Honda GL1800 Gold Wing 2021: zmodyfikowany luksus na dwóch kołach [zdjęcia, dane techniczne]

Oferta jednośladów Honda na rok 2021 to aż 24 nowe lub zmodyfikowane modele motocykli i skuterów. Działania przygotowawcze do nowych wymogów i nowego sezonu koronuje flagowy model GL1800 Gold Wing oraz Gold Wing Tour w odświeżonej na 2021 rok wersji. 

Gold Wing w wersji na rok 2018 został zaprojektowany praktycznie od nowa, dzięki czemu stał się smuklejszy, lżejszy i zwinniejszy, przy czym nie stracił ani odrobiny ze swojego potężnego momentu obrotowego, dostarczanego przez sześciocylindrowy, 24-zaworowy silnik SOHC o przeciwległych cylindrach, typu bokser. Dodano też wiele nowych funkcji, które umocniły jego reputację lokomotywy postępu technicznego w gamie jednośladów Hondy. Wśród zmian pojawiła się dostępna w opcji, 7-biegowa przekładnia Dual Clutch Transmission (DCT).

HONDA GL1800 GOLD WING TOUR
HONDA GL1800 GOLD WING

W roku 2021 zarówno Gold Wing, jak i Gold Wing Tour – dzięki ulepszeniom w systemie audio i nowym głośnikom – zaoferują wyższą jakość dźwięku. Ponadto Gold Wing jest teraz dostępny w nowej, atrakcyjnej kolorystyce Pearl Deep Mud Grey, z pomarańczowymi akcentami na przednim błotniku, pokrywie silnika, osłonie reflektorów, zbiorniku paliwa i na tylnej części motocykla.

Gold Wing ‘Tour’ otrzymał zmiany istotne dla amatorów turystyki motocyklowej. Stał się bardziej praktyczny i komfortowy, szczególnie podczas dłuższych podróży. Pojemność górnego kufra została zwiększona do 61 litrów, co wystarczy, by pomieścić dwa pełnowymiarowe kaski. Tapicerkę siedzeń wykonano z połączenia zamszu i syntetycznej skóry, a dzięki zmianie kąta nachylenia oparcia, pasażer może przyjąć teraz wygodniejszą pozycję. Gold Wing ‘Tour’ będzie dostępny w dwóch wariantach kolorystycznych: dyskretnym Gunmetal Black Metallic i majestatycznym Candy Ardent Red.

BMW R 1800 GS: Czy to w ogóle możliwe?

Obie wersje Gold Winga mają swój własny, niepowtarzalny charakter. Będą doskonałym wyborem dla nowoczesnego kierowcy, któremu bliskie są długie podróże w otoczeniu najnowszej techniki, motocyklem o potężnych osiągach, których jednak nikomu nie musi udowadniać.

Wszystko co musisz wiedzieć o Hondzie Gold Wing

Nowy Gold Wing, nowa przekładnia DCT

Dwusprzęgłowe przekładnie DCT Hondy produkowane są już od 11 lat, a w Europie sprzedano ponad 140 000 jednośladów wyposażonych w takie przekładnie. System zapewnia stałą, płynną zmianę biegów i bardzo szybko korzystanie z tej przekładni staje się dla kierowcy zupełnie naturalne i oczywiste. Przekładnia korzysta z dwóch sprzęgieł: z jednego do rozruchu i do sprzęgania biegów 1, 3 i 5 i drugiego do biegów 2, 4 i 6, z wałkiem głównym połączonym z jednym ze sprzęgieł, umieszczonym wewnątrz wałka głównego drugiego sprzęgła, co zapewnia bardzo zwartą budowę przekładni.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Oba sprzęgła są niezależnie sterowane przez własne obwody elektrohydrauliczne. Gdy nastąpi zmiana biegów, system wstępnie wybierze następne docelowe przełożenie, używając sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Pierwsze sprzęgło jest następnie elektronicznie rozłączane, a jednocześnie włącza się drugie sprzęgło.

Rezultatem jest powtarzalna, szybka i bezproblemowa zmiana biegów. Ponadto, gdy dwa sprzęgła przenoszą napęd z jednego biegu na drugi z minimalną przerwą w przekazywaniu momentu z silnika na tylne koło, każdej zmianie biegów towarzyszy tylko minimalne szarpnięcie i zakołysanie motocykla, co sprawia, że odczucie towarzyszące zmianie jest bezpośrednie, ale sama zmiana jest bardzo wygładzona. Dodatkowe korzyści, to większa trwałość (ponieważ nie można uszkodzić przekładni, źle zmieniając biegi), wyeliminowanie możliwości „zduszenia” silnika, obniżenie stresu w czasie jazdy miejskiej i zmniejszenie zmęczenia kierowcy. DCT pozwala też kierowcy bardziej skupić się na torze jazdy, pokonywaniu zakrętów i punktach hamowania.

System DCT oferuje dwa różne style jazdy – zmiany biegów dokonywane są albo w trybie automatycznym, według przestrzennej mapy wyboru biegu z wykorzystaniem monitorowanych non-stop parametrów jazdy, jak prędkość motocykla, obroty silnika i kąt otwarcia przepustnicy, albo w trybie manualnym, przez kierowcę, za pomocą łopatek umieszczonych po lewej stronie kierownicy.

Gold Wing otrzymał przekładnię DCT trzeciej generacji. Po raz pierwszy posiada ona 7 biegów i została zaprojektowana specjalnie z myślą o długodystansowych podróżach. Zmiana biegów jest niezwykle płynna i szybka.

Udoskonalono ją także pod kątem manewrowania przy niskich prędkościach jazdy, dzięki krótkim przełożeniom zmniejsza się skok obrotów przy zmianie biegów. W zakresie większych prędkości, biegi zmieniane są tak, by ograniczać obroty silnika. Zarówno przy wolnej, jak i przy szybkiej jeździe uzyskano bardzo wysoki komfort pracy przekładni dzięki doskonale przebiegającym zmianom biegów w górę i w dół.

Dźwięki i szarpnięcia towarzyszące zmianom biegów zostały uwzględnione w trakcie całego rozwoju przekładni trzeciej generacji, czego przykładem są gumowe tłumiki hałasu na obu końcach prowadnicy widelca i ramienia głównego, znacznie zmniejszające wszelkie stuki występujące podczas zmiany biegów.

Pomiędzy sprzęgłem a wałkiem głównym zainstalowany jest amortyzator sprężynowy, łagodzący gwałtowne zmiany momentu obrotowego występującego na wałku, co zmniejsza hałas i wstrząsy, generowane pomiędzy sprzęgłem, a wałkiem głównym podczas zmiany biegów.

W modelu Gold Wing, DCT posiada tryb „pełzania” do przodu z prędkością 1,8 km/h i wstecz z prędkością 1,2 km/h, dostępny natychmiast po skorzystaniu z przełącznika +/-, umieszczonego po lewej stronie kierownicy.

Wałek główny ma konstrukcję dwururową, z zewnętrznym wałkiem głównym (zarządzającym kołami biegów parzystych) połączonym łańcuchem z wałkiem wewnętrznym, a dalej z kołami zębatymi na przeciwległym wale. Taka konstrukcja nadaje zewnętrznemu wałkowi głównemu rolę wałka jałowego biegu wstecznego, dzięki czemu powstał lekki mechanizm o zwartej strukturze ułatwiający cofanie, bez konieczności stosowania dodatkowego wałka jałowego.

Podczas aktywacji trybu „pełzania” wykorzystywane są oba sprzęgła DCT: do ruchu do tyłu używane jest sprzęgło nr 1, a do ruchu do przodu sprzęgło nr 2. W ten sposób poruszanie się do przodu lub do tyłu z prędkością pełzania jest teraz możliwe za pomocą sterowania sprzęgłami, bez konieczności zmiany biegów. Ponadto, układ elektronicznej przepustnicy steruje prędkością poprzez dokładną kontrolę poślizgu sprzęgła, utrzymując jednocześnie określoną prędkość obrotową silnika, co zapewnia kierowcy możliwość manewrowania z poczuciem pełnego panowania nad motocyklem w różnorodnych sytuacjach.

Cztery tryby jazdy korzystają z funkcji przekładni DCT. We wszystkich trybach charakterystyka silnika, reakcja na ruchy manetki przyspieszenia i ustawienia zawieszenia są identyczne, jak w wersji z przekładnią manualną, ale pojawiają się dodatkowe parametry specyficzne dla DCT:

Tryb TOUR używa domyślnych ustawień płynnego załączania sprzęgła i zmiany biegów w trybie AT w całym zakresie od niskich do wysokich obrotów.

Tryb SPORT korzysta z bardziej bezpośredniego załączania sprzęgła, z odpowiednio zaprogramowaną zmianą biegów w zakresie średnich i wysokich obrotów.

W trybie ECON załączanie sprzęgła jest delikatniejsze, utrzymane są niskie i średnie obroty silnika oraz standardowe wyczucie zmiany biegów.

W trybie RAIN załączanie sprzęgła jest również delikatniejsze, utrzymane są niskie i średnie obroty silnika, a zmiana biegów w trybie AT przebiega wolniej.

Więcej zdjęć Hondy Gold Wing 2021:

  • SILNIK
  • Typ
  • Chłodzony cieczą 4-suwowy, 24-zaworowy DOHC, rzędowy 6-cylindrowy
  • Pojemność skokowa
  • 1833 cm3
  • Liczba zaworów na cylinder
  • 4
  • Średnica x skok tłoka
  • 73 mm x 73 mm
  • Stopień sprężania
  • 10,5:1
  • Moc maksymalna
  • 126 KM przy 5500 obr/min
  • Maks. moment obrotowy
  • 170 Nm przy 4500 obr/min
  • Pojemność układu smarowania
  • 4,4 l (MT) / 5,6 l (DCT)
  • Emisja CO2
  • 127 g/km
  • SYSTEM PALIWOWY
  • Zasilanie
  • PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
  • Średnica przepustnicy
  • 50 mm
  • Filtr powietrza
  • Mokry, z papierowym wkładem
  • Zbiornik paliwa
  • 21,1 litra
  • Zużycie paliwa
  • 5,5 l/100 km
  • INSTALACJA ELEKTRYCZNA
  • Rozrusznik
  • Zintegrowany z alternatorem (ISG)
  • Pojemność akumulatora
  • 12V/20AH
  • Napięcie i prąd alternatora
  • 12V/120A
  • UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
  • Typ sprzęgła
  • (MT) Hydrauliczne, mokre, wielopłytkowe ze sprężynami śrubowymi, wspomaganie krzywką ślizgową
  • (DCT) Hhydrauliczne, mokre, wielopłytkowe ciśnieniowe
  • Typ skrzyni biegów
  • (MT) 6 biegów z nadbiegiem i z elektrycznym biegiem wstecznym
  • DCT: 7 biegów do przodu i bieg wsteczny
  • Przełożenie wstępne
  • 1.795 (79/44)
  • Przełożenia
  • (DCT) 1: 2,167 2: 1,696 3: 1,304 4: 1,038 5: 0,821 6: 0,667 7: 0,522 wsteczny: 1,190
  • (MT) 1: 2,200 2: 1,417 3: 1,036 4: 0,821 5: 0,667 6: 0,522
  • Przełożenie główne
  • Przy silniku 0,972
  • Przy kole 2,615
  • Przeniesienie napędu
  • Zamknięty łańcuch
  • RAMA
  • Typ
  • Aluminiowa odlewana dwubelkowa
  • PODWOZIE
  • Wymiary (dł. x szer. x wys.)
  • Dł.: 2475 mm
  • Szer.: 925 mm (DCT) / 905mm (MT)
  • Wys.: 1340 mm
  • Rozstaw osi
  • 1695 mm
  • Kąt pochylenia kolumny
  • 30,5°
  • Wyprzedzenie
  • 109 mm
  • Promień skrętu
  • 3,4 m
  • Wysokość siedziska
  • 745 mm
  • Prześwit
  • 130 mm
  • Masa własna
  • MT 366 kg / DCT 367 kg
  • ZAWIESZENIE
  • Przednie
  • Konstrukcja z podwójnym wahaczem
  • Tył
  • Pro Link
  • KOŁA
  • Przednie
  • 130/70R 18
  • Tył
  • 200/55R 16
  • Obręcz przednia
  • 18 x MT3,5
  • Obręcz tylna
  • 16 x MT6,0
  • HAMULCE
  • Typ układu
  • Elektronicznie sterowany D-CBS z systemem ABS
  • Przednie
  • Podwójne pływające tarcze 320 mm x 4,5 mm, 6-tłoczkowe zaciski, klocki ze spieku metali
  • Tył
  • Wentylowana tarcza hamulcowa 316 mm x 11 mm, 3-tłoczkowy zacisk, klocki ze spieku metali

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button