Kultowy chopper dla początkujących motocyklistów: Yamaha Virago 535 (1987-2003). Informacje, dane techniczne, zdjęcia

Easy Rider w japońskim wydaniu. Yamaha Virago 535

W skrócie
  • Yamaha Virago 535 to idealny motocykl na początek przygody. Jest lekka, tania w zakupie, a utrzymanie tego motocykla nie przysparza większych problemów.
  • Virago 535 posiada kilka charakterystycznych dla siebie rozwiązań technicznych.
  • Jak jeździ Yamaha Virago 535?
  • Wady i zalety kultowego motocykla

Yamaha Virago 535 za sprawą ponadczasowego wyglądu, niskich kosztów eksploatacji i legendarnej bezawaryjności stanęła w panteonie motocykli kultowych. Dzisiaj na ten motocykl patrzymy ze szczególną estymą – wielu z nas właśnie od tego motocykla rozpoczęło swoją przygodę z motocyklami i za to należy się temu motocyklowi dozgonny szacunek.

Zaprezentowana w 1987 roku nadal wiernie służy wielu motocyklistom. Produkcja zakończyła się w 2004 roku. Od początku stanowiła atrakcyjną cenowo i wizualnie propozycję, którą Yamaha konkurowała między innymi z Harleyem Davidsonem. Obecnie zadbany egzemplarz stanowi dobrą bazę jako pierwszy poważny motocykl, ale również może służyć właścicielowi przez długie lata.

Virago 535. Charakterystyczne rozwiązania

Zbiornik paliwa od 1987 do 1989 roku znajdował się pod siedzeniem kierowcy a to co przypomina nam zbiornik paliwa było jedynie atrapą. Sytuacja zmieniła się w 1990 roku gdy atrapę zamieniono na funkcjonalny zbiornik paliwa. Jeden z dwóch zbiorników, ponieważ ten pod kanapą został na swoim miejscu i oba zbiorniki były ze sobą połączone. Dzięki temu zabiegowi pojemność zbiornika zwiększyła się o 4,9l jednocześnie zwiększając zasięg z około 160 km do 255 km. Takie wartości osiągniemy unikając prędkości autostradowych. Na kierownicy znajdziemy elektryczny przełącznik, aby zyskać dostęp do rezerwy paliwa.

Inżynierowie z Yamahy zastosowali także ciekawe rozwiązanie układu wydechowego, który musiał zmieścić się w tej zwartej konstrukcji. W dużej części jest ukryty między silnikiem a tylnym kołem, a to co widzimy stanowi jedynie atrapę. Dzięki temu krótki wydech wygląda schludnie. Dźwięk, jaki wydobywa się z podwójnej końcówki oryginalnego wydechu jest przyjemny, lecz mocno wytłumiony. Przeglądając oferty kupna znajdziemy też konkurencję w postaci Hondy Shadow, Suzuki Intrudera i Kawasaki EL.

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Wrażenia z jazdy na Virago 535

Yamaha stworzyła ten motocykl, łącząc zupełnie nowe elementy z częściami zaadaptowanymi z innych modeli np. mniej znanej Yamahy Radian. Virago 535 ma w rodzinie także Virago 125, 250, 500, 750 i 1100. Obserwując zloty motocyklowe, fora i portale aukcyjne szybko przekonamy się, że jest w tej rodzinie najbardziej popularna. Motocykl mimo małego zbiornika, wizualnie charakteryzuje się przyjemnymi dla oka proporcjami. Dopiero gdy staniemy bliżej, zobaczymy, że jest bardzo kompaktowy. To zaleta, dzięki której był przyjazny dla użytkownika, nie tylko niskiego i początkującego. Yamaha w materiałach reklamowych zapraszała też osoby powracające do świata motocyklizmu hasłem: “Jeśli zamierzasz ponownie zacząć jeździć, nie zadowalaj się motocyklem dla początkujących”.

Mimo że 535 często jest odbierana jako motocykl łatwy dla początkujących, ma znacznie więcej potencjału do stania się kompanem wielu podróży. W końcu kiedyś można było zawiesić nad łóżkiem plakat: Virago 535. Always cool. Jednocześnie nie onieśmielała. Miękkie siedzenie umieszczono na wysokości jedynie 720 mm. Siedząc na siedzeniu kierowcy Virago sprawia wrażenie smukłej. Pozycja za kierownicą nie jest skrępowana, chociaż możemy odnieść wrażenie, że podnóżki mogłyby powędrować dalej do przodu motocykla. Dzięki temu, że siedzenie pasażera jest umieszczone wyżej, możemy się o nie zaprzeć podczas przyspieszania.

Inne publikacje na ten temat:

Przeczytaj również:

Najlepsze „choppery” dla początkujących. Ranking TOP9 motocykli z duszą na dobry początek. Który byś wybrał?

Na wąskim miejscu pasażera najlepiej odnajdą się niewysokie osoby. Docenią również montowane w niektórych modelach oparcie. Z przodu mamy 19 calową wąską oponę a z tyłu 15 calową, dzięki czemu łatwo się prowadzi i dobrze wygląda. Obręcze są szprychowane, co dalej może się podobać, chociaż polerowanie ich chromowanych zakamarków wymaga czasu. Pozycja za kierownicą jest wyprostowana i oprócz lekko ugiętych kolan, nie męczy. Dzięki zwartej konstrukcji łatwo wchodzi w zakręty i bez kłopotu manewruje się nią parkingu. Siedzenie w wersji S z początku produkcji było dodatkowo pikowane co także może być dla niektórych atrakcyjne,  chociaż ja wolę wersję bez tego dodatku.

Okrągła lampa i pojedynczy prędkościomierz to minimum jakie nam potrzeba. To rozwiązanie na tyle uniwersalne, że dalej wygląda świeżo. Oferowano ją w jedno i dwukolorowym malowaniu. Niektóre egzemplarze posiadają wypukły emblemat na zbiorniku. Zarówno z prawej i lewej strony znajdują się plastikowe chromowane pokrywy, pod którymi znajdują się między innymi elementy układu elektrycznego i ssącego.

Wystarczające osiągi motocykla na kat. A2

Zastosowany w Virago silnik to pożądana klasyka gatunku, czyli widlasta dwójka. Z niewielkimi zmianami była już wcześniej stosowana w XV 500 Virago. W 535 jednostka napędowa wygląda jednak bardziej okazale. Rozwija 45 KM i 43 Nm mocy przy 6000 obrotów na minutę. Moc wystarczająca do swobodnego przemieszczania się po mieście, w dłuższych wycieczkach i do okazjonalnego wyprzedzania. Najprzyjemniej zachowuje się w niskim i średnim zakresie obrotów, gdzie odwdzięcza się dynamiką i nie wibruje za mocno. Charakterystyka tej jednostki zapewnia płynny przyrost mocy. Prędkość maksymalna to 160 km/h. Minusem może być duża ilość ciepła, jaką czujemy na nogach.

Yamaha Virago 535

W sytuacjach wysokiej gorączki np. podczas przeciskania się powoli na zlocie, w upalny dzień można zauważyć, że silnik zgaśnie, aby się ochłodzić. Do spowalniania służy hamulec bębnowy z tyłu i pojedyncza 298 mm tarcza z przodu, które spisują się nieźle, ale bez szału w szrankach z około 200 kilogramami. Motocykl wyróżnia napęd poprzez wał Cardana. Niektóre dźwięki jakie usłyszymy, mogą wydobywać się właśnie z układu napędowego. Zapewnia on dużą niezawodność i nie wymaga częstej obsługi.

Tylne zawieszenie to dwa amortyzatory po bokach, które niestety nie zawsze spisują się dzielnie. Podczas jazdy z pasażerem łatwo jest dobić je na nierównościach. Przednie zawieszenie, o ile jest bez wycieków, spisuje się przyzwoicie. Obecnie w 2022 roku można spotkać też jednostki wysłużone, a wtedy zaczniemy poznawać takie pojęcia jak, naprawa kranika, synchronizacja gaźników, wymiana membran w gaźniku, padnięty alternator i/lub regulator napięcia. Na szczęście wiedzy dostępnej jest wiele, a z częściami zamiennymi także nie ma problemu. Ogólna jakość wykonania jest dobra, chromowane elementy przy odrobinie starania będą dobrze wyglądać jeszcze wiele lat. Virago 535 stanowi też popularną propozycję wśród osób chcących przerobić ją według własnego uznania. Plusem tego jest różnorodność dostępnych części na przykład bagażników, układów wydechowych, szyb, emblematów, podnóżków-spacerówek, sakw i stelaży.

Yamaha Virago 535. Jak o nią zadbać?

Przede wszystkim przeglądy wykonuj co 6 000 km. Wymień 2,6l lub 2,8l (z wymianą filtra) oleju 20W50 lub 10W40. Co drugi przegląd lub minimum raz do roku zainstaluj nowy filtr oleju. Wyczyść filtr powietrza, sprawdź układ hamulcowy, a także zajrzyj do tabeli serwisowej, aby skupić się na pozostałych elementach jak łożysko główki ramy, obecność oleju w układzie napędowym.

Co mi się podoba?

  • Virago XV535 wygląda ciekawie, wizualnie wolno się starzeje.
  • Manewrowanie nią jest bardzo łatwe.
  • Osiągi są zadowalające.

Co mogłoby być lepsze?

  • Podnóżki mogłyby być wysunięte bardziej do przodu zapewniając wygodniejszą pozycję w trasie.
  • Tylne zawieszenie powinno mieć większy zakres ruchu.

Yamaha Virago 535. Dane techniczne:

Silnik
Typ 4 zaworowy, chłodzony powietrzem
Układ V2
Pojemność 535 cm3
Średnica/skok tłoka 76 x 59 mm
Stopień sprężania 9:1
Moc maksymalna 32,4 kW (44,1 KM) przy 7500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 46 Nm przy 6000 obr/min
Zasilanie 2 gaźniki Mikuni BDS 34
Smarowanie z mokrą miską olejową
Rozruch elektryczny
Pojemność zbiornika paliwa do 1989 roku 8,6l w tym 2,0l rezerwy

od 1990 roku 13,5l w tym 2,5l rezerwy

Skrzynia biegów 5 stopniowa
Przeniesienie napędu Wał kardana
Podwozie
Długość 2210 mm
Szerokość 815 mm
Wysokość 1100 mm
Wysokość siedzenia 720 mm
Rozstaw osi 1511 mm
Prześwit 145 mm
Masa 185-196 kg w zależności od roku produkcji
Opona przód | tył 3.00 – 19 | 140/90 – 15

Tekst: Bartłomiej Gładkiewicz

Zdobywa nowe doświadczenia. Chętnie wybierze piasek pod kołami. Pierwszą motorynkę dostał w kartonie i tak mu już zostało, że lubi majsterkować. Poza jednośladami to pasjonata branży lotniczej.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button