CEPiK 2.0 w pierwszej fazie od 13 listopada 2017. Dalsze zmiany w przepisach w 2018

Tak jak zapowiadano, o czym zresztą informowaliśmy, pierwsza część zmian w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wprowadzona jeszcze w tym roku. Już 13 listopada kilka ważnych dla kierowców zmian wejdzie w życie. Wśród nich konieczność opłacania badania technicznego z góry oraz rozbudowywanie bazy danych o informacje z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. 

ZOBACZ TAKŻE: CEPiK 2.0 w Senacie. Czy wprowadzenie systemu zostanie przyspieszone?

Przede wszystkim już całkiem sporo informacji można otrzymać poprzez odwiedzenie strony historiapojazdu.gov.pl (raport jest BEZPŁATNY, nie dajcie się naciągnąć na innych stronach!). Należy posiadać VIN, numer rejestracyjny pojazdu i datę pierwszej rejestracji. Po wpisaniu danych otrzymamy szczegółowy raport.

Od 13. listopada CEP będzie uzupełniany o bazy danych z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Tam zapisywane będę np. zdarzenia drogowe, które kwalifikują pojazd do kolejnego przeglądu. W założeniu ma to poprawić bezpieczeństwo ograniczając liczbę pojazdów po wypadkach naprawianych w garażowych warunkach.

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

W CEP znajdą się także dane zbierane przez ubezpieczycieli. Na przykład te dotyczące nieważnych polis ubezpieczeniowych.

Najważniejszą, także wcześniej zapowiadaną nowością będzie konieczność opłaty za wykonanie przeglądu z góry. Płatne z góry badanie techniczne mają ukrócić proces „turystyki badań technicznych”, w którym właściciele niesprawnych pojazdów jeżdżą od punktu do punktu licząc na to, że „w końcu się uda”.

ZOBACZ TAKŻE: Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym 2017/2018: badania techniczne płatne z góry, CEPiK 2.0

W związku z powyższym do Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) na bieżąco będą przekazywane dane o negatywnych badaniach technicznych w szczególności gdy badania zostają przerwane w trakcie wykonania i kierowcaunika konsekwencji nie pozwalając dokończyć badania i nie ponosząc kosztów ich wykonania. W ten sposób jednocześnie mamy nadzieje ograniczyć zjawisko „turystyki badań technicznych”, w których kierowcy nie uzyskują pozytywnego wyniku badania technicznego i przenoszą się do innej stacji technicznej – komentował Marek Zagórski, wiceminister cyfryzacji.

Kolejną nowością wprowadzoną w listopadzie będą rozszerzone uprawnienia Straży Granicznej. Od połowy listopada Straż Graniczna otrzyma możliwość zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Jak podaje Moto.pl, SG w praktyce w kwestii kontroli drogowej otrzyma uprawnienia nie odstające o tych, które posiada policja.

Dalsza rozbudowa systemu CEPiK 2.0 nastąpi w pierwszej połowie 2018 roku.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button