Aktualnie czytasz:
Jazda motocyklem i skuterem zimą: Temperatura silnika
0

Przez najbliższe tygodnie będzie już tylko coraz zimniej. Skostniałe będą nie tylko nasze dłonie, ale również silniki naszych motorowerów, skuterów i motocykli. Zima to okres szczególnie trudny dla małych jednostek spalinowych.

Na dobrą sprawę zimą większość silników chłodzonych za pomocą wentylatora (skutery) przytwierdzonego na stałe do wału jest permanentnie niedogrzana. Nie mamy wpływu na ilość (za)zimnego powietrza jaka jest wtłaczana do wnętrza serca jednostki. Owszem można próbować zaślepić kratę wentylatora, jednak to rozwiązanie zbytnio nie ogrzeje silnika. W pełni szczelne zaślepienie może spowodować w skrajnych przypadkach, że łopatki wirnika ulegną uszkodzeniu. Niezupełne przysłonięcie z kolei spowoduje, że zasysane powietrze jedynie będzie napływało pod większym ciśnieniem. Jednak jego nominalna ilość nie ulegnie zmianie. Dodatkowo wymusimy dodatkowy opór na wentylatorze przez co trudnej będzie nam uruchomić silnik.

Bardziej profesjonalnym rozwiązaniem będzie fizyczne zdjęcie wirnika z osi go napędzającej. Wymaga to niestety nieco więcej pracy. Demontaż wówczas można zwieńczyć całkowitym, szczelnym zamaskowaniem otworu wentylacyjnego.

 
Czytaj
REKLAMA

Junak 126 teraz za 279,95 zł miesięcznie

Wybierając nowego Junaka 126 możesz skorzystać z promocyjnego finansowania RSSO 0% bez ukrytych kosztów i wpłaty własnej. Już za 279,95 zł miesięcznie (20 rat 0%) możesz wyjechać z salonu nowym motocyklem Junak 126!

Otwory wentylacyjne Kymco New Dink 50

Otwory wentylacyjne Kymco New Dink 50

Ostatnim krokiem może być zatkanie otworów wentylacyjnych poniżej fotela, lub w przekroku. Latem służą one za „przewietrzanie” jednostki. Podczas srogich mrozów jednak wpływają dodatkowo niekorzystnie na wychłodzenie jednostki.

 
Czytaj
REKLAMA

Kominiarka motocyklowa teraz za 10,59 PLN z tanią i szybką wysyłką

Zadbaj o swoje zdrowie na motocyklu. Kominiarka pod kask to ochrona Twoich górnych dróg oddechowych i komfort termiczny w chłodne dni. Wysyłka w 24h. Paczkomat 12,50 PLN i darmowy zwrot do 14 dni.

Nie czarujmy się. Zastosowanie powyższych rozwiązań pomoże w znikomym stopniu. Warto je zastosować jeśli pokonujemy naprawdę duże odległości podczas niskich temperatur.

Związane ręce mamy w przypadku motorowerów i motocykli chłodzonych powietrzem. Głowica silnika jest w pełni wystawiona na działanie zimnego powietrza. Dodatkowo w trakcie złej pogody serce pojazdu „okraszane” jest wodą, solą i śniegiem, co dodatkowo wychładza silnik.

Lepiej mają użytkownicy skuterów i motocykli chłodzonych cieczą (bez termostatu). Zimą możemy śmiało zaślepić wloty powietrza do chłodnicy. Jednak należy kontrolować temperaturę – jeśli tylko wskazówka cieczy zacznie pochylać się ku czerwonemu polu należy ponownie zapewnić dostęp powietrza do układu. Taka sytuacja może sporadycznie mieć miejsce w nieco cieplejsze dni.

Zobacz też: 
Zestawienie zimowych poradników dla motocyklistów i motorowerzystów

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
50%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
50%
Grrrr!
0%
Smutne
0%