Jak dopasować rękawice motocyklowe? Kupujemy z głową! (część 1)

Rękawice motocyklowe to zaraz po kasku najważniejsza cześć ubioru motocyklisty. Rękawice chronią dłonie przed złymi warunkami atmosferycznymi, zapewniają pewny chwyt, ale przede wszystkim to one są najbardziej narażone na kontakt z asfaltem.

Tak naprawdę każda część ubioru motocyklisty jest ważna, ale rękawice powinny być traktowane przez nas ze specjalną atencją. Dlaczego? Tuż po upadku, wywrotce czy wypadku ciało motocyklisty zaczyna poruszać się w sposób nazwijmy to… “inercyjny” – nie mamy większej kontroli nad kierunkiem ślizgu czy momentem zatrzymania. bardzo często dochodzi wręcz do sytuacji, w której zaczynamy się obracać wokół własnej osi, co doskonale wizualizują gleby w wyścigach MotoGP. Zawodnik przewraca się i pierwsze co robi, to stabilizuje ciało w takiej pozycji, aby mógł “komfortowo” ślizgać się aż do zatrzymania. W przypadku wywrotek na drogach publicznych i bez specjalnej umiejętności upadania, działamy instynktownie. Mózg ludzki dąży do jak najszybszego odnalezienia się w sytuacji, dlatego pierwsze co robimy to instynktownie próbujemy odzyskać równowagę – robimy to właśnie za pomocą dłoni. Dlatego tak ważna jest obecność rękawic oraz ich dobra jakość.

Przejdź do platformy YT aby obejrzeć film

Zwróć uwagę na zachowanie zawodnika po wywrotce. Kierowcy sportowi najpierw stabilizują ciało za pomocą rąk, a a następnie chowają dłonie i przykładają je maksymalnie blisko do klatki piersiowej – to dodatkowy ochraniacz, ale takie zachowanie jest przez nich doskonalone latami!


Jak dbać o bezpieczeństwo dłoni? 

Niestety dobór odpowiednich rękawic motocyklowych potrafi spędzić sen z powiek. Każdy z nas ma inną dłoń, inne preferencje i w inny sposób będzie je użytkował. Jedni pójdą w klasykę, inni wybiorą rękawice sportowe. Tak naprawdę, w przypadku rękawic powinieneś pamiętać o trzech zasadach:
1.) rękawica motocyklowa powinna być wykonana w wewnętrznej części ze skóry (chyba, że ma to być rękawica do jazdy w terenie to nie musi),
2.) Rękawiczki bez palców nie są rękawicami motocyklowymi!
3.) Rękawice motocyklowe posiadają odpowiedni certyfikat, potwierdzający ich bezpieczeństwo (certyfikat En 13594:2015). Warto na to zwrócić uwagę przy dokonywaniu zakupu.

Wybieramy rękawice motocyklowe

Chcąc wybrać idealną parę rękawic powinniśmy najpierw określić styl w ramach którego będziemy się poruszać. Zdecydujmy czy szukamy rękawic sportowych, miejskich, klasycznych, turystycznych czy do jazdy w terenie. To bardzo ważne przede wszystkim dlatego, że np. rękawice miejskie są krótkie i nie zabezpieczą nas dobrze przed warunkami atmosferycznymi, sportowe z kolei są długie i napakowane ochraniaczami i odpowiednimi wzmocnieniami, a turystyczne będą dłuższe i wyposażone np. w membranę, która ułatwi jazdę w deszczu.

Wysokiej klasy rękawice z membraną nie muszą być drogie. SECA Turismo III HTX kosztują 249 zł.

Odradzamy zakup rękawic przez internet. Niestety zmierzenie obwodu dłoni to nie wszystko. Każdy model rękawicy będzie mieć inną długość oraz szerokość palców, inny punkt mocowania ochraniaczy (ich ułożenie może powodować solidny dyskomfort) czy inną długość samej rękawicy. Nie ma rady trzeba mierzyć, lub przygotować się na cykl odsyłania i wymieniania sprzętu.

Jak dopasować rękawice motocyklowe?

Zacznijmy od ostatniego punktu, a więc długości rękawicy. Wbrew obiegowej opinii, to właśnie ta część garderoby ma zakrywać nadgarstek, a nie kurtka! Jeśli zakładasz kurtkę, a na nią rękawicę, to pamiętaj o tym, że to połączenie powinno być zakryte. Rękaw kurtki (przy wyprostowanej ręce) powinien kończyć się w okolicy zgięcia tuż przy wystającej kostce nadgarstka. Cała ta przestrzeń aż do palców powinna być zakryta rękawicą. Po założeniu od razu zwróć uwagę na to, czy rękawica Cię nie uwiera i czy nie jest zwyczajnie za mała. Jeśli palce dochodzą do końca, a mimo wszystko czujesz, że dłoń nie wskoczyła tak jak powinna to sprawdź rozmiar większy. Jeśli wszystko pasuje, to zaciśnij maksymalnie pięść i przekonaj się czy ochraniacz na zewnętrznej stronie rękawicy (na kostkach) nie zaczyna Cię uwierać. Takie uczucie w dłuższym wymiarze czasu, potrafi doprowadzić do porządnych otarć.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Rozprostuj dłoń, odwróć ją, a następnie rozluźnij. Teraz zwróć uwagę czy materiał w tej części rękawicy nie jest sfałdowany i czy nie zauważasz, w którejś części jego nadmiaru. Jeśli nie to czas na kolejny test. W dalszym ciągu trzymasz dłoń w rozluźnieniu, a drugą ręką łapiesz za materiał znajdujący się na boku rękawicy (od strony małego palca)  i odciągasz go na bok. Tutaj również nie powinieneś znaleźć nadmiaru materiału jeśli takowy wyczuwasz, to zdejmujesz rękawice i szukasz innych.

RĘKAWICZKI MOTOCYKLOWE: CZYM GROZI JAZDA BEZ NICH? RĘKAWICE POWINNY BYĆ OBOWIĄZKOWE?

Jeśli nie czujesz uwierania to poproś sprzedawcę o możliwość złapania za kierownicę, któregoś z motocykla stojącego w sklepie (prawie na pewno się taki znajdzie), a jeśli jakimś cudem nie ma, to być może na półce sklepowej znajdziemy kierownicę motocyklową? Do tego testu możemy również wykorzystać rurkę, która dochodzi do kaloryfera czy każdy inny podłużny element. To niezwykle ważna kwestia. Bez możliwości sprawdzenia nie dokonujcie zakupów, bo może się to skończyć niezadowoleniem z zakupu. Oczywiście możecie organoleptycznie ocenić czy materiał na Waszej dłoni się nie podwija i czy wszystko wygląda tak jak powinno, ale to właśnie test kierownicy daje stuprocentową pewność.

Dopasowanie rękawicy. Fakty i mity

Kolejną ważną kwestią jest “rozbijanie się” rękawicy, a wiec układanie się materiału w trakcie kolejnych pokonywanych przez Was kilometrów. Skóra ma to do siebie, że dopasowuje się do ciała. Krąży na ten temat wiele mitów, ale fakty są takie: rękawica rozbija się na szerokość, na długość już nie. Co prawda może się delikatnie poddać, ale nie ma mowy o porządnym rozbiciu. Wszystko za sprawą nici, którymi łączone są kawałki skóry, te się nie rozbiją, przez co długość palców zostaje prawie zawsze taka sama.

[trending]

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button