Jaki akumulator do skutera? Oto jedno z najczęstszych wiosennych pytań [opinie]

Przyszła wiosny, a prądy odeszły? Często jedynym rozwiązaniem jest zakup nowej baterii. Tylko jakiej?

W skrócie
  • Wiosną często stajemy przed wyborem odpowiedniego akumulatora do naszego jednośladu
  • Jak dobrać akumulator do skutera?
  • Akumulator z wyświetlaczem LCD - a co to takiego?

Wiosna potrafi zaskoczyć. I to nie tylko feerią kolorów i podmuchami ciepłego wiatru. Zaskoczenie pojawia się nader często w momencie gdy po zimowym przestoju chcemy uruchomić nasz jednoślad.

To jest ten wyczekiwany dzień. Jest w końcu przyjemnie ciepło i świeci słońce. Myśli każdego fana jednośladów kierowane są wtedy do maszyny czekającej na to, by ktoś sobie o niej przypomniał. Buty, kurtka, rękawice, kask, kluczyki, stacyjka… i cisza. Czasem kontrolki ostatnim tchnieniem próbują blado poinformować o resztkach życia. Często jednak agonia jest na tyle daleko posunięta, że nawet klakson nie jest w stanie wydać z siebie cichego chrapliwego westchnienia. Ewidentnie ktoś zapomniał nakarmić bateryjkę podczas zimowego snu. Co wówczas można zrobić?

Akumulator do skutera: Jaki wybrać?

Pół biedy, jeśli skuter posiada nożny kickstarter. Kilka kopnięć powinno wystarczyć by naładować odpowiednio kondensator. Jednak zapłon CDI zazwyczaj korzysta ze wspomagania prądem z akumulatora by wytworzyć wystarczającą ilość energii do wyzwolenia porządnej iskry na świecy. Jeśli bateria jest całkowicie padnięta, to może się okazać, że nawet kopka nie przywróci naszego skutera do życia. Padnięta bateria, zasiarczony akumulator – niestety w takim wypadku najczęściej jedyną opcją jest wymiana życiodajnego ogniwa na nowe. Ale na jakie?

Sezon motocyklowy 2021: Czy już nadchodzi wyczekiwana przez motocyklistów wiosna?

Najważniejszym jest sprawdzenie jaki akumulator pasuje do naszego skutera. W przypadku tych pojazdów, bateria najczęściej znajduje się pod klapką w przekroku. Zawsze warto skorzystać z instrukcji, bądź poszukać informacji o tym gdzie zamocowany jest akumulator w naszym skuterze w sieci. Gdy dobierzemy się do starej baterii, to sprawa jest już prosta, bo każdy akumulator posiada oznaczenia modelu. Warto przy tym zwrócić uwagę na biegunowość (polaryzację), czyli to po której stronie jest biegun dodatni a po której biegun ujemny baterii. Czasem występują one w wersjach P+, lub L+, co oznacza, że biegun dodatni jest jej prawej bądź lewej stronie. Jeśli jednak zdarzy się, że akumulator ma uszkodzoną etykietę, bądź oznaczenie baterii jest nieczytelne, to dobranie odpowiedniej baterii po symbolu może być problematyczne. Wtedy na szczęście można skorzystać z doboru odpowiedniego akumulatora po modelu jednośladu. Taka opcja występuje na stronie www.morettiparts.pl, gdzie znajdziemy szeroką gamę akumulatorów produkowanych w różnych technologiach i dopasowanych do poszczególnych modeli motocykli i skuterów. akumulatory moretti

Opinie: Akumulator kwasowy czy żelowy? O nowym akumulatorze do motocykla

Technologie produkcji akumulatorów, to przede wszystkim klasyczna kwasowo-ołowiowa – z płynnym elektrolitem, AGM – ze specjalnymi matami z włókna szklanego, nasączonymi elektrolitem, a także żelowe – z elektrolitem w postaci gęstego żelu. To tak w telegraficznym skrócie. Istnieją jeszcze nowoczesne akumulatory litowo-polimerowe, ale ich udział w skuterowym rynku jest znikomy. Najważniejszymi aspektami różniącymi klasyczne akumulatory jest cena oraz właściwości. Najtańsze są baterie kwasowo-ołowiowe. Są to jednak baterie, które wymagają podłączenia dodatkowego odpowietrznika. Coraz bardziej popularne są baterie typu AGM, które wykazują się dużą żywotnością i są bezobsługowe. Nie uzupełnia się w nich elektrolitu i nie pilnuje jego odpowiedniej gęstości. Z kolei akumulatory żelowe mają taką zaletę, że mogą być instalowane w dowolnej pozycji w jednośladzie. Wszystkie te rodzaje ogniw można znaleźć w ofercie marki Moretti, która może pochwalić się bardzo bogatym pokryciem modelowym, więc jest praktycznie pewnym, że znajdziesz tam odpowiednią baterię dla swojego jednośladu. akumulator lcd

Całkiem praktyczną z punktu widzenia użytkownika pojazdu sezonowego ciekawostką są akumulatory z wyświetlaczem LCD i alarmem niskiego napięcia. Zachowują wszystkie najlepsze cechy akumulatorów AGM, a do tego wyposażone zostały w wyświetlacz LCD dla pełnej kontroli pracy akumulatora. Linia akumulatorów Moretti z wyświetlaczem LCD dzięki wbudowanemu chipowi pozwala na łatwy odczyt danych i odpowiednie reagowanie na stany akumulatora. Pozwala to zmaksymalizować czas pracy baterii nawet do 6 lat. Dzięki wyświetlaczowi możemy sprawdzić napięcie akumulatora: informuje o poziomie naładowania baterii, czy zmierzyć czas pracy akumulatora od momentu podłączenia. W przypadku kiedy nasz akumulator znacznie się rozładuje, będzie nas o tym informować sygnałem dźwiękowym. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której już zabraknie prądu potrzebnego do bezusterkowej jazdy.

Ciężar marzeń: pojechał na skuterze 50 cm3 dookoła świata. Tragiczny wypadek przerwał podróż – to nie jedyna cena

Najczęściej stosowanymi akumulatorami w przypadku skuterów są modele o oznaczeniach YTX4L, YB4L-B, a także YTX7A-BS. Jeśli nasz skuter to pojazd o pojemności 125 cm, to wówczas zazwyczaj warto zainwestować nieco więcej w baterię klasy AGM – mają większą wydajność i lepiej sprawdzą się w większych pojemnościowo pojazdach. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w przypadku oferty marki Moretti, litera Y w oznaczeniu modelu akumulatora zastąpiona jest literą M – np. MTX4L w miejsce YTX4L. To ten sam akumulator.

Wymiary najczęściej stosowanych w skuterach akumulatorów to przykładowo:

  • YTX4L – 113x70x85 mm
  • YB4L-B – 121x71x93 mm
  • YTX7A-BS – 150x87x94 mm

O odpowiednią żywotność naszej baterii może zadbać porządna ładowarka do akumulatorów motocyklowych. Ich automatyczne wersje same wykrywają rodzaj baterii i same dostosowują parametry ładowania. Posiadają też często tryby podtrzymywania baterii, więc można ją podpiąć do akumulatora jesienią i zapomnieć o sprawie do wiosny, jednocześnie zabezpieczając się przed nieprzyjemnym zaskoczeniem związanym z pozimową śmiercią akumulatora.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button