Aktualnie czytasz:
Elektryczna Honda PCX Electric już w Japonii. Najpierw dla firm
4

Honda ogłosiła, że skuter elektryczny Honda PCX Electric od 30 listopada 2018 r. jest oferowany w formie leasingu inwestycyjnego dla przedsiębiorstw i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Póki co tylko w Japonii. 

Skuter PCX ELECTRIC, oparty na popularnym modelu PCX klasy 125 cm3, korzysta z przyjaznego dla środowiska silnika i jest zasilany przez nowo opracowany, kompaktowy zestaw baterii. Silnik elektryczny typu (IPM), oparty na wirniku z magnesem stałym*1, zapewnia wysoki moment obrotowy w niskim zakresie obrotów oraz płynne rozwijanie mocy już od startu. PCX ELECTRIC odziedziczył po siostrzanym modelu PCX wszystkie atrybuty miejskiego skutera – łatwość w obsłudze, kompaktowe rozmiary i komfortową pozycję kierowcy.

Dwa przenośne zestawy zasilające „Honda Mobile Power Pack”, po pełnym naładowaniu dają PCX ELECTRIC maksymalny zasięg 41 km*2. Mobilne zestawy zasilające mogą być dla wygody ładowane bezpośrednio w PCX ELECTRIC za pośrednictwem złącza kompatybilnego z gniazdami sieci 100V/AC*3 lub opcjonalnej zewnętrznej ładowarki.

Honda liczy na zebranie jak największej liczby opinii i postulatów klientów, dotyczących skutera, dlatego w wypożyczalniach w Tokio, a także w wypożyczalniach turystycznych w Japonii rozpocznie się wiosną 2019 roku eksperyment monitorowania eksploatacji PCX ELECTRIC.

 
Czytaj
REKLAMA

Wybierasz stylowe dwa koła czy mocarne trzy? Peugeot Django 125 i Metropolis 400 na prawo jazdy B!

Dzięki Peugeot możesz się wyróżnić. Wybierz Peugeot Django 125 lub trójkołowy skuter Metropolis 400. Do prowadzenia obu wystarcza jedynie prawo jazdy kategorii B.

Producent planuje również oferowanie PCX ELECTRIC w leasingu inwestycyjnym w krajach Azji Południowo-Wschodniej, rozpoczynając na Filipinach sprzedaż PCX ELECTRIC z eksperymentalnym systemem odzyskiwania nadwyżki energii.

Poprzez monitorowanie, wynajem i usługi współdzielenia – sharingu, Honda będzie mogła analizować przydatność skutera elektrycznego w biznesie i w codziennej eksploatacji indywidualnych klientów, a zebrane dane wykorzystać, aby lepiej spełnić oczekiwania przyszłych użytkowników.

Planowana produkcja roczna (Japonia): 250 egzemplarzy
Cena jednostkowa (w tym 2 mobilne zestawy zasilające): 787 860 jenów (ok. 6 939 USD)
(729 500 jenów bez podatku)
Opcjonalnie Mobilna ładowarka zewnętrzna: 83 160 jenów (ok. 732 USD)
(77 000 jenów bez podatku)

Honda PCX Electric. Układ napędu elektrycznego:

Nowo opracowany system napędu, pracujący pod napięciem 96 V, wykorzystuje dwa połączone szeregowo akumulatory litowo-jonowe 48 V o wysokiej pojemności.

Silnik typu (IPM), oparty na wirniku z magnesem stałym*1, wykazuje wysoką efektywność energetyczną zapewnia wysoki przybór mocy w niskim zakresie obrotów już od startu. Maksymalna moc silnika wynosząca 4,2 kW (standardowa moc 0,98 kW) zapewnia płynną jazdę i świetne osiągi przy dużym obciążeniu silnika. Mocna i kompaktowa jednostka napędowa zapewnia ochronę silnika przed przegrzaniem. Łatwe sterowanie i konstrukcyjna prostota, eliminują też takie podzespoły jak pompa olejowa, chłodnica, czy sprzęgło.

Od pełnego rozładowania, oba mobilne zestawy zasilające mogą być w pełni naładowane po około 6 godzinach*4, gdy są podłączone poprzez gniazdo w skuterze PCX ELECTRIC, lub w około 4 godziny*4 po wyjęciu z PCX ELECTRIC i naładowaniu za pomocą opcjonalnej ładowarki.

Honda PCX Electric. Podwozie:

Wydłużony rozstaw osi i pierwszy raz zastosowany w serii PCX tylny błotnik, umożliwia umieszczenie mobilnych zestawów zasilających w boksie bagażowym, przy zachowaniu wystarczającego skoku tylnego zawieszenia. PCX ELECTRIC zachował długość PCX, dziedzicząc po swoim konwencjonalnym modelu siostrzanym miejską zwinność i wygodną pozycję kierowcy.

Wydłużenie rozstawu wpłynęło na zmianę tylnego amortyzatora i użycie trzystopniowych sprężyn, a jednostka napędowa jest umieszczona bardziej z tyłu w stosunku do układu w konwencjonalnym PCX. Różni się też system mocowania jednostki napędowej, dostosowany do silnika elektrycznego o niskiej wibracji, przyczyniający się również do jedwabiście płynnej jazdy.

Jednokanałowy układ ABS działa na przedni hamulec.

Honda PCX Electric. Stylistyka:

Płynne linie, biegnące wzdłuż całego pojazdu, sprawiają, że styl PCX jest elegancki i lekki. Nowoczesną i delikatną stylistykę uzupełnia pełne oświetlenie LED z niebieskim akcentem w kloszu zespolonego światła reflektora i podobną niebieską sygnaturą światła tylnego, spełniającymi funkcje obrysowe, gdy światła są wyłączone. Tylny błotnik przymocowany do tylnej części przedziału silnikowego podkreśla wyrafinowanie i wyjątkowość PCX ELECTRIC.

PCX ELECTRIC będzie dostępny w kolorze Pearl Glare White. Akcenty w kolorze Candy Blue odróżniają PCX ELECTRIC od konwencjonalnego modelu i akcentują jego ekologiczne walory.

Honda PCX Electric. Inne funkcje:

Czytelny kokpit wyświetla informacje o parametrach pracy systemu zasilania elektrycznego. Wskaźniki obejmują prędkościomierz, zegar, poziom naładowania baterii i stan ładowania po podłączeniu do zasilania sieciowego.

Kiedy kierowca zbliży się do skutera, system Honda SMART Key odblokowuje stacyjkę, bez konieczności wyjmowania kluczyka z kieszeni.

Honda PCX Electric. Dane techniczne:

Model

PCX ELECTRIC

Typ

Honda ZAD-EF01

Długość x Szerokość x Wysokość (mm)

1 960×740×1 095

Rozstaw osi (mm)

1 380

Minimalny prześwit (mm)★

132

Wysokość siedzenia

760

Masa własna (kg)

144

Liczba pasażerów

2

Zasięg na pełnym akumulatorze *5 (km)

Zgłoszone do Ministerstwa Ziemi, Infrastruktury i Transportu

41 (przy stałej prędkości testowej 60 km/h)
<1 pasażer

Średnica zawracania (m)

2.1

Jednostka napędowa / typ

EF01M / AC motor

Moc (kW)

0.98

Moc maksymalna (kW[KM]/obr./min.)

4,2[5,7]/5 500

Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min.)

18/500

Rodzaj akumulatora

Akumulator litowo-jonowy

Napięcie baterii / pojemność

50.4V/20.8Ah×2

Ładowarka

AC100V(jednofazowa)

Opony

Przód

100/80-14M/C 48P

Tył

120/70-14M/C 55P

Hamulce

Przód

Hydrauliczne, tarczowe

Tył

Mechaniczne, bębnowe

Zawieszenie

Przód

Widelec teleskopowy

Tył

Wahacz

Rama

Podwójna rama kołyskowa

*1 Stały magnes wewnątrz wirnika
*2 Zasięg mierzony przy prędkości stałej 60 km/h
*3 Kompatybilny z gniazdem sieciowym 100V/AC
*4 Czas ładowania z gniazda sieci elektrycznej, mierzony w warunkach testowych. Czas ładowania zależy od stanu zestawu baterii, warunków ładowania oraz stanu i konserwacji skutera PCX ELECTRIC.
*5 Zasięg na jednym ładowaniu zgodnie z ustalonymi warunkami testu. Parametry skutera mogą różnić się od podanych, w zależności od wielu czynników: środowiskowych (pogoda, natężenie ruchu), stylu jazdy, wersji skutera (opcjonalnych dodatków, specyfikacje) i jego stanu technicznego.

 

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
100%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
  • Piotr
    4 grudnia 2018 at 17:30

    Parametry nie powalają, zasięg 41 km. to nawet do miasta trochę mało.

  • Antonidas
    6 grudnia 2018 at 14:21

    Kiedyś słyszałem o hybrydowym PCX, zarzucili pomysł?

  • Robert
    9 grudnia 2018 at 17:23

    Lepiej późno niż wcale! Na przykładzie Hondy najlepiej widać, że elektryczny skuter jest w zakupie dwa razy droższy od spalinowego. W zamian dostajemy jednak prawie darmową eksploatację i bilans wychodzi jednoznacznie na korzyść elektryka, jeśli np. finansować zakup leasingiem. Wtedy widać najwyraźniej to, czego nie widać gołym okiem – to się po prostu opłaca. I tęgie głowy z Hondy o tym wiedzą, dlatego oferują swój skuter właśnie w leasingu.

  • Majewski
    9 grudnia 2018 at 17:30

    Bardzo fajny i ładny skuter, nareszcie Honda! Ale trzeba uczciwie przyznać, że zasięg nie imponuje… Takie skutery jak Askoll czy Torrot mają zasięgi rzędu 70-90 km w mieście, co jednak daje większy komfort użytkowania. Chociaż w sumie 40 km na jeden dzień też powinno wystarczyć. Kiedy będzie dostępny w Polsce?