Elektryczny Harley-Davidson LiveWire 2020 w przyszłym roku! Europejska premiera za nami

Podczas konferencji prasowej na targach EICMA w Mediolanie europejską premierę miał nowy, elektryczny motocykl Harley-Davidson® LiveWire™. Marc McAllister, wiceprezes ds. planowania produktu i oferty, podał długo wyczekiwane specyfikacje i szczegóły pierwszego w ofercie Harley-Davidson elektrycznego dwukołowca. 

Motocykl LiveWire, zaprezentowany na targach jako model produkcyjny, zostanie wprowadzony na rynek w 2019 roku w ramach strategii budowania pojazdów nowej generacji dla nowych generacji motocyklistów. W ramach swojego planu Harley-Davidson  zamierza stać się światowym liderem w produkcji elektrycznych motocykli, zdecydowanie lecz rozsądnie inwestując w technologie pojazdów o napędzie elektrycznym. Firma planuje wprowadzić pełną ofertę tych pojazdów do 2022 roku.

Wizja stanowiąca podstawę motocykla LiveWire pojawiła się wraz z motocyklem Project LiveWire, pokazanym jako prototyp w 2014 roku mający na celu sprawdzić potencjał motocykli zasilanych prądem.

Czerpiąc z doświadczeń uzyskanych podczas jazd demonstracyjnych Project LiveWire oraz po zrealizowaniu programu intensywnego rozwoju, model Harley-Davidson LiveWire oferuje kierowcy całkiem nowe doznania podczas jazdy motocyklem. Dzięki natychmiastowemu dostępowi do wysokiego momentu obrotowego elektryczny motocykl LiveWire może osiągnąć niesamowite przyspieszenie za jednym ruchem przepustnicy, bez zmiany biegów i bez użycia sprzęgła. A nisko położony środek ciężkości, sztywna aluminiowa rama i najwyższej jakości regulowane zawieszenie pozwalają na bardzo dynamiczną jazdę. Wydajność i zasięg są optymalne dla kierowcy przemierzającego na motocyklu ulice miasta.

LiveWire – zasilanie

Motocykl LiveWire zasilany jest silnikiem elektrycznym z magnesami trwałymi, wytwarzającym moment obrotowy w chwili poruszenia przepustnicą, co umożliwia rewelacyjne przyspieszenie. Silnik jest umieszczony nisko, aby obniżyć ośrodek ciężkości i zapewnić dynamikę jazdy motocykla niezależnie od jego prędkości oraz zagwarantować kontrolę przy hamowaniu. Model LiveWire wytwarza dźwięk, którego wysokość i głośność zmienia się wraz ze zmianą prędkości – to nowy dźwięk, charakterystyczny dla elektrycznego motocykla LiveWire.

Harley-Davidson LiveWire – podwozie

Maksymalizację parametrów układu napędowego zapewnia podwozie zaprojektowane tak, aby zapewnić zwinność i pełną kontrolę pojazdu w ruchu miejskim oraz ekscytującą jazdę i przyczepność na zakrętach mniej uczęszczanych ulic. Motocykl LiveWire jest wyposażony w nowoczesne, regulowane zawieszenie Showa®. Tylny amortyzator Showa® BFRC-lite® (Balanced Free Rear Cushion-lite) współpracuje z przednim amortyzatorem Showa SFF-BP® (Separate Function Fork-Big Piston®). Konstrukcja jest zrównoważona tak, aby idealnie wpasować się w parametry tylnego amortyzatora oraz zapewnić wyjątkową kontrolę przechyłów przy niskiej prędkości.

Aby zapewnić jeszcze lepszą kontrolę i podnieść parametry motocykla, LiveWire jest wyposażony w hamulce z zaciskami Brembo typu Monoblock i tarczami o średnicy 300 m, dzięki czemu można w pełni korzystać z mocy motocykla przy gwarancji pewnego hamowania. Bezpieczeństwo podczas jazdy zapewniają także stanowiące standardowe wyposażenie motocykla system hamowania ABS i system kontroli trakcji (TCS) oraz opony H-D/Michelin Scorcher (180mm tył/120mm przód). Aby odpowiednio dostosować parametry motocykla, użytkownik LiveWire ma możliwość wyboru jednego z siedmiu trybów jazdy, z których cztery to standardowe ustawienia fabryczne, a trzy może skalibrować sam użytkownik. 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Technika w LiveWire

Kolorowy ekran dotykowy TFT (thin-film-transistor, rodzaj ciekłokrystalicznego wyświetlacza cechującego się wysoką jakością obrazu i kontrastu) znajdujący się powyżej kierownicy wyświetla informacje w sposób jasny i czytelny. Element ten można przechylać, co pozwala ustawić ekran pod optymalnym kątem. System multimedialny umożliwia kierowcy korzystanie z Bluetooth, nawigacji, słuchanie muzyki i wykorzystanie innych funkcji.

Motocykl LiveWire jest wyposażony w akumulator typu RESS (układ magazynowania energii
wielokrotnego ładowania lub główny akumulator) złożony z ogniw litowo-jonowych zamkniętych w aluminiowej obudowie. Ma on także niewielki, 12-woltowy litowo-jonowy akumulator zasilający oświetlenie, kontrolki, sygnał dźwiękowy i podświetlenie wyświetlacza. Akumulator można ładować przy użyciu wbudowanej ładowarki Poziomu 1, którą można podłączyć do standardowego domowego gniazdka. Ładowarka jest wyposażona w kabel przechowywany pod siedzeniem motocykla. LiveWire można także ładować przy pomocy ładowarki Poziomu 2 i 3 lub ładowarki DC Fast Charge (DCFC) z wtyczką SAE J1772 (USA) lub z wtyczką typu CCS2 – IEC (rynki międzynarodowe). We wszystkich salonach Harley-Davidson oferujących motocykl LiveWire będzie dostępna stacja ładowania. 

Styl LiveWire

Styl motocykla LiveWire jest równie imponujący, co jego parametry, oraz doskonale wpisuje się w motto firmy Harley-Davidson: najważniejszy jest silnik. Podobnie jak silnik V-Twin jest najbardziej przykuwającym wzrok elementem – klejnotem koronnym – każdego wcześniejszego motocykla Harley-Davidson, tak silnik elektryczny jest najbardziej wyróżniającym się elementem motocykla LiveWire. Jego jasna obudowa i mechaniczny, muskularny kształt odzwierciedlają jego ogromną moc. Co więcej, odlana z aluminium obudowa akumulatora RESS została ozdobiona funkcjonalnymi żebrami chłodzącymi. Nadwozie, wykończone lakierem nakładanym w technologii nadającej karoserii wygląd anodowanego metalu, płynie od pokrywy akumulatora do podwyższonej części tylnej przypominającej talię osy, zakończonej tylnym błotnikiem obejmującym oponę tak ściśle, że prawie jej nie widać.

Całkowicie nowy LiveWire będzie dostępny w sprzedaży w przyszłym roku. Dalsze szczegóły dotyczące cen i procesu składania zamówienia zostaną opublikowane w styczniu 2019 roku. Odwiedź stronę h-d.com, aby uzyskać więcej informacji.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button