c mu dobre przy艣pieszenie i pr臋dko艣膰 przejazdow膮 przy umiarkowanym zu偶yciu paliwa. Og贸lnie dost臋pne i wzgl臋dnie tanie cz臋艣ci to r贸wnie偶 atut przemawiaj膮cy za tym skuterem. Konstrukcja i gabaryty T-Rexa umo偶liwia 艂atwy tuning skutera. Zak艂adaj膮c dobry markowy cylinder o pojemno艣ci ponad 70 cm3 otrzymujemy maszyn臋, kt贸rej parametry nie ust臋puj膮 skuterom o pojemno艣ci 125 cm3. Zalet膮 dwusuwa jest tak偶e to, 偶e tuningowa膰 mo偶emy tak偶e inne elementy takie jak wariator, sprz臋g艂o czy wydech, kt贸re wszystkie razem jak i ka偶de z osobna podnosz膮 jego moc i sprawno艣膰 (na tak przerobione skutery trzeba posiada膰 odpowiednie uprawnienia).

Moto Magnus T-Rex

Moto Magnus T-Rex

O wadach wspomnia艂em ju偶 wcze艣niej przy opisie T-Rexa. W tym miejscu chcia艂bym napisa膰 o jednej dla mnie najistotniejszej. Chodzi mi o kanap臋. T-rex ma kanap臋, na kt贸rej mieszcz膮 si臋 swobodnie dwie osoby. I gdy dla kieruj膮cego o wzro艣cie od 艣redniego w d贸艂 kanapa jest do艣膰 wygodna to ju偶 osoba potrzebuj膮ca troch臋 miejsca na nogi przesuwa si臋 na przedniej cz臋艣ci siedzenia maksymalnie do ty艂u. I tu zaczyna si臋 problem. Kanapa zosta艂a tak wyprofilowana, 偶e taki manewr ju偶 po przejechaniu kilkunastu kilometr贸w powoduje dyskomfort, a gdy przeje偶d偶a艂em po kilkadziesi膮t kilometr贸w i wi臋cej moje siedzenie zaczyna艂o si臋 buntowa膰. Postanowi艂em co艣 z tym zrobi膰.

Podstawa kanapy przed i po przer贸bce.

Podstawa kanapy przed i po przer贸bce.

Przeprofilowanie konstrukcji kanapy rozwi膮za艂o problem i teraz nawet kilkuset kilometrowe przeloty nie daj膮 powodu do narzeka艅. A to, 偶e obni偶y艂em kanap臋 zmniejszaj膮c gabaryty schowka nie ma znaczenia, gdy偶 nawet przed przer贸bk膮 i tak nie mie艣ci艂 si臋 w nim kask. Nie pokazuj臋 tutaj gotowej kanapy, gdy偶 wymaga ona r臋ki dobrego tapicera a moje zdolno艣ci tapicerskie nie zas艂uguj膮 na chwalenie si臋 nimi. Na przekonstruowanej i prowizorycznie ob艂o偶onej kanapie przeje藕dzi艂em kilka tysi臋cy kilometr贸w i doskonale zda艂a egzamin. Po艣wi臋ci艂em tyle miejsca temu elementowi T-Rexa gdy偶 uwa偶am, 偶e w艂a艣nie siedzenie stanowi jego pi臋t臋 achillesow膮, a w turystyce wygodne siedzenie to podstawa. Musz臋 jednak zaznaczy膰, 偶e opinie innych u偶ytkownik贸w tego skutera co do kanapy s膮 rozbie偶ne z moj膮 i oni j膮 sobie chwal膮.

Moto Magnus T-Rex聽to bardzo dobry skuter i szkoda, 偶e nie zdoby艂 wi臋kszej popularno艣ci. My艣l臋, 偶e przyczyn膮 jest pokutuj膮cy w艣r贸d potencjalnych nabywc贸w stereotyp, 偶e skuter o takich parametrach b臋dzie ma艂o ekonomiczny w eksploatacji, a jego osi膮gi b臋d膮 niezadowalaj膮ce. Wydaje si臋, 偶e takie my艣lenie dotyczy nie tylko tego skutera, ale tak偶e innych o zbli偶onych parametrach. Tym tekstem stara艂em si臋 wykaza膰, 偶e niekoniecznie opinie takie s膮 uzasadnione i 偶e warto rozwija膰 t臋 grup臋 skuter贸w, gdy偶 w艂a艣nie one najbardziej nadaj膮 si臋 rozwijania turystyki skuterowej 艂膮cz膮c cechy typowych skuter贸w miejskich z cechami skuter贸w turystycznych. Gdybym dzisiaj mia艂 wybiera膰 w艣r贸d skuterowych 50-tek wyb贸r by艂by prosty, wybra艂bym T-rexa.

Jaka jest Twoja reakcja?
100%
0%
0%