Kawasaki Z 1000 – kultowy naked bike z Minato [OPIS, DANE TECHNICZNE, ZDJĘCIA, WADY, ZALETY]

Zadebiutował w 2003 roku i szturmem podbił serca motocyklistów

W skrócie
  • Kawasaki Z 1000 pojawił się po raz pierwszy w 2003 roku
  • To sportowy motocykl, który został obnażony z owiewek i zyskał miano hyper naked bike
  • W 2010 roku pojawiła się nowa wersja Z 1000 oraz nieco bardziej turystyczna wersja o nazwie SX

W 2003 roku Kawasaki pokazało światu swój najnowszy model, czyli Z1000. Recepta na jego konstrukcję była na tyle prosta i skuteczna, że motocykl szybko podbił rynki sprzedażowe i po dzień dzisiejszy jest obiektem westchnień wielu motocyklistów.

Wiele osób twierdzi, że model Z 1000 w 2003 był zupełną nowością, a droga do jego stworzenia była niezwykle prosta, gdyż wystarczyło sportowy motocykl obnażyć z owiewek, zamontować szeroką kierownicę i zostawić sporą moc silnika. Jego historia sięga jednak lat 70-tych, gdyż w 1972 roku fabrykę w Minato opuścił model Z1, który był odpowiedzią na Hondę CB 750 Four. Tak zaczął się trwający do dzisiaj wyścig zbrojeń między japońskimi firmami. Z1 miał jednak sporą przewagę nad Hondą pojemnością silnika (903 ccm), dwoma wałkami rozrządu w głowicy (CB 750 Four miała jeden wałek) oraz osiągami, które zapewniał 82 KM. W 1977 r. pojemność silnika wzrosła z 903 do 1015 ccm, a moc maksymalna sięgnęła 83 KM. Warto zaznaczyć, że już w 1979 roku Z1000 miał już 93 KM, a w 1981 r. – 102 KM. Historia tamtych motocykli skończyła się w połowie lat osiemdziesiątych na modelu Z1000 GP, którego czterocylindrowiec miał 1089 ccm i 108 KM.

Długo musieliśmy czekać na wskrzeszenie modelu Z 1000, jednakże ta ważna chwila nastąpiła w 2002 roku, gdy Kawasaki oficjalnie pokazało swój najnowszy motocykl na sezon 2003. Inżynierowie zapewniali, że jest to hyper naked bike, a pod tym stwierdzeniem kryła się szybka i zwinna maszyna o charakterze sportowym, która pozbawiona została owiewek. Trzeba przyznać, że na tamtejsze czasy Z1000 była bardzo zgrabny i filigranowy, dlatego natychmiast pojawiły się wątpliwości dotyczące ramy głównej. Stalowa konstrukcja została połączona z aluminiowym wahaczem, a silnik pełnił funkcję nośną. Całość była bardzo sztywna i zaskakiwała pewnością prowadzenia szczególnie przy wysokich prędkościach.

Kawasaki Z 1000 2003-2010

Model Z 1000, który pojawił się w 2003 roku wyróżniał się nowoczesnym wyglądem, ostrymi liniami i ciekawymi detalami. Za jego tworzenie odpowiedzialny był Marc Jordan, czyli specjalista z branży samochodowej, który w latach 80. rysował nadwozie przebojowej Mazdy MX5/Miata, sprzedanej w milionach egzemplarzy na całym świecie i produkowanej do dzisiaj. Udało mu się połączyć ciekawie wyglądający przód motocykla z tylnym ogonem, który jest niezwykle podobny do tego, który montowany był w ZX-6R. Nie zapomniano jednak o nawiązaniu do modelu Z1, dlatego inżynierowie zdecydowali się na zamontowanie układu wydechowego z czterema tłumikami. Na tym jednak podobieństwa się skończyły, a Z1000 otrzymał wszystkie obecne rozwiązania i technologie, sprawiając, że w momencie debiutu był motocyklem niezwykle nowoczesnym.

Kawasaki Z 1000 napędza czterocylindrowa jednostka rzędowa chłodzona cieczą o pojemności skokowej silnika wynoszącej 953 cm3. Generuje moc maksymalną wynoszącą 127 KM i na osiągnięcie aż 245 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 kilometrów na godzinę Kawasaki Z 1000 osiąga w 3,8 sekundy. Użytkownicy zdecydowanie chwalą ten silnik i zaznaczają, że wyróżnia się mocnym dolnym zakresem obrotów, ale również pewnym prowadzeniem po zakrętach nawet przy wyższej prędkości.

Pierwsze większe zmiany pojawiły się dopiero w 2005 roku i zmodyfikowano wówczas alternator, koła zębate skrzyni biegów i pompę paliwa. Zmieniono też charakterystykę zawieszeń i co ciekawe, wprowadzono przeciwkradzieżową blokadę zapłonu. Kolejna modernizacja modelu Z 1000 miała miejsce w 2007 roku i zmieniona została przede wszystkim stylistyka – kierunkowskazy zostały wbudowane w chłodnicę, zmieniła się również przednia owiewka oraz kształt przedniej lampy. Dodatkowo do układu wydechowego o odświeżonym wyglądzie zamontowano zawór sterujący, którego zadaniem była poprawa dynamiki w zakresie średnich obrotów. Temu samemu celowi służyło zmniejszenie o 0,5 mm średnicy zaworów, zmniejszenie średnicy dolotu, zmiana profilu krzywek wałków rozrządu oraz podwyższenie o 7 procent masy przeciwwag na wale korbowym. Moc maksymalna spadła do 125 KM, jednakże dynamika została zachowana dzięki zmianom długości przełożeń w skrzyni biegów. Użytkownicy skarżyli się również na wibracje, dlatego rama została również przebudowana i zmniejszono jej sztywność. Zmieniły się również punkty mocowania silnika, skonstruowany został nowy wahacz, odchudzono przednie zawieszenie i pojawiły się radialne zaciski hamulcowe z przodu, które znacznie poprawiły hamowanie.

DANE TECHNICZNE:

SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Pojemność skokowa – 953 ccm
Typ silnika – Rzędowy czterocylindrowy
Ilość suwów – 4
Moc maksymalna – 125.00 KM (91.2 kW)) przy 10000 RPM
Maksymalny moment obrotowy – 95.70 Nm (9.8 kgf-m or 70.6 ft.lbs) przy 8000 RPM
Układ rozrządu – DOHC

WYMIARY I WAGA

Waga na sucho – 198 kg
Wysokość siodła – 820 mm
Rozstaw osi – 1,420 mm

PRĘDKOŚĆ I PRZYSPIESZENIE

Stosunek mocy do masy – 0.6313 HP/kg
Pojemność zbiornika paliwa – 18 litrów
Wersje kolorystyczne – Pomarańczowy, Zielony, Czarny

Kawasaki Z1000 2010-2013

Rok 2010 był historyczny dla modelu Z 1000, a wszystko za sprawą zmiany pojemności silnika, którzy przekroczyła 1000 cm3. Zwiększenie jej do 1043 cm3 sprawiło, że przybyło dodatkowych koni mechanicznych, jednakże znacząco zmieniła się jego charakterystyka i reakcja na gaz. Jednostka napędowa generowała 143 KM oraz maksymalną moc na poziomie 111 Nm. Użytkownicy zdecydowanie zaczęli ową modyfikację chwalić, gdyż motocykl jeszcze lepiej słuchał poleceń kierowcy, co znacznie wpłynęło na poprawę komfortu jazdy. Ponownie zmienił się wygląd motocykla, jednakże były to zmiany jedynie bardzo symboliczne. Najbardziej w oczy rzucał się nowy kształt układu wydechowego. Końcowe tłumiki po obu stronach zostały wyraźnie skrócone i zyskały nieco bardziej nowoczesną, tubalną formę.

Kolejne znaczące zmiany miały miejsce w 2011 roku i w tym momencie Kawasaki postanowiło skorzystać ze sporej popularności Z 1000 i zaprezentować światu dodatkową wersję tego motocykla o nazwie SX. Inżynierowie opracowali go z myślą o zagorzałych podróżnikach, jednakże nawet dodatkowe owiewki i większa szyba z przodu nie wypłynęły na zdecydowaną ochronę przed wiatrem, na co narzekali jego użytkownicy. Komfort jazdy znacznie się poprawił za sprawą zmienionej pozycji, jednakże nadal daleko było mu do prawdziwego turystyka. Trafnym określeniem byłyby sportowy motocykl w podróżniczym zabarwieniu, który dysponuje iście wyścigową jednostką napędową. Fanom jednak ten model bardzo przypadł do gustu i jej kolejne wcielenie pojawiło się już w 2014 roku.

Z 1000 – niezwykle udany model

Kawasaki z pewnością jest dumne z całej historii motocykli z rodziny Z, jednakże trzeba przyznać, że Z 1000, który pojawił się w 2003 roku był wyjątkowy i znacząco wpłynął na rozwój naked bików. Wyglądał bardzo nowocześnie, a dodatkowo świetnie się prowadził i był bezawaryjny. W pierwszych latach produkcji użytkownicy skarżyli się jedynie na spore wibracje, jednakże w 2007 roku udało się je usunąć za sprawą modyfikacji ramy, nowego wahacza i zmienionego mocowania silnika. Pojawiały się również informacje o problemach z korozją, dlatego wasz przyszły egzemplarz należy obejrzeć wnikliwie szczególnie w okolicy główki ramy. W motocyklu tym udało się uniknąć typowych chorób i wady nowych modeli, jednakże efektem tego są bardzo wysokie ceny używanych egzemplarzy, które do dziś cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Ceny Z 1000 z pierwszych lat produkcji rozpoczynają się od około 10 000 złotych, natomiast za wersje z późniejszych lat należy zapłacić niespełna 25 000 złotych. Wersja SX to koszt zdecydowanie poniżej 30 000 złotych.

Kawasaki Z 1000 SX DANE TECHNICZNE:

SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU

Pojemność skokowa – 1,043 cm3
Typ silnika – DOHC, 16-zaworowy
Moc maksymalna – 104.5 kW {142 PS} / 10,000 rpm
Maksymalny moment obrotowy – 111 Nm {11.3 kgf*m} / 7,300 rpm
Średnica cylindra x skok tłoka – 77.0 x 56.0 mm
Zasilanie – Wtrysk paliwa: φ38 mm x 4 (Keihin) z owalnymi przepustnicami pomocniczymi
Rozruch – Elektryczny
Skrzynia biegów – 6-stopniowa
Wtórne przeniesienie napędu – Łańcuch uszczelniony
Stopień sprężania – 11.8:1
Zapłon – Elektroniczny
Sprzęgło – Mokre, wielotarczowe, ręczne
System smarowania – Smarowanie wymuszone, mokra miska olejowa

WYMIARY I WAGI

Wysokość całkowita – 1,170/1,230
Długość całkowita – 2,105
Szerokość całkowita – 790
Rozstaw osi – 1,445 mm
Wysokość siodła – 820 mm
Waga motocykla gotowego do jazdy – 230 kg / 231 kg (ABS)
Prześwit – 135 mm

PODWOZIE

Typ ramy – Aluminiowa, dwururowa
Opona przednia – 120/70ZR17M/C (58W)
Opona tylna – 190/50ZR17M/C (73W)
Hamulec przedni – Dwie półpływające 300 mm tarcze o obrysie falistym. Zacisk: Podwójny montowany radialnie, typu monobloc, przeciwległe 4-tłoczki
Hamulec tylni – Pojedyncza 250 mm tarcza o obrysie falistym. Zacisk: Pojedynczy tłoczek
Zawieszenie przód – 41 mm odwrócony widelec z bezstopniową regulacją tłumienia odbicia i dobicia i regulacją napięcia wstępnego sprężyny
Zawieszenie tył – Poziome typu Back-link, gazowe, z bezstopniową reg. tłumienia odbicia i zdalną reg. napięcia wstępnego sprężyny
Skok zawieszenia przedniego – 120 mm
Skok zawieszenia tylnego – 138 mm
Kąt główki ramy – 24.5
Wyprzedzenie – 102 mm
Pojemność zbiornika paliwa – 19 litrów

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button